roger007

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Is 66% signaal sterkte bij binnenkomst voldoende?

Ik heb problemen met mijn Humax 5200C. Indien ik iets opneem dat heb ik op tuner 2 onvoldoende signaal om op verschillende zenders tv te kunnen kijken.

Ik heb de humax met een goede hirschmann kabel van 1,5 meter direct aangesloten in de meterkast en zie dan dat ik een signaalsterkte binnenkrijg bij het gebruik van tuner 1 van 66%, hiervan blijft 9 meter (bekabeling CAI 2001 bedea COAX TWAALF) verder in de woonkamer onvoldoende over.

Ik heb geen splitters in gebruik, we gebruiken maar 1 tv toestel.

De winkel waar ik de Hirschmann kabel heb gekocht geeft aan dat naar zijn mening het signaal dat binnen komt te slecht is, ziggo zou minimaal 69,3% moeten leveren voor digitale tv, ik heb ziggo gebeld, zij geven aan dat als e.e.a. direct aangesloten op de meterkast werkt, het verder mijn probleem is, ik moet maar een versterker kopen.

Ik kan me niet voorstellen dat ik bij het gebruik van 1 humax een versterker nodig zou hebben. Weet iemand waar in de leveringsverplichtingen van ziggo kan vinden?

Bij voorbaat dank,

Roger
5 Reacties 5
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kun je een foto plaatsen van je AOP = eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt?
Over de sterkte die een Humax nodig heeft kan Willem-A of iemand anders je meer vertellen, daar weet ik niet het juiste van.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Roger,

is de 66% de sterkte welke je uitleest op de Humax? Zo ja, dan is dat waarschijnlijk bij tuner 1, en is dat ruim voldoende. Ik weet niet wat de winkel bedoeld met 69,3% maar het binnenkomende signaal kun je nooit echt meten met de Humax. Wil je echt weten of het inkomende signaal in orde is, dien je te meten met de juiste apparatuur, of dit door Ziggo te laten doen. Maar lees je 66% uit op de Humax is dat meer dan uitstekend. Die waarde kan nog wel zakken naar 30%. Zelfs nog lager, maar ik houd dit als minimum aan, al zal het doorgaans hoger liggen.

Maar er spelen ook andere waarden mee, zoals de kwaliteit en BER. De kwaliteit dient altijd 100% te zijn en te blijven, de BER moet op 0 blijven staan. Maar de 5200 heeft 2 tuners, en ik vraag me af of ook de waarden daarvan zijn gemeten. Het komt n.l. voor dat tuner 2 issues laat zien, en ik kan het zo nog niet aangeven, maar het lijkt erop dat dit hier speelt.

In ieder geval dien je naast de waarden van tuner 1 ook die van tuner 2 aan te geven. Deze kun je uitlezen als je 1 zender bekijkt en 1 of 2 anderen opneemt. Doe dit eens bij wat verschillende zenders en natuurlijk ook bij deze welke issues vertonen. Het kan normaal gesproken niet zo zijn dat de sterkte te laag is als beide tuners worden gebruikt, zeker niet als je inderdaad 66% uitleest op tuner 1 van de Humax. Ik zit hier op zo'n 45-50% bij tuner 1. Is, en werkt uitstekend.

Maar als je de waarden van beide tuners doorgeeft komen we wellicht alweer wat verder.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag roger007

ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de afloop, of een reactie. Hoe is de situatie nu?
roger007
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo WiIlem,

Ik had jouw eerste reactie niet gezien, excuses voor de late reactie. Ik heb mijn probleem voor 99% opgelost door een gedeelte van mijn bekabeling te vernieuwen door 4g bekabeling. Alleen op tuner 2 hou ik af en toe een BER 1 of 2, dit is voor mij voldoende. Ik kan zo af zonder versterker. Dank voor jouw reactie, het was fijn geweest als de medewerker van ziggo naar mijn verlies in sterkte had gevraagd, zij had dan kunnen weten dat ik ergens een probleem in mijn bekabeling had. Mvgr. Roger
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag roger007

Dat klinkt goed, op die geringe BER waarde na bij tuner 2. Hoe zijn daarbij overigens sterkte en kwaliteit? De BER zou 0 moeten zijn, maar dit is nog aanvaardbaar, mits het niet oploopt bij andere zenders, of beter, frequenties.

Hou het wel even in de gaten, want als de BER oploopt bij alleen tuner 2, kan dat op een defect duiden. Dat begint vaak met een kleine afwijking bij bepaalde zenders/frequenties, maar kan daarna flink gaan toenemen. Even blijven checken dus.

Maar hoe dan ook is 66% op de Humax ruim voldooende. Daalt dat naar de 30% is het pas tijd eens te gaan kijken waar dit aan ligt. Maar ook dan kan het nog prima gaan, als de kwaliteit en BER maar in orde zijn.

Uitgelicht topic