Be rt wrote:
Zi73 wolfsmoon
Om het signaal eerst uit te sluiten of juist daar het probleem te vinden:
Kun je hier je downstream en upstream dBmV waarden uit je modem plaatsen met een screenshot of copy/paste?
Dit zegt veel over de signaalkwaliteit en de signaalsterkte.
Hoi Bert bedankt voor je reactie. Ik ben onder de indruk dat mensen zoals jij (en anderen) zich zo inspannen om anderen te helpen.
Onderstaande waardes zijn vlak na een nieuwe spontane boot. Ik heb de afgelopen dagen niets anders gedaan dan deze waardes te bekijken. De onderstaande waardes zijn nog hoger dan ik gemiddeld heb. Dus dit is nog een positieve uitslag vergeleken het gemiddelde. Meestal zitten er ook een aantal kanalen tussen met 30, of 29, soms zelfs een kanaal dat is uitgeschakeld. Meeste kanalen circa 5000 post rs errors (dus geen pre!) en 2 kanalen hadden zelfs respectievelijk over de 3 en 4 miljoen post rs errors. Het modem was toen nog geen 15 minuten actief. Vandaag kon ik een keer niet verbinden met het modem, maar had wel internet.
Als ik screenshots bekijk van andere forumgangers (en ook andere forums lees) dan zijn de:
- Snr waardes aanzienlijk lager.
- Power (dBmV) zie ik vrijwel altijd bij anderen rond de 0 of in de plus. Die van mij staan dik in de min.
- Post errors zijn uiteraard niet eens te vergelijken, zoveel zijn het.
Over de aansluiting is niets spannends om te vermelden:
- Ik gebruik de witte 3-way splitter van Ziggo direct op de wandcontactdoos. Ik heb daar meerdere van in huis en ook nog getest, maar geen verschil. Deze splitters zijn zeer recente versies (meegeleverd met de Connectbox).
- Sluit ik het modem direct aan (zonder splitter) dan zijn de waardes nauwelijks tot niet beter.
- Ik gebruik nieuwe bekabeling en heb deze allemaal nog een keer omgewisseld.
- Ik heb het modem tientallen malen ook zelf opgestart, zelfs gereset en power los gekoppeld.
Niets helpt.
Mijn conclusie: download signaal is te zwak. Dat verklaart waarom tv kijken en internet gewoon niet gaat (aantal keer per uur spontane boot en als er al internet is meestal niet hoger dan 40 mbit ipv 400mbit. Verder merk ik dat als ik ook alleen met internet aan (dus tv uit) verschillende snelheden haal - en tijdens het surfen/netflixen/youtuben/gamen soms zie dat er iets hapert. Upload snelheden zijn wel stabiel, rond de 40 mbit. Ik heb het idee dat deze snr waardes redelijk zijn, maar wellicht ook aan de lage kant. Ik kijk zelden televisie, maar tijdens de WK-voetbal ben ik dus echt geschrokken van mijn aansluiting. Dus er is iets mis met de: wandcontactdoos, aansluiting op of in de ‘straatkast’ of wellicht het modem.
Wat is jouw indruk?
Ik wil natuurlijk dat dit wordt opgelost, maar heb in het verleden gemerkt dat de communicatie tussen de telefonische helpdesk en de monteurs niet zo soepel verloopt. Ik ben klant sinds 1999, dus heb er wel een aantal over de vloer gehad. Dingen die zijn voorgekomen: een paar keer niet komen opdagen, niet geïnformeerd wat het probleem was, of niet de juiste spullen bij zich.
Ik dacht deze keer wellicht het Ziggo Twitter account te benaderen en hen deze post te laten zien. Zij kunnen wellicht directer communiceren. Zijn monteurs in staat om wandcontactdozen te repareren? Ik heb de binnenkant wel eens bekeken. Wat je ziet zijn een paar blauwe kabels, maar voor de rest verdwijnt dat natuurlijk naar de benedenburen richting de straat. Ik ben er best verdrietig over. Ik wil zo graag dat alles werkt. Ik hoopte op een simpele modemswap (om uit te proberen) maar ik vrees dat hier een monteur aan de pas moet komen – en dan maar hopen dat hij het kan fixen natuurlijk.
Kanaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 730000000 -7 35 256qam 8
2 674000000 -6 35 256qam 1
3 682000000 -7 34 256qam 2
4 690000000 -7 35 256qam 3
5 698000000 -7 34 256qam 4
6 706000000 -6 35 256qam 5
7 714000000 -6 34 256qam 6
8 722000000 -6 34 256qam 7
9 738000000 -7 34 256qam 9
10 746000000 -7 34 256qam 10
11 754000000 -7 34 256qam 11
12 762000000 -7 34 256qam 12
13 770000000 -8 34 256qam 13
14 778000000 -8 34 256qam 14
15 786000000 -8 33 256qam 15
16 794000000 -9 33 256qam 16
17 802000000 -9 33 256qam 17
18 810000000 -9 32 256qam 18
19 818000000 -9 31 256qam 19
20 826000000 -10 33 256qam 20
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 34.926 12405849 54
2 Goed (Locked) 34.926 11066157 17
3 Goed (Locked) 35.084 11074112 31
4 Goed (Locked) 35.084 11074068 46
5 Goed (Locked) 34.926 11064749 53
6 Goed (Locked) 35.084 11074891 33
7 Goed (Locked) 34.926 11075777 50
8 Goed (Locked) 35.084 11066432 45
9 Goed (Locked) 34.926 11077558 63
10 Goed (Locked) 34.926 11079118 59
11 Goed (Locked) 34.484 11068370 133
12 Goed (Locked) 34.484 11079791 199
13 Goed (Locked) 34.346 11080561 303
14 Goed (Locked) 34.346 11068642 511
15 Goed (Locked) 33.957 11080330 1295
16 Goed (Locked) 33.834 11069582 2048
17 Goed (Locked) 33.487 11079051 3375
18 Goed (Locked) 32.676 10940397 144957
19 Goed (Locked) 31.544 7190994 3895872
20 Goed (Locked) 33.487 11077440 5629
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 23300000 41 5.120 64qam 6
2 30200000 42 5.120 64qam 5
3 37100000 42 5.120 64qam 4
4 44000000 42 5.120 64qam 3
5 50900000 42 5.120 64qam 2
6 57800000 42 5.120 64qam 1
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 1 0
2 2.0 0 0 0 0
3 2.0 0 0 0 0
4 2.0 0 0 0 0
5 2.0 0 0 0 0
6 2.0 0 0 1 0