wolfsmoon

Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

internetverbinding valt regelmatig weg

Hoi, De vaste internet verbinding begint weer regelmatiger weg te vallen.(Het modem maakt geen verbinding) Vrijdagavond een us ranging melding in modem gezien. Zelfs herstart werkte niet. Vorige keer is een monteur geweest. Toen die wegging was alles in orde. Volgens mij gaat de ellende weer beginnen 😉
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
wolfsmoon
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
De monteur is geweest.:-). De aansluiting buiten in de eindversterker was slecht in combinatie met geoxideerd koper.
Problemen opgelost

Bekijk in context

47 Reacties 47
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo wolfsmoon,
als je inlogt in je modem en je klikt op de tab 'netwerk diagnose' krijg je dan nog aparte meldingen te zien?
Zi73

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Zelfde probleem. Regio Almere. Sinds een week valt iedere dag de verbinding een aantal keer weg. De modem reboot zichzelf of de modem heeft een reboot nodig. Zonet kwam ik thuis, geen internet, modem gaf niets speciaals aan. Rebooten duurde meer dan 8 minuten.

Dit is waarschijnlijk een probleem van het Ziggo netwerk - en als dat niet zo is zou ik graag een nieuwe modem toegestuurd krijgen. Hij is behoorlijk warm. De snelheid gemeten via dslreport is nu 40 dl en 40 upload. Ik heb echter een 400/40 die ik een week geleden nog behaalde. Graag meer info of er een algemeen netwerkprobleem is, of mijn modem vervangen dient te worden. Ik zal vanavond nog eens testen.
wolfsmoon
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
N.N. Modem komt test netjes door.
Download snelheid was ok zat rond de 300 upload rond de 30 voor 400/40
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Zi73 wolfsmoon

Om het signaal eerst uit te sluiten of juist daar het probleem te vinden:

Kun je hier je downstream en upstream dBmV waarden uit je modem plaatsen met een screenshot of copy/paste?

Dit zegt veel over de signaalkwaliteit en de signaalsterkte.
wolfsmoon
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Upstream
Kanaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 44500000 48 5.120 64qam 3
2 36000000 47 5.120 64qam 4
3 52000000 49 5.120 64qam 2
4 58800000 48 5.120 64qam 1
wolfsmoon
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Downstream:
Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 300000000 3 38 256qam 10
2 228000000 3 40 256qam 1
3 236000000 3 40 256qam 2
4 244000000 3 40 256qam 3
5 252000000 3 39 256qam 4
6 260000000 3 40 256qam 5
7 268000000 2 40 256qam 6
8 276000000 2 38 256qam 7
9 284000000 2 40 256qam 8
10 292000000 3 38 256qam 9
11 308000000 2 38 256qam 11
12 316000000 2 38 256qam 12
13 324000000 2 38 256qam 13
14 332000000 2 38 256qam 14
15 340000000 2 38 256qam 15
16 348000000 2 38 256qam 16
17 356000000 1 38 256qam 17
18 364000000 1 38 256qam 18
19 372000000 1 38 256qam 19
20 380000000 1 38 256qam 20
wolfsmoon
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
gebundeld down
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.983 780193894 5
2 Goed (Locked) 40.366 778947124 14
3 Goed (Locked) 40.946 778946890 18
4 Goed (Locked) 40.366 778946445 19
5 Goed (Locked) 39.397 778946953 17
6 Goed (Locked) 40.366 778946897 5
7 Goed (Locked) 40.366 778947682 7
8 Goed (Locked) 38.605 778947882 7
9 Goed (Locked) 40.366 778947831 6
10 Goed (Locked) 38.983 778949075 5
11 Goed (Locked) 38.983 778949532 6
12 Goed (Locked) 38.605 778951361 19
13 Goed (Locked) 38.605 778944504 19
14 Goed (Locked) 38.983 778951199 22
15 Goed (Locked) 38.983 778951344 19
16 Goed (Locked) 38.605 778951217 19
17 Goed (Locked) 38.605 778952452 19
18 Goed (Locked) 38.605 778952502 21
19 Goed (Locked) 38.983 778948393 5
20 Goed (Locked) 38.983 778952331 1
wolfsmoon
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
De netwerklog
01-07-2018 06:04:36 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:0d:95:89;CMTS-MAC=28:52:61:fa:52:43;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

01-07-2018 06:01:22 critical Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:0d:95:89;CMTS-MAC=28:52:61:fa:52:43;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

01-07-2018 06:01:13 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=ac:22:05:0d:95:89;CMTS-MAC=28:52:61:fa:52:43;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

01-07-2018 06:00:08 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:0d:95:89;CMTS-MAC=28:52:61:fa:52:43;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

01-07-2018 06:00:08 critical Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC;CM-MAC=ac:22:05:0d:95:89;CMTS-MAC=28:52:61:fa:52:43;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

01-07-2018 05:59:48 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:0d:95:89;CMTS-MAC=28:52:61:fa:52:43;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

01-07-2018 05:59:48 critical Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC;CM-MAC=ac:22:05:0d:95:89;CMTS-MAC=28:52:61:fa:52:43;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

01-07-2018 05:59:28 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:0d:95:89;CMTS-MAC=28:52:61:fa:52:43;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

01-07-2018 05:59:28 critical Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC;CM-MAC=ac:22:05:0d:95:89;CMTS-MAC=28:52:61:fa:52:43;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

01-07-2018 05:59:08 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:0d:95:89;CMTS-MAC=28:52:61:fa:52:43;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

01-07-2018 05:59:08 critical Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC;CM-MAC=ac:22:05:0d:95:89;CMTS-MAC=28:52:61:fa:52:43;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
wolfsmoon
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
historie tot nu toe
paar keer per week wegvallen internet. te merken door wegvallen internet.
vrijdag rond 23.00u (kan een uur inzitten) us ranging error, Modem uit/aanzetten hielp niet.
Na x aantal minuten werkt alles wel weer.
Zaterdag middag rond 14.45u weer wegvallen internet.

Volgens mij krijg ik iedere keer tijdens het uitvallen bovenstaande netwerk log.

We hebben vorig jaar een monteur hier gehad. Alles zou goed zijn.
wolfsmoon
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Kan het komen omdat mijn connectbox een CH7465LG-ZG is? Volgens mij is die chipsetbug toch opgelost?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Je upstream vind ik aan de hoge kant, er zit ergens een obstructie tussen je modem en de Ziggo servers.
Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?
wolfsmoon
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Dit is het eerste aansluitpunt. (Is zo aangesloten door ziggo monteur). Heb vorig jaar soortgelijke problemen gehad.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Wat gebeurt er als je modem direct op je AOP aangesloten is?

Hoe is de upstream dan?

Maar als alles door een monteur is aangesloten en je hebt deze problemen eerder gehad, dan zou ik Ziggo bellen of chatten via de contact pagina om één en ander eens te bekijken, zij kunnen ook in je apparatuur kijken en advies geven dan wel de nodige actie uitvoeren.
wolfsmoon
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Modem rechtstreeks op aansluitpunt levert iets lagere waarden.
upstream
Kanaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 44500000 44 5.120 64qam 3
2 36000000 44 5.120 64qam 4
3 52000000 44 5.120 64qam 2
4 58800000 46 5.120 64qam 1

downstream
Kanaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 300000000 6 38 256qam 10
2 228000000 6 40 256qam 1
3 236000000 6 40 256qam 2
4 244000000 6 40 256qam 3
5 252000000 6 40 256qam 4
6 260000000 6 40 256qam 5
7 268000000 6 40 256qam 6
8 276000000 6 40 256qam 7
9 284000000 6 40 256qam 8
10 292000000 6 40 256qam 9
11 308000000 5 38 256qam 11
12 316000000 5 38 256qam 12
13 324000000 5 40 256qam 13
14 332000000 5 40 256qam 14
15 340000000 5 39 256qam 15
16 348000000 5 38 256qam 16
17 356000000 5 38 256qam 17
18 364000000 5 38 256qam 18
19 372000000 5 38 256qam 19
20 380000000 5 38 256qam 20
wolfsmoon
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Zou ik het modem ook op de versterker kunnen aansluiten of heeft dat geen zin?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Een versterker heeft voor het modem geen zin, dan wordt hij vaak overstuurd door een te hoog signaal en de versterker zelf kan ook een obstructie vormen voor de upstream naar de Ziggo servers.

Ervaar je zonder de splitter dezelfde storingen?
Zo nee, dan ligt het aan de splitter.
Zo ja, dan ligt het verder in de aansluiting in de AOP, de kabel naar de straatkast of de straatkast.

Laat even weten voor de verdere stappen.
Zi73

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Be rt wrote:
Zi73 wolfsmoon

Om het signaal eerst uit te sluiten of juist daar het probleem te vinden:

Kun je hier je downstream en upstream dBmV waarden uit je modem plaatsen met een screenshot of copy/paste?

Dit zegt veel over de signaalkwaliteit en de signaalsterkte.



Hoi Bert bedankt voor je reactie. Ik ben onder de indruk dat mensen zoals jij (en anderen) zich zo inspannen om anderen te helpen.

Onderstaande waardes zijn vlak na een nieuwe spontane boot. Ik heb de afgelopen dagen niets anders gedaan dan deze waardes te bekijken. De onderstaande waardes zijn nog hoger dan ik gemiddeld heb. Dus dit is nog een positieve uitslag vergeleken het gemiddelde. Meestal zitten er ook een aantal kanalen tussen met 30, of 29, soms zelfs een kanaal dat is uitgeschakeld. Meeste kanalen circa 5000 post rs errors (dus geen pre!) en 2 kanalen hadden zelfs respectievelijk over de 3 en 4 miljoen post rs errors. Het modem was toen nog geen 15 minuten actief. Vandaag kon ik een keer niet verbinden met het modem, maar had wel internet.

Als ik screenshots bekijk van andere forumgangers (en ook andere forums lees) dan zijn de:
- Snr waardes aanzienlijk lager.
- Power (dBmV) zie ik vrijwel altijd bij anderen rond de 0 of in de plus. Die van mij staan dik in de min.
- Post errors zijn uiteraard niet eens te vergelijken, zoveel zijn het.

Over de aansluiting is niets spannends om te vermelden:
- Ik gebruik de witte 3-way splitter van Ziggo direct op de wandcontactdoos. Ik heb daar meerdere van in huis en ook nog getest, maar geen verschil. Deze splitters zijn zeer recente versies (meegeleverd met de Connectbox).
- Sluit ik het modem direct aan (zonder splitter) dan zijn de waardes nauwelijks tot niet beter.
- Ik gebruik nieuwe bekabeling en heb deze allemaal nog een keer omgewisseld.
- Ik heb het modem tientallen malen ook zelf opgestart, zelfs gereset en power los gekoppeld.
Niets helpt.

Mijn conclusie: download signaal is te zwak. Dat verklaart waarom tv kijken en internet gewoon niet gaat (aantal keer per uur spontane boot en als er al internet is meestal niet hoger dan 40 mbit ipv 400mbit. Verder merk ik dat als ik ook alleen met internet aan (dus tv uit) verschillende snelheden haal - en tijdens het surfen/netflixen/youtuben/gamen soms zie dat er iets hapert. Upload snelheden zijn wel stabiel, rond de 40 mbit. Ik heb het idee dat deze snr waardes redelijk zijn, maar wellicht ook aan de lage kant. Ik kijk zelden televisie, maar tijdens de WK-voetbal ben ik dus echt geschrokken van mijn aansluiting. Dus er is iets mis met de: wandcontactdoos, aansluiting op of in de ‘straatkast’ of wellicht het modem.

Wat is jouw indruk?

Ik wil natuurlijk dat dit wordt opgelost, maar heb in het verleden gemerkt dat de communicatie tussen de telefonische helpdesk en de monteurs niet zo soepel verloopt. Ik ben klant sinds 1999, dus heb er wel een aantal over de vloer gehad. Dingen die zijn voorgekomen: een paar keer niet komen opdagen, niet geïnformeerd wat het probleem was, of niet de juiste spullen bij zich.

Ik dacht deze keer wellicht het Ziggo Twitter account te benaderen en hen deze post te laten zien. Zij kunnen wellicht directer communiceren. Zijn monteurs in staat om wandcontactdozen te repareren? Ik heb de binnenkant wel eens bekeken. Wat je ziet zijn een paar blauwe kabels, maar voor de rest verdwijnt dat natuurlijk naar de benedenburen richting de straat. Ik ben er best verdrietig over. Ik wil zo graag dat alles werkt. Ik hoopte op een simpele modemswap (om uit te proberen) maar ik vrees dat hier een monteur aan de pas moet komen – en dan maar hopen dat hij het kan fixen natuurlijk.

Kanaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 730000000 -7 35 256qam 8
2 674000000 -6 35 256qam 1
3 682000000 -7 34 256qam 2
4 690000000 -7 35 256qam 3
5 698000000 -7 34 256qam 4
6 706000000 -6 35 256qam 5
7 714000000 -6 34 256qam 6
8 722000000 -6 34 256qam 7
9 738000000 -7 34 256qam 9
10 746000000 -7 34 256qam 10
11 754000000 -7 34 256qam 11
12 762000000 -7 34 256qam 12
13 770000000 -8 34 256qam 13
14 778000000 -8 34 256qam 14
15 786000000 -8 33 256qam 15
16 794000000 -9 33 256qam 16
17 802000000 -9 33 256qam 17
18 810000000 -9 32 256qam 18
19 818000000 -9 31 256qam 19
20 826000000 -10 33 256qam 20


Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 34.926 12405849 54
2 Goed (Locked) 34.926 11066157 17
3 Goed (Locked) 35.084 11074112 31
4 Goed (Locked) 35.084 11074068 46
5 Goed (Locked) 34.926 11064749 53
6 Goed (Locked) 35.084 11074891 33
7 Goed (Locked) 34.926 11075777 50
8 Goed (Locked) 35.084 11066432 45
9 Goed (Locked) 34.926 11077558 63
10 Goed (Locked) 34.926 11079118 59
11 Goed (Locked) 34.484 11068370 133
12 Goed (Locked) 34.484 11079791 199
13 Goed (Locked) 34.346 11080561 303
14 Goed (Locked) 34.346 11068642 511
15 Goed (Locked) 33.957 11080330 1295
16 Goed (Locked) 33.834 11069582 2048
17 Goed (Locked) 33.487 11079051 3375
18 Goed (Locked) 32.676 10940397 144957
19 Goed (Locked) 31.544 7190994 3895872
20 Goed (Locked) 33.487 11077440 5629



Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 23300000 41 5.120 64qam 6
2 30200000 42 5.120 64qam 5
3 37100000 42 5.120 64qam 4
4 44000000 42 5.120 64qam 3
5 50900000 42 5.120 64qam 2
6 57800000 42 5.120 64qam 1


Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 1 0
2 2.0 0 0 0 0
3 2.0 0 0 0 0
4 2.0 0 0 0 0
5 2.0 0 0 0 0
6 2.0 0 0 1 0
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Zi73

Ik zie een laag signaal en een laag SNR, wat betekend dat er veel ruis op je signaal zit in verhouding met je signaal.
Mijns inziens genoeg om flink wat storingen te veroorzaken.

Monteurs kunnen alle binnenwerken van alle contactdozen verwisselen, als het een installatiemonteur is.
Je hebt het over blauwe kabels, kun je een foto hier plaatsen van je eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt, als je dit kunt zien, is dit ook een blauwe kabel?

Naar aanleiding van de foto van de AOP = Abonnee Overname Punt = eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt, kan het zijn dat er een gratis monteur dit komt vervangen, tot zover is alles voor Ziggo.
Na de AOP zijn de kosten voor jezelf, maar dat is tegen kostprijs en een redelijk uurtarief:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur

Ziggo moderators komen hier ook eens in de paar werkdagen voorbij en kunnen de juiste monteur aansturen.
Zi73

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Be rt Mijn mobiel is toe aan vervanging, maar ik heb een foto gevonden die precies hetzelfde is als de aansluiting in mijn huiskamer (zie bijlage). Dit is dus waar de aansluiting als eerste mijn woning binnenkomt (AOP). Pas ik deze aansluiting los zou schroeven zijn die blauwe kabels zichtbaar.

Zover ik begrijp uit jouw antwoord zal een gratis monteur dit punt gaan vervangen als blijkt dat de AOP de storing veroorzaakt. Zij kunnen dat doen en hebben daar de vaardigheden voor. Als het zou liggen aan de straatkast zouden ze daar verbeteringen gaan toepassen. En mocht het toch aan het modem liggen wordt deze vervangen.

Het zou zeker fijn zijn als een moderater langs zou komen. Ik kan wel een paar dagen wachten. Mochten ze te druk zijn, dan ga ik het Ziggo Twitter account een bericht sturen en ze verwijzen naar deze thread voor tekst en uitleg.

Bedankt voor je reactie, bevestiging van mijn vermoedens en uitleg!

Uitgelicht topic