WhiteSnoop

Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Internetsnelheid blijft hangen op 100 Mbit/s

Hallo allemaal.

Sinds kort krijg ik geen 1000mbit meer uit poorten van de TC7210 modem.
Voorheen kreeg ik gewoon de snelheid zonder problemen. Met 3 verschillende CAT5E kabels geprobeerd, maar niks mag baten. Wat ik nu zo gek hier aan vindt is dat ik het op meerder computers heb getest die allemaal een 1Gbit kaart hebben, allemaal maar 100mbit maximaal krijgen. Maar als ik de kabel aansluit op de switch (Netgear GS105Ev2) dan geeft deze aan 1000mbit te krijgen. Ik snap het niet meer! (Ook via de modem gekeken en die geeft ook gewoon aan dat ik 100mbit krijg.)

Wat ik getest heb dus ver:
- Via WiFi -> 150mbit
- Twee computers met 1Gbit netwerk -> 100mbit
- Directe verbinding met een CAT5E -> 100mbit
- Verschillende kabels -> 100mbit en in sommige gevallen zelfs 10mbit

Ook speculeer ik dat er sindskort een update is geweest, en bij mij meer problemen zijn onstaan dan opgelost.

Wie heeft er ervaring mee en kan mij hierbij helpen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
WhiteSnoop
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Monteur is langsgeweest, en het bleken 2 dingen te zijn.

1: Er was inderdaad een storing omdat Ziggo onlangs haar frequenties heeft aangepast, die van mij liep nog op 800 ofzo, en het nieuwe was iets van 1400 ofzo?
Maar goed nadat hij het allemaal vervangen heeft kregen we iig weer 1Gbit over de kabel.
De beste monteur dacht dat het aan mijn kabels lag, omdat er geen cat 5.E op stond. Maar goed, heb ze allebij getest, allemaal netjes 1Gbit.

2: Behalve mijn PC, die bleef voet op stuk volhouden dat ik maar 100mb/s haal. Ben even naar de kantor geweest, een 1Gbit kaart erin en ja hoor. Haal gewoon de 1Gbit!

Dus twee dingen die er aan de hand was.

Bekijk in context

18 Reacties 18
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Dit is een klanten helpt klanten community en dat is de reden dat ik je adviseer om even de klantenservice te bellen. Die kunnen in je modem kijken en controleren wat er aan de hand is. Misschien ligt het wel niet aan je modem maar aan de verbinding er naar toe. Een moderator van Ziggo zou ook wel kunnen kijken maar dan duurt het iets langer voor je antwoord krijgt.

Kijk ook eens deze URL's als tip:
1) Internet via je netwerkkabel verbeteren
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/via-een-netwerkkabel-verbeteren

2) Internet doet het niet
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/doet-het-niet/
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hallo WhiteSnoop,

Ik veronderstel op grond van wat je schrijft dat:
- je PC network adaptors op Auto-negotiation staan
- je bij de Status van een Adaptor kijkt welke maximum speed hij heeft gekregen.
Met de volgende uitkomsten:
PC met kabel aan Technicolor TC7210 voorheen 1 Gbps nu 100 Mbps.
PC met kabel aan NetGear Switch: voorheen _en_ nu 1 Gbps.

Omdat je op meer computers testte en diverse kabels gebruikte,
kan een evt tussentijds onstaan kabel- of adaptor probleem worden uitgesloten.

De conclusie kan dan niet anders zijn dan dat de switch op de TC7210
thans ten onrechte niet meer in staat is 1 Gbps te onderhandelen
met een aangesloten PC.

Vermoedelijk zal dat bij een koppeling tussen TC7210 en de Netgear ook mis gaan.
Een PC die met 1Gbps aan de Netgear hangt kan daar dan niet ten volle van profiteren
omdat de koppeling Netgear-TC7210 slechts 100 Mbps is.

Ik hoop dat Ziggo dit probleem in de TC7210 met een test van buitenaf kan constateren.

Groet,

Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
By the way.
De firmware upgrade van de TC7210 schijnt nodig te zijn
ivm de aangekondigde ophoging van de internet snelheid per 1 okt a.s.
In mijn geval van 300 naar 400 Mbps.
Ik zal dus ook zo'n update krijgen.

Als een zij-effect hiervan is dat de switch van de TC7210 geen 1Gbps
meer kan leveren dan ben ik niet blij.

Ga dit extra in de gaten houden.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
WhiteSnoop

Hi WhiteSnoop,

Het is wat Han zegt, vermoedelijk de koppeling tussen TC7210 en de Netgear.

hanh wrote:

Vermoedelijk zal dat bij een koppeling tussen TC7210 en de Netgear ook mis gaan.
Een PC die met 1Gbps aan de Netgear hangt kan daar dan niet ten volle van profiteren
omdat de koppeling Netgear-TC7210 slechts 100 Mbps is.


Wat ik nog niet gelezen hebt in jouw storingsmelding is of herstarten van zowel het modem als de switch al geprobeerd is. Een frisse start verricht soms wonderen.
Zet zowel het modem als de switch 20 à 30sec stroomloos; start eerst het modem op en als deze geheel tot leven is gekomen pas de switch.

Just om het data-verkeer efficiënt te laten verlopen "moeten" switches dingen onthouden. Hier kunnen zij heel hardnekkig in zijn. **edit: En dat is niet zo zeer per gebruikt poortje maar (meer) per MAC-adres.***
De Netgear is bij de TC7210 ook op diens switch verbonden. Het zijn dus twee switches achterelkaar.

Groet,
DennyW
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
DannyW
Voor de helderheid.

Whitesnoop heeft het 'slechts' over PC connections met de TC7210 switch resp de NetGear Switch.
Die op de TC7210 blijkt 'ineens' te zijn teruggevallen van 1 Gbps naar 100 Mbps.

Ik voegde daar als extraatje aan toe: als een PC slechts 100 Mbps krijgt van de TC7210
dan voorzie ik ook problemen als de NetGear daar tussen zit. (Daar is wat lastiger achter te komen).

Niettemin: je suggestie (eenmalig) eerst de TC7210 te starten en daarna de PC (of de Netgear Switch)
bevalt me wel. Dit zou het probleem kunnen oplossen.

Groet, Han
WhiteSnoop
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ben blij dat er veel suggesties zijn, maar helaas heb ik ze allemaal geprobeerd maar niks mag baten.
Heb daarom contact opgenomen met Ziggo, en die kwam met de oplossing om een monteur langs te sturen.


Ziggo chat:
Dan heb je het dus al rechtstreeks getest. Bedankt daarvoor. Ik zie dat de signalen die wij versturen niet goed zijn. Ik wil daarom een storingsmonteur inplannen die dit komt corrigeren


De monteur komt aankomende Woensdag. Ik zal proberen zoveel mogelijk informatie tot me te krijgen zodat dit eventueel anderen op de forum kan helpen.

Toch bedankt iedereen!

NB:
Om even duidelijkheid te geven:
Als de kabel op de switch wordt aangesloten, dan branden er 2 lampjes op de switch dat er 1Gbit onderhandeld is. Een kabel vanaf de switch naar de PC geeft slechts 100mbit. Als de 'main' kabel dus niet naar de switch gaat maar in de PC krijg ik nog steeds geen 1Gbit.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Je speculeerde over een update van de firmware van de TC7210 als oorzaak
van het verschijnsel.
Zo'n update loopt op dit moment bij Ziggo.

Welnu, na een restart van mijn TC7210 ging mijn firmware
van STF0.76.07 naar STF0.76.13.1.
(Kan je zien bij Geavanceerde instellingen>Status>Software version).
Het effect is zichbaar door een andere opzet van de Login Page van de TC7210.

De update had geen nadelig effect op mijn verbindingen: alles bleef bij mij 1 Gbps.
Die update kunnen we als oorzaak dus ook uitsluiten.

Je laatste reaktie verheldert de zaak voor mij niet helemaal.

Uit de Ziggo Chat maak ik op dat ze iets verkeerds zien aan de signalen
die Ziggo verzendt. Dat gaat, denk ik, over de internetverbinding met de buitenwereld.
Het door jou gesignaleerde probleem betreft echter de terugval van de snelheid
tussen PC en de TC7210 switch in je lokale netwerk en niet de snelheid van je internetverbinding.

Maar goed, als zij daar een probleem mee zien is het mooi meegenomen als dit wordt opgelost.
Ik voorzie hierdoor echter nog niet meteen een oplossing van het TC7210 switch-PC 100Mbps probleem.
Maar wie weet?
Laat hier nog ff weten wat de uitkomst is.

Gr Han
WhiteSnoop
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:

Je laatste reaktie verheldert de zaak voor mij niet helemaal.

Uit de Ziggo Chat maak ik op dat ze iets verkeerds zien aan de signalen
die Ziggo verzendt. Dat gaat, denk ik, over de internetverbinding met de buitenwereld.
Het door jou gesignaleerde probleem betreft echter de terugval van de snelheid
tussen PC en de TC7210 switch in je lokale netwerk en niet de snelheid van je internetverbinding.


Ik heb hetzelfde idee haha! Maar als de monteur er is kan ik hem wel vragen natuurlijk.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
WhiteSnoop

De Netgear GS105Ev2 is een smart managed swich / manageble switch.
Bij het probleemoplossen / oorzakenzoeken, heb ik nog niet gelezen of de instellingen van de switch ook nagelopen zijn.
Is het managen niet voor belang in dit netwerkt, dan zou ik een fabrieksreset van harte aanbevelen.
Zijn er wel instellingen die behouden moeten blijven, dan kent dit ding vast wel een ingebakken backup- en restore-mogelijkheid en / of na inloggen kunt u natuurlijk ook deze instellingen bekijken / noteren.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
DennyW en DannyW

Ik ben er ingestonken.

DennyW gaf hier een reaktie en ik gebruikte @DannyW als referentie.

Lastig bij deze twee namen.

Maakt verder niet zo uit.

Gr Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
DennyW
Nu goed.

Inderdaad: als de Netgear een managed switch is (weet ik nu ook), dan is je suggestie ok, zodra
de Netgear tussen PC en TC7210 in zit.

Maar: TS Whitesnoop signaleert _in eerste instantie_ een snelheidsprobleem tussen PC en TC7210.
Los van die Netgear dus.

Eerst dit bekijken en oplossen, denk ik.
Dan een evt extra probleem met de Netgear ertussen.

Gr Han
WhiteSnoop
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Monteur is langsgeweest, en het bleken 2 dingen te zijn.

1: Er was inderdaad een storing omdat Ziggo onlangs haar frequenties heeft aangepast, die van mij liep nog op 800 ofzo, en het nieuwe was iets van 1400 ofzo?
Maar goed nadat hij het allemaal vervangen heeft kregen we iig weer 1Gbit over de kabel.
De beste monteur dacht dat het aan mijn kabels lag, omdat er geen cat 5.E op stond. Maar goed, heb ze allebij getest, allemaal netjes 1Gbit.

2: Behalve mijn PC, die bleef voet op stuk volhouden dat ik maar 100mb/s haal. Ben even naar de kantor geweest, een 1Gbit kaart erin en ja hoor. Haal gewoon de 1Gbit!

Dus twee dingen die er aan de hand was.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok Whitesnoop.
Mooi dat nu alles ok is.

Hoe slecht kan je het treffen?
Twee problemen tegelijk die eigenlijk niks met elkaar te maken hebben.

Eind goed al goed al goed dus.

Gr Han
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes
Welkom op de Community, WhiteSnoop. Genoeg community leden die je hierbij wilden helpen zo te zien. Goed dat je de oplossing met ons hebt gedeeld en jij nu weer de juiste internetsnelheid haalt natuurlijk!
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hallo Marianne,

Goed dat je reageert.
Heb je het wel goed gelezen?
Whitesnoop had een probleem met snelheid in zijn interne LAN.
Dus niet met die van zijn internetverbinding.

Op een of andere -gelukkige- manier bleek er ook te zijn geconstateerd
dat er iets mis was met de techniek van zijn internetverbinding.
Dat was vooralsnog onopgemerkt gebleven door Whitesnoop voor zover
er iets mis zou zijn met de snelheid daarvan..

Ook goed dat een technisch probleem daarmee 'on the fly' ook is opgelost.

Gr Han
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes
Dat had ik niet goed gelezen inderdaad hanh. Met deze kennis wordt iedereen weer een stukje wijzer!
WhiteSnoop
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Toch wil ik jullie allen nog bedanken voor het helpen!
Ik vind het een fijne community en ik denk dat als er problemen zijn die mij bekend voorkomen ik ook zal proberen te helpen!
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes
Jij snapt het nut van de Community, WhiteSnoop 😉 Leuk dat je je hiervoor wilt inzetten. Neem eens een kijkje op deze pagina om onze Community wat beter te leren kennen.

Uitgelicht topic