Hi Ziggo en community,
Ik ben niet bijzonder (computer)technisch onderlegd, maar ik doe mijn best het probleem uit te leggen.
Sinds enige tijd (volgens mijn vriendin sinds wij in maart naar het hoogste abonnement zijn overgestapt) valt soms het internet uit. Met name wanneer ik livestream (met het programma OBS naar de website Twitch) wordt duidelijk dat de connectie zeer slecht of weg is. Of echter het internet helemáál weg is, durf ik niet te zeggen. Ik kan dan vaak nog wel chatten of een site bezoeken, maar mensen die naar mijn livestream kijken, hebben geen beeld of geluid meer. Zo kon ik ook wel naar de site van de speedtest van Ziggo, maar de speedtest niet gebruiken (er trad een socketfout op).
Ik heb inmiddels een nieuw modem én een kabel ontvangen, maar dat loste niets op. Ook is er deze week een monteur van Ziggo geweest. Deze zag dat we maar 85 download en 30 upload binnenkregen i.p.v. 300 en 30 volgens ons abonnement. Dat is inmiddels gefixt door het modem opnieuw aan te melden (of iets dergelijks). De verwachting bij de monteur en mij was dat daarmee ook de disconnecties waren opgelost. Dat bleek die middag tijdens het streamen echter niet het geval.
Deze middag heb ik een aantal uren het programma Pingplotter laten draaien terwijl ik de sites Nu.nl en Tweakers.net open had staan en ook in het programma als targets had ingesteld.
Nu laat echter mijn technische kennis mij in de steek en weet ik niet wat ik moet opmaken uit de resultaten. Er staat voor volgende week weer een afspraak met de monteur ingepland en hopelijk kunnen we dan aan de hand van onder andere de Pingplotter-informatie verder komen.
Nog wat losse informatie:
- We hebben dus het 300 down en 30 up-abonnement van Ziggo.
- Ik heb mijn PC met 1 Gbps netwerkkaart direct op de nieuwe router van Ziggo aangesloten.
- Van mijn PC naar de router loopt een cat 5-kabel.
Ik heb mijn eigen IP-adres doorgestreept, omdat ik begreep dat je daar beter discreet mee kunt zijn. Graag hoor ik of dat klopt en of ik het zo voldoende heb afgeschermd :smile:
Deze eerste screengrab heb ik gecentered op 14:20, omdat daar een grote rode spike te zien is. Hiervan was de target Nu.nl:
Deze tweede is van net vóór 17:00. Ook daar weer een flinke rode spike:
Deze derde is ook van rond 17:00, maar dan met Tweakers.net als target:
Hopelijk kan iemand me aan de hand van mijn verhaal en deze Pingplotter-data helpen met het oplossen van het probleem.
Alvast vriendelijke bedankt voor de moeite! Heb je meer informatie ergens over nodig, dan hoor ik het graag!
Peter