Petervdd

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Internet valt soms weg. Heb Pingplotter-resultaten.

Hi Ziggo en community,

Ik ben niet bijzonder (computer)technisch onderlegd, maar ik doe mijn best het probleem uit te leggen.

Sinds enige tijd (volgens mijn vriendin sinds wij in maart naar het hoogste abonnement zijn overgestapt) valt soms het internet uit. Met name wanneer ik livestream (met het programma OBS naar de website Twitch) wordt duidelijk dat de connectie zeer slecht of weg is. Of echter het internet helemáál weg is, durf ik niet te zeggen. Ik kan dan vaak nog wel chatten of een site bezoeken, maar mensen die naar mijn livestream kijken, hebben geen beeld of geluid meer. Zo kon ik ook wel naar de site van de speedtest van Ziggo, maar de speedtest niet gebruiken (er trad een socketfout op).

Ik heb inmiddels een nieuw modem én een kabel ontvangen, maar dat loste niets op. Ook is er deze week een monteur van Ziggo geweest. Deze zag dat we maar 85 download en 30 upload binnenkregen i.p.v. 300 en 30 volgens ons abonnement. Dat is inmiddels gefixt door het modem opnieuw aan te melden (of iets dergelijks). De verwachting bij de monteur en mij was dat daarmee ook de disconnecties waren opgelost. Dat bleek die middag tijdens het streamen echter niet het geval.

Deze middag heb ik een aantal uren het programma Pingplotter laten draaien terwijl ik de sites Nu.nl en Tweakers.net open had staan en ook in het programma als targets had ingesteld.

Nu laat echter mijn technische kennis mij in de steek en weet ik niet wat ik moet opmaken uit de resultaten. Er staat voor volgende week weer een afspraak met de monteur ingepland en hopelijk kunnen we dan aan de hand van onder andere de Pingplotter-informatie verder komen.

Nog wat losse informatie:
- We hebben dus het 300 down en 30 up-abonnement van Ziggo.
- Ik heb mijn PC met 1 Gbps netwerkkaart direct op de nieuwe router van Ziggo aangesloten.
- Van mijn PC naar de router loopt een cat 5-kabel.

Ik heb mijn eigen IP-adres doorgestreept, omdat ik begreep dat je daar beter discreet mee kunt zijn. Graag hoor ik of dat klopt en of ik het zo voldoende heb afgeschermd :smile:

Deze eerste screengrab heb ik gecentered op 14:20, omdat daar een grote rode spike te zien is. Hiervan was de target Nu.nl:


Deze tweede is van net vóór 17:00. Ook daar weer een flinke rode spike:


Deze derde is ook van rond 17:00, maar dan met Tweakers.net als target:


Hopelijk kan iemand me aan de hand van mijn verhaal en deze Pingplotter-data helpen met het oplossen van het probleem.

Alvast vriendelijke bedankt voor de moeite! Heb je meer informatie ergens over nodig, dan hoor ik het graag!

Peter
22 Reacties 22
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Heeft u al eens een andere cat 5e of cat 6 kabel geprobeerd?
Petervdd
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi Jan,

Er ligt sinds kort een spiksplinternieuwe, in de hoop dat dat het probleem zou oplossen. Helaas was dat niet het geval.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Kun je hier je downstream en upstream waarden plaatsen en je log?
Petervdd
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi Bert,

Kun je mij vertellen waar ik die kan vinden en hoe ik die plaats?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Als je inlogt in je modem kun je die vinden in ............
Ik heb geen Connect Box en weet de weg niet goed.

Je kunt ze kopieren en plakken in dit forum.

Kan Petervdd even de weg wijzen in de Connect Box?
Petervdd
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ai, ik weet helaas niet hoe ik dat moet doen. Is dat uit te leggen of is er een andere manier om daar achter te komen?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Oeps, dat is lastig uit te leggen, als je de weg niet weet in dit deel van de "wereld"

Misschien kun je hier de weg vinden om in te loggen en is er iemand in dit forum die de Connect Box wel heeft en beter kent dan ik:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box
Dave van Dal

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hoi hoi hier bij een foto waar je het kunt vinden in je box
Petervdd
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dankjewel Dave!

Hierbij een screengrab:
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
En nu nog graag een screenshot van je downstream en upstream?:relaxed:
Klik op de tabbladen met deze naam.
Petervdd
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ah, ik wist niet dat je dat bedoelde 🙂




Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Ik kan niet goed beoordelen of je upstream zich op het randje bevindt of net niet.
Kun je een foto plaatsen van je AOP = eerste punt waar Ziggo binnenkomt met eventuele splitters en versterkers?
Petervdd
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Is dit wat je bedoelt?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Dat zou zomaar kunnen, het AOP = Abonnee Overname Punt = het eerste punt waar Ziggo je huis binnenkomt.
Komt er geen groene kabel binnen van Ziggo in de meterkast of op andere plekken?
Petervdd
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi Bert,

Volgens mij niet. Ik heb de kabel gevolgd die links uit het kastje komt, maar die verdwijnt in de muur en naar het gemeenschappelijke trappenhuis (ik woon in een oud appartementencomplex). Aan die kant van de muur loopt een aluminium kabelgoot en kan ik de kabel niet meer volgen.
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4304Likes
@Petervdd,

Ik heb de historie bekeken en je verbinding ook opnieuw uitgelezen. Het is goed dat er opnieuw een monteur langs komt, want ik zie toch nog wat ruis op de verbinding.

Ik heb inmiddels een nieuw modem én een kabel ontvangen, maar dat loste niets op. Ook is er deze week een monteur van Ziggo geweest. Deze zag dat we maar 85 download en 30 upload binnenkregen i.p.v. 300 en 30 volgens ons abonnement. Dat is inmiddels gefixt door het modem opnieuw aan te melden (of iets dergelijks).

Ik heb dit ook gelezen in de monteursbon, maar ik ben verbaasd dat hij dit als een oplossing heeft aangedragen en dat het ook heeft geholpen. Als het abonnement niet in orde was, dan had je ook geen 30Mbit mogen behalen. Dit is ook alleen mogelijk i.c.m. het 300Mbit abonnement.

Is de UTP kabel ook al uitgesloten? Omdat ik eerder denk dat je UTP kabel op 100Mbit functioneerde, en wellicht daarom eerst een snelheid van 88Mbit behaalde.
Petervdd
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi Serkan,

Toen we het probleem wilden aanpakken was de kabel die er lag één van de eerste dingen die we vervingen (je bedoelt de kabel van de router naar mijn PC, toch?). We kochten een nieuwe cat 5e-kabel.
Het kan zijn dat we al eerder een nieuwe router van jullie ontvingen, maar zowel met de nieuwe router, als de nieuwe kabel, houden de problemen aan. Ik weet niet precies wat we eerder vervingen, de router of de kabel. Dat lag erg dicht bij elkaar qua tijd, volgens mij.
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4304Likes
Goedemorgen @Petervdd,

Bedankt voor je terugkoppeling. Ik zie nu ook in m'n systemen dat we je eind juli een UTP kabel hebben verstuurd.

Er is inmiddels opnieuw een monteur ingepland voor 16 augustus. Ik ben benieuwd naar de bevindingen van de monteur en of de problemen zijn verholpen n.a.v. zijn bezoek. Hou je ons op de hoogte? Alvast bedankt!
Petervdd
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi Serkan,

We hebben inderdaad een kabel ontvangen, maar hadden toen al een nieuwe gekocht.
Schat je in dat de monteur iets kan met een uitdraai van de Pingplotter-software? Dat kan ik zorgen dat ik dat paraat heb.

Uitgelicht topic