janvl

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Internet valt regelmatig kort weg op mijn Ubee modem

Het komt regelmatig voor (enkele keren per dag) dat de internetverbinding kort wegvalt.
Ik kan dan nog wel het Ubee modem pingen, maar 8.8.8.8 geeft geen reply meer. Ik schat in dat het wegvallen van de verbinding meestal korter duurt dat 30 seconden, maar ik vind het toch erg hinderlijk.

Het lijkt er dus op dat er een probleem is tussen het modem en het internet, omdat ik het modem altijd nog kan pingen, maar 8.8.8.8 niet meer.

Ik heb een Ubee EVW3200 modem.
In de downstream bonded channels zie ik:
correctables: 27157
uncorrectables: 0
Het vinkje achter: RF signaal downstream in het hoofscherm is oranje.

Ik heb ook een versterker tussen de kabel die binnenkomt en het Ubee modem. Deze is geplaatst door een Ziggo monteur omdat ik op één tv een slechte ontvangst heb (probleem is nooit naar tevredenheid opgelost, maar ms ligt dat aan de tv).

Wie heeft er suggesties op de internetverbinding stabieler te maken?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
dalem52 janvl

Beide modems zijn door hun werkzame tijd heen en worden bij storingen direct omgeruild voor een nieuwe.

Chat met Ziggo en meld je klachten en vraag om een modem wat wifi op de 2,4 Ghz- en 5 GHz-frequentieband tegelijk werkt voor een betere Wifi ervaring, nu hebben jullie modems die wifi op de 2,4 Ghz- of 5 GHz-frequentieband heeft.
Waarschijnlijk zijn een aantal andere problemen dan direct opgelost.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat

Laat SVP de voortgang weten, we lezen hier graag hoe zaken opgelost worden.

Bekijk in context

54 Reacties 54
Zwavelstok

Level 1
  • 178Posts
  • 7Oplossingen
  • 22Likes
Kan je een screenshot van de modem signaalwaarden (up en downstream) maken en hier plaatsen.

En loop even door de storing zoeker van Ziggo heen.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/
janvl
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Screenshot van basic docsis information:
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Je signaal ziet er goed uit, maar ik denk dat dit je modem is wat aan het einde van zijn tijd is.

Dit is ook een modem wat wifi op de 2,4 Ghz- of 5 GHz-frequentieband heeft.
Alle huidige modems hebben wifi op de 2,4 Ghz- en 5 GHz-frequentieband tegelijk voor een betere Wifi ervaring.

Meld je klachten en de Wifi mogelijkheid en er zal een nieuw modem naar je toe komen. janvl

Je kunt de chat gebruiken om dit aan Ziggo te laten weten:
De chatbox (24 uur/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
Zwavelstok

Level 1
  • 178Posts
  • 7Oplossingen
  • 22Likes
Be rt wrote:
maar ik denk dat dit je modem is wat aan het einde van zijn tijd is.


Hoe kom je aan deze wijsheid?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Omdat alle modems wat wifi op de 2,4 Ghz- of 5 GHz-frequentieband heeft nu per direct worden omgeruild bij de minste of geringste klacht.
Deze worden uitgefaseerd. Zwavelstok
Zwavelstok

Level 1
  • 178Posts
  • 7Oplossingen
  • 22Likes
Ok, maar lost dat dan ook het probleem uitvallen op?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Als het een apparaat is wat aan het einde is van zijn bestaan, dan kijk je eerst of nieuwe hardware het oplost, anders blijf je zoeken tot je een ons weegt en dan blijkt in 75% van de gevallen toch dat de hardware de oorzaak was.

Ervaren als troubleshooter in de ICT, als hardware specialist, heb zelfs A+ trainingen gegeven aan MCSE'ers, omdat een aantal te lang in de software bleven zoeken, logischerwijs, en b.v. een NIC of UTP kabel is snel vervangen en dan is de hardware alvast uitgesloten.
75% van de storingen ligt aan de kabel en/of de hardware in de apparaten of drivers.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Zwavelstok Bovenstaand is absoluut niet persoonlijk bedoeld, maar om een inzicht te geven in mijn denkwijze.
Ik mis weer andere inzichten.:relaxed:
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
janvl wrote:
Screenshot van basic docsis information:


Kan je ook de uptime plaatsen die het modem aangeeft? En als je toch die informatie opzoekt op de status pagina controleer dan even opnieuw de upstream signaal sterktes. Mogelijk zijn die ondertussen weer gewijzigd. Gezien de lage waarden op je vorige schermprint zou het modem namelijk net voor het maken van de schermprint de kabel interface gereset kunnen hebben. Vandaar dat ook de uptime informatie belangrijk is.
janvl
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
System Up Time: 14 days 11h:19m:17s


Inmiddels 190 correctables erbij. Is dat normaal?
Wat zijn goede/normale waardes voor de signaalsterktes?
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Oké, de signaal sterkte blijft constant wat zoveel wil zeggen dat de CMTS van mening is dat het upstream signaal van het modem geen aanpassingen nodig heeft. De correctables geven aan dat het modem via de downstreams af en toe corrupte packets ontvangt die echter met Reed Solomon error correctie te herstellen zijn. Al met al lijkt de verbinding van het modem met de CMTS in orde te zijn en niet de oorzaak te zijn van de Wifi problemen.

Heeft Ziggo soms recent een firmware update uitgebracht voor deze Ubee modems die verkeerd heeft uitgepakt gezien het opvallend aantal wifi gerelateerde klachten met dit modem type?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik vermoed dat dit modemtype langzaam aan het einde is van zijn werkzame leven gezien het feit dat hij ook per direct omgeruild wordt voor een nieuw modem als er klachten zijn.
Zwavelstok

Level 1
  • 178Posts
  • 7Oplossingen
  • 22Likes
Hebben de buren hier ook last van?
Zwavelstok

Level 1
  • 178Posts
  • 7Oplossingen
  • 22Likes
Be rt wrote:
Ervaren als troubleshooter in de ICT, als hardware specialist, heb zelfs A+ trainingen gegeven aan MCSE'ers, omdat een aantal te lang in de software bleven zoeken, logischerwijs, en b.v. een NIC of UTP kabel is snel vervangen en dan is de hardware alvast uitgesloten.


Met recht super expert !!
janvl
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dank voor alle reacties. Ik weet niet of mijn buren er ook last van hebben. Ik wil nog wel even benadrukken dat het volgens mij geen Wifi problemen zijn (aangezien ik het modem wel steeds kan blijven pingen).
Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met een melding te maken bij Ziggo. Ik vind het fijn dat jullie me wat meer achtergrondinformatie hebben gegeven, nu ben ik beter geïnformeerd.
Zwavelstok

Level 1
  • 178Posts
  • 7Oplossingen
  • 22Likes
Als de buren hetzelfde probleem hebben, dan kan je dit benoemen als een algemeen probleem en weet je tenminste ook dat het niet aan jouw binnenhuis installatie ligt. Scheelt je een hoop speurwerk.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo janvl, welkom op onze Community.

Meerdere keren per dag uitval van meer dan een seconde? Laat staan 30? Ja, dat is behoorlijk hinderlijk zelfs. Goed dat je het hier zo gedetailleerd aangeeft, dat trekt altijd meteen de aandacht van de hier aanwezige Experts.

Correctables zijn okay, dat is data welke niet is uitgevallen maar wel aandacht nodig had onder de motorkap. Uncorrectables zijn niet goed, en die zijn gelukkig 0. De signaalwaarden zien er ook goed uit. Bij een 30 seconden uitval door signaalproblemen horen extreem slechte waarden en die zijn er niet.

Wanneer je deze uitval bedraad niet hebt dan blijft een wifi issue over. In dat geval hebben we graag dat je ons nieuwste modem krijgt. Dat is niet perse de oplossing voor alle wifi problemen, maar we kunnen dan wel het volledige arsenaal aan wifi-instellingen met je doornemen 🙂

edit: Je kan altijd wel de gateway (je modem) pingen schrijf je.. dan is het geen wifi issue. Ik wil graag je modem eens beter bekijken. Stuur mij daarvoor een privébericht met je postcode, huisnummer en klantnummer.
janvl
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hier een stukje uitvoer van:
ping 8.8.8.8 -O -W 2 -D

[1537389836.559523] 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1059 ttl=120 time=10.5 ms
[1537389837.560858] 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1060 ttl=120 time=10.9 ms
[1537389838.560849] 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1061 ttl=120 time=9.92 ms
[1537389840.606955] no answer yet for icmp_seq=1062
[1537389841.630932] no answer yet for icmp_seq=1063
[1537389842.654934] no answer yet for icmp_seq=1064
==hier stond no answer van 1065 t/m 1118==
[1537389898.974948] no answer yet for icmp_seq=1119
[1537389899.998946] no answer yet for icmp_seq=1120
[1537389901.022893] no answer yet for icmp_seq=1121
[1537389901.033957] 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1122 ttl=120 time=10.9 ms
[1537389902.034865] 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1123 ttl=120 time=10.6 ms
[1537389903.036500] 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1124 ttl=120 time=10.5 ms

Er kwam in dezelfde tijdspanne wel steeds een antwoord van het modem.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Jan,

Bedankt voor je updaten en je gegevens via privéberichten. Ik heb de modem en met name de wijkprestaties bekeken. Ik zie ook dat de problemen ons ondertussen via een andere weg zijn opgevallen. Op 13 september hebben we iedereen in de buurt een e-mail gestuurd met het volgende bericht: Op 20 september 2018 van 1:00 tot 4:00 uur doen we onderhoud aan het netwerk. We vervangen dan bijvoorbeeld oude kabels.

In het log kan ik zien dat de wijkcentrale tussen 01:00 en 05:30 vannacht offline is geweest, en dat modems na die tijd allemaal weer online zijn gekomen. Dat komt overeen met de werkzaamheden. De SNR waarden (Signal to Noise Ratio - oftewel ruis verhoudingen) zijn na de werkzaamheden op alle frequenties nu al beter zie ik! 🙂

Kun je ons over een paar dagen laten weten of de verbeteringen van vannacht hebben geholpen? En ben je nog tevreden over de wifi prestaties van je modem? Dit staat los van je melding maar je hebt niet ons nieuwste model.

Uitgelicht topic