Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

Internet is traag, Compal Connectbox geeft ook problemen

hanh en Folkert Ziggo

Ik heb de speedtest link gebruikt die hanh gegeven hebt, alleen mijn laptop en die van mijn partner hebben een 100mbps ethernet kaart dus ik kwam met download gemiddeld op 90 mbps met Kabel uit op beide laptops. Upload is daar in tegen wel goed gemiddeld 40mbps up en dat klopt ik heb een abonnement van 400/40

Als ik de testen uitvoer op Wifi dan is ie ook belabberd dan
komt de 5Ghz gemiddeld op 150 mbps uit en de 2,4 GHz op 100 mbps Hier geld ook
weer ik heb een 300mbps wifi USB adapter omdat me onboard wifi adapter de 5G
niet ondersteunt ik zit graag op de 5Ghz te werken. De snel heden maak ik me
niet zo druk om, want aparaten zoals me Smart TV en de Chromecast behalen voor
Netflix en Internet wel de gewone 275 tot 300 Mbps bekabeld, dus dat zit wel
goed. Onze Zonnenpanelen zijn omdat winter is nauwelijks geconnect overdag en
hebben nu weinig invloed, ook zijn beide Wifi Boosters 1 bekabeld en 1
stopcontact ook even tot voorjaar offline. Enige wat er nu online staat is: 3x
dezelfde Wifi IP Camera's Binnen op de 2,4 GHz ( Kan niet op de 5Ghz - wel
gastennetwerk eventueel) IP Wifi Outdoorcam ook op de 2,4 GHz kan eventueel ook
op Gastennetwerk maar niet op de 5Ghz

Mobieltjes en de Ipad Air 2 draaien op 5Ghz band die worden
geweigerd op de 2,4 GHz dan is er geen internet beschikbaar zegt ie of het
Gastennetwerk. Mijn Lenovo Tablet draait heel af en toe maar op het
Gastennetwerk die kan niet op de 2,4 GHz

Dan heb ik vorige maand nieuwe modem geprobeerd maar de Arris Compal Gate werkt hier niet echt lekker dus me oude Compal modem geprobeerd omdat deze weer
eens door een piekspanning was overbelast, we zitten in nieuwbouw woning maar elektriciteit
is af en toe hier doorn in het oog, we hebben af en toe een piekspanning dat
komt door overschakeling van stroom overdag draaien we gewoon op het net van
Liander en af en toe schakelen we over naar de energie van onze
Huisvuilcentrale die ons ook voorziet, 6 van de 10 keer gaat het goed maar soms
ook niet, dan krijgen we af en toe een tikje teveel en dan vliegen onze
apparaten in de stress en laatste keer me Media Box XL ( doet sinds dien niks
meer ) maar dat is een andere Prioriteit, en me Modem valt regelmatig uit, nu heb ik hem schuin moeten zetten en
blijft hij weer werken, maar zet als ik hem goed hang dan hebben we niks.

Modem die ik heb gekregen van Ziggo dat was de Arris Connect Box geregeld door Lycke Ziggo en die werkt hier op 1 of andere manier niet, krijg daar moeilijk de apparaten aan de praat mee, ik weet niet of de Arris Connect Box voor UPC gebieden is ontwikkeld, misschien zou dat een verklaring zijn, maar wil best de proef weer nemen, ik neem aan dat er 1 soort modem gaan zijn binnenkort. Folkert Ziggo weet hier alles van en we noemen dit ook Arris Compal Gate :joy:

Als jullie meer willen weten, oh ja laatste keer paar weken terug is Ziggo wel in de wijkkast bezig geweest omdat er binnenkort nog 40 nieuwe huizen bijkomen dan is de wijk klaar.

Enige wat ik kan proberen ander Modem als dit helpt
21 Reacties 21
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Je snelheden lijken gewoon goed te zijn 400/40 is overkill dat kan je apparatuur niet aan.
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
Laptops zijn dan op wifi weL redelijk de overige apparaten werken naar behoren en behalen wel de redelijke snelheid inladen van alles is poeppie traag.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hi Dave,

Je had het eerder over traag internet. Daarom zijn we hier aangeland.
Als ik de testen uitvoer op Wifi dan is ie ook belabberd dan
komt de 5Ghz gemiddeld op 150 mbps uit en de 2,4 GHz op 100 mbps

Dit gaat over 'trage' Wifi. Als dit de gemiddelden zijn in je huis op diverse plekken, dan zijn dit niet eens zulke slechte cijfers.

Eigenlijk kun je je Internetsnelheid niet testen/onderzoeken zonder een systeem met een 1Gbps netwerkaansluiting.
Die 40 Up krijg je meestal wel, het gaat erom of het 400 down is.
90/40 is prima voor een laptop met een 100 Mbps verbinding, maar zegt te weinig.
Is er niet iets te regelen om over een beter testsysteem te kunnen beschikken?
Koop een fatsoenlijke laptop, bv.:wink:

want aparaten zoals me Smart TV en de Chromecast behalen voor
Netflix en Internet wel de gewone 275 tot 300 Mbps bekabeld, dus dat zit wel
goed.

Ik zou zeggen dit stemt hoopvol. Er zijn zoveel speedtests in omloop.
Ik zie liever 400 Down via de DSL-Reports test op een bekabeld testsysteem.
Dit mag je beschouwen als referentietest, op grond waarvan je andere speedtests kunt gaan beoordelen. Hij wordt dan ook veel gebruikt op het Forum om de Internetverbinding goed aan de tand te voelen.
Ziggo accepteert teleurstellende resultaten van deze test als vertrekbasis voor onderzoek door Ziggo van je Internetverbinding. Dat is belangrijk.

Bij meten via Wifi meet je eerder de prestaties van de Wireless verbinding dan die van je Internetverbinding.
Die prestatie hangt van allerlei factoren af. Afstand, muren, vloeren, Wifi van de buren, eigen Access Points die elkaar in de weg kunnen zitten,......
Ik heb een TP-Link Archer C7 Router als Access Point. Dat is dezelfde hardware als de Booster via een UTP-kabel van Ziggo, die jij ook hebt.
Met een 5 Ghz verbinding op mijn Phone op 1 m afstand van de Archer haal ik mijn 400/40 wel. Elders wordt het snel minder.
Probeer dat ook eens zo. Kom jij dan ook op 400/40 uit?

Alles bij elkaar: zorg voor een testsysteem met een 1Gbps netwerkkaart.
Anders wordt het toch een beetje 'tasten in het duister'.
Als je een goed beeld wilt krijgen van je Internetverbinding, dan moet er vaker getest worden over een wat langere periode. Anders komt bv iets als het dagelijks te veel inzakken van de Down tijdens drukke tijden, niet boven water.

Gr Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
....verder ook dit.....
Hoewel ik, wegens gebrek aan betrouwbare speedresultaten, daar nog geen aanleiding toe zie, is het niet verboden nu al eens wat dieper naar het Modem van de ConnectBox te kijken.
Het gaat over Up/Downstreamwaarden en 'Netwerk historie'
Waar vind je die?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212
Laat maar plaatjes zien.
Gr Han
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
hanh ik ga in de loop van de dag even kijken wat ik kan regelen met een 1gbps kaart, ik zal straks even foto's maken van me Up/Downstream als ik thuis ben. Heb je bericht gelezen en zekers nuttig, mijn dank alvast en vind het wel zo netjes even te reageren. Je ziet de uploads vanzelf straks.
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
Ik heb in iedergeval even de gegevens van me Modem printscreen gedaan. Hoop dat dit al iets oplevert, sorry voor zo klein 75% anders werden het erg lange documenten.
Speedtesten komen er nog aan :grin:

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
xGarfieldx-Dave wrote:
........ ik neem aan dat er 1 soort modem gaan zijn binnenkort......

Vermoedelijk niet. Ik denk niet dat Ziggo afhankelijk wil zijn van één leverancier. De Compal en Arris hebben wel dezelfde specificatie.
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
Jan F. wrote:

xGarfieldx-Dave wrote:
........ ik neem aan dat er 1 soort modem gaan zijn binnenkort......
Vermoedelijk niet. Ik denk niet dat Ziggo afhankelijk wil zijn van één leverancier. De Compal en Arris hebben wel dezelfde specificatie.

Rare is dat Compal hier prima draait, ( behalve deze omdat ie omgeruild moet worden ) maar Arris heb er 4 geprobeerd en werkt echt niet hier, wel voordeel van IPv6 op de Arris maar de rest loopt het niet, dat vind ik best raar
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Rare is dat Compal hier prima draait, ( behalve deze omdat ie omgeruild moet worden ) maar Arris heb er 4 geprobeerd en werkt echt niet hier, wel voordeel van IPv6 op de Arris maar de rest loopt het niet, dat vind ik best raar

Laten we het hier nu even niet over hebben.
Er valt wel het e.e.a over te zeggen. Doe ik niet.

Wat voor Firmware heb je nu op de Compal?
DS-Lite, Dual Stack of IPv4?
Zie onderstaande voorbeeldplaatjes.

  • DS-Lite
  • Dual Stack
  • IPv4

Laten we ons concentreren op je huidige situatie met de Compal.
Je waarden lijken me wel ok.
ArChie.DVB Help me out, alsjeblieft.

Gr Han
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
Heb je hier iets aan hanh overal kom ik IPv4 tegen en kan niet zien welk software het is.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zo kan het ook. Je hebt nu IPv4 Firmware op de Compal.
Oefening: check de Status Page via http://192.168.178.1/
Dan zul je zien dat die overeenkomt met mijn 3e plaatje.
Han
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
hanh wrote:
Zo kan het ook. Je hebt nu IPv4 Firmware op de Compal.
Oefening: check de Status Page via http://192.168.178.1/
Dan zul je zien dat die overeenkomt met mijn 3e plaatje.
Han

Dan moet dit hem zijn, modem valt ook steeds om de paar dagen uit, hij blijft niet langer als 2 a 3 dagen online.

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
hanh wrote:

Laten we ons concentreren op je huidige situatie met de Compal.
Je waarden lijken me wel ok.

Het is een Compal modem, dus is uit te rekenen hoe lang de kabel interface actief was sinds de laatste registratie en dat komt overeen met de MIMO melding in de log. Geen aanwijzingen dus dat er sprake is van snelheidsproblemen als gevolg van signaalproblemen uitgezonderd van tijdelijke onderbrekingen in afhandeling van het IP verkeer wanneer het modem bezig is met het oplossen van de ranging problemen (T3 meldingen in de log). Maar dat schijnt "normaal" te zijn voor de Connectboxen van Ziggo. In vergelijking met andere EuroDOCSIS 3.0 modems zijn dit helaas kwalitatief slechtere modems die helaas niet zo goed getest zijn voordat LGI/Ziggo ze besloot aan te schaffen.

Zonder snelheidsmetingen via een bekabelde netwerk verbinding valt er eigenlijk niet veel te zeggen over mogelijk oorzaken.
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
Ik begrijp eruit dat de Compal Connect Box en de Arris een slechtere modem is. Ik heb de Technicolor ooit gehad TC7210 die had problemen met de Wifi.en kon de 400/40 niet aan.

Ik ben aan proberen voor een bekabelde internet meting, maar dat komt z.s.m.
Helaas heeft dit modem een oplawaaier gehad door piekspanning en sinds dien is hij van slag c.q. van de rel

Maar wel dank voor de info ArChie.DVB
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
Nieuw modem is onderweg.
Zaterdag wordt hij geleverd, en houd jullie op de hoogte.
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
Vandaag nieuw modem geleverd en vanmiddag de wissel gedaan, Compal eruit, en ja weer aan de slag met Arris (Gate) ik stel altijd bekabeld mijn modem in, ook zo gedaan en weer de Wifi SSID's ingesteld, daarna als een gek de wifi van onze Solar Wifi Zonnenpanelen ingesteld, voor de app.

Omdat dit de 5e Arris Connect Box is, dacht ik met verder programeren, dit gaat fout. Apparaten op Compal op 2,4 GHz draaien niet op de Arris en tot me grote verbazing, nu eindelijk wel, de Bug's zijn verholpen en ik heb nu mijn Telefoon Samsung S7 Edge ( mijn vrouw heeft zelfde) die kon eindelijk op de 2,4 GHz en ook mijn Lenovo Tablet pakte de 2,4 GHz wel blij want die heeft geen 5GHz ondersteuning en moest op Gastennetwerk.

Apparaten die op 2,4 GHz moeten zoals op de Compal CB staan ingesteld en werken prima, speeding is ook terug op wifi rond de 350/400 mbps zowel bekabeld als op Wifi, ja blij dat deze Arris CB goed mee werkt.

Enige min punt van van de Arris Connect box is Wifi iets minder sterk signaal doorgeeft als de Compal Connect Box en de Arris heeft meer mogelijkheden dan de Compal. Deze box is super en werkt goed en hopelijk nu problemen opgelost.en kan ik na diverse testen van de Arris Connect Box in samenwerking met Folkert Ziggo
Nu Compal Compal Hoofdstuk afsluiten en voor mij was het een goede modem en deed wat hij deed. Arris CB Gate is nu afgesloten
En de extra's zullen me vast wel bekend worden in de toekomst. Gelukkig hebben we goede hulp van onze Super Experts en hanh ( ook expert ?) die me weer fantastich hebben geholpen. ???

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
xGarfieldx-Dave
Ik weet niet of het ook voor een Arris box opgaat, maar mijn Compal zendt niet in alle richtingen een even sterk signaal uit. Het bereik is het grootst als de linkerkant van de modem naar het woongedeelte van ons huis is gericht. Misschien kan je met een oriëntatiewijziging van de Arris nog iets bereiken.
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
Jan F. wrote:
xGarfieldx-Dave
Ik weet niet of het ook voor een Arris box opgaat, maar mijn Compal zendt niet in alle richtingen een even sterk signaal uit. Het bereik is het grootst als de linkerkant van de modem naar het woongedeelte van ons huis is gericht. Misschien kan je met een oriëntatiewijziging van de Arris nog iets bereiken.

Ik heb hem nu hoog in de meterkast hangen en boven is bereik goed en woonkamer uitstekend. Ik zal straks in de ochtend even foto uploaden.
Tevens zitten mijn kanalen wifi op 11 en 5GHz op 40

In iedergeval dank je voor de tip Jan F. ?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Nou Dave, ik ben blij voor je.
Eind goed, al goed.
Toch een raar verhaal met al die ConnectBoxes die het niet goed genoeg deden.
Je hebt wel erg veel pech gehad.
Goede feestdagen.
Gr Han

Uitgelicht topic