Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Internet is traag

Sinds enkele weken is het hier opgemerkt door zowel mij, als mijn vrouw en ook mijn buren dat het Internet gewoon in de avonduren behoorlijk traag is.

Ook zijn er problemen met het inloggen van mobiel op de wifi, ene keer pakt hij in 1 keer de andere keer moet je 3 tot 5 keer proberen voordat je kan verbinden.

Deze klachten zijn hier nu al een paar weken en hoor het van meer ziggo mensen in onze wijk, wij en mijn buren waar het omgaat hebben het zelfde modem de Connect Box maar andere gebruiken de Technicolor, of de Cisco en hebben ook problemen met internet.

Waar kan dit aan liggen en hoe te verhelpen.

Oplossingen als:

Modem resetten
Telefoons herstarten

Zijn al uitgevoerd en maakt niks uit.
23 Reacties 23
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Dave,

Het kan helpen om het wifi kanaal te wijzigen. Sinds ik de s8 heb, heb ik af en toe dat mn telefoon ook niet goed kan verbinden. Na het aanpassen van het wifi kanaal, gaat het weer vlekkeloos. 🙂

Voor de 2.4Ghz kun je kiezen uit kanaal 1, 6 of 11 em voor de 5Ghz kun je een kanaal kiezen tussen 36 en 48.

Kun je screenshot posten van de up- en downstream waardes van je modem? Er kunnen capaciteitsproblemen bij je spelen, maar daar komen we zo dan achter 🙂

Groet,
Evert
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Evert96 wrote:
Hoi Dave,

Het kan helpen om het wifi kanaal te wijzigen. Sinds ik de s8 heb, heb ik af en toe dat mn telefoon ook niet goed kan verbinden. Na het aanpassen van het wifi kanaal, gaat het weer vlekkeloos. 🙂

Voor de 2.4Ghz kun je kiezen uit kanaal 1, 6 of 11 em voor de 5Ghz kun je een kanaal kiezen tussen 36 en 48.

Kun je screenshot posten van de up- en downstream waardes van je modem? Er kunnen capaciteitsproblemen bij je spelen, maar daar komen we zo dan achter 🙂

Groet,
Evert


Bedankt voor je reactie, vind je goed dat ik morgen even een screenshot maak, ik lig net lekker in bed tv te kijken ? wil vroeg onder de wol
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Jahoor, geen probleem! Weltrusten alvast 😉
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Evert96 wrote:
Jahoor, geen probleem! Weltrusten alvast 😉


Thanks man ?
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Mijn 2,4 GHz staat op kanaal 11 en me 5GHz op 36

Hier mijn modem gegevens:

Onderdeel Status Status
Ingesteld Downstream kanaal (Hz) 290000000 Goed (Locked)
Ingesteld Upstream kanaal (Hz) 58800000 Goed (Ranged)
Provisioning status Verbonden Goed (Operational)

anaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 290000000 6 38 256qam 195
2 418000000 6 38 256qam 225
3 426000000 6 37 256qam 226
4 274000000 5 38 256qam 193
5 282000000 6 38 256qam 194
6 298000000 6 38 256qam 196
7 306000000 6 38 256qam 197
8 314000000 5 38 256qam 198
9 322000000 6 38 256qam 199
10 330000000 6 38 256qam 200
11 338000000 6 38 256qam 201
12 346000000 6 38 256qam 202
13 354000000 6 38 256qam 203
14 362000000 6 38 256qam 204
15 370000000 6 38 256qam 205
16 378000000 6 38 256qam 206
17 386000000 6 38 256qam 207
18 394000000 6 38 256qam 208
19 402000000 6 37 256qam 209
20 410000000 6 38 256qam 210

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.983 29398623857 3422
2 Goed (Locked) 38.605 29397207403 36
3 Goed (Locked) 37.636 29397214988 32
4 Goed (Locked) 38.983 29397213382 1604
5 Goed (Locked) 38.983 29397207992 995
6 Goed (Locked) 38.605 29397216418 286
7 Goed (Locked) 38.983 29397215806 403
8 Goed (Locked) 38.605 29397217479 660
9 Goed (Locked) 38.605 29397218582 387
10 Goed (Locked) 38.983 29397221998 255
11 Goed (Locked) 38.983 29397212743 190
12 Goed (Locked) 38.983 29397219405 148
13 Goed (Locked) 38.983 29397210871 48
14 Goed (Locked) 38.605 29397220269 43
15 Goed (Locked) 38.605 29397225557 26
16 Goed (Locked) 38.605 29397219369 49
17 Goed (Locked) 38.605 29397208215 28
18 Goed (Locked) 38.983 29397221352 63
19 Goed (Locked) 37.636 29397221204 54
20 Goed (Locked) 38.605 29397222089 32

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 58800000 44 5.120 64qam 4
2 36000000 43 5.120 64qam 3
3 44500000 44 5.120 64qam 2
4 52000000 44 5.120 64qam 1

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 5 0
2 2.0 0 0 2 0
3 2.0 0 0 2 0
4 2.0 0 0 3 0

Netwerk historie
Tijd Prioriteit Omschrijving
28-03-2018 03:03:36 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ea:a4:3b;CMTS-MAC=68:ef:bd:86:50:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27-03-2018 08:50:14 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ea:a4:3b;CMTS-MAC=68:ef:bd:86:50:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-03-2018 15:37:24 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ea:a4:3b;CMTS-MAC=68:ef:bd:86:50:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-03-2018 21:54:21 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ea:a4:3b;CMTS-MAC=68:ef:bd:86:50:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-03-2018 00:38:47 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ea:a4:3b;CMTS-MAC=68:ef:bd:86:50:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
arbekken24

Level 1
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Beste xGarfieldx-Dave

Sinds de invoering van IPv6 op o.a. het Compal en Arris modem (de zogenaamde Connect Box) is er één en ander veranderd in de manier hoe mobiele wifi chips omgaan met het communiceren op het internet. We hebben gemerkt in de praktijk dat de meeste telefoons en andere draadloze randapparatuur prima werkt maar kort geleden toch weer een vreemd geval meegemaakt bij een klant: spiksplinternieuwe Galaxy S8 tot twee weken geleden prima verbinding en van de één op andere dag traag. IPv6 bleek te zijn aangezet op het modem, nadat door de 3e lijns support IPv4 ingeladen was en IPv6 uitgezet werkte het pas weer normaal.
Het kan zijn dat dit je probleem verhelpt.

Dan, het wijzigen van kanalen kun je beter niet doen, het modem scant continu de wifi band op zowel 2,4Ghz als 5,0Ghz en zal altijd opzoek gaan naar het kanaal met de minste interferentie, wijzig je dit dit manueel zal het modem van de buren zich weer automatisch instellen op een ander kanaal wat weer voor interferentie zal zoeken op het jouwe. Een kanaal heeft zijn piek op een kanaalnummer en straalt bij 20MHz -2 en +2 kanalen uit (bij 40Mhz pakt het modem twee wifi kanalen en dan -2 en +2)
Zou je je modem dus op bandbreedte 40 Mhz zetten creeer je nog meer ruis, voor zowel jezelf als de omgeving.

Dan als laatste: het Compal modem gebruikt het laatste wifi protocol, namelijk 802.11g/n op 2,4 (450Mbit) en 802.11a/n/ac op 5,0 (900Mbit) (("alleen AC1750 van bijvoorbeeld Ruckus Wireless is sneller"))
de andere modems die je noemt: Cisco EPC3925 (goed modem trouwens) werkt op de 2,4 op 802.11b/g/n en op de 5 ( niet Dual Band!!) op 802.11a/n en is dus een stuk trager in zijn wifi - dit geldt ook voor het Technicolor modem en de Ubee.

Verder is wifi natuurlijk onderhevig aan meerdere factoren:
Waar staat het modem? Een wifi signaal stuurt zijn sterkste signaal naar beneden uit!! Dus hoe lager het modem, hoe slechter de wifi.
Het modem heeft geen Omni-directionale antennes, het modem functioneert dus het beste in rechtopstaande positie.
Wifi repeaters rekken het bereik van de wifi alleen maar uit, ze versterken niets! Integendeel, ze verzwakken de snelheid alleen maar!
Wifi reflecteert! Dus bij veel koper, electro-magnetische straling (meterkast) kan dit het wifi signaal nadelig beïnvloeden, plaats hem boven de stoppenkast, niet eronder!
Het foam met een aluminium laag wat onder het laminaat ligt? Niet bevorderlijk voor het signaal...! Dit zijn allemaal factoren die meespelen.

Het Compal modem is één van de beste modems op de markt vandaag de dag, je kunt Ziggo wel de schuld van alles geven maar het is belangrijk om eerst te begrijpen hoe de techniek werkt waar we het over hebben. Vandaar mijn tips, probeer dit eerst en als alles is uitgesloten, dan kun je naar de apparatuur van de provider kijken.

Zelf gebruik ik geen wifi van mijn provider (overigens ook Ziggo) maar heb ik een Ruckus R500 als AccessPoint, dit apparaat kost zo'n €740,00 euro maar dan heb ik je ook wat!

Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid heb verschaft in hoe de apparatuur werkt.
En als je nog vragen hebt hoor ik het graag 🙂

Here to help, not to critizise 🙂 :grin:
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
xGarfieldx-Dave, je signaalwaardes zien er in ieder geval goed uit, daar kan het niet aanliggen! Wie weet kan een moderator zien of er capaciteitsproblemen bij je spelen.
Wat betreft IPv6, het klopt inderdaad dat soms het internet daardoor traag wordt, maar dat kun je ook oplossen door het vinkje aan te zetten bij Stateful, zie hier waar je dat kunt vinden binnen je modem.

Het wel of niet vastzetten van een wifi kanaal kan soms wel goed zijn. Mijn advies is daarom, probeer het. Hebben je telefoons daarna geen problemen meer met zich aanmelden op de wifi, dan heeft het blijkbaar toch wel geholpen en kun je het beter zo laten staan. Helpt het niet, dan kun je de wifi kanalen weer gewoon op automatisch zetten. 🙂
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Evert96

In ieder geval super bedankt, vanochtend ging het wel goed met de telefoons en denk toch dat er ergens iets is veranderd.

Mijn modem heeft geen IPv6 ondersteuning alleen IPv4.

Bij mij staat me wifi 2,4GHz op vast en de 5GHz ook, omdat mijn buurvrouw op automatisch staat en als zijn richting kanaal 11 komt dan is het mega druk hier.

Andere vraag waarom kan je wifi niet kanalen 2,4,7,8,9,10,12,13 dat lijken mij vrij rustig, vaak zit ik op 11 of 13.
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
arbekken24

Dank je voor de info, hij is duidelijk en goed overzicht :blush:
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @arbekken24. Wow, dat is een beste binnenkomer. Welkom op de Community! Zo te lezen ben je een enorme aanwinst. Bedankt voor deze uitgebreide uitleg. #LekkerBezig!
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
xGarfieldx-Dave wrote:

Andere vraag waarom kan je wifi niet kanalen 2,4,7,8,9,10,12,13 dat lijken mij vrij rustig, vaak zit ik op 11 of 13.
Een gedeelte hiervan heeft arbekken24 al uitgelegd. Het wifi kanaal gebruikt niet alleen het kanaal waarop het staat ingesteld, maar ook de twee links en de twee rechts ervan. Dit kun je goed zien als je een wifi analyzer app download op je telefoon. Bij de kanalen 1, 6 en 11 is er geen overlap mogelijk want kanaal 1 reikt tot kanaal 3, kanaal 6 van 4 tot 8 en kanaal 11 van 9 tot 13. Stel jij dan je kanaal in op bijvoorbeeld 2, dan is er veel overlap met de netwerken die staan op kanaal 1 en ook overlap met netwerken die op kanaal 6 staan en dan krijg je storing. Meerdere netwerken op kanaal 1 6 of 11 maakt niet uit, zolang jouw signaal in je huis maar het sterkste is.
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Evert96 wrote:
xGarfieldx-Dave wrote:

Andere vraag waarom kan je wifi niet kanalen 2,4,7,8,9,10,12,13 dat lijken mij vrij rustig, vaak zit ik op 11 of 13.
Een gedeelte hiervan heeft arbekken24 al uitgelegd. Het wifi kanaal gebruikt niet alleen het kanaal waarop het staat ingesteld, maar ook de twee links en de twee rechts ervan. Dit kun je goed zien als je een wifi analyzer app download op je telefoon. Bij de kanalen 1, 6 en 11 is er geen overlap mogelijk want kanaal 1 reikt tot kanaal 3, kanaal 6 van 4 tot 8 en kanaal 11 van 9 tot 13. Stel jij dan je kanaal in op bijvoorbeeld 2, dan is er veel overlap met de netwerken die staan op kanaal 1 en ook overlap met netwerken die op kanaal 6 staan en dan krijg je storing. Meerdere netwerken op kanaal 1 6 of 11 maakt niet uit, zolang jouw signaal in je huis maar het sterkste is.


Dank je wel, duidelijke info :sunglasses: :wink:
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Toch weer problemen, gister Internet offline en de Connect Box gereset, na opstarten zou je denken dat ie het zou moeten doen, maar duurde zekers 3 keer herstart en 1x deed ie het spontaan uitzichzelf, na 45 minuten weer internet, maar is hier niet zoals het moet
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Kun je nog in de netwerkhistorie dat moment zien dat je modem offline ging? Ben wel benieuwd welke logs daar staan namelijk 🙂
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Evert96 wrote:
Kun je nog in de netwerkhistorie dat moment zien dat je modem offline ging? Ben wel benieuwd welke logs daar staan namelijk 🙂


Helaas hier onder is het enige nog terug te halen

02-05-2018 23:57:05 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ea:a4:3b;CMTS-MAC=68:ef:bd:86:50:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-05-2018 21:04:05 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=90:5c:44:ea:a4:3b;CMTS-MAC=68:ef:bd:86:50:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-05-2018 20:53:47 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ea:a4:3b;CMTS-MAC=68:ef:bd:86:50:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-05-2018 20:53:39 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=90:5c:44:ea:a4:3b;CMTS-MAC=68:ef:bd:86:50:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-05-2018 21:50:45 notice SW download Successful - Via Config file
02-05-2018 21:50:01 notice SW Download INIT - Via Config file bac105000106905c44eaa43b
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Het geeft zo te zien nog net aan wat er aan de hand was, namelijk een software update. Je ziet dat in de onderste 2 logs. Dan gaat je modem ook even offline, en moet je hem eigenlijk juist niet resetten of herstarten.
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Zo juist niks gedaan hoor dat doet modem zelf helaas
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Gelukkig haalt het modem inderdaad zelf de nieuwe software binnen en een herstart is daarna vereist, doet ie ook zelf. Alleen als je zelf tijdens zo'n software update het modem herstart, kan het maar zo zijn dat het niet helemaal lekker loopt en dat de update binnenhalen langer duurt.

Aan de logs te zien was je modem bezig met de nieuwe software en dan gaat je modem altijd even offline. Het lijkt dus niet op een issue maar dat het modem net op het verkeerde moment herstart is.
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
hoop het in begin ging modem goed maar na een jaar verder wordt ie gewoon traag, en valt vaak uit, moet elke week minstens 2 keer herstarten om de snelheid er weer in te krijgen

Uitgelicht topic