gabriellemira

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

HUMAX iRHD 5300C verbinden

Moet de Humax 5300C met zowel coax als ethernet verbonden worden met het modem (Ziggo Connect)?

 

Groet
 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes

Hai deze Humax heeft een coax aansluiting nodig voor live tv kijken.

de internet aansluiting via WiFi of beter via kabel gebruikt hij voor on demand diensten. Hier moet je denken aan tv gemist en Movies en Series. Dit is wel een leuke aanvulling maar niet perse noodzakelijk.

 

Als het je enkel gaat om live tv kijken volstaat een coax aansluiting.

De instructie voor het installeren staat hier

https://www.ziggo.nl/klantenservice/installeren/televisie/nieuw-pakket/hoe-kijk-je#/ik-wil-kijken-me...

succes

Bekijk in context

14 Reacties 14
Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes

Hai deze Humax heeft een coax aansluiting nodig voor live tv kijken.

de internet aansluiting via WiFi of beter via kabel gebruikt hij voor on demand diensten. Hier moet je denken aan tv gemist en Movies en Series. Dit is wel een leuke aanvulling maar niet perse noodzakelijk.

 

Als het je enkel gaat om live tv kijken volstaat een coax aansluiting.

De instructie voor het installeren staat hier

https://www.ziggo.nl/klantenservice/installeren/televisie/nieuw-pakket/hoe-kijk-je#/ik-wil-kijken-me...

succes

gabriellemira
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hartelijk dank Eddy,
Ik ga er mee aan de slag,

 

Gegroet

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

PS: de Humax heeft voor Interactieve Tv kabel én Internet nodig. De ontvangst loopt via de kabel, de opdrachten via Internet. Uiteraard sluit je alleen het Internet aan voor de Humax vanaf het modem. De kabel word op het AOP aangesloten (aansluiting Ziggo) of de splitter daarop (Tv aansluiting). 

gabriellemira
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank je wel Willem-A voor de toevoeging.
Inmiddels inderdaad de nieuwe sony smart-tv verbonden.
Dus beide kabels (coax en ethernet) tussen het modem en de humax.

Vervolgens een 4k geschikte HDMI (met ethernet erin) gekoppeld tussen de humax en de TV, en uiteraard even gecontroleerd of de smartcard goed in de humax zit (achter het klepje).

Middels de afstandsbediening van de humax kan ik nu de verschillende zenders zien op de nieuwe TV en ook kiezen en afspelen.
Echter dit krijg ik NIET voor elkaar met de afstandsbediening van de nieuwe TV.
Moet er dan toch ook nog een aparte ethernetkabel in de TV, of moet ik iets synchroniseren tussen beide afstandsbedieningen?

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @gabriellemira 

 

graag gedaan. Je had echter geen 4K geschikte HDMI kabel hoeven kopen, want de Humax stuurt uit in maximaal 1080I. Ethernet in de HDMI kabel is dus ook niet nodig, maar goed, je kan maar voorbereid zijn. Zou je de Next gebruiken is zo'n kabel wel weer handig. Maar nu zet je Tv het signaal van de Humax om naar 4K, en dus loopt dat signaal niet via de HDMI kabel.

De Internetkabel in de Tv doet niets met de afstandsbediening. En de Tv heeft waarschijnlijk Wifi, dus een kabel is voor andere doeleinden zeer waarschijnlijk ook niet nodig.

De Humax is voorts niet te bedienen met de afstandsbediening van de Tv. Anders als bij de Next is de afstandsbediening niet te koppelen. Wel kun je vaak ook de Tv (basisfuncties) bedienen met de afstandsbediening van de Humax. Achterin de handleiding van de Humax staan de codes voor de verschillende apparaten, waaronder Tv's en de uitleg hoe te werk te gaan. Dat is heel eenvoudig te doen. 

Handleiding Humax 5300c

De codes vind je vanaf pagina 71.

gabriellemira
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Al weer dank voor deze informatie Willem-A

Mogelijk moet ik e.e.a. compleet anders doen. 
De leverancier van de nieuwe TV, stelt voor om een CI+ module in de TV te doen, en dan daarin de Ziggo Smartcard in te stoppen, dan zou het dus WEL  mogelijk moeten zijn om alles met de afstandsbediening van de TV zelf te doen.
Dan rijzen de volgende vragen:

  • Kan ik dan de TV direct koppelen met de Coax kabel die nu van het modem naar de Humax loopt?
  • Hoe krijg ik dan nu een internetaansluiting op de TV, ook de ethernet kabel gebruiken die van het modem naar de Humax box loopt?
  •  wordt dan feitelijk de humax compleet overbodig?
  •  Maakt dit iets uit voor de abonnementsvorm die nu van Ziggo wordt afgenomen?

Bedankt bij voorbaat
Vriendelijke groet

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ja.

Ja.

Ja. Met de opmerking dat opties als zoals terugkijken waarschijnlijk niet beschikbaar zijn. Dat regelt de software in de Humax.

En vermoedelijk niet, welk abonnement neem je nu af?

gabriellemira
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

TV Standaard heet dat abonnement

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

@gabriellemira schreef:

“De leverancier van de nieuwe TV, stelt voor om een CI+ module in de TV te doen, en dan daarin de Ziggo Smartcard in te stoppen, dan zou het dus WEL  mogelijk moeten zijn om alles met de afstandsbediening van de TV zelf te doen”.

 

Dat kan vaak wel, maar je moet dan even op de site van Ziggo controleren of de Tv Ziggo gecertificeerd is. Dat kan hier

Let op: koop geen module, maar huur deze voor 2 euro per maand bij Ziggo. Anders heb je geen smartcard en deze zijn niet meer te koop. Koop je deze bv. via Marktplaats, zal Ziggo deze niet meer activeren. 

 

  • Kan ik dan de TV direct koppelen met de Coax kabel die nu van het modem naar de Humax loopt?
  • Hoe krijg ik dan nu een internetaansluiting op de TV, ook de ethernet kabel gebruiken die van het modem naar de Humax box loopt?
  •  wordt dan feitelijk de humax compleet overbodig?
  •  Maakt dit iets uit voor de abonnementsvorm die nu van Ziggo wordt afgenomen

 

  • Ja, de coax kabel die nu op de Humax is aangesloten, sluit je dan aan op de Tv.
  • Het kan heel goed zijn dat er geen Internetkabel (Lan/UTP) op de Tv hoeft te worden aangesloten. De kans is groot dat deze via Wifi (draadloos internet) werkt.
  • Ja, de Humax 5300c word overbodig. Heb je deze gehuurd bij Ziggo, kun je deze terug sturen (ruiling voor de CI module). Een moderator, bv. @Cecilia Ziggo kan je daar eventueel bij helpen.
  • Nee, het abonnement blijft gelijk. Je bent alleen iets voordeliger uit (een euro per maand) omdat de huur van een CI module iets goedkoper is. 

     

 

 

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
RoWi. wrote:

Ja.

Ja.

Ja. Met de opmerking dat opties als zoals terugkijken waarschijnlijk niet beschikbaar zijn. Dat regelt de software in de Humax.

En vermoedelijk niet, welk abonnement neem je nu af?

 

Terug kijken (I-TV) kan wel, daar @gabriellemira in fZiggo (oud Ziggo) gebied woont. Anders krijg je geen Humax. Er even van uitgaande dat deze niet zelf is aangeschaft voor het kijken van alleen de vrije zenders. Er is dan wel een module met smartcard nodig, maar dat wil ze ook. 

In fUPC gebied kun je op een Tv geen gebruik maken van I-TV. Ook niet met module en smartcard. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Edit.

Ik heb mijn huiswerk gedaan, er kan meer met een C+ module en smartcard dan ik dacht.

Wel een kant tekening ook de smart tv bedraad aansluiten is beter dan Wifi.

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Bedraad aansluiten is altijd beter, maar het hangt ook af van de situatie. Vaak gaat het voor I-TV en andere zaken nog wel goed, maar dat word anders als je bv. een decoder, zoals de Humax, opneemt in je netwerk om gebruik te maken van FTP. 

Staat een Tv boven, of een eind van het modem vandaan kun je wellicht beter bedraad werken, maar niet iedereen kan de kabels netjes wegwerken. Dus mijn advies voor @gabriellemira ; probeer het eerst eens. 

gabriellemira
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank allemaal, 
Ik ga het volgende week eens uitproberen met een CI+ module.
Zal hier een update over de resultaten doorgeven.

Fijn weekend verder

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Succes @gabriellemira 

wel even de Tv natrekken en een CI module huren he… Goed weekeinde. 

Uitgelicht topic