sb1956

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Humax IRHD-5300C aansluiten en hd zenders kijken op pc

hallo
even een vraag wil een Humax IRHD-5300C aansluiten op mijn pc met windows 7 en dan tv kijken op de pc

heb nu een anysee DVB-C werkte goed ,kon alle hd zenders bekijken, nu heeft ziggo er voor zorgt
dat bepaalde hd zenders niet meer zichtbaar zijn

wil nu de humax aansluiten op pc

heeft iemand daar ervaring mee?

is het voldoende om de humax via de hdmi kabel rechtsreeks op de monitor aan te

sluiten .en de coax kabel

of moet er in de pc een pci card worden geïnstalleerd met hdmi in en out gangen?


hoop dat iemand raad weet

alvast mijn dank
15 Reacties 15
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Een Humax met een PC verbinden gaat niet werken. Maar je kunt natuurlijk heel goed via HDMI een monitor aansluiten op de Humax. Zonder een smartcard in de Humax kun je dan naar het ongecodeerde zenderpakket kijken.

Als je op je PC TV wilt kijken is het helemaal niet meer nodig om een TV-kaart te installeren of een TV-ontvanger via USB aan te sluiten. Via de website van Ziggo Go kun je (bijna) alle zenders die in je TV-abonnement zitten op de PC (of tablet) bekijken.
https://www.ziggogo.tv/nl/
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
iMark
Helemaal mee eens. In het bijzonder die opmerking over Ziggo Go.
Ik gebruik mijn PC tuners (1 Analoog & 1 digitaal zonder decoder) daardoor ook niet meer.

Op 1 vrij zinloos dingetje na.

"Een Humax met een PC verbinden gaat niet werken."

Ik veronderstel dat je bedoelt: met een netwerkkabel.
Zou wellicht kunnen. Je kunt ook 2 Pc's zo aan elkaar verbinden
Ze kunnen elkaar dan 'zien' via een private network.

Heb je daar meer aan dan apart aansluiten in je totale netwerk? Nou nee.

Gr Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Tot slot: Over HDMI input op sommige video cards.

Dit is iha een mogelijkheid om een andere HDMI bron (een Humax bv)
aan te sluiten en die te kunnen afspelen via HDMI-out naar
een Monitor die 'normaal' de output van je computer/laptop
laat zien.
Zie deze diskussie.
http://www.tomsguide.com/answers/id-2998348/viewing-hdmi-input-windows.html
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Ik snap je punten.

Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe je via HDMI een Humax (of een andere decoder) met een PC zou willen verbinden. Zijn er PC's met een HDMI-input? En hoe zit het dan met de kopieerbeveiliging via HDMI?

Een Humax in een thuisnetwerk opnemen is natuurlijk een optie. Maar alleen geschikt om opnames te bekijken en niet geschikt voor live TV-kijken. Bovendien had sb1956 het over een Humax 5300C en dat is (zonder aangesloten harde schijf) geen recorder.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Elke Humax is geschikt om live TV te bekijken.

De Humax IRHD-5300C wordt bovendien een PVR als
je er een USB disk op aansluit (time-shift en opname maken).
In dat opzicht is het een simpele variant van Humaxen die meteen een HD aan boord hebben.

https://myhumax.info/wp-content/uploads/2014/12/Gebruiksaanwijzing-IRHD-5300C.pdf

Via de netwerk aansluiting kun je mbv ftp je opnames naar 'elders' kopieeren.
Dat maakt het een bijzonder apparaat t.o.v andere vergelijkbare (decoder) devices van ziggo:
Cisco, Horizon/Mediabox Box etc. Daarbij kan zoiets niet.

Wordt allemaal off topic.

TS heeft waarschijnlijk het meeste aan jouw Ziggo Go suggestie.

Gr Han
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Ik snap best dat je via een 5300C live TV kunt kijken. Daar is dat ding nota bene voor geproduceerd.

Maar dat was niet de vraag van sb1956. Die vroeg of hij de Humax met zijn PC kan verbinden, vergelijkbaar met een TV-kaart. Die vraag lijkt me wel beantwoord. Dat een Humax in een thuisnetwerk kan worden opgenomen en opnames naar een PC kunnen worden gekopieerd is in dit verband niet heel erg relevant. Wel leuk overigens.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Eerst dit:
"Een Humax in een thuisnetwerk opnemen is natuurlijk een optie. Maar alleen geschikt om opnames te bekijken en niet geschikt voor live TV-kijken."

Dan dit:
"Ik snap best dat je via een 5300C live TV kunt kijken. Daar is dat ding nota bene voor geproduceerd."

Vervolgens:
"Dat een Humax in een thuisnetwerk kan worden opgenomen en opnames naar een PC kunnen worden gekopieerd is in dit verband niet heel erg relevant."

Inderdaad. Daarom schreef ik al: "Wordt allemaal off topic."
sb1956
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hallo

bedankt voor de reactie

tv kijken via Ziggo Go ,dan kan ik niet naar foxsports kijken

kan iemand mij uitleggen hoe ik een thuisnetwerk moet opzetten met daar tussen de humax 5300 c

alvast mijn danl
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ook dat is dan alleen voor de evt opnames op de extrerne harde schijf. En om films af te spelen wat op de pc staat. Dus niet om zenders te bekijken. Als je dit bedoeld.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Voor Fox Sports werkt het iets anders. Je zult eerst een registratie moeten doorvoeren. Meer informatie op de website van Fox Sports: https://www.foxsports.nl/nieuws/artikel/527544/hoe-werkt-fox-sports-voor-ziggo-voorheen-upc-klanten
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
"kan iemand mij uitleggen hoe ik een thuisnetwerk moet opzetten met daar tussen de humax 5300 c"

Tsja. Hoe zit je thuisnetwerk nu in elkaar?

Gr Han
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Even een paar puntjes: de 5300 wordt geen pvr met een externe schijf, maar wordt verkocht als pvr. Uiteraard werkt dat opnemen, en de time shift echter pas als een geschikte schijf wordt aangesloten. Niet elje schijf is dat, en doorgaans zullen de WD Elements schijven het best werken. Deze dient minimaal 100Gb te zijn en maximaal 500Gb. Voor alleen de time shift kan ook een geschikte ISB stick worden gebruikt, maar het best is het gebruik van een schijf.

Zoals al opgemerkt gaat het rechtstreeks aansluiten op een PC niet werken. Deze beschikken nooit over een HDMI ingang, maar ook zijn deze natuurlijk beveiligd.

Opnemen in je netwerk kan uiteraard wel, maar de 5300 is ook daar wat in beperkt. Deze kan dan ook alleen ontvangen, terwijl de 5200 en 5400 kunnen verzenden en ontvangen.

Sowieso is dat een veel betere keuze. Overigens zijn beide identiek op de grootte van de schijf na. Maar verder zijn deze op hetzelfde platform gebouwd. Heb je er dan 2, kun je bestanden op de een bekijken, welke op de ander zijn opgenomen. Bij de eerdere 5050 kan dat nog niet op een directe manier.

Maar een Humax TV+H3 kan ook een prima optie zijn, om, naast de vele andere opties, ook Tv te kijken via de Ziggo go app. Je hebt dan veel meer mogelijkheden dan met een pvr, waaronder Netflix, Videoland etc. En deze mediaspeler is klein, heeft weinig aansluitingen, en dus pak je deze zo op om elders te gebruiken.

Dit even ter info.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
@Willem-A
Hoewel off topic toch dit.

"Zoals al opgemerkt gaat het rechtstreeks aansluiten op een PC niet werken. Deze beschikken nooit over een HDMI ingang, maar ook zijn deze natuurlijk beveiligd."

Niet correct. Er zijn PC Video Cards met HDMI-in.
Ik heb in een eerdere reaktie met bronvermelding aan TS toegelicht
waar die toe dient, omdat hij daarover een vraag stelde.
Het werkt als een HDMI-switch richting het aangesloten scherm.
Kan handig zijn als je een Humax wilt aansluiten op een
Computer-Scherm combinatie die al via HDMI is aangesloten.

Er zijn bovendien ook nog Video Capture cards met HDMI-in.
HDMI-in capturing kan standaard alleen met niet encrypted bronnen.
Er zijn wel mogelijkheden dit te omzeilen.
Noemde dit alles niet, omdat ik niet zag wat je daar in deze context mee zou moeten.

"Opnemen in je netwerk kan uiteraard wel, maar de 5300 is ook daar wat in beperkt. Deze kan dan ook alleen ontvangen, terwijl de 5200 en 5400 kunnen verzenden en ontvangen.

Sowieso is dat een veel betere keuze. Overigens zijn beide identiek op de grootte van de schijf na. Maar verder zijn deze op hetzelfde platform gebouwd. Heb je er dan 2, kun je bestanden op de een bekijken, welke op de ander zijn opgenomen. Bij de eerdere 5050 kan dat nog niet op een directe manier"

Ik denk dat je hier doelt op de aanwezigheid van een DLNA server, waardoor
je met een DLNA player op een andere host (bv de Windows Mediaplayer of een DLNA player op
een Tablet) de opnames op de Humax aldaar kunt afspelen.
De 5050 heeft dat niet. De andere Humaxen wel- _ook_ de 5300, die op dit punt niet afwijkt van de 5200/5400.
Zie:
https://myhumax.info/product/humax-irhd-5300c/?gclid=EAIaIQobChMImYbfo9_x1QIVQeAbCh151wf3EAAYASAAEgIcU_D_BwE

Nooit ongenoemd mag blijven dat de Humaxen een ftp-server aan boord hebben.
Daardoor kun je opnames elders opslaan (op een NAS bv).
Is niet mogelijk met de gebruikelijke andere Ziggo PVR Boxes (Cisco, Mediabox XL, ...).
Kan handig zijn als je schijf volloopt en je wilt iets nog niet
weggooien om wat later alsnog te kunnen bekijken.

Of: je wilt bv een film of serie bewaren voor langere tijd.
Al doende heb ik in al die jaren een aardige catalogus kunnen opbouwen van
interessante films/series om die nog eens terug te kunnen zien.
Ik sla ze wel op in een ander format dat 10% is van de omvang van het origineel.
Anders loopt het ruimtebeslag -zeker bij HD opnames- wel erg snel op.

Groet, Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Correctie. Dook nog even in het manual van de 5300 en zag dat de DLNA functie hier beperkter is.
Je kunt alleen andere DLNA content via je netwerk op de Humax 5300 afspelen.
Niet andersom.

Begrijp nu beter wat je bedoelde, Willem.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag hanh

Dank voor je reactie. Je ziet wel dat ik me met de PC's minder bezig houdt, en wist dus niet van de mogelijkheid van een HDMI ingang.

Ik heb net echter wel aan een van mijn 'collega's' van Humax voorgelegd de tekst bij de 5300 wat aan te passen. Dat zou verwarrend kunnen werken.

Nu zie ik net je laatste reactie, en inmiddels weet je dus dat de 5300 wel afwijkt van de 5200 en 5400. Logisch ook, daar de 5300 een vrij uitgeklede versie is.

Maar de servers in de Humax 5200 en 5400 kunnen dus verzenden en ontvangen. Die van de 5300 alleen ontvangen.

Maar nogmaals, op de tekst bij de 5300 zou dat anders kunnen overkomen.

Ik hoop dan ook dat ze dat wat verduidelijken, al zal het bij velen, die de handleiding erop naslaan wel duidelijk zijn.

Uitgelicht topic