Sinds ongeveer 2 jaar hebben wij regelmatig problemen met ons TV-beeld. Er ontstaan regelmatig blokken in beeld.
Voordat er een spervuur komt over de kabels: die zijn niet het probleem. De kabels zijn allemaal nieuwe en afgeschermde kabels met vergulde contacten: de beste kwaliteit (en dus ook duur).
De storing waar wij al ruim 2 jaar last van hebben bestaat uit een deels geblokt beeld. Het treedt voornamelijk ’s avonds op bij enkele kanalen, vooral (maar niet uitsluitend) bij kanaal 22 (BBC First HD) en kanaal 9 (Net5 HD). Soms treedt het ook achter in de middag op.
Dit tijdstip was ook al die tijd een indicatie dat de fout zat in het signaal van Ziggo (overigens: in de voorbije 2 jaar werd dat ook geopperd in 2 verschillende winkels).
Wij hebben deze problemen steeds geweten aan de kwaliteit van de uitzendingen van Ziggo, vooral omdat in onze buurt er meer klachten zijn. En ook omdat er op internet een tijd lang het bericht circuleerde dat Ziggo bandbreedte van (HD-)TV aan het verminderen was ten gunste van nieuwe, betaalde, diensten van Ziggo (en er met enige regelmaat “werkzaamheden” waren).
We hebben enkele maanden geleden een nieuwe TV gekocht en we hadden na ruim 2 jaar inmiddels genoeg van dit gepruts. Om deze reden was ik de voorbije week van plan om te vertrekken bij Ziggo en over te stappen naar een andere provider dan Ziggo.
Maar de hele zaak heeft een verrassende wending genomen. Vandaar deze post op dit forum.
Voordat ik overstapte wilde ik nog één keer bezien of ik iets kon verbeteren. Ik ben op internet op zoek gegaan naar de storing die wij al ruim 2 jaar ondervinden.
Op community.ziggo.nl vond ik een onderwerp over de noodzaak tot het af en toe resetten van de Humax iHDR-5200C: https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/humax-ihdr-5200c-problemen-24025 . Het antwoord werd gegeven door ene Willem-A.
Deze procedure heb ik zondagmiddag uitgevoerd. En het leek effect te hebben: achter in de middag nog geen blokkerig beeld op kanaal 22 of 9.
Maar ’s avonds was het weer raak. In navolging van wat andere posts op community.ziggo.nl heb ik het signaal bekeken van deze zenders. En toen viel plots het kwartje!
Op dat moment liep er een opname werd er gelijktijdig gekeken op kanaal 9. Het signaal op de Tuner 1 (=opname) had Kwaliteit 100 en Sterkte 74. Het signaal van Tuner 2 (TV-kanaal 9) had Kwaliteit 70 en Sterkte 71.
Na wat verder vergelijken bleek dat het niets uitmaakt op welk kanaal er werd opgenomen: zodra het TV kijken op kanaal 9 (Net5 HD) of 22 (BBC First HD) gaat via Tuner 2, was het beeld blokkerig en bleek het signaal aanzienlijk slechter.
Wanneer er zonder gelijktijdige opname, dus via Tuner 1, wordt gekeken naar kanaal 9 (Net5 HD) of 22 (BBC First HD), was het beeld prima en was het signaal op de Tuner 1 Kwaliteit 100 en Sterkte 74.
Het probleem is nu duidelijk: zodra Tuner 2 het beeld voor kanaal 22 (BBC First HD) of kanaal 9 (Net5 HD) verwerkt, gaat het helemaal mis. De kwaliteit van het signaal uit de Tuner 2 neemt dramatisch af. Met genoemde verschijnselen van blokkerig beeld tot gevolg.
We hebben al die tijd Ziggo de schuld gegeven. Maar de Humax 5200C was het probleem!
Toen dit duidelijk was, ben ik verder gaan met zoeken naar een oplossing.
Op enkele gebruikersfora, maar ook weer op community.ziggo.nl , vond ik gisteravond beschrijvingen over een blijkbaar al geruime tijd geleden erkend probleem van de Humax 5200C.
Dit wordt omschreven als het “gasket issue” en heeft blijkbaar te maken met een productiefout van de Humax 5200C waarbij Tuner 2 een aardprobleem kan hebben - met een slecht (uitgangs)signaal en dus blokkerig beeld tot gevolg.
Het spreekt voor zich dat ik nu vooralsnog niet wil overstapen naar een andere provider dan Ziggo.
Ik heb ook gelezen dat het herstel van deze fout van de Humax iHDR-5200C gratis zou zijn.
Mijn vraag is: hoe kan ik dit probleem van de Humax iHDR-5200C aankaarten zodat het wordt verholpen?
Met vriendelijke groeten,
keha