Heula

Level 5
  • 75Posts
  • 2Oplossingen
  • 23Likes

Humax 5500c start erg traag op

Ik heb onlangs de gratis Humax 5500c box ontvangen omdat binnen afzienbare tijd het analoge signaal eruit gaat en mijn tv niet zelf het digitale signaal kan ontvangen.
Na het plaatsen en aansluiten merkte ik dat het kastje heel erg traag opstart. Ik heb daarop de energie instellingen aangepast maar het blijft erg traag.
ook merk ik dat niet alle zenders beschikbaar zijn die ik wel standaard op de gewone mediabox heb met mijn pakket.
Zo mis ik FOX en SBS9 bijvoorbeeld.

Klopt dit en is er nog wat aan te doen?
Voor nu laat ik het kastje tussen de bedrijven door maar aanstaan en 's nachts uit.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Wat onder het pakket Kabel TV valt staat hier. Het pakket wat u met de gewone mediabox ontvangt is Digitale TV , dat is uitgebreider.
Overigens is de Humax 5500 niet bedoeld als vervanger van een gewone mediabox, maar als vervanger van de analoge tuner van uw TV.

Bekijk in context

15 Reacties 15
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Wat onder het pakket Kabel TV valt staat hier. Het pakket wat u met de gewone mediabox ontvangt is Digitale TV , dat is uitgebreider.
Overigens is de Humax 5500 niet bedoeld als vervanger van een gewone mediabox, maar als vervanger van de analoge tuner van uw TV.
Heula
Topicstarter
Level 5
  • 75Posts
  • 2Oplossingen
  • 23Likes
Oké, dat is duidelijk maar wat betreft de traagheid. Is dat normaal?
Het is niet bedoeld als vervanger maar om van analoog naar digitaal te gaan.

Wat is het verbruik van dit kastje als je het aan laat staan?
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Opstarten is inderdaad vrij traag. Als u de humax op stand-by laat staan gaat het sneller. Verbruik in stand-by is 4.1 Watt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Er zit een fout in de stand by instellingen van de Humax 5500C:

https://community.ziggo.nl/de-digitale-ontvanger-195/energieverbruik-van-de-digitale-ontvanger-25173

LET OP: werking instelling Altijd en Nooit is omgedraaid.

Snel opstarten nog mogelijk binnen Altijd gaat de Digitale Ontvanger direct naar 0.3 watt en duurt opstarten langer.

Snel opstarten nog mogelijk binnen Nooit laat de Digitale Ontvanger 4.1 watt gebruiken en hij start direct weer op met TV beeld.
Heula
Topicstarter
Level 5
  • 75Posts
  • 2Oplossingen
  • 23Likes
Bedankt. Het gaat nu inderdaad een stuk sneller.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Be rt wrote:
Er zit een fout in de stand by instellingen van de Humax 5500C:

https://community.ziggo.nl/de-digitale-ontvanger-195/energieverbruik-van-de-digitale-ontvanger-25173

LET OP: werking instelling Altijd en Nooit is omgedraaid.

Snel opstarten nog mogelijk binnen Altijd gaat de Digitale Ontvanger direct naar 0.3 watt en duurt opstarten langer.

Snel opstarten nog mogelijk binnen Nooit laat de Digitale Ontvanger 4.1 watt gebruiken en hij start direct weer op met TV beeld.


Bij mij start de Humax nog altijd snel op, ongeacht de keuze voor 'nooit' of 'altijd'. Men is dus nog niet zeker of het werkelijk is omgedraaid, of dat er een andere fout in zit, waardoor er verschillende issues kunnen ontstaan bij een gekozen stand. Maar ik vraag me af of er mensen zijn die hetzelfde (hebben) ervaren als ik.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Heula wrote:
Bedankt. Het gaat nu inderdaad een stuk sneller.


In dit geval maakt het niet zoveel verschil in stroomverbruik als je de decoder uit de energiespaarstand haalt, maar bij andere modellen van Humax, met name de 5200c/5400c, kan even wachten nog aardig lonen. Daar is anders het verbruik zo'n 21 Watt, terwijl dat anders onder de 1 Watt zit in stand-by. Zeker in deze tijd van hoge kosten kan het dus zeker lonen de apparaten in de energiespaarstand te laten staan, en dat geld zeker als je er meer dan een in huis hebt.
W00fer

Level 3
  • 67Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Be rt wrote:
Er zit een fout in de stand by instellingen van de Humax 5500C:

https://community.ziggo.nl/de-digitale-ontvanger-195/energieverbruik-van-de-digitale-ontvanger-25173

LET OP: werking instelling Altijd en Nooit is omgedraaid.

Snel opstarten nog mogelijk binnen Altijd gaat de Digitale Ontvanger direct naar 0.3 watt en duurt opstarten langer.

Snel opstarten nog mogelijk binnen Nooit laat de Digitale Ontvanger 4.1 watt gebruiken en hij start direct weer op met TV beeld.


Is deze instelling van invloed op het juist ophalen van de EPG? Stel dat je hem op laag energieverbruik instelt haalt hij dan nog wel de EPG op?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
W00fer Zover ben ik nog niet op de hoogte, misschien iemand anders een idee?
Het apparaat is nog vrij nieuw.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
W00fer, Be rt
Ik heb de instelling zo staan dat ik binnen één uur nog snel kan opstarten. Er van uitgaande dat de EPG, net als bij de mediabox XL, na het uitzetten van de Humax wordt bijgewerkt leek me dat voldoende. Daarna mag het kastje van mij gaan slapen. Tot nu toe, maar ik heb nog niet heel erg vaak gekeken, heb ik nog geen problemen bij de EPG gezien.

Het lijkt me, gevoelsmatig en zonder enig technisch bewijs, verstandig enige tijd voor de update te reserveren. Maar of dat nu 10 minuten of een uur moet zijn, weet ik niet.

In ieder geval een heel goede vraag van W00fer.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
W00fer wrote:
Be rt wrote:
Er zit een fout in de stand by instellingen van de Humax 5500C:

https://community.ziggo.nl/de-digitale-ontvanger-195/energieverbruik-van-de-digitale-ontvanger-25173

LET OP: werking instelling Altijd en Nooit is omgedraaid.

Snel opstarten nog mogelijk binnen Altijd gaat de Digitale Ontvanger direct naar 0.3 watt en duurt opstarten langer.

Snel opstarten nog mogelijk binnen Nooit laat de Digitale Ontvanger 4.1 watt gebruiken en hij start direct weer op met TV beeld.


Is deze instelling van invloed op het juist ophalen van de EPG? Stel dat je hem op laag energieverbruik instelt haalt hij dan nog wel de EPG op?


Bij het testen heb ik nog niet gezien dat de EPG niet correct werkt. Deze kan alleen iets trager laden, lees: zichtbaar zijn, na het inschakelen van de decoder.

Die van mij heeft echter een andere fout bij het kiezen voor wel of niet in de energiespaarstand, daar deze daar niet in wil en dus altijd meteen opstart.

Maar ik heb de bevindingen van anderen en mezelf al naar Humax doorgespeeld. Is er iets nieuws onderzoek en test ik dat eerst en vervolgens word gekeken of dit meegenomen kan worden in een software update. Maar die kan nog even op zich laten wachten.
W00fer

Level 3
  • 67Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Ik ben nu met die EPG aan het rommelen, zie mijn eigen topic (om het overzichtelijk te houden). Hoeveel dagen moet de EPG bevatten? Ik lees her en der 2 dagen maar soms ook 7, wat mij logischer lijkt.

https://community.ziggo.nl/de-digitale-ontvanger-195/epg-mist-veel-en-volgende-dagen-zijn-leeg-25862

Willem-A kan jij aub de volgende verzoekjes aan Humax doorspelen?

https://community.ziggo.nl/de-digitale-ontvanger-195/verzoekjes-voor-volgende-firmware-update-25863
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
PS:

Als je de andere modellen, met display, in de energiestand laat staan, zul je af en toe in het display de aanduiding 'update' zien. Dat gebeurde eerst veel vaker, maar dat is destijds aangepast. Die update staat dus niet voor een software update maar voor het updaten van smartcard (indien aanwezig) en guide/gids.

Haal je die modellen uit de energiespaarstand geven deze de tijd weer en zullen de updates voor smarcard en guide onzichtbaar verlopen.

Maar anders dan bij de XL, maakt het geen verschil of je kiest voor de energiespaarstand of niet.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
W00fer wrote:
Ik ben nu met die EPG aan het rommelen, zie mijn eigen topic (om het overzichtelijk te houden). Hoeveel dagen moet de EPG bevatten? Ik lees her en der 2 dagen maar soms ook 7, wat mij logischer lijkt.

https://community.ziggo.nl/de-digitale-ontvanger-195/epg-mist-veel-en-volgende-dagen-zijn-leeg-25862

Willem-A kan jij aub de volgende verzoekjes aan Humax doorspelen?

https://community.ziggo.nl/de-digitale-ontvanger-195/verzoekjes-voor-volgende-firmware-update-25863


Hangt geheel af van de zenders, maar volgens mij heeft de provider er ook de hand in. Bij de modellen welke ik hier heb is het doorgaans 4 dagen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
W00fer wrote:
Ik ben nu met die EPG aan het rommelen, zie mijn eigen topic (om het overzichtelijk te houden). Hoeveel dagen moet de EPG bevatten? Ik lees her en der 2 dagen maar soms ook 7, wat mij logischer lijkt.

https://community.ziggo.nl/de-digitale-ontvanger-195/epg-mist-veel-en-volgende-dagen-zijn-leeg-25862

Willem-A kan jij aub de volgende verzoekjes aan Humax doorspelen?

https://community.ziggo.nl/de-digitale-ontvanger-195/verzoekjes-voor-volgende-firmware-update-25863


Heb gekeken naar je punten, maar de lip sync functie kan altijd alleen maar vertragen. Ik weet niet helemaal hoe je dit bedoelt, maar de audio zal vaak voorlopen op de Video, vanwege de opbouw van de Video. En dus kun je altijd alleen naar de + (vertragen van de audio) en terug.

Aparte instellingen voor het volume bij de verschillende uitgangen gaat er niet komen. Kies je overigens voor Dolby Digital 5.1, is het geluid via de optische uitgang sowieso niet meer regelbaar. Er word dan ook eigenlijk altijd geadviseerd het volume, beter, uitgangssterkte op de Humax voluit te zetten en het volume verder te regelen op Tv, receiver etc.

Beeldscan of overscan instelling is nooit aanwezig geweest op de Humax en gaat er ook niet komen. Is ook niet nodig, en wat je aangeeft is vreemd. Ik vraag me af hoe alle instellingen zijn gemaakt, want ik heb nog niet gezien dat logo's (bijna) buiten het beeld vallen. Hier klopt dus duidelijk iets niet.

Ik neem wat punten mee maar dit zijn dingen die men niet zal gaan aanpassen.

Uitgelicht topic