server666

Level 3
  • 44Posts
  • 4Oplossingen
  • 8Likes

Humax 5300C - functie PVR op afstandsbediening

Beste forumleden,

Ik heb een simpele vraag over het gebruik van deze humax 5300C en de afstandsbediening.
Als ik mijn oude Sharp lcd tv aanzet, dan merkte ik op dat ik soms op een zender zat, maar niet verder kon zappen (voor- en achteruit), daarna drukte ik op de PVR knop op de afstandsbediening en/of TV knop, toe kon ik weer zappen, ik wist niet waardoor het daarna wel lukte. Misschien dus de functie van PVR of TV.

Ik heb de Humax 5300C niet op de automatisch uit stand gelaten, maar op de iets duurdere altijd aan functie in het menu, want dan start de box snel op.

Mijn vraag:
Hoe zet je eigenlijk standaard je tv aan in combi met deze Humax 5300C?
Moet je altijd gebruik maken van PVR op de afstandsbediening als je de lcd tv heb aangezet?
Of moet ik een andere volgorde aanhouden?

ps,
ik heb geen wireless op die oude Sharp tv en ook geen ethernet ingang, het is een oud baasje, de tv is dus gekoppeld middels scart-aansluiting.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag,

de 5300 is een PVR, evenals een aantal andere modellen, alleen is er in dit geval geen ingebouwde schijf aanwezig. Maar sluit je er een geschikte schijf op aan, is het mogelijk gebruik te maken van de time shift functie, en opnames te maken. Door de aanwezigheid van maar 1 tuner, echter vaak alleen dat wat je bekijkt.

Maar dat betekent dus wel, dat de decoder/PV pas op de afstandsbediening reageert, als de PVR toets oplicht. Doet deze dat niet, dan die je de PVR toets even eenmaal in te drukken. De Tv toets gebruik je als je de Tv wilt bedienen met de afstandsbediening van de Humax. Hier kom ik straks op terug.

In het menu van de decoder, kun je onder energiebeheer, de energiespaarstand uitschakelen. Dan zal de decoder meteen opstarten, maar is het stand-by verbruik hoger. Ook kun je daar het automatisch uitschakelen uit zetten. Zet je dat uit, zal de decoder niet meer uitschakelen als je deze een aantal uren niet meer bediend, maar het is niet raadzaam de decoder altijd ingeschakeld te laten staan. Niet doen dus! Zeker niet als er een externe schijf is aangesloten op de decoder. Deze zal dan n.l. altijd draaien en constant bufferen vanwege de time shift. laat je dus de decoder onnodig aan staan, zal dit dus ook voor onnodige slijtage zorgen.

Zoals genoemd, kun je vaak ook de Tv inschakelen met de afstandsbediening van de Humax. Maar niet elk apparaat wordt ondersteund. Je kan dit bewerkstelligen door de juiste code vast te leggen onder de Tv toets van de afstandsbediening van de Humax. Heb je eenmaal de Tv ingeschakeld, en is het ook nodig de juiste ingang te selecteren op de Tv, druk je daarna weer op de PVR toets om de Humax wederom te bedienen. Doe je dat niet, zal de 5300 niet reageren.

Dus kort samengevat:

-met de PVR toets bedien je de 5300
-met de Tv toets bedien je de Tv.

* De 5200, 5400 en 5050 zijn ook nog voorzien in een DVD en AUDIO toets. Die ontbreken bij de 5100.

Je geeft aan een oude Tv te hebben. Maar heeft deze ook geen HDMI ingang? Die is n.l. nodig om in HD te kijken. Scart kan ook worde gebruikt, indien er geen HDMI ingang voorhanden is. Maar een draadloze verbinding of Internet is niet nodig op de Tv. Die laatste kun je wel aansluiten op de Humax, om gebruik te maken van Interactieve Tv. Maar dat later maar even.

Hier vind je de handleiding van de Humax 5300. Achterin de handleiding staan de codes voor de verschillende apparaten. Ook het instellen is daar genoemd, en is zeer eenvoudig.

https://www.gebruikershandleiding.com/Humax-HUMAX-IRHD-5300C/handleiding-5-469392.html

Het vastleggen van de code onder de Tv toets werkt zo:

-zet de Tv aan
-druk eenmaal op de Tv toets van de afstandsbediening van de Humax. Deze licht dan even op
-houdt vervolgens de Tv toets zolang ingedrukt totdat deze blijft oplichten
-voer nu de 3 cijferige code in
-na het intoetsen van het laatste cijfer zal de Tv toets gaan knipperen
-druk nu op de OK toets
-de code is opgeslagen
-reageert de Tv niet op de tv toets, herhaal dan de stappen met een andere code
Doe dit net zolang tot de Tv werkt op de afstandsbediening van de Humax

Zoals gezegd staat deze uitleg, in en iets andere vorm, ook vermeld bij de codes achterin de handleiding.

Mvg. Willem
Ondersteuning Humax

Bekijk in context

4 Reacties 4
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag,

de 5300 is een PVR, evenals een aantal andere modellen, alleen is er in dit geval geen ingebouwde schijf aanwezig. Maar sluit je er een geschikte schijf op aan, is het mogelijk gebruik te maken van de time shift functie, en opnames te maken. Door de aanwezigheid van maar 1 tuner, echter vaak alleen dat wat je bekijkt.

Maar dat betekent dus wel, dat de decoder/PV pas op de afstandsbediening reageert, als de PVR toets oplicht. Doet deze dat niet, dan die je de PVR toets even eenmaal in te drukken. De Tv toets gebruik je als je de Tv wilt bedienen met de afstandsbediening van de Humax. Hier kom ik straks op terug.

In het menu van de decoder, kun je onder energiebeheer, de energiespaarstand uitschakelen. Dan zal de decoder meteen opstarten, maar is het stand-by verbruik hoger. Ook kun je daar het automatisch uitschakelen uit zetten. Zet je dat uit, zal de decoder niet meer uitschakelen als je deze een aantal uren niet meer bediend, maar het is niet raadzaam de decoder altijd ingeschakeld te laten staan. Niet doen dus! Zeker niet als er een externe schijf is aangesloten op de decoder. Deze zal dan n.l. altijd draaien en constant bufferen vanwege de time shift. laat je dus de decoder onnodig aan staan, zal dit dus ook voor onnodige slijtage zorgen.

Zoals genoemd, kun je vaak ook de Tv inschakelen met de afstandsbediening van de Humax. Maar niet elk apparaat wordt ondersteund. Je kan dit bewerkstelligen door de juiste code vast te leggen onder de Tv toets van de afstandsbediening van de Humax. Heb je eenmaal de Tv ingeschakeld, en is het ook nodig de juiste ingang te selecteren op de Tv, druk je daarna weer op de PVR toets om de Humax wederom te bedienen. Doe je dat niet, zal de 5300 niet reageren.

Dus kort samengevat:

-met de PVR toets bedien je de 5300
-met de Tv toets bedien je de Tv.

* De 5200, 5400 en 5050 zijn ook nog voorzien in een DVD en AUDIO toets. Die ontbreken bij de 5100.

Je geeft aan een oude Tv te hebben. Maar heeft deze ook geen HDMI ingang? Die is n.l. nodig om in HD te kijken. Scart kan ook worde gebruikt, indien er geen HDMI ingang voorhanden is. Maar een draadloze verbinding of Internet is niet nodig op de Tv. Die laatste kun je wel aansluiten op de Humax, om gebruik te maken van Interactieve Tv. Maar dat later maar even.

Hier vind je de handleiding van de Humax 5300. Achterin de handleiding staan de codes voor de verschillende apparaten. Ook het instellen is daar genoemd, en is zeer eenvoudig.

https://www.gebruikershandleiding.com/Humax-HUMAX-IRHD-5300C/handleiding-5-469392.html

Het vastleggen van de code onder de Tv toets werkt zo:

-zet de Tv aan
-druk eenmaal op de Tv toets van de afstandsbediening van de Humax. Deze licht dan even op
-houdt vervolgens de Tv toets zolang ingedrukt totdat deze blijft oplichten
-voer nu de 3 cijferige code in
-na het intoetsen van het laatste cijfer zal de Tv toets gaan knipperen
-druk nu op de OK toets
-de code is opgeslagen
-reageert de Tv niet op de tv toets, herhaal dan de stappen met een andere code
Doe dit net zolang tot de Tv werkt op de afstandsbediening van de Humax

Zoals gezegd staat deze uitleg, in en iets andere vorm, ook vermeld bij de codes achterin de handleiding.

Mvg. Willem
Ondersteuning Humax
server666
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 4Oplossingen
  • 8Likes
Beste Willem,

Bedankt voor je hulp, geweldig.

De lcd tv is nu verbonden via HDMI kabel, waarde 570i. Meer zit er niet in het oude beestje.

De PVR toets heb ik dankzij jou nu goed door, wat de functie exact is.

Ik heb de box van auto-stanby gehaald, omdat ik het handig vind voor het gezin.
Er komt geen harde schijf aan te hangen, dus van het geschetst probleem zal ik denk geen last hebben.

De code van de Sharp zoek ik nog snel even op: Sharp Aquos 32 inch hdready dacht ik, bouwjaar 2008 dacht ik. Daarna kijken of ik de Ziggo afstandsbediening kan gebruiken op tv en box.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ik weet niet zo 1 A 2 de capiciteiten uit mn hoofd van jou tv, maar omdat er een hdmi aansluiting aanwezig is, ga ik er van uit iig hdmi ready en zou iig minimaal 720p aan moeten kunnen. Sommig hdmi ready tv!s kunnen ook gewoon de 1080i weergeven( uiteraard de tv verwerkt het naar zijn max. Capiciteit)

Ik neem aan dat je de hdmi kabel hebt geplaatst zonder de instellingen hebt veranderd. (Dit gaat dus niet zo maar automatisch. ) en dat je nu vanuitgaat dat de tv niet hogere resoluties aan zou kunnen. Is dit juist?

Ga naar het menu van de humax: > instellingen>voorkeuren> video> resolutie> na selectie kan je in dit menu de resolutie veranderen. Ik zou dit zeker even uitproberen! Je zult versteld staan! Veel mooier beeld:$
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Server666

Je Tv kan in ieder geval omgaan met een resolutie van 720P. Een HD Ready Tv kan die resolutie sowieso weergeven. En gezien er HDMI ingangen aanwezig zijn, moet het tenminste een HD Ready Tv zijn. Anders mogen er n.l. geen HDMI ingangen aanwezig zijn, en zijn die er dus ook niet.

Maar als er nu 576I op de Tv wordt aangegeven, betekent dit niet dat de resolutie van de Tv 576I is, maar dat er maar een resolutie van 576I wordt aangeboden/binnenkomt op de Tv. Een Tv geeft nooit zijn eigen resolutie aan.

Met andere woorden: je Humax staat nu ingesteld op 576I. Via het menu kun je dat veranderen in 720P. Heb je echt een HD Ready Tv is het instellen op 1080I niet zinvol. Dan moeten er alleen maar meer bewerkingen plaatsvinden.

Robbo geeft aan dat je Tv wellicht ook 1080I kan weegeven, maar dat is niet correct als het om een HD Ready Tv gaat. Maar hij geeft dan wel tercht aan dat de Tv dit signaal zal omzetten. Simpel uitgelegd zal de Tv deze resolutie dus weer omzetten naar 720P. Daarom kun je ook het best deze laatste resolutie instellen op de Humax. De weergave zal dan nog fraaier zijn.

Maar laat dus de decoder, ook zonder schijf niet altijd ingeschakeld staan. Ik raad je dat echt met klem af.

Laat nog maar even weten of het lukt met de code voor je Tv. Vaak zie je er een aantal, dus het kan voorkomen dat je verschillende pogingen moet doen.

Succes in ieder geval.

Mvg. Willem
Ondersteuning Humax

Uitgelicht topic