JK9

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Humax 5200C kopen of niet?

Ik heb een Sony digitale tv met eigen DVB-C tuner, een (voorheen analoog) tv-abonnement (zonder mediabox) en een DVD-recorder met analoge tuner.

Om zelf programma’s te kunnen blijven opnemen, als het analoge signaal verdwijnt, wilde ik een Humax 5200C kopen, met 2 tuners. Daarop zou ik dan mijn tv aansluiten.

Maar zou ik ook een Humax 5300C met 1 tuner kunnen gebruiken? De bedoeling is dan om de antennekabel te splitsen. Na de splitsing gaat 1 kabel rechtstreeks naar de tv (met eigen tuner) en 1 kabel naar de Humax (voor opname van programma’s). Ook moet de Humax verbonden worden met de tv voor het afspelen van opgenomen programma’s.
Is deze constructie mogelijk? En is er kwaliteitsverlies door een splitter?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag JK9

Splitsen van de kabel kan prima. Maar je kan de Humax ook gewoon doorlussen naar de Tv. Er is n.l. ook een RF uitgang aanwezig.

Maar als je een model gaat gebruiken met 1 tuner, wat ik je zeker niet aanraad, kun je doorgaans, een uitzondering daargelaten i.v.m. de indeling van de streams, alleen maar opnemen wat je kijkt. Nu kun jij ook wel via de Tv zelf kijken, maar het gebruik van een 5200c is een verademing t.o.v. b.v. de Humax 5300c.

Alleen een punt van aandacht: voor het zien van al je zenders van je pakket moet je wel in oud Ziggo gebied wonen. Je werkt dan dus met een smartcard, daarover zo meer, want anders kun je de Humax alleen inzetten voor de vrije zenders. Dat kan dus in zowel oud Ziggo als oud UPC gebied.

Wat de smartcard betreft: deze is niet meer los te koop. Vind je er wel een zal Ziggo deze niet meer activeren. Wil je dus een smartcard gebruiken, zou je een ci module kunnen huren en de smartcard gebruiken voor de 5200c.

Denk je toch aan een 5300c, waarbij wel nog ern externe schijf nodig is, dan kun je deze huren via Ziggo en hierbij word dan een smartcard geleverd. Maar nogmaals, het gebruik van de 5200c is vele malen prettiger.

Bekijk in context

5 Reacties 5
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag JK9

Splitsen van de kabel kan prima. Maar je kan de Humax ook gewoon doorlussen naar de Tv. Er is n.l. ook een RF uitgang aanwezig.

Maar als je een model gaat gebruiken met 1 tuner, wat ik je zeker niet aanraad, kun je doorgaans, een uitzondering daargelaten i.v.m. de indeling van de streams, alleen maar opnemen wat je kijkt. Nu kun jij ook wel via de Tv zelf kijken, maar het gebruik van een 5200c is een verademing t.o.v. b.v. de Humax 5300c.

Alleen een punt van aandacht: voor het zien van al je zenders van je pakket moet je wel in oud Ziggo gebied wonen. Je werkt dan dus met een smartcard, daarover zo meer, want anders kun je de Humax alleen inzetten voor de vrije zenders. Dat kan dus in zowel oud Ziggo als oud UPC gebied.

Wat de smartcard betreft: deze is niet meer los te koop. Vind je er wel een zal Ziggo deze niet meer activeren. Wil je dus een smartcard gebruiken, zou je een ci module kunnen huren en de smartcard gebruiken voor de 5200c.

Denk je toch aan een 5300c, waarbij wel nog ern externe schijf nodig is, dan kun je deze huren via Ziggo en hierbij word dan een smartcard geleverd. Maar nogmaals, het gebruik van de 5200c is vele malen prettiger.
JK9
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dag Willem-A
Bedankt voor de snelle reactie. De 5300c heeft inderdaad maar 1 tuner. Maar als ik een splitter gebruik (direct na het stopcontact van de antenne), kan ik toch de ene zender opnemen op de 5300c, en tegelijk een andere zender bekijken op mijn tv (die niet via de 5300c op de antenne is aangesloten maar rechtstreeks na de splitter)?

Ik gebruik geen smartcard maar kan de vrije zenders digitaal ontvangen (oud UPC-gebied). Dat wil ik zo houden.
En de 5300c heeft zelf toch een harde schijf waarmee je programma's kunt opnemen?

Wel goed om te weten dat de 5200c veel beter in gebruik is dan de 5300c.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey JK9. Ik heb van je reactie een nieuw topic gemaakt!
Dat je al 2 dagen geen eigen topic kunt maken is iets waar ik een beetje van schrik. Kan je me vertellen wat er precies niet lukte? Zag je de optie niet, werkte de knop niet, kreeg je een foutmelding of iets dergelijks?
JK9
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dag Lycke Ziggo.
Als ik een nieuw topic aanmaakte en invulde, verscheen de foutmelding als ik op verstuur/opslaan drukte. Ik weet de exacte melding niet meer, maar het was een vrij technische melding (er is iets fout gegaan, probeer het nog een keer, in het Engels). Na meerdere keren proberen verscheen de melding dat ik mijn limiet had bereikt.
Ik heb het zelfs in verschillende browsers geprobeerd, maar niets hielp.

Ik heb het net nogmaals geprobeerd (onderwerp test), nu lukt het vreemd genoeg wel. Dat topic mag je verwijderen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag @JK9

Een splitter hoeft niet eens. Je kan gewoon de kabel aansluiten op de Humax en daarvan uit naar de Tv gaan. ITV heb je niet in oud UPC gebied, en de opdrachten daarvoor lopen ook via het Internet, dus je kan gewoon vanuit de Humax naar de Tv gaan. Dat signaal word altijd doorgegeven, ook als de Humax in stand-by staat. Pas als dat issues zou veroorzaken kun je denken aan een splitter, maar ik zou zoveel mogelijk het gebruik daarvan voorkomen.

Je kan dan inderdaad gewoon Tv kijken, en opnemem met de 5300c. Klein minpuntje van het doorlussen is wel dat je bij het inschakeken van de Humax even een kleine storimg op de Tv kan zien. Is de Humax uit de energiespaarstand gehaald is dit 'probleem' doorgaans niet aanwezig.

Maar zoals gezegd kun je altijd nog een splitter gebruiken, maar is dat niet nodig, dan echt liever niet.

Wat de 5300c betreft: deze heeft geen interne harde schijf. Hiervoor is een externe schijf nodig wil je opnemen. Je kan dan ook gebruik maken van de time shift functie.

De 5300 is voorts redelijk uitgekleed: geen vcr scart, geen harde schijf, geen analoge uitgang voor het geluid, aparte voeding, geen display en dus maar 1 tuner.

Daarom raad ik altijd de 5200c aan. De 5400 is daar gelijk aan, maar heeft een schijf van 1 terrabite. De 5200 werkt echt veel beter en als je zonder smartcard werkt kun je er gemakkelijk een vinden op marktplaats als je dat aandurft. Voor 50-60 euro kun je er al een in huis hebben.

Dat zou dus absoluut mijn aanbeveling zijn.

Ps: vond het al vreemd dat ik elders reageerde en het bericht van JK9 weg was...??

Uitgelicht topic