JamievdD

Level 3
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hoge ping / latency en bufferbloat - Compal Connectbox

Be rt wrote:
JamievdD Wat zijn je downstream en upstream waarden en de inhoud van je logs?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

Want geen constante download en upload ervaar ik eigenlijk nooit.
En nu via Wifi via een bedraad Acces Point via een Ziggo modem een gemiddelde van 12 ms.


Het gebruiken van speedtest.ziggo zie ik als biased. Ik kijk naar andere opties zoals DSLReport-Game Servers(Garry's mod/Counter-Strike:Source & Global Offensive/Arma)-iperf3 ect.
Met alle opties heb ik een minimaal tussen 22-28ms waar soms hoger dan 50-60ms.
Het probleem is dat het niet zo is dat je met het internet alleen vast en rond blijft hangen op nederlandse servers, natuurlijk zal je altijd lagen latency hebben in je eigen land. Daarom klagen genoeg mensen over hun latency.

Zeker met externe latency heeft glasvezel zeker veel voordelen!
Iemand met xs4all 500/500 heeft een lage latency van 4ms en hoge latency van 8ms op de zelfde server in zweden ( Stockholm ).
Ik met mijn pakket zit tegen de 38ms laag en 64ms hoog latency.

Maar om op mijn punt te komen. Hoe o hoe gaat ik het zelfde latency krijgen net zoals glasvezel? Een router van 3200 euro gaat mij geloof ik echt niet bij helpen.
28 Reacties 28
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
JamievdD Ik zou eerst bij de basis beginnen, de kwaliteit van je signaal.

Wat zijn je downstream en upstream waarden en de inhoud van je logs?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-292...
JamievdD
Topicstarter
Level 3
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
JamievdD Ik zou eerst bij de basis beginnen, de kwaliteit van je signaal.

Wat zijn je downstream en upstream waarden en de inhoud van je logs?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://i.imgur.com/aSFMeDY.png
https://i.imgur.com/Ceke1xJ.png
https://i.imgur.com/swdC6Ek.png
https://i.imgur.com/CynWwFG.png

-EDIT-
Pre RS Errors gaat razend snel omhoog.
Sinds deze post zitten we nu al rond de 69677051 errors.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Pre RS Errors gaat razend snel omhoog.

Is bug in de Firmware van de Arris ConnectBox.
Telt alle pakketjes ipv van alleen foute. Dwz die niet gecorrigeerd konden worden. en afhankelijk van het TCP/IP Protocol dat gebruikt wordt, in een andere layer van de Stack tot een Retransmisson Request zullen leiden. Met nadelig effect op de effectieve download snelheid.
Post RS Errors kloppen wel. Dat is nog 0 en dus goed. Die kunnen ook uit de hand gaan lopen. Beslist een reden voor zorg.
JamievdD
Topicstarter
Level 3
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
hanh wrote:

Pre RS Errors gaat razend snel omhoog.
Is bug in de Firmware van de Arris ConnectBox.
Telt alle pakketjes ipv van alleen foute. Dwz die niet gecorrigeerd konden worden. en afhankelijk van het TCP/IP Protocol dat gebruikt wordt, in een andere layer van de Stack tot een Retransmisson Request zullen leiden. Met nadelig effect op de effectieve download snelheid.
Post RS Errors kloppen wel. Dat is nog 0 en dus goed. Die kunnen ook uit de hand gaan lopen. Beslist een reden voor zorg.


Yep had al wat research gedaan.

Zelf ook al wat testen gedaan met de modem en directe verbinding met de pc.
De pc heeft een intel i219-v adapter en een Aquantia AQC108 5G LAN adapter.
Met beide heb ik zeer hoge latency via chrome en via firefox waar de upload een buffer heeft van 90+ ms tot veel voorkomend 400-500ms.
De download buffer schiet naar de 600-800ms met af en toe zelfs resultaten van 1800-2200ms.

Ik zou graag willen weten hoe mensen volledige snelheden behalen met minimaal tot geen bufferbloat.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
hanh wrote:

Pre RS Errors gaat razend snel omhoog.
Is bug in de Firmware van de Arris ConnectBox.

Je bedoelt Compal Connextbox.
Telt alle pakketjes ipv van alleen foute. Dwz die niet gecorrigeerd konden worden. en afhankelijk van het TCP/IP Protocol dat gebruikt wordt, in een andere layer van de Stack tot een Retransmisson Request zullen leiden. Met nadelig effect op de effectieve download snelheid.
Post RS Errors kloppen wel. Dat is nog 0 en dus goed. Die kunnen ook uit de hand gaan lopen. Beslist een reden voor zorg.


Gezien het aantal packets dat er geteld zijn bij de pre RS errors was de kabel interface van het modem net 8 minuten daarvoor opnieuw geïnitialiseerd. Alle MIMO meldingen in de log laten ook zien dat het modem zich vaak opnieuw initialiseert.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Aangezien deze discussie afdwaalt van de snelheidsverhoging heb ik de berichten naar een nieuw topic verplaatst.

JamievdD - In het signaal tussen ons en jouw modem kan ik geen afwijkingen ontdekken, dat lijkt netjes en stabiel.
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
JamievdD wrote:
Met alle opties heb ik een minimaal tussen 22-28ms waar soms hoger dan 50-60ms.Het probleem is dat het niet zo is dat je met het internet alleen vast en rond blijft hangen op nederlandse servers, natuurlijk zal je altijd lagen latency hebben in je eigen land. Daarom klagen genoeg mensen over hun latency.Zeker met externe latency heeft glasvezel zeker veel voordelen!Iemand met xs4all 500/500 heeft een lage latency van 4ms en hoge latency van 8ms op de zelfde server in zweden ( Stockholm ).Ik met mijn pakket zit tegen de 38ms laag en 64ms hoog latency. Maar om op mijn punt te komen. Hoe o hoe gaat ik het zelfde latency krijgen net zoals glasvezel? Een router van 3200 euro gaat mij geloof ik echt niet bij helpen.


Gezien de afstand naar Stockholm, de lichtsnelheid in glasvezel, de route van glasvezelkabels en tussenliggende routers lijkt me die 4-8ms onjuist gemeten. In de source-based games die je noemde is de latency meting sowieso incorrect (vooral als je met aangepaste cmdrate/updaterate speelt).
Je zult altijd een paar ms hoger uitvallen dan glasvezel (zo'n 5-10ms extra met kabel), niet problematisch veel meer naar mijn mening. Wellicht dat de xs4all gebruiker betere routing heeft naar die Zweedse servers dan Ziggo.


JamievdD wrote:
Ik zou graag willen weten hoe mensen volledige snelheden behalen met minimaal tot geen bufferbloat.


Met je Ziggo modem in bridge mode naar een eigen router met SQM traffic shapping. Tot 150-200Mbit/sec kan dat al voor zo'n 50 euro op een Edgerouter ER-X (smart queue), tot zo'n 350Mbit/sec kan dit op een Edgerouter ER4 (~200 euro). Daarboven moet je kijken naar apparaten als de Linksys WRT1900ACS met custom firmware (100-200 euro + de moeite om custom firmware te draaien).
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
JamievdD,
Vooralsnog presteert de Arris versie van de Connectbox in bridge modus beter dan de Compal versie, een goede router blijft echter een must voor maximale prestatie en minimale buffer bloat.

Buffer bloat neemt ook toe bij maximale lijn saturatie dus traffic shapping is een must voor max continue performance.

o.a. de ping spikes zijn op beide connectboxen helaas niet 100% weg te werken door gebruik van de Intel Puma chipset, dit zal pas bij een volgende modem opgelost worden. Echter levert dit vandaag de dag zeer beperkte problemen op en zijn de spikes acceptabel.

Ubiquiti Edge of UniFi producten zou ik alleen aanraden als u uitgebreide netwerk kennis heeft of iemand anders uw netwerk managed.

Constant maximale snelheid trekken gaat overigens alleen wanneer de host server dit ook aankan en toelaat.

MVG
JamievdD
Topicstarter
Level 3
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Jonathan-458 wrote:
JamievdD,
Vooralsnog presteert de Arris versie van de Connectbox in bridge modus beter dan de Compal versie, een goede router blijft echter een must voor maximale prestatie en minimale buffer bloat.

Buffer bloat neemt ook toe bij maximale lijn saturatie dus traffic shapping is een must voor max continue performance.

o.a. de ping spikes zijn op beide connectboxen helaas niet 100% weg te werken door gebruik van de Intel Puma chipset, dit zal pas bij een volgende modem opgelost worden. Echter levert dit vandaag de dag zeer beperkte problemen op en zijn de spikes acceptabel.

Ubiquiti Edge of UniFi producten zou ik alleen aanraden als u uitgebreide netwerk kennis heeft of iemand anders uw netwerk managed.

Constant maximale snelheid trekken gaat overigens alleen wanneer de host server dit ook aankan en toelaat.

MVG



Ik doe mijn testen op 1gbps flatrate en 10gbps flatrate servers.

ArieKanarie
Wat betreft router.
Het shapen wat ik vreemd vind is de specs van de WRT1900ACS
Is het zelfde als mijn Zyxel NBG6816 armor Z2. Dualcore 1.7Ghz, 512MB Ram.

De custom software wat gedraait wordt op de WRT1900ACS is: OpenWrt
Waar ik ook gebruik van maakt. Maar ik krijg cake of fq_codel shaping niet boven de helft van mijn snelheid en zelfs dan nog last hebben van hogen bufferbloat.
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
JamievdD wrote:

ArieKanarie
Wat betreft router.
Het shapen wat ik vreemd vind is de specs van de WRT1900ACS
Is het zelfde als mijn Zyxel NBG6816 armor Z2. Dualcore 1.7Ghz, 512MB Ram.

De custom software wat gedraait wordt op de WRT1900ACS is: OpenWrt
Waar ik ook gebruik van maakt. Maar ik krijg cake of fq_codel shaping niet boven de helft van mijn snelheid en zelfs dan nog last hebben van hogen bufferbloat.


Die router is inderdaad meer dan snel genoeg. Ik heb geen verklaring waarom je niet de volle snelheid haalt en de bufferbloat niet oplost als je die router laat shapen.

De standaard firmware van de Zyxel doet QoS via Streamboost (gebruikt o.a. fq_codel), dat zou je nog kunnen proberen om een probleem met je OpenWRT installatie uit te sluiten.
JamievdD
Topicstarter
Level 3
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
robbo wrote:
Even een kleine onderhoud met Serkan Ziggo ziggo gehad. inzake de hoge bufferbloat. Kunne jullie hier wellicht (@to all) aangeven hoe en wat? Bij mij bv een speedtest op DSL reports. Ranking B of C. ( wat niet echt positief is) Bij v1 altijd A.
Wellicht als men hier info overkrijgt van jullie, Kan er een case aan gemaakt worden. bvd gr Rob


Dit is de snelheden + bufferbload die ik krijg met de docsis 3.1 zakelijke modem: http://www.dslreports.com/speedtest/53135557

Dit is wat ik krijg met een router tussen pc en modem: http://www.dslreports.com/speedtest/53192648

Misschien Comcast Xfinity vragen hoe hun dat voor elkaar krijgen met coax kabel en super lage bufferbloats blijkt dus dat providers ook een heel stuk mee kunnen helpen...
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dit is de snelheden + bufferbload die ik krijg met de docsis 3.1 zakelijke modem:


Hmm dat is die Ubee toch? Die heeft Broadcom aan boord en geen Intel Puma Chipset voor het Modem, die wordt gezien als verdacht ivm Bloat.
Rare zaak.

Deze dus.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/zonder-wifi/ubee-ubc1318zg/
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
hanh wrote:

Dit is de snelheden + bufferbload die ik krijg met de docsis 3.1 zakelijke modem:
...die wordt gezien als verdacht ivm Bloat.



Puma 6 chips hebben niet per se meer of minder bloat dan andere chips. Ze hebben wel meer jitter en de DoS gevoeligheid.
JamievdD
Topicstarter
Level 3
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
hanh wrote:

Dit is de snelheden + bufferbload die ik krijg met de docsis 3.1 zakelijke modem:
Hmm dat is die Ubee toch? Die heeft Broadcom aan boord en geen Intel Puma Chipset voor het Modem, die wordt gezien als verdacht ivm Bloat.
Rare zaak.

Deze dus.https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/zonder-wifi/ubee-ubc1318zg/


Klopt als een bus.
Mensen denken dat de complicaties bij mij liggen ( PC ).
Mijn specs:
I7 8700K OC 4.7Ghz all cores.
16GB 3200Mhz ram.
Asus Maximus X Apex.
RX 580 8GB.

Netwerk:
Intel I219-V.
Aquantia 5G.

Dus het is zeer waarschijnelijk dat het aan mij ligt.
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
hanh
Bufferbloat heeft te maken met saturatielijn/bandbreedte en buffer grote van modem en/of ISP hardware, dit is niet specifiek een Puma probleem, Puma heeft issues met spikes, jitter en packetloss. Echter zullen grotendeels van de gebruikers daar niks van merken icm de laatste patches.

JamievdD
Nee, aan je PC ligt het in elk geval niet.

Wat wel raar is, dat wanneer enige vorm van QoS actief is op je router en ongeveer de helft van je normale snelheid overhoudt de bufferbloat nog steeds niet afneemt.

Als dat daadwerkelijk zo is, dan is het binnen het netwerk van Ziggo op de apparatuur waarop u bent aangesloten een bandbreedte en/of buffer probleem. Dit kan aan hardware liggen of instellingen maar dat is echt iets waar zij naar moeten kijken, dat kunnen wij helaas niet.

Dit vermoeden wordt versterkt doordat een modem en router swap niks heeft uitgehaald.
JamievdD
Topicstarter
Level 3
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Jonathan-458 wrote:
hanh

Bufferbloat heeft te maken met saturatielijn/bandbreedte en buffer grote van modem en/of ISP hardware, dit is niet specifiek een Puma probleem, Puma heeft issues met spikes, jitter en packetloss. Echter zullen grotendeels van de gebruikers daar niks van merken icm de laatste patches.

JamievdD
Nee, aan je PC ligt het in elk geval niet.

Wat wel raar is, dat wanneer enige vorm van QoS actief is op je router en ongeveer de helft van je normale snelheid overhoudt de bufferbloat nog steeds niet afneemt.

Als dat daadwerkelijk zo is, dan is het binnen het netwerk van Ziggo op de apparatuur waarop u bent aangesloten een bandbreedte en/of buffer probleem. Dit kan aan hardware liggen of instellingen maar dat is echt iets waar zij naar moeten kijken, dat kunnen wij helaas niet.

Dit vermoeden wordt versterkt doordat een modem en router swap niks heeft uitgehaald.


Ik zit al 2-3 jaar vast aan dit probleem bij ziggo.
Het ergste is dat gasten met een goedkope 80 euro flut routertje met kabel 1000/35 het beter doet dan mijn 180 euro routertje...
http://www.dslreports.com/speedtest/53326435
Hoe gaat dit in zijn werking aangezien meneer met ^ deze resultaat ook gewoon goede bufferbloat + snelheid heeft op europese servers?
Waar oh waar gaat het mis met ziggo?
Wanneer kunnen mensen ECHT kwaliteit krijgen van ziggo?
Blijkbaar kan het echt overal behalve hier.....

Ze komen hier best vaak die gasten van ziggo om in het huis te kijken wat ongv 150-200 meter van mij vandaan staat. Doen ze daar ook echt wat of wat doen ze precies daar? Want 9 van de 10 keer zie ik ze aankomen rijden en staan ze met ze alle naast de auto starbucks te drinken en te praten voor een uurtje of 2 dan gaat 2 van die gasten naar binnen voor 10 minuten ish en gaan ze weer weg?

En dan wat je zelf al hebt geschreven: Hoe moet ik dat benaderen precies? Ik kan bellen ik kan chatten 9/10 keer weten ze zelf niks meer dan op het boekje kijken wat de waardes zijn en accepteer waardes en hoe ze de modem(wifi/router) kunnen switchen naar IPv4 of IPv6 of Dual-Stack lite ( trouwens ik vind dat de klant dit zelf mag bepalen aangezien ik al gezien hebt hoe ze deze switchen doen.. Gewoon via de control panel van de router zelf die na firmware update onzichtbaar gemaakt wordt!!! Dus NIKS remote. ) en modem(wifi/router) kunnen resetten....... Dus vertel mij hoe ik dit voor elkaar krijg. Ik heb trouwens al eerder problemen gehad wat bleek dat het de router / cat6 kabel ( kabel vervangen en router firmware update gedaan ) Dus de monteur had niet veel hoeven doen behalve dat de stuk plastic en metaal(splitter) van de muur naar de modem "outdated" was en toe was aan vernieuwing wat hij uit eindelijk ook gedaan heeft. voor deze rit betaalde ik rond de 60-80 euro......... DUS hoe wat en wanneer( zal vast niet ) en GEEN monteur want meten testen ect is allemaal al gedaan of ze komen voor de zoveelste keer weer om toch nog wat binnen te slurpen aangezien ze 3de partij zijn en niet echt ziggo.
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Ik haal ong dezelfde bufferbloat (max 50-60ms load) met een Compal, dus ik ben het er niet mee eens dat dit altijd speelt met Compal-modems.
JamievdD
Topicstarter
Level 3
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
AlexHelpt wrote:
Ik haal ong dezelfde bufferbloat (max 50-60ms load) met een Compal, dus ik ben het er niet mee eens dat dit altijd speelt met Compal-modems.


Ik zou graag de link willen hebben met de dslreports speedtest result. Zodat ik het zelf kan zien en kan vergelijken.
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

Uitgelicht topic