Jayden.Gouka

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoe moet je IPv6 uitschakelen?

ik wil graag gebruik maken van port forwarding maar mijn IPv6 staat aan hoe moet ik die uischakelen ik heb een connect box en ik wil het grbuiken voor op mijn pc
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes
Dat kan je inderdaad niet zelf. Even contact opnemen met de klantenservice en vragen om ipv4 only op je internet verbinding. Dit wordt dan binnen 24 uur geregeld. Dan even modem opnieuw opstarten en dan je gewenste instellingen gebruiken.

Groeten, Christiaan

Bekijk in context

13 Reacties 13
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Als je dat niet zelf kunt even helpdesk bellen.

Of de chat
http://www.ziggo.nl/chat
Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes
Dat kan je inderdaad niet zelf. Even contact opnemen met de klantenservice en vragen om ipv4 only op je internet verbinding. Dit wordt dan binnen 24 uur geregeld. Dan even modem opnieuw opstarten en dan je gewenste instellingen gebruiken.

Groeten, Christiaan
Kim Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 341Posts
  • 25Oplossingen
  • 63Likes
Hi Jayden.Gouka, welkom op onze Community! Wat steefb en Christiaan zeggen klopt, je kunt via mijn collega's je modem om laten zetten naar IPv4. Is dit inmiddels gelukt? 🙂
Frankdees

Level 2
  • 10Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Kim, ik ben al sinds mid december bezig met de Ziggo helpdesk om IPv6 uit te laten schakelen op mijn Connect Box. Ik heb een apparaat dat niet met IPv6 werkt, dus ik wil alleen IP v4 gebruiken. Mij is duidelijk dat ik dit niet zelf kan instellen en mij is ook al door ongeveer 5 van jouw cokkegas verzekerd dat dit maar 24 uur duurt. Ondertussen heb ik een nieuwe connect box ontvangen (de oude geretourneerd) en dit heeft niets geholpen. Het laatste wat jou collega’s van de helpdesk mij wisten te melden was dat dit (het omzetten van IP v 4+6 naar alleen 4) een administratieve handeling was en dat dit 1 maand zou duren. Ik zit nu te wachten tot het 3 Feb is, want dan zou het geregeld moeten zijn.
Het is natuurlijk erg onhandig dat ik deze instelling niet zelf kan maken op de Connect Box maar ik vind 1 maand wachttijd gewoon onacceptabel. Het valt me ook op dat veel van de helpdeskmedewerkers -hoe vriendelijk ze ook zijn- van deze procedure niet op de hoogte zijn. Ik heb wachttijden van 2 uur, 4 uur 24 uur en nu dus 1 maand gehoord.
Misschien kan jij wat mensen wakkerschudden?
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Frankdees
Kim Ziggo of een andere mod zal wsl morgenochtend weer aanwezig zijn.
Een maand wachten lijkt me duidelijk veel te veel van het "goede".
Dus enig geduld is vereist.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Frankdees
Ik heb een apparaat dat niet met IPv6 werkt, dus ik wil alleen IP v4 gebruiken

Dat is geen probleem als er IPv6 Firmware op de ConnectBox staat. Wat voor apparaat?
Wat werkt niet?
het omzetten van IP v 4+6 naar alleen 4

Heb je dan IPv6 Dual Stack Firmware op de ConnectBox? Wat is de reden dat er overgestapt zou moeten worden van Dual Stack naar IPv4 Firmware?.

Kijk ff bij Beheer>Informatie wat voor Firmware er is. Voorbeelden.
Plaatje 1: IPv6 Dual Stack Firmware; CB heeft IPv4 en IPv6 address; je netwerk heeft complete IPv4 functionaliteit;
Plaatje 2: IPv6 DS-Lite Firmware; CB heeft alleen IPv6 address; als je Port Forwarding nodig hebt, dan moet er worden overgestapt van DS-Lite naar IPv4 Firmware, want dat kan niet bij DS-Lite.

Wat heb je?

Gr Han
Frankdees

Level 2
  • 10Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Han

Mijn Connect box ziet er zo uit als plaatje 1. IPv4 en IPv6 staan beide aan. De reden voor mijn verzoek om IPv6 uit te schakelen is een X99 mediabox die het vertikt om via ethernet met mijn netwerk te verbinden. Ik heb hem even in mijn horizon router geprikt en kreeg direct verbinding. Die horizon box is al jaren oud en heeft alleen IPv4. Vandaar dat ik mijn.connect box ook alleen op IPv4 wil hebben.

Nooit gedacht dat dit zo’n enorme bevalling zou worden
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Frankdees
Moet gewoon werken met Dual Stack (en ook met DS-Lite).
Is er een vast Ip ingesteld op de X99? Zal haast wel.
Wat is het Ip van de X99?
Moet in 192.168.178.0/24 gaan liggen buiten de DHCPv4 Range van de ConnectBox.
Als dat niet zo is, het is bv 192.168.192.x, dan loopt de verbinding dood.
Dan wijzigen in:
192.168.178.x (2 t/m 9 zijn standaard geschikt; check DHCPv4 op de ConnectBox)
Gateway 192.168.178.1
Subnet Mask 255.255.255.0
DNS naar keuze bv Cloudflare DNS 1.1.1.1 resp 1.0.0.1
Gr Han

Public DNS Servers:
https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062
Kim Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 341Posts
  • 25Oplossingen
  • 63Likes
Hi Frankdees, vreemd dat het uitschakelen van IPv6 zo lang moet duren. Ik ben er voor je ingedoken en inmiddels is IPv6 nu alsnog bij je uitgeschakeld. Ik ben erg benieuwd of je nu alsnog verder komt. Laat je het ons hier weten?
Frankdees

Level 2
  • 10Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Han,

Kim heeft inderdaad IPv6 eruit gekregen. Dank je Kim! Sinds vanmiddag heb ik alleen nog maar IPv4 adressen. Helaas heeft dit mijn probleem niet opgelost. De X99 verbindt prima via de WiFi en dan krijgt hij het volgende adres toegewezen: 192.168.178.14/24.
Ik wil alleen vanwege de snelheid de X99 met ethernet verbinden en hen hiervoor speciaal mijn 12 jaar oude netwerk van Cat 7 bekabeling voorzien in de hoop er voor de komende 10 jaar vanaf te zijn.

Dit laatste zette me aan het denken. Toen ik een testje deed met de horizon box, heb ik een losse netwerkkabel gebruikt. Het zou dus ook aan de kabel kunnen liggen. En ja hoor, ook al geeft de kabeltester aan dat het allemaal in orde is, zit er toch iets fout in de netwerkkabel naar de X99. Met een andere, losse netwerkkabel naar de Connect box heb ik gewoon verbinding. Waarschijnlijk heeft dat hele IPv6 er dus niets mee te maken. Al die rompslomp voor niets.

Toch superbedankt Han voor het meedenken. Ik ga een paar nieuwe connectoren aanzetten. Hopelijk lost dat het op....
Frankdees

Level 2
  • 10Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes
Kim Ziggo

Dank je Kim voor je snelle actie. IPv6 is inderdaad verdwenen. Helaas lag het probleem daar waarschijnlijk niet (zie mijn reactie aan Han hierboven), maar toch heel fijn dat je erin gedoken bent. Mvg Frank
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Frankdees Kim Ziggo
Mooi. Het was de kabel. Nou ja. Simpeler kan het niet zijn.

Omdat de X99 het wel deed aan de Horizon, zocht ik het in een andere hoek, tw
een vast ingesteld Ip in een ander subnet. Dat is een probleem dat je vaker tegenkomt als een andere Modem/Router (bv die van de Horizon) eerder het Internet verzorgde en er een nieuwe Modem/Router aan de opzet wordt toegevoegd. Dat was dus een verkeerd vermoeden.

Ik vond de overstap naar IPv4 geen goed idee omdat er nog geen aanleiding was dit te gaan doen. Hier zat ik dus wel goed.

Ziggo is met IPv6 bezig en dat is goed voor de toekomst. Klanten hebben er thans overigens niet veel aan. Voor hen is IPv4 goed genoeg.
Er kan best een probleem zijn met die IPv6 Firmware, dat een overstap naar IP4 nodig maakt. Maar dat moet dan wel ff worden bekeken. Als er inderdaad een probleem is met die IPv6 Firmware dan komt Ziggo dat on the fly ook te weten en dat is goed ivm verbetering ervan.

Wat je hier vaker tegenkomt is een snel advies over te stappen naar IPv4 bij elk akkefietje zonder in te zoomen op het probleem. IPv6 wordt een beetje eng gevonden & je moet er ook wat kennis over hebben. Deze gang van zaken bevalt me niet zo. Noem het een persoonlijke hang-up.
Door een gebruikelijk onderzoekje te doen los je vaak een probleem op dat niks met het functioneren van de Firmware te maken heeft. Soms ontdek je iets in de IPv6 Firmware dat niet in orde is en stapt dan noodgedwongen toch over op IPv4.

Gr Han
Kim Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 341Posts
  • 25Oplossingen
  • 63Likes
Hi Frankdees, jammer dat alle moeite rondom het uitschakelen van IPv6 uiteindelijk toch voor niets is geweest!
Gelukkig is de oorzaak van het probleem inmiddels wel boven water. Mocht er toch nog iets zijn, dan weet je ons te vinden!

hanh bedankt voor je nuttige input! Dat wordt absoluut gewaardeerd en neem ik zeker mee!

Uitgelicht topic