Erikzon

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoe is de koppeling van het modem met Solar Edge omvormer?

Hallo, ik heb net zonnepanelen met een Solar Edge (SE) omvormer.
de SE geeft aan dat alles ok is, geen fout meldingen, aangesloten met kabel aan het ziggo modem,
Ik zie de SE als ik inlog in mijn modem,
maar zend geen gegevens naar de solar edge site, zodat ik mijn gegevens zou kunnen zien.

Kan er iets verkeerd staan in het modem? een gesloten poort? een instelling?
wie kan mij helpen?
24 Reacties 24
Jan F.

Level 20
  • 17044Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Biedt Solar Edge geen support? Ik denk dat de kans dat u hier een medegebruiker vindt die ook een Solar Edge omvormer heeft niet zo heel erg groot is. Maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis.
Laura Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 94Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Hi Erikzon,

Een bijzondere vraag, ik was zelf ook wel nieuwsgierig of iemand binnen Ziggo antwoord wist op deze vraag. Ik heb je vraag dus doorgezet op het interne net (intranet).
Er is een collega die je misschien iets verder kan helpen met deze link: http://www.solaredge.com/files/pdfs/solaredge-communication-setup-application-note.pdf op pagina 4 staat dit; If your network has a firewall, you may need to configure it to enable connection to the following address:  Destination Address: prod.solaredge.com  Port: 22222

Helpt je dat verder?
Kun je misschien eens delen hoe deze Zonnepanelen eruit zien en hoe de koppeling met het modem is? 🙂
Erikzon
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Laura Ziggo wrote:
Hi Erikzon,

Een bijzondere vraag, ik was zelf ook wel nieuwsgierig of iemand binnen Ziggo antwoord wist op deze vraag. Ik heb je vraag dus doorgezet op het interne net (intranet).
Er is een collega die je misschien iets verder kan helpen met deze link: http://www.solaredge.com/files/pdfs/solaredge-communication-setup-application-note.pdf op pagina 4 staat dit; If your network has a firewall, you may need to configure it to enable connection to the following address:  Destination Address: prod.solaredge.com  Port: 22222
Helpt je dat verder?
Kun je misschien eens delen hoe deze Zonnepanelen eruit zien en hoe de koppeling met het modem is? 🙂


Dank voor je reactie.
Ik heb op twee manieren geprobeerd de SE te koppelen aan Ziggo modem:
- van de SE loopt een ethernet kabel naar een extender. deze zou via WPS contact moeten maken met de ziggo de router. Op de router blijft het groene lampje echter knipperen. Ik weet niet wat dat betekent en wat er aan te doen.
Het liefst zou ik deze optie gebruiken.

- toen het niet lukte heb ik een directe kabel gelegd van de SE naar de router. Dit hielp helaas ook niet. het lampje op de router brandde nu stabiel blauw. maar er werden nog steeds geen data doorgegeven.

- ik heb even gekeken in het modem bij firewall. daar staat: no ports restricted. ik zie nergens en ruimte/vakje waar ik de door u genoemde info zou kunnen invullen. of moet dat ergens anders?

- dank voor de meegestuurde info, deze was mij bekend, maar heeft me helaas niet geholpen.
Minke Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1526Posts
  • 78Oplossingen
  • 14Likes
Ik heb nog even gewacht op meer input, maar het is een pittig topic. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik je ook niet kan helpen naast de link die Laura je al had gestuurd :$ We laten het topic wel open staan en wellicht dat er dan nog meer input komt vanuit de Community. Heb je ook al contact gehad met Solar Edge zelf, zoals Jan F. aangeeft?
MARAN-consult

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik had hetzelfde probleem.bellen met de leverancier en solaredge Nederland gaf me niet direct de oplossing, maar gaf me wel wat inzicht.
Ten eerste zijn we niet de enige met dit probleem. Solaredge adviseerde mij om op de inverteren een vast IP adres te configureren. Iets waarvoor je de kast open moet maken, waardoor je garantie problemen zou kunnen krijgen. Het is overigens stap voor stap na te lezen hoe dit moet in de online te vinden solaredge documentatie.
Mijn SE (SolarEdge) is met extenders verbonden met mijn Ziggo Ubee modem. De verbinding werkt soms wel, maar wordt na enige tijd, soms een uur, soms een paar dagen plotseling verbroken en alleen door een reset weer verbonden. De SE communicatie module is volgens mij geen permanent online systeem, want het zend eens in de zoveel tijd een update van de data. Daartussen is er dus geen zicht op de SE verbinding (naam: "Target") in de gebruikers lijst van de router.
De dame van SE verwees mij naar poort 22222, maar die moet je dan koppelen aan een IP adres, dat je vervolgens statisch maakt. De SE reageert Helaas niet op een vast IP adres gekoppeld via de route aan het MACadres van de SE. Ook vertelde ze mij dat bij sommige routers (waaronder Ubee) er een verschil zit tussen de RJ45 poorten. De 1e poort zou minder restricties kunnen hebben dan de laatste poort.
Na diverse opties getest te hebben om allerlei zaken uit te sluiten, zoals verschillende stopcontacten voor de extenders, verschillende netwerk kabels en zelfs een vaste kabel, heb ik de 2e poort van de Ubee router gebruikt om de Extended aan de routerkant aan te sluiten.
De SE is sindsdien niet meer in de fout gegaan en heb ik dus constant (met de tussenpozen van de SE communicatie) verbinding.
Check ook even in het 5e schermpje op de SE de LAN status (een rij van 8 nullen en enen) die in het boekje van SE zijn terug te leiden naar de mogelijke oorzaak.
Mocht het nog niet duidelijk zijn, Neem dan even contact op.
Succes ermee en laat ook nog even weten of deze oplossing bij jullie werkt.
MJS

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
MARAN-consult wrote:
Ik had hetzelfde probleem.bellen met de leverancier en solaredge Nederland gaf me niet direct de oplossing, maar gaf me wel wat inzicht.
Ten eerste zijn we niet de enige met dit probleem. Solaredge adviseerde mij om op de inverteren een vast IP adres te configureren. Iets waarvoor je de kast open moet maken, waardoor je garantie problemen zou kunnen krijgen. Het is overigens stap voor stap na te lezen hoe dit moet in de online te vinden solaredge documentatie.
Mijn SE (SolarEdge) is met extenders verbonden met mijn Ziggo Ubee modem. De verbinding werkt soms wel, maar wordt na enige tijd, soms een uur, soms een paar dagen plotseling verbroken en alleen door een reset weer verbonden. De SE communicatie module is volgens mij geen permanent online systeem, want het zend eens in de zoveel tijd een update van de data. Daartussen is er dus geen zicht op de SE verbinding (naam: "Target") in de gebruikers lijst van de router.
De dame van SE verwees mij naar poort 22222, maar die moet je dan koppelen aan een IP adres, dat je vervolgens statisch maakt. De SE reageert Helaas niet op een vast IP adres gekoppeld via de route aan het MACadres van de SE. Ook vertelde ze mij dat bij sommige routers (waaronder Ubee) er een verschil zit tussen de RJ45 poorten. De 1e poort zou minder restricties kunnen hebben dan de laatste poort.
Na diverse opties getest te hebben om allerlei zaken uit te sluiten, zoals verschillende stopcontacten voor de extenders, verschillende netwerk kabels en zelfs een vaste kabel, heb ik de 2e poort van de Ubee router gebruikt om de Extended aan de routerkant aan te sluiten.
De SE is sindsdien niet meer in de fout gegaan en heb ik dus constant (met de tussenpozen van de SE communicatie) verbinding.
Check ook even in het 5e schermpje op de SE de LAN status (een rij van 8 nullen en enen) die in het boekje van SE zijn terug te leiden naar de mogelijke oorzaak.
Mocht het nog niet duidelijk zijn, Neem dan even contact op.
Succes ermee en laat ook nog even weten of deze oplossing bij jullie werkt.


Ik had een Ubee modem met een losse Netgear router waarop mijn SE via Lan op aangesloten was. Geen problemen.
De modem ging stuk en is vervangen door een Ubee modem/router met een LAN verbinding tussen de Se en modem/router. Sindsdien voortdurend problemen gehad. Soms deed het de verbinding het, soms lag de verbinding er uren uit. Na er een paar IT mensen erbij gehaald te hebben bleek dat er een bug zit in de IP toewijzing. Het statisch maken van IP adressen werkt o.a. niet goed. Daardoor op het SE scherm telkens een DHCP failure melding. Een van de IT mensen adviseerde mij Ziggo te verzoeken om een Cisco modem/router te sturen. Ondanks het feit dat ik 2 maanden terug de nieuwe Ubee router/modem had gekregen was dit eigenlijk geen probleem. De Ziggo medewerker vertelde wel dat hij wel kon aangeven dat er een nieuwe modem/router moest worden opgestuurd maar hij kon me niet garanderen dat dit een Cisco zou zijn (*). Gelukkig was het een Cisco. Deze heb ik zonder problemen aangesloten en sinds die tijd geen enkele storing op de verbinding met mijn SE.
(*)De medewerker gaf aan dat als het geen Cisco zou zijn, ik moest bellen. De nieuwe Ubee modem/router zou moeten worden teruggestuurd en er zou iets geregeld worden met een monteur. Dit was gelukkig allemaal niet nodig.
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3831Posts
  • 80Oplossingen
  • 2882Likes
[...KNIP...]
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3831Posts
  • 80Oplossingen
  • 2882Likes
MJS wrote:
[...KNIP...]

Ik had een Ubee modem met een losse Netgear router waarop mijn SE via Lan op aangesloten was. Geen problemen.
De modem ging stuk en is vervangen door een Ubee modem/router met een LAN verbinding tussen de Se en modem/router. Sindsdien voortdurend problemen gehad. Soms deed het de verbinding het, soms lag de verbinding er uren uit. Na er een paar IT mensen erbij gehaald te hebben bleek dat er een bug zit in de IP toewijzing. Het statisch maken van IP adressen werkt o.a. niet goed. Daardoor op het SE scherm telkens een DHCP failure melding. Een van de IT mensen adviseerde mij Ziggo te verzoeken om een Cisco modem/router te sturen. Ondanks het feit dat ik 2 maanden terug de nieuwe Ubee router/modem had gekregen was dit eigenlijk geen probleem. De Ziggo medewerker vertelde wel dat hij wel kon aangeven dat er een nieuwe modem/router moest worden opgestuurd maar hij kon me niet garanderen dat dit een Cisco zou zijn (*). Gelukkig was het een Cisco. Deze heb ik zonder problemen aangesloten en sinds die tijd geen enkele storing op de verbinding met mijn SE.
(*)De medewerker gaf aan dat als het geen Cisco zou zijn, ik moest bellen. De nieuwe Ubee modem/router zou moeten worden teruggestuurd en er zou iets geregeld worden met een monteur. Dit was gelukkig allemaal niet nodig.


Fijn om ook de goede ervaringen met de Ziggo helpdesk te lezen. Je heldere uitleg hier zal je hoogstwaarschijnlijk ook aan de helpdesk hebben gegeven en dat helpt natuurlijk ook.
tfhfony

Level 1
  • 74Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes
Mocht je er niet uitkomen, op tweakers.net zijn meer mensen met een SolarEdge setup. Daar kunnen ongetwijfeld mensen je helpen met de correcte instellingen:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1489893

Mocht je het rond hebben, dan kan je je SolarEdge installatie ook koppelen aan pvoutput.org. Ook erg leuk:

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=40939
fryskenfry

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
zojuist ook dezelfde vraag nog maar es bij ziggo gesteld.

nu zit ik te zoeken in het controlpanel, en heb wat gevonden:
http://192.168.178.1/
inloggen als gebruiker:ziggo ; ww: draadloos

klik geavanceerd, daarna bovenin gateway en links DHCP

ik heb 2 dingen gedaan:
1: lease time op 72000 gezet. (ip adressen worden niet voor 1 uur uitgegeven, maar voor 20 uren)
als 's ochtends de omvormer online komt krijgt hij het eerste beschikbare adres en het hoeft niet ververst te worden gedurende de dag.
2: onderin staat een lijst van gebruikte ip-adressen. bij mij zijn doorgaans een stuk of 5 adressen in gebruik. (pc, tv, telefoon, chromecast, omvormer). ik weet niet hoe veel adressen het modem nog ondersteunt, maar ik denk niet dat het een probleem is om de adressen voor een etmaal uit te geven.
wat ik wil zeggen: onder de lijst is nog een button: force available. als die doet wat hij belooft, dan hebben alle apparaten hun adres te pakken.

ik kon direct hierna mijn zonnestroom weer uitlezen.
fryskenfry

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Update: De omvormer is nog niet eerder zo lang ongestoord te bereiken geweest.

Ik hoop dat er nog iemand meeleest die begrijpt wat er nou eigenlijk is opgelost.

Blijkbaar laat de omvormer zich geen ip-adres verstrekken tijdens zijn up-time. Het adres van vandaag is overigens aangevraagd toen ik vanmorgen vroeg voor het eerst mijn browser-applicatie startte.
Ik ben benieuwd wat er gebeurt met een adres wat bijvoorbeeld in de middag voor 20 uren wordt uitgegeven, zodat het de volgende ochtend nog steeds geldig is.

Hebben de ziggo-ers ergens een proces, waardoor dit soort apparaten in een beslisboom terecht komen om de vraag te kunnen beantwoorden? Want ik denk echt dat het hier om basic kennis over het ubee-doosje gaat.

Off-topic (zie het als satire en niet als een sneer, a.u.b.) :
Ik wil niet onaardig doen naar de telefonische debuggers, maar er is een aantal stappen die je altijd veilig kunt uitvoeren als je het niet snapt, maar die wel enige irritatie oproepen als ze niet ergens toe leiden.

-probeer eens een andere kabel. (maar in de uren dat hij er wel is gaat het perfect; de kabel is overal weggewerkt en wordt niet aangeraakt)
-zet eens een ander apparaat op de poort van de omvormer. (mooi, doet het. en nou de omvormer er weer aan, okee?)
-doe een harde reset op het modem (stekker eruit, verbinding verbroken)
-"ik ga uw modem terugzetten op fabrieksinstellingen." (wat staat erin dan, wat niet goed is?)
-"u krijgt een nieuw modem, hopelijk is het een cisco." (waarom krijgen sommige ongelukkige klanten een ubee dan?)
-probeer een hard adres in de omvormer in te stellen (gaat het modem daarmee akkoord?).
-neem contact op met de leverancier van de omvormer.
-doe een reset van de omvormer (oei! dat kan, maar is heel ingewikkeld/gevaarlijk omdat alles onder hoge spanning en stroom functioneert!)
cornhoed

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
goedemiddag,
Ik heb zonnepanelen en SE omvormers. Het werkt perfect in combinatie met de technicolor.
De installateur heeft alles ingesteld (incl. bedrading van omvormer naar modem) en heeft aan SE de installatie aangemeld.
Gebruikersnaam en wachtwoord invullen en alles is zichtbaar en loopt naar wens.
Aldus steek ik je een hart onder de riem.
Technisch is het dus mogelijk.
Vriendelijke groet
Zonnebloem
beukennootje

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
wij zijn een maand bezig geweest om de se een stabiele verbinding te verkrijgen
veel contact met ziggo en solaredge gehad poort 22222 open gezet wat ook niet hielp
viel ook nog telkens weg veel topic,s gelezen uiteindelijk de ubee 3200 vervangen voor
een connectbox ik zie bij het uitlezen van het modem nu dat de omvormer een permanent ip heeft
dus geen lease time werk nu probleemloos
ziggo moet nu maar eens erkennen dat de ubee3200 niet functioneert
fryskenfry

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
de ubee is volgens mij in de hardware best een goed apparaat, maar die van ziggo zouden bij de ubee inc. eens op tafel moeten slaan om de bugs uit de software te halen. wat ik aandraag is een workaround; het instellen van een hard adres aan de se-kant ook.

ziggo is voor ubee vast wel zo groot dat ze kunnen eisen dat er een deugdelijke software update komt.
Verwijderd account
Niet van toepassing
fryskenfry wrote:
de ubee is volgens mij in de hardware best een goed apparaat, maar die van ziggo zouden bij de ubee inc. eens op tafel moeten slaan om de bugs uit de software te halen. wat ik aandraag is een workaround; het instellen van een hard adres aan de se-kant ook.

ziggo is voor ubee vast wel zo groot dat ze kunnen eisen dat er een deugdelijke software update komt.

De schuld aan slechte software ligt dan echt bij Ziggo, want Ziggo laat bij al haar modems en decoders er eigen software opzetten, het ligt dus niet aan de fabrikant van het betreffende modem.
fryskenfry

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
N.N. wrote:

De schuld aan slechte software ligt dan echt bij Ziggo, want Ziggo laat bij al haar modems en decoders er eigen software opzetten, het ligt dus niet aan de fabrikant van het betreffende modem.


aha, dat is leuk om te weten; gaan we morgen nog maar weer es met de ziggos bellen.
Snijworst

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Ook wij hebben problemen met de Solaredge omvormer.
Met de regelmaat van de klok is de verbinding weg.

Ik heb de router gereset en een nieuwe ip-range aangemaakt omdat er een ip conflict leek met een van de smartphones. De leasetijd heb ik verhoogd naar 72000.

Verder heb ik de homeplug bij de omvormer op een andere plek in de muur geprikt en de kabel naar de router niet in poort 1 maar in poort 4 van de router geprikt.

Het lijkt nu toch al bijna 3 dagen probleemloos te werken...
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
De vroege reaktie van MJS geeft m.i. precies aan wat er aan de hand was/is
en hoe op te lossen.

Ik heb geen SE maar toch nog ff dit als algemene reaktie op wat ik las.
Ook dit: de support van SE zelf laat te wensen over.

- de DHCP leasetijd zo hoog mogelijk zetten kan, maar is geen oplossing voor de 'eeuwigheid'.
Op zeker moment zullen er weer problemen onstaan.
Ik raad toch aan een 'static lease' aka 'address reservation' te doen in je router =
vast Ip nr koppelen aan het MAC address van de SE (ff opzoeken)
Op de Technicolor (heb ik zelf) en Cisco Ziggo kastjes (ken ik niet, maar zie boven, w.o. MJS) werkt dat goed.
Op de UBEE helaas niet (had ik, weet dat dus uit eigen ervaring; zie ook MJS).

Er zijn truuks om dit toch (een beetje) voor elkaar te krijgen op de UBEE;
Slechts voor de volledigheid en de geinteresseerde: zie 'Noot over de UBEE'.

Het is m.i. overigens het beste de UBEE weg te doen en door Ziggo te laten vervangen door
een ander kastje met betere DHCP.

- dat de eerste LAN poort van een Ziggo kastje in de _standaard_ situatie
meer kan dan de andere drie is onzin. Zie reaktie MARAN-consult, wijs gemaakt door SE.
(Dat ligt ietsje anders als
je het Ziggo kastje uitsluitend als kabelmodem gaat gebruiken
om er een eigen router op aan te sluiten. Dan werkt alleen poort 1.
Is hier bepaald niet aan de orde & andere tak van sport).

- die geheimzinnige port 22222 zal hoogstwaarschijnlijk alleen en rol kunnen spelen
als je de SE van buiten af wilt bereiken. Bv on the road met een app op je telefoon.
Voor het kunnen bereiken van de SE _binnen_ je eigen network hoef je van die port geen belang
te verwachten.

Noot over de UBEE; voor de volledigheid
- krakkemikkige 90% oplossing static lease probleem op de UBEE
Uit eigen ervaring met dit probleem.
Geef de SE een hoog nummer in de DHCP range.
Hiermee voorkom je dat de UBEE na een restart al te makkelijk een ander systeem
in je LAN het Ip van de SE zal gaan geven.

Zodra je weet dat de UBEE een restart heeft gehad moet je zo snel mogelijk handelen.
Als je zelf niet de veroorzaker bent: na spanningsuitval; Ziggo doet dat soms,
na onderhoud bv. Het laatste is soms lastig op tijd te weten.

Ga naar static lease.
Zet er een uit- de enige als je er niet _meer_ hebt ingesteld.
Apply.
Zet weer aan. En Apply nog eens.
Hierdoor gaat de UBEE weer rekening houden met de gereserveerde leases.

Het kan natuurlijk zo zijn dat net in de tussentijd de SE een verkeerd Ip
heeft gekregen. Dat is op deze manier niet uit te sluiten.
Na een tijdje zal dat weer goed gaan komen.
Juist een 'wat' _kortere_ leasetijd kan in dit geval helpen.

Niettemin: Dit alles kan zeker minder leuke effecten hebben.
Maar goed je moet ook wat geluk hebben. Vaak gebeurt er niks raars.
En: Fraai is sowieso natuurlijk anders.

- gebruik in je netwerk een andere DHCP server die wel goed werkt en
zet DHCP op de UBEE uit.
Is _wel_ fraai, maar wegens de benodigde kennis wellicht minder geschikt
voor de gemiddelde Ziggo klant.

In mijn geval had ik al een TP-Link router die ik
_niet_ als router gebruikte maar 'slechts' als extra Wifi access punt
voor betere (en snellere) dekking in huis en als switch voor bekabelde aansluitingen.
Zette daarop de DHCP server aan en stelde daarmee de static leases in.
Et voila. Alles voortaan Ok.

Dit zou je ook kunnen toepassen als je nog een oud routertje hebt liggen
met goed werkende DHCP server. Dat levert je desgewenst ook een extra wifi punt op,
maar dat zal wegens oude technologie geen moderne topsnelheid kunnen leveren.
Vind je de Wifi maar niks: zet wifi dan uit op het ding.
Solar

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
SolarEdge zonnepaneel omvormer herkent Ziggo Connect Box modem niet (bekabeld).
Onlangs heb ik een Ziggo Connect Box modem in gebruik genomen nadat het oude Ziggo Cisco modem kapot was gegaan. Alles werkt prima, bekabeld en via wifi, behalve de SolarEdge omvormer.
Die had bekabeld goed contact met de Cisco, maar niet met de Connect Box.
Zelfs de monteurs van SolarEdge komen er niet uit. Ook niet met het terugzetten naar fabrieksinstellingen van de omvormer.
De omvormer geeft aan: LAN disconnected met 8 nullen op een rij
Wie herkent dit probleem?

Uitgelicht topic