1
Vraag
2
Reacties
Jacob2

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Heb je 5 Ghz wifi nodig op een smartphone?

Er is wifi via 2.4 gHz en 5 gHz.

Als je een smartphone koopt , hoe belangrijk is het dan, dat je er wifi mee kunt kunt gebruiken op 5 gHz?

Ik woon op een plek, waar heel veel omwonenden wifi gebruiken, en ik wil mijn nieuwe smartphone o.a. gebruiken in mijn huis..

En is het daarnaast nuttig om 5gHz wifi te kunnen gebruiken voor Ziggo wifispots?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Een 5 Ghz verbinding heeft minder bereik & kan slechter door muren/vloeren heen, maar is wel sneller dan een via 2.4 Ghz en heeft minder last van storing door andermans Wifi signalen die je huis kunnen bereiken.
Voor beide geldt: hoe groter de afstand tot het Wireless Access Point hoe minder de verbinding presteert.
Het ligt aan waar je in je huis bent welke van de twee het beste resultaat geeft.
Elke moderne mobiele telefoon heeft 2.4 en 5 Ghz Wifi aan boord.
Als de namen van de 2.4 en 5 Ghz SSIDs verschillend zijn, kun je handmatig de beste verbinding kiezen. Zijn de namen gelijk, mag je hopen dat de telefoon zelf de beste verbinding pakt. Dat gebeurt niet altijd even goed.
Gr Han

Bekijk in context

5 Reacties 5
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Een 5 Ghz verbinding heeft minder bereik & kan slechter door muren/vloeren heen, maar is wel sneller dan een via 2.4 Ghz en heeft minder last van storing door andermans Wifi signalen die je huis kunnen bereiken.
Voor beide geldt: hoe groter de afstand tot het Wireless Access Point hoe minder de verbinding presteert.
Het ligt aan waar je in je huis bent welke van de twee het beste resultaat geeft.
Elke moderne mobiele telefoon heeft 2.4 en 5 Ghz Wifi aan boord.
Als de namen van de 2.4 en 5 Ghz SSIDs verschillend zijn, kun je handmatig de beste verbinding kiezen. Zijn de namen gelijk, mag je hopen dat de telefoon zelf de beste verbinding pakt. Dat gebeurt niet altijd even goed.
Gr Han
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Als toevoeging op bovenstaande, dat minder bereik is vaak een voordeel omdat je dan minder last hebt van verstoring door de buren.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Ik zou geen telefoon zonder 5 GHz WiFi meer kopen anno 2018. De snelheden liggen echt wel hoger op 5 GHz
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Welkom op de Community, Jacob2! Leuk dat je er bent.

Tussen welke toestellen twijfel je? Misschien kunnen we je daarin ook nog wat tips in geven. Zoals hier is gezegd heeft het zeker wel voordelen om een telefoon met een 5Ghz optie te kopen.
Jacob2
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hartelijk bedankt voor jullie nuttige reacties.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic