MarcVank

Level 1
  • 34Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes

Groene kabel nogal kort (AOP verplaatsen)

Jaaaaren geleden had ik UPC internet en bellen en had toen een afzichtelijk grote kast aan de muur hangen waar de tv, het internet en de telefoon op aangesloten waren.
Op een gegeven moment heb ik mijn abonnement opgezegd (niet tevreden over de kwaliteit van het analoge tv signaal) en toen is de kast van de muur gehaald en een f-connector op het groene stompje geplaatst en dat was het.

Geen probleem destijds en tot voor kort ook niet. Bij mijn nieuwe abonnement van Ziggo heb ik het modem direct op de f-connector aangesloten en dat werkt zonder problemen.

Echter heb ik wat geschoven en verbouwd in huis en nu staat het modem best wel in de weg en zou ik het liever naar de meterkast willen verplaatsen.
Ik las hier op het forum, dat het afgeraden wordt om zelf verbindingen aan te brengen aan de groene kabel en dat Ziggo dit zou moeten doen.

Nu heb ik 2 vragen:
vraag 1:
Als ik een verlengkabel (max 7 meter en van goede kwaliteit) met een f-connector op de groene kabel aansluit en deze kabel laat uitkomen in de meterkast, heeft de monteur van Ziggo dan nog meerwaarde, of kan ik beter door Ziggo een AOP laten plaatsen en vanaf daar de kabel naar de meterkast verlengen?

Vraag 2:
Voor de TV zal ik waarschijnlijk een versterker moeten plaatsen, aangezien ik ook vanuit de meterkast nog wel een aantal meters te overbruggen heb. Moet de versterker geplaatst worden waar de groene kabel het pand binnen komt, of vanaf het modem?

Alvast dank!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Normaal behoort de groene kabel te eindigen in een AOP.

Als u internet en TV afneemt wordt er op het AOP een splitter geplaatst met op een uitgang de modem en op de andere de kabel voor de TV.

Uit uw verhaal is op te maken dat de groene kabel niet in uw meterkast uitkomt. Is dat een correcte aanname? In dat geval zullen u waarschijnlijk kosten in rekening worden gebracht voor het verplaatsen daarvan naar de meterkast, als u dat zou willen. De versterker én de modem dienen zo dicht mogelijk bij het AOP te worden geplaatst.

Of u een versterker nodig heeft is afhankelijk van de totale kabellengte. Een vuistregel is dat vanaf 10 m nodig is.

Bekijk in context

7 Reacties 7
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Normaal behoort de groene kabel te eindigen in een AOP.

Als u internet en TV afneemt wordt er op het AOP een splitter geplaatst met op een uitgang de modem en op de andere de kabel voor de TV.

Uit uw verhaal is op te maken dat de groene kabel niet in uw meterkast uitkomt. Is dat een correcte aanname? In dat geval zullen u waarschijnlijk kosten in rekening worden gebracht voor het verplaatsen daarvan naar de meterkast, als u dat zou willen. De versterker én de modem dienen zo dicht mogelijk bij het AOP te worden geplaatst.

Of u een versterker nodig heeft is afhankelijk van de totale kabellengte. Een vuistregel is dat vanaf 10 m nodig is.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
De vuistregel is inderdaad 10 meter, maar er zijn straten waar je een enorm hoog signaal binnenkrijgt na werkzaamheden.
Wat bij mij resulteerde in het weg moeten halen van de versterker en heb nu in totaal 4 mediaboxen werkend zonder storing met in totaal 47 meter kabel vanaf de AOP, waarvan de langste 20 meter naar een mediabox is.

Ik zou even kijken wat het resultaat is bij aansluiting, misschien heb je de versterker niet nodig, maar misschien ook wel zoals Jan F. schreef.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Het verstandigste is Ziggo te bellen voor het aansluiten van een AOP op de groene kabel, de groene kabel en AOP zijn de verantwoordelijkheid van Ziggo en is voor hun rekening.
Zoals al eerder gezegd is, de AOP op een andere plek laten plaatsen dan standaard wordt in rekening gebracht.
MarcVank
Topicstarter
Level 1
  • 34Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes
Het klopt dat de groen kabel niet in de meterkast uitkomt. Hij komt direct door de muur aan de voorkant van het huis binnen.

Als ik het goed begrijp, kan ik het beste aan de f-connector op de groene kabel de versterker koppelen en vanuit daar naar de tv.
Ik heb inmiddels gelezen, dat het modem onversterkt gekoppeld moet worden aan de versterker (+0dB). Kan ik deze dan wel met ong. 7 meter kabel in de meterkast plaatsen of moet deze ook echt naast de versterker staan?
MarcVank
Topicstarter
Level 1
  • 34Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes
Ik zal morgen iig even bellen voor het aansluiten van een AOP.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
MarcVank wrote:

Ik heb inmiddels gelezen, dat het modem onversterkt gekoppeld moet worden aan de versterker (+0dB). Kan ik deze dan wel met ong. 7 meter kabel in de meterkast plaatsen of moet deze ook echt naast de versterker staan?


De modem aansluiten met een langere kabel dan bijgeleverd is niet verstandig. Ook is 0dB vaak net iets meer dan 0 en dat veroorzaakt ook vaak problemen. Ik adviseer toch Ziggo een AOP te laten installeren. Door de witte kleur en de meegeleverde montagebeugel zal de modem, mede omdat de "kerstboomverlichting" is uitgeschakeld, nauwelijks opvallen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo MarcVank
Simpel gezegd is het verboden zonder tussenkomst van een AOP wat op de groene kabel aan te sluiten om te voorkomen dat andere klanten die via de zelfde straat- en/of wijkkast aangesloten zijn, storing hiervan krijgen met hun tv, internet of telefoonaansluiting.
Dus Ziggo bellen is het eerste wat morgenvroeg te doen is om een monteur te regelen die een AOP aansluit.

Uitgelicht topic