qwerty1234

Level 2
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Groene coax 6 kabel aansluiten op AOP

Hallo, we gaan ons huis verbouwen en daarom wil ik de dikke groene ziggo kabel (ca. 10mm, ik neem aan coax 6) terugtrekken van de woonkamer naar de meterkast.
De kabel is in totaal ca. 75m tot de straatkast, in ons huis zit aan het uiteinde een stuk dunnere coax kabel gemonteerd die de AOP in gaat (is al weer 30 jaar geleden gedaan).

De kabel wordt ca. 15m ingekort en het liefst zou ik deze direct op de vrij recente een-gats AOP aansluiten (waar een POA 01-UPC splitter opgeschroefd zit).
Is dit mogelijk of ben ik een koppelstuk van coax 6 naar coax 12 nodig?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
C6 wordt maar zelden naar binnen getrokken en in de situaties waar dat is gebeurd zit ook een speciaal koppelstuk. Dit omdat je meerdere typen C6 hebt met elk eigen koppelingen. Verder past C6 in geen enkele AOP en mag het maar zo weinig buigen dat het in de praktijk niet geschikt is voor binnenshuis.

Ik ga er vanuit dat het C9 is. Maar zoals Be rt ook al aangeeft, valt dat onder verantwoordelijkheid van Ziggo en mag je daar in principe niet zelf aanzitten. Doe je dat wel en heb je later storing dan kan het zijn dat je voor de monteurs kosten etc gaat opdraaien.

Ziggo kan de AOP verplaatsen en is daar over het algemeen niet te duur mee en dan weet je ook dat het gecontroleerd en nagemeten wordt.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Vanaf de AOP naar Ziggo is tegenwoordig de verantwoordelijkheid van Ziggo en zou ik aan een Ziggo monteur overlaten i.v.m. mogelijke storingen en de wie is er dan verantwoordelijk.
Ook een verbindingsmof voor de AOP valt onder Ziggo.

Ik ben niet genoeg op de hoogte van de diktes die in de AOP passen, maar misschien weten Ronihd DennyW Nick999 hier meer van en kunnen je het fijne vertellen hierover.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
C6 wordt maar zelden naar binnen getrokken en in de situaties waar dat is gebeurd zit ook een speciaal koppelstuk. Dit omdat je meerdere typen C6 hebt met elk eigen koppelingen. Verder past C6 in geen enkele AOP en mag het maar zo weinig buigen dat het in de praktijk niet geschikt is voor binnenshuis.

Ik ga er vanuit dat het C9 is. Maar zoals Be rt ook al aangeeft, valt dat onder verantwoordelijkheid van Ziggo en mag je daar in principe niet zelf aanzitten. Doe je dat wel en heb je later storing dan kan het zijn dat je voor de monteurs kosten etc gaat opdraaien.

Ziggo kan de AOP verplaatsen en is daar over het algemeen niet te duur mee en dan weet je ook dat het gecontroleerd en nagemeten wordt.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Nick999 wrote:
C6 wordt maar zelden naar binnen getrokken en in de situaties waar dat is gebeurd zit ook een speciaal koppelstuk. Dit omdat je meerdere typen C6 hebt met elk eigen koppelingen. Verder past C6 in geen enkele AOP en mag het maar zo weinig buigen dat het in de praktijk niet geschikt is voor binnenshuis.

Ik ga er vanuit dat het C9 is. Maar zoals Be rt ook al aangeeft, valt dat onder verantwoordelijkheid van Ziggo en mag je daar in principe niet zelf aanzitten. Doe je dat wel en heb je later storing dan kan het zijn dat je voor de monteurs kosten etc gaat opdraaien.

Ziggo kan de AOP verplaatsen en is daar over het algemeen niet te duur mee en dan weet je ook dat het gecontroleerd en nagemeten wordt.


Mee eens !
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Of je het verplaatsten duur of goedkoop vindt kan ik niet voor je uitmaken. In dit forum heb ik een parkeer hetzelfde bedrag (standaardbedrag?) voorbij zien komen dat op een offerte genoemd zou zijn (t.w.: € 300,- ) voor een het verplaatsen. Op het totaal van een serieuze verbouwing valt zo ’n bedrag natuurlijk in het niet.

Voor mij als leek, lijkt verleidelijk om vooruitlopend op de verbouwingswerkzaamheden c.q. in afwachting van de komst van de Ziggo-monteur (aannemer?) het overschot aan kabel even te laten zitten en dit voorlopig in de kruipruimte weg te werken. De waarschuwing van Niek over de beperkte buigradius van de stugge kabel maakt zo’n actie op zijn minst “zeer lastig” zo niet sterk te ontraden. Niet allen de kabel zelf dien je te ontzien, maar ook de koppeling mag je natuurlijk niet mechanisch belasten.
Als er iets niet goed gaat treft dat niet alleen de signalen naar jouw huis; je zit met meerder buren op een verdeelblok. Knikken in de kabel verstoren de impedantie en met een breuk in een geleider maak je eigenlijk een z.g. stub. De mate van een eventueel effect is zeer afhankelijk van de toevallige kabellengte en frequenties. Wellicht is er niets merkbaar maar het verstoort evengoed het systeem.

Verder moet je dan ook oppassen dat als bij de verbouwing er nog ander werk in de kruipruimte gedaan moet worden (zal toch wel!) de kabel ontzien moet worden. Het netjes oprollen van het te veel aan kabel is ook geen goed idee. Je maakt er dan een (oppik-) spoel van waarmee je ongewenste signalen in het systeem kan injecteren. Zullen jouw buren ook niet leuk vinden.
Hoogfrequente signalen die zo opgepikt worden trekken zich niet zo veel aan van het wel of niet aansluiten (verplicht) van de buitenmantel op het potentiaal vereveningpunt (aardblokje) in de meterkast. Hoog frequente signalen storen zich niet zo aan “de weg van de minste weerstand”. Let wel: inducties van een naburige bliksemontlading kunnen ook hoogfrequente componenten bevatten. Dus er een oppikspoel van maken is geen goed plan.
qwerty1234
Topicstarter
Level 2
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Oprollen is geen optie daarom wou ik hem ook inkorten.
Ik heb een eigen kabel naar de straatkast (woon in het veld).

Ik heb al heel wat Cat6, coax en glasvezelkabels aangelegd voor CCTV dus ik weet hoe ik met kabel moet omgaan 🙂

Maar ik zal even met Ziggo overleggen of zij ook alleen willen patchen als ik de kabel in de meterkast laat uitkomen zodat ze niet de kruipruimte in hoeven.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Veel succes gewenst en laat SVP weten wat Ziggo als oplossing naar voren brengt?

Uitgelicht topic