PLM1966

Level 4
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Geluidsverschil tv kijken en radio luisteren

Goedemiddag,

Al eerder hier gepost , maar andere soundbar inmiddels , maar toch weer wat vraagjes!

Dit hebben wij:

Sony Bravia tv KD-49XD8399

Sony Soundbar HT-G700

Sony bluray speler BD6700

Humax 5200

 

Soundbar via HDMI in ARC tv

Bluray speler via HDMI in HDMI tv

Humax via HDMI in HDMI tv

 

Wat gaat er WEL goed:

Radio luisteren via de Humax box , soundbar op volume 40 , goed en hard geluid!

Bluray film kijken op de bluray speler , soundbar op volume 40 , goed en hard geluid!

 

Wat gaar er NIET goed:

Tv kijken via de Humax box , soundbar op volume 40 , stuk zachter geluid , moet dan verhogen op volume 60 om hetzelfde geluid te krijgen……

 

Waarom niet hetzelfde geluidsniveau met radio luisteren als tv kijken?

Gaat beiden via dezelfde Humax box!!!

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Met vriendelijke groet,

Peter.

 

 

 

 

 

 

 

 

17 Reacties 17
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@PLM1966 inz. de  Humax kan je ook ea qua audio sterkte  regelen. Hoewel als volume aangeduid is het eigenlijk een functie om de audio out sterkte te regelen. Mijn advies zou zijn zet deze audio uitgang sterkte op het hoogst. ( via de aangeduide volume knop van de Humax ab.) en dan inderdaad de volume te regelen via geluidsdrager. In dit geval bij jou tv>soundbar. 

 

Test of speel even daar mee. Succes gr Rob

PLM1966
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
robbo wrote:

@PLM1966 inz. de  Humax kan je ook ea qua audio sterkte  regelen. Hoewel als volume aangeduid is het eigenlijk een functie om de audio out sterkte te regelen. Mijn advies zou zijn zet deze audio uitgang sterkte op het hoogst. ( via de aangeduide volume knop van de Humax.) en dan inderdaad de volume te regelen via geluidsdrager. In dit geval bij jou tv>soundbar. 

 

Test of speel even daar mee. Succes gr Rob

Hallo Rob,

 

Ik kan niks vinden in het menu van de Humax om audio Out sterkte te regelen……

Volume van de Humax staat al op max , nl. 20.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@PLM1966 Dat staat ook als zodanig niet beschreven.. Maar wel  als advies op de Humax site. Maar aangezien dat deze al op max staat….Wat ik al zei het wordt “aangeduid” als volume de rest is eigenlijk een weetje. Dus je hebt het naar mijn idee qua Humax goed ingesteld. Wat ik nog kan bedenken is het volgende: De humax.. Staat deze op stereo of digitaal/dolby ingesteld? Zet eens op stereo als doby is geselecteerd ( ALS DE SOUNDBAR GEEN Dolby 5.1 heeft maar bv wel ondersteunt om uit te dragen . stereo komt in het algemeen wat harder door althans hier bij mij. . Ik weet dat de Hamax zo en zo zijn audio weergeeft ongeacht welk format is ingesteld in tegenstelling andere mediaboxen. Maar test dat ook even uit. ( met name als de soudbar dolby 2.0 is. speel even met de instellingen.

PLM1966
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
robbo wrote:

@PLM1966 Dat staat ook als zodanig niet beschreven.. Maar wel  als advies op de Humax site. Maar aangezien dat deze al op max staat….Wat ik al zei het wordt “aangeduid” als volume de rest is eigenlijk een weetje. Dus je hebt het naar mijn idee qua Humax goed ingesteld. Wat ik nog kan bedenken is het volgende: De humax.. Staat deze op stereo of digitaal/dolby ingesteld? Zet eens op stereo als doby is geselecteerd ( ALS DE SOUNDBAR GEEN Dolby 5.1 heeft maar bv wel ondersteunt om uit te dragen . stereo komt in het algemeen wat harder door althans hier bij mij. . Ik weet dat de Hamax zo en zo zijn audio weergeeft ongeacht welk format is ingesteld in tegenstelling andere mediaboxen. Maar test dat ook even uit. ( met name als de soudbar dolby 2.0 is. speel even met de instellingen.

Soundbar kan Dolby Atmos en DTS aan……….

Spelen met stereo en Dolby Digital haalt niks uit helaas……….

Ik vind het wel vreemd dus dat radio zenders WEL goed geluid geven en tv zenders dus niet……….

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Radio zenders komt überhaupt ook wat harder door is mijn ervaring.. Ik moet helaas zo weer aan de slag...Ik roep @Willem-A er nog wel even bij. Wie weet heeft hij nog tips.  

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

@PLM1966 schreef:

“Ik kan niks vinden in het menu van de Humax om audio Out sterkte te regelen……”

Klopt; is er ook niet. Je kan daar alleen kiezen voor stereo en Dolby. 

“Volume van de Humax staat al op max , nl. 20.”

Dat kun je vaak het best ook zo laten. Temeer omdat in bepaalde gevallen het Dolby Digital 5.1 signaal niet regelbaar is en de Humax dan dus maximaal uitstuurt.

 

Ik luister zelf weinig naar de radio en als ik dat al doe gaat het vaak via de Humax H3, dus kan zo niet zeggen of er grote volumeverschillen aanwezig zijn tussen radio en Tv, maar ga dat eens nakijken.

Maar in mijn geval is het zo dat het geluid iets luider is als ik de Humax instel op Dolby Digital. En dan heb ik het puur over het geluid van de Tv. 

Echter vind ik het opvallend dat deze vraag zeer zelden langskomt, terwijl er toch veel mensen zijn met een Humax. Nu is het ook maar de vraag of het aan de Humax ligt, of aan de manier waarop Tv en radio uitzenden. En dan doel ik op de geluidssterktes. Zeker is dat deze nooit gelijk zijn. Dat is ook waarneembaar tussen verschillende CD's, of zelfs tussen de verschillende nummers daarop bij een verzamel CD, maar ook bij DVD en Blu-ray kunnen er forse verschillen zijn in het uitgangsvolume (Opname van de schijfjes). Dus je kan eigenlijk nooit je volume ‘vastzetten'. 

Als alle Tv zenders in Dolby zouden uitzenden zou het iets eenvoudiger zijn, want als je instelt op Dolby, staat het volume vast, en dan zou je middels de volumeregeling op de Humax wel de radiozenders iets kunnen minderen, zodat deze 2 vrijwel gelijk zijn. Dat kan ook nu, maar er glipt altijd wel een Tv zender tussendoor die niet in Dolby uitzend, en ook dan zal het volume dus worden verlaagd. Ik vraag me dus af of je dit echt kan oplossen, of dat je er gewoon aan moet wennen dat je af en toe het volume aanpast. Dat moet hier ook, en dat is bij iedereen wel het geval. 

 

PLM1966
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

OK, duidelijk.

 

Maar een verschil van 20% tussen radio en tv vind ik best veel..…

Maar we moeten erdus maar aan wennen..…

 

Ik heb dan nog een andere vraag:

Op de tv de volgende apps:

Netflix

Videoland

YouTube

 

Van deze 3 geeft Netflix ook zachter geluid , Videoland en YouTube geven op volume 40 ooj goed en hard geluid , maar Netflix op volume 40 beduidend zachter geluid.

Is dit normaal? 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Ik denk idem wat uitgelegd is.

PLM1966
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ok , het is wel jammer dat in deze moderne tijd dat ze het niet voor elkaar krijgen om een goed geluid aan te bieden..…

 

 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Het is het volume verschil. Qua kwaliteit is alles ok. Dat is toch het belangrijkste zou ik zeggen..

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
PLM1966 wrote:

Ok , het is wel jammer dat in deze moderne tijd dat ze het niet voor elkaar krijgen om een goed geluid aan te bieden..…

 

 

Zoals @robbo al aangeeft, hoeft het geluid helemaal niet slecht te zijn, maar helaas, en ik ben het met je eens dat dit niet geweldig is, zijn er vaak behoorlijke volumeverschillen aanwezig tussen verschillende content. Ik keek gisteren een opname terug van film 1 en schrok me rot toen de film begon. Het volume was echt veel hoger dan bij de uitzending welke ik eerder had bekeken. Maar ik schreef ook niet voor niets ook eens naar CD's, DVD's etc te kijken. Ook daar vaak (forse) verschillen. Het zou zeer prettig zijn als men die wat gelijk trekt, maar als dat wel word gedaan, uit zich dat vaak weer in dynamiekafvlakking, en dat wil je ook niet. Maar er lijkt ook niet echt een norm te zijn en dus zullen we nog steeds met die verschillen moeten leven. En dit is niet nieuw, want een jaar of wat geleden werden zenders al op de vingers getikt omdat reclameblokken veel luider werden weergegeven. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @PLM1966 en welkom op de Community,

Zo te lezen ben je al voorzien van goede uitleg en advies van onze experts @robbo en @Willem-A m.b.t. het verschil in geluidsvolume tussen TV & Radio.  Ik sluit mij ook aan bij hun verhaal.
Als ik even kijk naar mijn eigen hifi installatie merk ik ook dat het geluid per bron verschilt in volume. 

Hoe hard het geluid klinkt hangt in de eerste plaats af van hoe de audio is opgenomen (Stereo, Dolby Surround etc.). Daarnaast hangt het ook af van hoe de audio door je TV of Soundbar doorgegeven wordt en of er door het aangesloten apparaat ook
audiocompressie wordt toegepast. Het kan zijn dat op je TV of Soundbar Dynamic Range compressie wordt toegepast. Hierdoor kan het geluid soms ook zachter klinken.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @Paul Ziggo 

het hangt niet eens altijd af van stereo of bv. DD 5.1 of bv. DTS. Ook bij stereo bronnen merk je dat verschil al vaak op. En als je het slecht treft, zelfs bij de nummers onderling op bv. een CD. Als dat te erg is, trek ik dat nog weleens gelijk middels een CD recorder en een CD-R Audio. De dynamieksprongen laat ik dan uiteraard aanwezig, maar als de nummers qua volume meer bij elkaar in de buurt komen luistert dat een stuk prettiger. En ik ben nog van het tastbare (ouderwets...) en heb dus nog veel materiaal op CD/SACD/XRCD, DVD, en Blu-ray. Ik vind het nl. best zonde dat al het tastbare verloren gaat.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Klopt helemaal @Willem-A ! Ik ben het ook met je eens dat het een stuk prettiger luistert wanneer er minder volumeverschil te horen is tussen de onderlinge bronnen en programma's.
In jouw verhaal over de tastbare media kan ik mij ook volledig vinden. Ik heb ook een grote verzameling van DVD's en Bluray films die ik nog met grote regelmaat kijk. 😉

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Gelukkig dat jij dat ook nog in bezit hebt @Paul Ziggo want tegenwoordig moet je streamen. Maar ik ga liever voor de kast zitten om weer eens een unieke CD uit mijn kast te trekken. En natuurlijk mag de platenspeler niet ontbreken. En ik heb ook nog wat minidisk recorders. Die blijven spelen! Veel leuker dan streamen… 

PLM1966
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Allen Dank voor de reactie’s en het meedenken……

 

Ik moet er dus maar mee dealen , de geluidsverschillen en dus af en toe harder of zachter zetten van de volume knop!

 

Met vriendelijke groet,

Peter.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag Peter/ @PLM1966 

tja, vervelend misschien, maar je ontkomt daar echter nooit aan. Het volume met regelmaat aanpassen zal iedereen doen schat ik zo in, als ik naar mijn eigen ervaringen kijk. Maar het kan soms wel vervelend zijn als het volume ineens omhoog schiet bij andere software of een andere bron. Maar ook dat is iets waar we niet aan ontkomen zolang software niet met dezelfde geluidssterkte word opgenomen, apparaten ook nog steeds niet dezelfde uitgangssterkte hebben, en Tv/radio etc, en nummers onderling, ook nog in volume verschillen. 

That's life…

 

Mvg. Willem

Uitgelicht topic