usverstappen

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Geen internet via wifi op Ubee modem met computer

Mijn schoonvader zijn PC met Windows 10 krijgt wel wifi verbinding met het modem van Ziggo alleen geen geldig IP adres. Bekabeld werkt internet wel. Als ik met mijn telefoon of laptop verbinding maak met zijn wifi werkt internet ook gewoon. Mijn schoonvader woont langs ons en als ik met zijn computer via wifi verbinding maak met mijn draadloze verbinding werkt alles wel. Het lijkt of zijn eigen modem zijn eigen wifi verbinding blokkeert, dus modem via reset knop gereset naar fabrieks instellingen. Geen oplossing, wel verbinding, geen internet. Wifi netwerkkaart in apparaatbeheer verwijderd en pc opnieuw opgestart, na het opnieuw installeren wel verbinding, geen internet. Virusscanner AVG free uitgezet, windows defender uitgezet biedt ook geen oplossing. Gezocht naar nieuwe drivers maar er zijn geen betere dan de driver geinstalleerd. De PC krijgt gewoon geen IP adres in de range van het modem toegewezen. Erg raar omdat zijn wifi dus wel werkt bij mij, mijn laptop wel werkt bij hem?? Ik loop uit mijn opties, iemand een idee?
19 Reacties 19
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hallo usverstappen,

Ik neem aan dat je hier al gekeken hebt. Nog iemand met een vergelijkbaar probleem.

Wat voor modem heeft je schoonvader en wat is precies de foutmelding.

Gr, Beeblebrox
usverstappen
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@Beeblebrox

Het Ubee modem van Ziggo. Hij geeft in principe geen foutmelding maar rechts onder in de balk bij het wifi icoon een geel uitroep teken. Wanneer ik via rechtse muisknop klik en probleem oplossen doe krijg ik de melding geen geldig IP adres. En dat klopt ook als ik ga kijken bij de gegevens van de verbinding. In plaats van 192.168.178.X krijgt hij een 169.254. nog wat nummer. Geen IP adres via de DHCP van het modem, alles staat ingesteld als automatisch, dus niks fixed IP. Ik heb ook de IPv6 uitgeschakeld wat voor conflicten kan zorgen heb ik ergens gelezen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik zou de virusscanner AVG free toch eens deinstalleren, rebooten en proberen verbinding te maken. Een virusscanner en defender naast elkaar lijkt me ook niet een ideale combi.
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hoi usverstappen,

Een 169.254.x.x adres is lastig. Meestal wil dit zeggen dat de pc van je schoonvader te lang moet wachten eer hij antwoordt krijgt van het modem. Pc creëert dan een eigen ip adres.
Automatic Private IP Addressing, or APIPA, and makes up its own IP address. And those “made up” IP addresses all begin with 169.254.


Nog lastiger omdat jij wel op het modem komt en je schoonvader weer wel op jouw modem. Waar ligt het probleem ????

Ik ga ervan uit dat het modem een ubee evw321b is met 3 kanalen:
2.4 ghz = SSID = Ziggo27A23
5 ghz = SSID = Ziggo27A23 - 5G
en dan nog SSID = Ziggo voor de wifispot

Met welk SSID probeer je de pc te verbinden ?????
usverstappen
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
BeeblebroxHet modem heeft inderdaad 3 kanalen, 2,4Ghz, 5GHz en wifi spots. De PC van schoonvader ziet de 5Ghz zoiezo niet dus maakt verbinding met de 2,4Ghz. Ikzelf met mijn laptop deed hetzelfde om een duidelijke oorzaak te kunnen vinden. Ik zit er aan te denken om morgen een losse wifi usb stick of een nieuw wifi kaartje te proberen en kijken of die wel verbind met internet. Die heeft immers een ander MAC adres
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hoi usverstappen,

Probeer ook de tip van mguzz. Dus echt verwijderen en niet alleen maar uitschakelen.

Suc6
usverstappen
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beeblebrox Zoals ik in mijn eerste bericht heb geschreven had ik de netwerkkaart verwijderd en niet uit en ingeschakeld. Helaas mocht dat niet baten. Ga vandaag proberen een ander kaartje erin te zetten of een wifi usb stick proberen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Er zijn wat problemen met de laatste firmware Update voor de Ubee evw321b.
Hoe dit precies zit, is nog vaag. Er zijn enkele topics over met verschillende klachten.
Of jouw probleem hierdoor wordt veroorzaakt, valt nog te bezien.
Als niks anders helpt, dan biedt terugzetten naar de vorige versie van de firmware
door de Ziggo HelpDesk in sommige probleem-gevallen een oplossing.
Er wordt ook wel een ander exemplaar toegezonden, dat dan wel goed werkt.

Zie dit topic met een gelijksoortig probleem als het jouwe.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/windows-10-pc-wel-wifi-connectie-maar-geen-internet-25632
Beeblebrox verwees er ook al naar.

Ik citeer uit mijn laatste reaktie van vanochtend in dat topic.
-------
Wat ik interessant vind is of je probleem-Desktop een IPv4 address heeft &
wat dat dan is.
Daar vroeg ik je in mijn eerste reaktie al naar, maar een antwoord gaf je helaas niet.
Je kunt dit met de IPv6-test bekijken (of met ipconfig in een cmd-Window).
Mocht er geen IPv4 addresss zijn of eentje in de Range 169.254.0.0 to 169.254.255.255,
dan kan daar een oplossing voor zijn.
Ik gaf je eerder daarvoor al deze link:
http://www.sysprobs.com/fixed-windows-10-limited-connectivity-not-getting-ip-from-dhcp
--------------

Of dit helpt, weet ik nog niet.
Misschien iets voor jou?
Hoor graag wat het resultaat is.

Gr Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Update.
De Win 10 fix hielp niet in het andere topic.

Het moet dus wel liggen aan 'iets' met de Dual-Stack IPv4-IPv6 firmware
die thans op de Ubee blijkt te staan. Ik weet niet beter dan dat
er voorheen alleen IPv4 firmware aan de klant werd geleverd.
Bekijk nog ff of jij ook IPv6 firmware hebt.
Zie het plaatje hoe de Status Page van de Ubee er dan moet uitzien.
Als dat niet zo is, dan ...... tsja.

Ik adviseerde daar dan ook:

Dan maar, zoals je al van plan was, de Helpdesk bellen om de Ubee in
(vermoedelijk) IPv4-mode te laten zetten.
Het blijft een vaag probleem dit alles.

Gr Han
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
usverstappen wrote:
Beeblebrox Zoals ik in mijn eerste bericht heb geschreven had ik de netwerkkaart verwijderd en niet uit en ingeschakeld. Helaas mocht dat niet baten. Ga vandaag proberen een ander kaartje erin te zetten of een wifi usb stick proberen.


Hoi usverstappen,

Vervelend dat het nog steeds niet werkt. Ik bedoelde AVG Free echt helemaal verwijderen.

Suc6
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
usverstappen Zie je hier een IPv6 adres: http://ipv6-test.com

Als dat zo is, dan zou ik Ziggo bellen om de Dual Stack Lite = IPv4 adres (gedeeld met 20 anderen) en uniek IPv6 adres, uit te laten zetten op dit modem.

Dus alleen IPv4.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt
Het is Dual Stack firmware - geen DS-Lite. Dat is hierboven vastgesteld.
Die rammelt kennelijk, na een recente Update voor de Ubee evw321b.

Of Ziggo die op verzoek vervangt door betere Dual Stack firmware of IPv4 firmware,
is nog onbekend. Of deze Ubees in het verleden met goed werkende Dual Stack zijn uitgeleverd, weet ik nog niet, maar zou dat wel opmerkelijk vinden.
Lees de recente topics met diverse klachten over de Ubee evw321b er maar op na.
Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
hanh schreef: "Het is Dual Stack firmware - geen DS-Lite. Dat is hierboven vastgesteld."

Ik kan niet vinden of het Dual Stack Lite is of Full Dual Stack, misschien zie ik iets over het hoofd?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Oh, oh, oh.
Be rt
Je hebt helemaal gelijk. Ik zit in twee topics met hetzelfde probleem.
Daar kom ik niet helemaal goed mee weg.

Het andere topic is:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/windows-10-pc-wel-wifi-connectie-maar-geen-internet-25632

In dat andere topic is vastgesteld dat het om Dual Stack gaat.
TS gaf me onderstaand plaatje.
In dit topic vraag ik of dat hier ook zo is.

Ik vermoed van wel. Ook gegeven weer andere topics die talloze problemen
melden met deze Ubee, na een Update van de firmware.

Sorry voor het ongemak.

Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
hanh dat in het andere topic is duidelijk Full Dual Stack, ik wist niet dat je zo het verschil kon zien, duidelijk te zien.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt en anderen.

Heb van Mark Ziggo inmiddels bevestiging dat deze Ubee al langer
Dual Stack IPv4-IPv6 firmware aan boord heeft. Alleen in voormalig Ziggo gebied.
De versie van de laatste Update is niet helemaal Ok.
Tot nu toe gevonden Remedies, die niet altijd blijken te helpen:
- Firewall op LOW
- Wifi Hotspot uitzetten (ook op Mijn Ziggo; wordt pas na een tijdje effectief)

Terugzetten in Ipv4-mode, zoals bij de ConnectBox, is hier niet aan de orde.
De HelpDesk kan nog niks doen, dus ook niet terugzetten
naar de vorige versie van de Dual Stack firmware. Dat zou immers hier voor de hand liggen.

Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dank hanh voor deze duidelijke info.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt
Ik plaatste nog een edit, die je mogelijk niet gezien hebt.
Die Dual Stack voor deze Ubee is alleen beschikbaar
in voormalig Ziggo gebied.
Om het allemaal lekker ingewikkeld te maken.

Klanten die klagen zijn er zich zo te zien nauwelijks bewust van
dat ze al Dual Stack hadden.

Gr Han
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi usverstappen, bedankt voor je uitgebreide melding en je reacties. Fijn om te zien dat onze Community al zijn uiterste best doet om dit samen met je op te lossen.

Aangezien er nog een topic loopt met een soortgelijk probleem willen we dit graag ook intern onderzoeken. Heb je voor mij de volgende informatie?

Krijgt de PC ook een IPv4 adres en zo ja welke? 169.x.x.x (reeds beantwoord)
Welke draadloze netwerkadapter zit er in de PC? (via: configuratiescherm - netwerk en internet - wifi - hardware-eigenschappen)
Welke stuurprogrammaversie is geïnstalleerd? (staat ook bij hardware-eigenschappen)

Uitgelicht topic