BuenoS

Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Geen beeld via HDMI, wel via scart

Hallo,
Deze week kreg ik een andere tv. (geen hele nieuwe, maar hij speelde voortreffelijk.)
Het is een Sony Bravia KDL32U3000. Ik heb hem aangesloten op mijn Humax IRHD-5300C
met een hdmi-kabel. Toen gaf hij bij de ingangen wel PC en allerlei AV ingangen weer, maar geen
HDMI. De tv kon bij het zoeken naar zenders ook niets vinden. Ik heb een andere (nieuwe) hdmi kabel geprobeerd, maar ook geen resultaat. De hele hdmi ingang "bestaat niet".

Toen scart kabel geprobeerd, direct alle zenders, alleen geen HD kwaliteit.
Scart kabel er weer uitgehaald. Dus geen verbinding met Humax.
Daarna heb ik mijn Chromecast geprobeerd, en die wordt direct herkend als hdmi-ingang!!!
Ik kan casten, maar het gaat zeer gebrekkig. Even beeld en geluid, en dan weer sneeuw, enz.

Ik heb contact gehad met de Sony klantenservice: "de tv heeft 2hdmi aansluitingen, dus het probeleem ligt bij de Humax"
En met de ziggo klantenservice kwam ik tot: "als u met scart wel beeld heeft ligt het niet aan de Humax. Het is of de hdmi-kabel of de tv"

Ik weet het nu niet meer, en ik hoop dat hier iemand een oplossing weet.

.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag BuenoS,

de kabel zit dan in ieder geval diep genoeg in de Humax. Als je weet wat voor Tv je hebt, dus HD-Ready of Full-HD, hoef je de resolutie niet te testen. Dan is het een kwestie van juist instellen. Dus op 720P voor die eerste, en 1080P voor een Full-HD Tv.

Maar werkt een ander apparaat wel op die ingang, zul je ook even in, meestal de linker bovenhoek, een melding zien van de inkomende resolutie. Dus zie je bij het aansluiten van de laptop 1080P als resolutie staan, kan de Tv daar dus in ieder geval mee omgaan. En dan betekent het dus dat er iets mis is met de Humax en je recht hebt op een nieuwe.

Je kan daar Ziggo dan even voor bellen en verwijzen naar dit topic. Lukt dat niet, dan kan een moderator het nog voor je regelen. Ik zal Lycke Ziggo anders bij deze even op de hoogte brengen.

Succes!

Bekijk in context

24 Reacties 24
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
De verbinding hoeft niet automatisch tot stand te komen, dat lukt alleen als de 2 apparaten met elkaar kunnen communiceren.
Kun je in het TV menu een HDMI ingang handmatig kiezen?
Ik vermoed het wel, op de afstandsbediening is dit meestal course of ingang keuze.

Zenders zoeken via de TV kan alleen als deze ook aangesloten is op de coax kabel, dit gaat niet via de HDMI.
BuenoS
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dat is het gekke, als ik de tv met de Humax verbind krijg ik allen
AV1, AV2 tm AV6 en PC. Geen HDMI als ingang voorgeschoteld.
Maar als ik de Chromecast in de tv steek, krijg ik AV 1 t/m 6, PC en ook HDMI als ingang.

En in beide gevallen zit de HDMI stekker in dezelfde tv ingang.

Dus in het ene geval(chromecast) werkt de HDMI ingang van de tv wel.
En in het andere (HDMI kabel vanaf Humax) werkt de ingang niet, en wordt er geen HDMI
verbinding als mogelijkheid op de tv weergegeven.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Geen HDMI keuze, ik ken de Sony te weinig om te weten of dit typisch iets van Sony is of een fout in de TV.

Hopelijk komt er snel iemand voorbij die Sony beter kent.

Misschien dat Teun hier iets van weet, als hij online is of iemand anders.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
BuenoS wrote:
Dat is het gekke, als ik de tv met de Humax verbind krijg ik allen
AV1, AV2 tm AV6 en PC. Geen HDMI als ingang voorgeschoteld.
Maar als ik de Chromecast in de tv steek, krijg ik AV 1 t/m 6, PC en ook HDMI als ingang.

En in beide gevallen zit de HDMI stekker in dezelfde tv ingang.

Dus in het ene geval(chromecast) werkt de HDMI ingang van de tv wel.
En in het andere (HDMI kabel vanaf Humax) werkt de ingang niet, en wordt er geen HDMI
verbinding als mogelijkheid op de tv weergegeven.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.


Maar je hoeft ook helemaal geen HDMI 1, 2 etc/of iets dergelijks te zien. Er zijn ook Tv's welke alleen maar met AV vermeldingen werken. Je moet dus gewoon even kijken op welke ingang de Humax is aangesloten en deze kiezen. En anders loop je gewoon de AV ingangen even af. Maar het is vreemd dat je bij de Cromecast wel een HDMI vermelding ziet, want die vermeldingen staan eigenlijk los van wat erop is aangesloten. Maar kijk dus in eerste instantie even op welke ingang de Humax is aangesloten en kies deze. In mijn geval zie ik gewoon alle ingangen, ook als daarop niets is aangesloten. Maar wellicht detecteert je Tv de bron.

Let op!! Sluit geen HDMI apparaten aan als de Tv en bron (in dit geval Humax) zijn ingeschakeld. Je kan dan n.l. de HDMI boards, vooral die van de Tv, beschadigen.

Dit vind ik echter beide erg kort door de bocht":

"Ik heb contact gehad met de Sony klantenservice: "de tv heeft 2hdmi aansluitingen, dus het probeleem ligt bij de Humax".

"En met de ziggo klantenservice kwam ik tot: "als u met scart wel beeld heeft ligt het niet aan de Humax. Het is of de hdmi-kabel of de tv".

Het eerste is nergens op gebaseerd omdat er ook een HDMI ingang of het gehele board defect kan geraken. Dus het hoeft niet aan de Humax te liggen.

Maar het 2e is ook niet helder, want het kán dus wel aan de Humax liggen. Dat de scart uitgang daarvan wel werkt zegt daarover helemaal niets. Deze staan totaal los van elkaar en de scart kan dus prima werken, terwijl de HDMI uitgang niet in orde is. Maar soms is er ook sprake van een software issue, waardoor de HDMI uitgang even niet werkt. En dan kan met scart aansluiten en het uitvoeren van een fabrieksreset een oplossing zijn. Ik vind bovenstaande dus wat te simpel...

Maar goed, kijk dit dus allemaal eens na.

Succes.
BuenoS
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb via de scartkabel de Humax teruggezet naar de fabrieksinstellingen.
Daarne alles een nacht van de stroom af, en het toen met een gloednieuwe
HDMI-kabel geprobeerd.
OP d tv zie ik alleen maar AV ingangen waarop geen beeld en geluid.

Ik denk dat ik het maar met de scartkabel moet blijven doen.
Dan maar geen HD-kwaliteit.
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Kun je de humax ergens anders op een hdmi poort aansluiten? Het traag opstarten komt door de eco standen. In het menu van de humax kun je deze uitzetten in het energiebeheer programma. als je het uitzet, dan start hij sneller op. Wat betreft de HDMI, ook al andere resolutie geprobeerd als je hem via scart instelt. dus laagste resolutie instellen en dan hdmi kabel er in. Zoals Willem ook zegt, als je de source knop indrukt dan moet hij tevoorschijn komen.

Teun
BuenoS
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Willem en Teun, ik heb alles geprobeerd wat jullie voorstellen.
Maar geen resultaat.

Misschien moet ik op zoek naar iemand in de buurt die ook een
humaxkastje heeft, en daar kijken of mijn kastje en kabel
daar wel werken.
Iets anders kan ik nu niet meer verzinnen...
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hallo BuenoS.

Als je in de buurt van Emmen woont, mag je natuurlijk even langs komen bij Expert.

vr gr Teun
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hoi,

Handleiding Sony Bravia KDL32U3000. Zie pagina 119 t/m 121 (17nl, 18nl, 19nl)

Heb je de tip van Willem geprobeerd, dus even de AV ingangen (4 en 5) aflopen als de Humax is aangesloten via HDMI. Ms kan de TV het gewoon niet aan.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @BuenoS. Welkom hier. Top dat je de Community gevonden hebt om je verhaal te delen! Ik ben heel erg benieuwd hoe het verder gaat. Geef je ons een update zodra je deze hebt? 🙂
BuenoS
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hallo allemaal,

@Teun, helaas, ik woon 150 km verderop.
@Beeblebrox: ik heb het boekje er naast liggen. Anyway bedankt.

Wat betreft de andere tips, ik heb alles geprobeerd....
Ik voeg een filmpje en wat foto,s bij, dan wordt het misschien duidelijker.

https://photos.google.com/share/AF1QipPG7dwvlAQk5QFdep3qeaa3FIJ0nPv1o1aKvrKXBigTPR47UMiCt9fPDBJEPsI6KQ?key=ME04bzMzbEtZMHNRSk15UmtCMU1KV3hYZE9DOVN3

plaatje 1: een filmpje. HDMI-kabel van tv naar Humax
plaatje 2, (foto met spelende tv): scart kabel van tv naar Humax
plaatje 3 t/m/ 7: foto's van HDMI kabel naar tv en Chromecast in andere HDMI-ingang
van de tv.
Het onderling wisselen van ingang tussen Humax en Chromecast op de tv heeft geen
enkel verschil.

Hopelijk kan iemand hier verder mee.
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Kun je in de tv ook iets instellen met de poorten , hdmi etc.?? bij instellingen?

Jammer dat je niet dichterbij woont, hadden dus graag geholpen.

Wel raar dat het niet werkt!

Teun
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Ik denk : HDMI-uitgang van de Humax defect.
Kun je het niet eens op een andere tv proberen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
BuenoS wrote:
Willem en Teun, ik heb alles geprobeerd wat jullie voorstellen.
Maar geen resultaat.

Misschien moet ik op zoek naar iemand in de buurt die ook een
humaxkastje heeft, en daar kijken of mijn kastje en kabel
daar wel werken.
Iets anders kan ik nu niet meer verzinnen...


Dat is zeker een goede stap! En zou er iets mis zijn met de Humax 5500, dan is het eenvoudig, want dan kan Ziggo deze gewoon omruilen. Het is dan natuurlijk zonde met scart te gaan werken. Ligt het aan de Tv, dan is het wat anders. Maar je kan de Humax natuurlijk ook zo aansluiten op een andere Tv. Men hoeft dan dus niet noodzakelijk een Humax in gebruik te hebben.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
BuenoS

Ik weet niet of ik het al gevraagd had, zag het zo niet terug, maar gaat de HDMI stekker wel ver genoeg in de Humax? Heb n.l. gemerkt dat de aansluiting daarop vrij diep ligt en dat bij sommige kabels tot issues kan leiden. De stekker kan dan niet diep genoeg in het apparaat worden gedrukt, omdat het kunststof van de stekker tegen het kunststof van de Humax aan komt. Een andere kabel kan dan soelaas bieden. Ik heb bij mijn in gebruik zijnde kabel, eens tukje van het plastic van de stekker weggesneden en dat was een gouden greep. Dit overigens ook met Humax besproken en het viel hen wel op dat sommige kabels inderdaad niet lekker vastklikken/werken.

Maar in feite kom je er zo achter of het de Humax is of niet: Pak een HDMI ingang op de Tv, ongeacht welke, en sluit daar een bron middels een HDMI kabel op aan. Kijk vervolgens of deze bron, bv. een Blu-ray speler wel werkt, en kijk ook meteen even of de weergave in stand blijft indien gekozen voor een resolutie van 1080P. Zo wel, dan sluit je de Humax aan op dezelfde kabel in plaats van de Blu-ray speler. Werkt deze dan niet, heb je je antwoord, maar let er dus eens goed op of de stekker echt wel diep genoeg in de Humax schuift.
BuenoS
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hallo allemaal,

De opmerkingen van Willem-A gevolgd.
ik heb bij de buurman even een laptop geleend, en die geeft beeld
via AV5. Toen weer dezelfde kabel in de Humax en geen beeld.
Dit zou dus betekenen dat het aan de Humax ligt.
Ik heb de kabel er zo diep mogelijk in gestoken, en dan zie ik
nog een stukje metaal. Dieper gaat niet.
Dat van de 1080 P . Hoe test ik dat?
Maar is de conclusie nu dat ik een ander Humax kastje
moet vragen?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag BuenoS,

de kabel zit dan in ieder geval diep genoeg in de Humax. Als je weet wat voor Tv je hebt, dus HD-Ready of Full-HD, hoef je de resolutie niet te testen. Dan is het een kwestie van juist instellen. Dus op 720P voor die eerste, en 1080P voor een Full-HD Tv.

Maar werkt een ander apparaat wel op die ingang, zul je ook even in, meestal de linker bovenhoek, een melding zien van de inkomende resolutie. Dus zie je bij het aansluiten van de laptop 1080P als resolutie staan, kan de Tv daar dus in ieder geval mee omgaan. En dan betekent het dus dat er iets mis is met de Humax en je recht hebt op een nieuwe.

Je kan daar Ziggo dan even voor bellen en verwijzen naar dit topic. Lukt dat niet, dan kan een moderator het nog voor je regelen. Ik zal Lycke Ziggo anders bij deze even op de hoogte brengen.

Succes!
BuenoS
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Zojuist met de klantenservice gebeld.
Er wordt een nieuwe Humax opgestuurd.
Kann enige dagen duren,Als ik hem heb aangesloten zal
ik hier weer rapporteren
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag BuenoS,

het moet dan toch wel goed gaan lijkt me. Veel succes, en ik zou inderdaad graag even de afloop lezen.

Maar je weet nu meteen waarop te letten, dus iets vragen kan nooit kwaad. Doorgaans geef ik dan ook wel wat extra info, wat vaak wel van pas kan komen, ook voor anderen welke meelezen.

Uitgelicht topic