honda

Level 4
  • 842Posts
  • 10Oplossingen
  • 20Likes

Gebruik afstandsbediening met 2 Humax boxen bij elkaar in de buurt

https://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=17393

deze tip komt niet van mij zelf maar ik heb hem gelezen zie link en verder uit gewerkt.
het is mogelijk de humax 5050c/5100/5200/5300/5400 om de ab op een ander kanaal te zetten
zodat ze als ze dicht bij mekaar staan mekaar niet storen. omdat ik de 5050c en de 5400 dicht bij mekaar staan moest ik de 5050c af plakken maar nu met deze op lossing hoeft dat niet meer.
ik zal even uit leggen hoe dit moet.
1 druk de toets 0 in en daarna de ok houd deze ingedrukt tot het instel venser verschijnt.
je ziet dan staan dat je van 1-6 in kan stellen en standaart staat hij op 1
dit venster verdwijnt als je niets doet.
2 toets een cijver in als men een ander kanaal wil kiezen.
maar ik heb op mijn 5050c kanaal 6 ingesteld om dat kanaal 2 tedicht bij 1 lag.
en het werkt perfeckt.
ik snap alleen humax niet dat dit niet in de handleiding staat en er niets over zeggen.
dit kan voor veel klanten een oplossing zijn.voor mij was het ook een oplossing.
maar op een humax 5000c gaat dit niet.maar op die apparaten die ik noemde gaat het wel om dat ik die ook heb.;) vrg honda
9 Reacties 9
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
@honda.

Deze tip is algemeen bekend(athans bij mij en anderen) en staat gewoon op de site van humax bij oa tips etc. Maar iig geval goed dat deze weer eens onder de aandacht komt. :$ Ook in div. topics in het verleden is deze tip benoemd.
honda
Topicstarter
Level 4
  • 842Posts
  • 10Oplossingen
  • 20Likes
Hallo robbo
als deze tip algemeen bekend was had ik het ook kunnen weten om dat ik alles napluis.
ik heb er op dit forum nooit iets van gelezen en zoals het op het andere forum aan gegeven word
geeft humax hier ook geen informatie over.
maar mijn probleem is nu door deze tip ver holpen en daar ben ik blij mee;)vrg honda
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ik weet dat deze tip ook op de humax site stond.
Verder heb ik ook op dit forum meerdere keren deze tip gegeven. Zelfs een bepaalde functie van een toen malige model van een samsung decoder in fziggo. reageerde op een in de buurt staande humax. heb de ts toen ook deze tip gegeven (kan helaas topics niet meer terug vinden)
maar maakt niet uit, iig goed dat je de tip deelde!.

En wilde alleen aangeven dat deze functie toen indertijd op de site stond van humax. ik zie dit idd ook op dit moment niet meer terug. Maar nogmaals ok dat je de tip gedeeld hebt en zo wellicht weer mensen hebt geholpen! En zeer zeker nu ook je zelf!:$ Top. Gr Rob
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Inderdaad handig te weten, maar het heeft wel zeker op de site van Humax gestaan, of staat er nog. Zij gaven het aan als iets in de trant van: "Als u 2 Humax ontvangers in dezelfde ruimte gebruikt, wilt u natuurlijk niet dat etc..."

Dit wordt dan ook al jaren gebruikt. Ik noem het ook niet alleen in dit geval, waarbij 2 Humax decoders, naast elkaar in een ruimte worden gebruikt, zoals hier vaak het geval is, maar ook als de decoder niet meer reageert op de afstandsbediening. Soms gaat er n.l. iets mis waardoor decoder en afstandsbediening in een verschillende modus komen te staan. Bijvoorbeeld: decoder op 1, en afstandsbediening op 2. Door de 0 en de OKE toets te gebruiken, kun je dan decoder en afstandsbediening weer instellen in dezelfde modus.

Volgens mij heb ik het eerder ook hier al eens geschreven, maar vooral met de komst van de 5050 en daarna de 5200 werd het vaak gebruikt. En dan praat ik dus over jaren terug.

Het is ook pertinent onjuist dat Humax hier geen informatie over geeft, want er niets geheimzinnigs aan. Wat men niet deelt of deelde, was de manier om in het verborgen menu terecht te komen, omdat je daar foute instellingen zou kunnen maken. Doe je dat ook bij de modus keuze, is er weinig mis, want dan doe je het gewoon nog een keer opnieuw. Een reset is dus ook een fluitje van een cent.

Kortom: het instellen van een andere modus is al jaren bekend. Het is dat er op kieskeurig geen vragen meer staan, maar anders had ik daarnaar verwezen. Overigens is de kans best nog aanwezig dat je het tussen de reviews vindt.

De site van Humax is echter vrij vaak aan verandering onderhevig, omdat, ook al blijft het in principe samen, Humax en Quantis qua producten worden gescheiden, en beide bedrijven ook andere merken voeren. Het zou daarom kunnen zijn dat je het nu even kan vinden, maar het heeft er absoluut op gestaan. Ik ga het nog eens nakijken.

Update: gevonden dus 😄

En het maakt niets uit of je modus 1 en 2 kiest, want die liggen niet te dicht op elkaar. Het zijn n.l. geen kanalen.



Mvg. Willem
Ondersteuning Humax
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Even Googelen en hier al een bericht uit 2010 over het instellen van een andere modus:

https://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=29875.html
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Maar ook tussen de veelgestelde vragen op de site van Humax is het nog gewoon terug te vinden:

https://myhumax.info/veelgestelde-vragen-over-de-humax-ihdr-5200c/

Deze tekst staat zo op hun site:

"?Ik gebruik twee HUMAX-ontvangers in mijn woonkamer. Hoe voorkom ik dat beide reageren als ik de afstandsbediening gebruik?"

"Als u twee HUMAX-ontvangers in dezelfde ruimte gebruikt kunt u de afstandsbediening koppelen aan één ontvanger. Hierdoor voorkomt u dat beide ontvangers reageren op de afstandsbediening.
Dit doe je als volgt:
Richt de afstandsbediening op één van de ontvangers. Zorg dat je dicht bij de ontvanger bent (20 tot 60 cm).
Druk vervolgens op de afstandsbediening de “0” toets en de “OK” gelijktijdig in voor 5 seconden.
Op het TV scherm verschijnt een menu met de tekst: ‘De afstandsbedieningsmodus kan nu gewijzigd worden.
Kies de cijfertoets ( ~ ) om de modus te kiezen. Huidige modus: …… (hier wordt aangegeven welke modus op dit moment actief is. De standaard modus is 1).”
Druk vervolgens een cijfer in tussen de 2 en 6. Op de afstandsbediening gaat de knop ‘PVR’ nu even knipperen.
De afstandsbediening is nu gekoppeld aan de betreffende ontvanger. De andere ontvanger zal niet meer reageren of het signaal van deze afstandsbediening."
honda
Topicstarter
Level 4
  • 842Posts
  • 10Oplossingen
  • 20Likes
Hallo Willem
mijn humax 5050c en de 5400 staan ongeveer 50cm boven elkaar en ik has eerst cijver 2 gebruikt voor de 5050c waar na ze toch nog op elkaar reageerden waarna ik hem op 6 gezet heb
toen was het probleem verholpen en kan ik nu ze alle bij afzonderlijk bedienen. waar ik erg blij mee ben.
ook kom ik dit niet inde gebruiks aan wijzingen vinden wat wel mooi had geweest dan had ik het al eerder gedaan.;)vrg honda
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Honda,

Waarschijnlijk hebben ze dan beide gereageerd. Hier staan nu een 5200 en 5400 bijna op elkaar en de 5400c staat nog in modus 1 en de 5200c in modus 2. Geen enkel probleem. 1 en 2 moeten dus naast elkaar gebruikt kunnen worden. Ik had er laatst 3 op elkaar staan en toen heb ik naast de 5400 in modus 1, de anderen gewoon 2, 3 en 4 meegegeven.

Ik heb op de afstandsbediening alleen even een sticker geplakt omdat de afstandsbedieningen van de 5200c en 5400c identiek zijn. Je moet dan dus even weten welke bij welke decoder hoort.

Maar op de site van Humax wordt het nog steeds genoemd. En jou link is ook al uit 2009. Niet erg, maar toen dus al bekend.

Nu ben ik wat minder aanwezig, maar als je met dit issue zat, had je het natuurlijk ook kunnen voorleggen. Dan had ik dit zeker genoemd. Maar wat Robbo noemde is dus wel juist.

Mvg. Willem
Ondersteuning Humax
honda
Topicstarter
Level 4
  • 842Posts
  • 10Oplossingen
  • 20Likes
Hallo Willem
bedankt voor je reactie. ik ben nu ook een stuk wijzer geworden en ik ga het later nog eens uit testen.bedankt voor je reactie.;)vrg honda

Uitgelicht topic