Drikan

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Gebeurt niets na uren zoeken bij installatie

Vandaag mediabox xl binnengekregen maar blijft zoeken bij de installatie er gebeurt niets na uren aanstaan.:confounded:
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kun je de mediabox XL rechtstreeks op de AOP aansluiten, kijken of hij daar werkt, als dat zo is dan ligt het aan de hoogte van de versterking of aan de kabels.
Hierna stap voor stap opbouwen dan kun je zien waar het fout gaat.

Als je mediabox XL werkt in de uiteindelijke situatie even kijken in de box of het signaal in goed staat.
De box is gevoelig voor zowel in uitmuntend (oversturing) als in zwak (te weinig signaal) geeft hij haperingen en andere problemen.

Het is ook aan te bevelen om de box in stand by hoog te zetten en op 's-nachts en bij installatie niet voor eco te kiezen.
De gids wordt dan bijgewerkt en andere functies worden geupdate.

Bekijk in context

13 Reacties 13
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kun je een foto maken van je AOP = het eerste punt waar Ziggo binnenkomt en eventuele splitters en versterkers en hier plaatsen?
Waarschijnlijk is deze AOP niet geschikt voor je box, die een retoursignaal nodig heeft, en kan gratis vervangen worden door een Ziggo monteur.
Je hebt installatie garantie.
Drikan
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Waar komt de kabel van Ziggo het eerste binnen in je huis?
Het lijkt er niet op dat dit hier is of heb ik het mis.
Kun je daar ook een foto van laten zien?
Drikan
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
als je goed kijkt zie je onderaan de groene kabel die vanuit een gat in de muur vlak naast het kastje onze flat binnenkomt.[2 hoog] kabel gaat direkt het kastje in onderaan.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Drikan wrote:
als je goed kijkt zie je onderaan de groene kabel die vanuit een gat in de muur vlak naast het kastje onze flat binnenkomt.[2 hoog] kabel gaat direkt het kastje in onderaan.


Dat lijkt een aardig oude AOP te zijn. Maar de installatie mag ook best wel even op de schop. Wat nieuwe kabels en aansluitingen kunnen zeker geen kwaad en als er overlengte is, rol die kabels dan niet op. Ik zie nu niet goed of de opgerolde kabel boven het AOP (huisaansluiting van Ziggo) ook een coaxkabel is, of een netsnoer, maar indien het wel een coaxkabel is, is deze wel erg klein opgerold.

Ik zou de kabels ook vrij houden van de CV leidingen. Vinyl kan wel wat hebben, maar als er 90 graden water door de leidingen stroomt is dat niet heel bevorderlijk voor kabels. Eerst dus alles goed opknappen/aanleggen is al een heel goede start. Is het AOP oud, dan zal Ziggo deze kosteloos vervangen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kun je de mediabox XL rechtstreeks op de AOP aansluiten, kijken of hij daar werkt, als dat zo is dan ligt het aan de hoogte van de versterking of aan de kabels.
Hierna stap voor stap opbouwen dan kun je zien waar het fout gaat.

Als je mediabox XL werkt in de uiteindelijke situatie even kijken in de box of het signaal in goed staat.
De box is gevoelig voor zowel in uitmuntend (oversturing) als in zwak (te weinig signaal) geeft hij haperingen en andere problemen.

Het is ook aan te bevelen om de box in stand by hoog te zetten en op 's-nachts en bij installatie niet voor eco te kiezen.
De gids wordt dan bijgewerkt en andere functies worden geupdate.
Drikan
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Het is gelukt,ik heb de kabel naar de mediabox rechtstreeks aangesloten op de aop met alleen de splitter ertussen en de installatie is gelukt!

Dank voor de tips,en nu nog even de monteur af bestellen!:grinning:
rtn

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Situatie : kabelmodem Ubee 3201b , AOP UMU-01, kabelmodem zit hier met een F connector op, TV met een IEC connector naar Tratec retourgeschikte Ziggo gecertificeerde versterker, wandcontactdoos radio/TV merk Hirschman.
2 augustus media box xl binnengekomen, deze volgens de meegeleverde handleiding aangesloten op mijn tv/radio aansluiting in de woonkamer.
Na uren installeren nog steeds even geduld en de verwachtte taalkeuze kwam niet in beeld.
Overigens reageert de media box niet op de afstandbediening zolang er nog niet is geinstalleerd dus de opmerking dat je bij het installeren niet op eco mode moet staan is zinloos, dat heb je nog niet kunnen instellen.
Wat me opviel in het display van de box was de text offline.
Wat dit inhoud wordt in de handleiding met geen woord beschreven.
Toch maar even op de Ziggo website gekeken en daar kwam ik er achter dat op het AOP de UMU-01 moet worden verwijder en worden vervangen door de meegeleverde splitter met 2 IEC uitgangen.
Fijn dat dit in de handleiding niet wordt vermeldt.
Waar ik met de F connector van het kabelmodem heen moet is blijkbaar niet belangrijk. Dan maar geen kabelmodem en internet meer ?
Positief was dan wel weer dat de media box nu wel installeerde en niet meer off line was.
Voor de installatie maakt de mediabox blijkbaar een internetverbinding die er door de UMU-01 wordt uitgefilterd en dus niet op de IEC uitgang en versterker enzovoort staat.
Bij gebrek aan een verloop van IEC naar F connector het UMU-01 deel via een coax kabel op de 2e uitgang van de splitter aangesloten zodat mijn kabelmodem het weer deed en zowaar zonder snelheidsverlies.
Ook de media box bleef on line.
Er wordt aan de media box een eigen IP adres toegekent. Ben nu de trotse bezitter van twee IP adressen. (en dat zijn geen locale maar "echte" internet IP adressen)
Zal nog wel kontakt met Ziggo opnemen dat als ze een handleiding met een media box meesturen deze wel eens wat uitgebreider en zorvuldiger mag worden opgesteld want zomaar op het dichtsbijzijnde antenne stopcontact aansluiten werkt niet in alle gevallen.
Wil ook een wat betere oplossing voor mijn UMU-01 deel van het AOP dan dit in de lucht hangend met een stukkie coax te doen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
rtn
Je hebt het goed opgelost, hier lopen veel mensen tegen aan, oude aansluitingen zijn niet retourgeschikt.:relaxed:
Kun je een foto plaatsen van het AOP en je eventuele splitters.

De mediabox krijgt een eigen IP adres via de coax kabel.

Heb je de mediabox ook met een UTP kabel op het modem aangesloten en in een thuisnetwerk geplaatst?
Zo ja, kan dat problemen opleveren door een bug in de software waar aan gewerkt wordt.
Zo ja, het is aan te bevelen om de box weer uit het thuisnetwerk te halen en in Gateway te zetten.
En de kabel tussen de box en het modem te verwijderen.
rtn

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nee geen UTP, als ik een nieuw mij onbekend aparaat voor het eerst gebruik probeer ik zo kaal mogelijk en volgens de handleiding te installeren.
In mijn thuisnetwerk wordt de mediabox pas opgenomen als ik het ding aan de praat heb en ook zeker weet dat het geen onveilige toegang tot de rest van mijn netwerk oplevert.

Mijn reaktie hier was vanwege de ergernis dat de handleiding, zowel de gedrukte als de on line handleiding, met geen woord rept over het AOP dat in sommige situaties eerst moet worden aangepast.
Dat kwam ik pas tegen na verder zoeken op de Ziggo website. Ziggo mag op zijn minst vermelden dat zolang op de mediabox off line staat verder installeren zinsloos is.

Het geheel werkt nu na de noodaanpassing met meegeleverde splitter en de UMU-01 orginele modem/TV splitter via een coax kabeltje waarop nu alleen het kabelmodem zit. Maar ik ben er niet gelukkig mee.
Ga dit nog aanpassen en kom er misschien nog op terug met eventueel foto's.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Je kunt de kabel van het modem ook rechtstreeks in de splitter stoppen.
Er hoeft helemaal geen UMU tussen te zitten.
OK, als je nog iets wilt weten, vraag gerust.
rtn

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja, maar het probleem was modem f connector, splitter IEC. Dat past niet !
Vandaar de tijdelijke oplossing met de UMU, bij gebrek aan een verloop f naar IEC.
Overigens kan in de UMU wel eens een filter zitten dat het relatief sterke signaal van het modem uit het TV/radio signaal van het coax net binnenshuis haalt.
Afijn foto 1 en 2 geven de tijdelijke situatie weer.

Definitieve oplossing: splitter helemaal weg en ingang antenne versterker rechtstreeks op het AOP.
Modem op de 0 dB uitgang van de versterker.
Voordeel: de 3,8 dB verzwakking van de splitter is nu weg en de antenneversterker krijgt hiermee een zo sterk mogelijk signaal. (ruim 2 x zo hoog als met splitter) en geen f connector probleem meer.
De geleverde signaal sterkte van Ziggo is zeer matig (en niet alleen bij mij). Zelfs 1 TV direct op het AOP komt met een paar meter coax niet boven de 70 %.

Foto 3 geeft de waarschijnlijk definitieve situatie weer.

Alleen de DIO van het AOP rechtstreeks op de versterker ingang, modem op 0 dB uitgang.
Voor de zelfsleutelaars. DIO komt de Ziggo kabel op binnen en zorgt voor een galvanische scheiding tussen extern en intern coax netwerk. Deze moet om veiligheids redenen blijven zitten en indien niet aanwezig in de bestaande situatie is het raadzaam er een (te laten) plaatsen. Hoort in principe ook geaard te worden maar ik vraag me af hoe vaak dit ook gebeurd. Wie heeft een aardpunt in zijn woonkamer ? Aarde afgetapt van een naburig stopcontact hoort hiervoor niet te worden gebruikt.

Voorlopig werkt het maar ik heb nog nooit zo'n moeizame ingebruikname meegemaakt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dat ziet er perfect uit en geaard, :relaxed: dat vergeet bijna iedereen in de meterkast.

Houd even in de gaten dat na werkzaamheden in de straat wijk of regio je ineens een veel hoger signaal kan krijgen.
Ik ben van 1 Mediabox op 15 meter kabel van +8 db, in stappen na werkzaamheden gegaan naar 0 db dezelfde 15 meter kabel nu met 2 mediaboxen.

Je begrijpt het verschil vast wel, na werkzaamheden even je signaalsterkte controleren om onverwachte verstoringen in het beeld te voorkomen.

Veel plezier ermee.

Uitgelicht topic