bbdv

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Gastnetwerk op extra Wireless Accespoint

Is het mogelijk om ook of alleen het gastnetwerk van de connectbox uit te breiden met een bedraad wireless accespoint? In mijn geval een linksys WAP300N.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Verwijderd account
Niet van toepassing
bbdvBe rtAls je gasttoegang op je modem aan zet is het mogelijk om je Linksys draadloos te verbinden met de gasttoegang van de modem, in algemene termen heet dat WDS-toegang, (WDS staat voor Wireless Distribution System).
Bij Linksys heet dat anders, maar werkt hetzelfde, zie daarvoor je handleiding.
Ik heb het net zelf geprobeerd met mijn Ziggo Connectbox in combinatie met mijn TP-Link C2 en werkt perfect.

Bekijk in context

5 Reacties 5
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik denk het niet, omdat dit een apart Wifi deel is wat geen verbinding heeft met je router, de 4 uitgangen UTP.
Verwijderd account
Niet van toepassing
bbdvBe rtAls je gasttoegang op je modem aan zet is het mogelijk om je Linksys draadloos te verbinden met de gasttoegang van de modem, in algemene termen heet dat WDS-toegang, (WDS staat voor Wireless Distribution System).
Bij Linksys heet dat anders, maar werkt hetzelfde, zie daarvoor je handleiding.
Ik heb het net zelf geprobeerd met mijn Ziggo Connectbox in combinatie met mijn TP-Link C2 en werkt perfect.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
N.N.
Dank voor je bericht, ik twijfelde of deze mogelijkheid mogelijk kon werken.
Maar ja dus, dat biedt veel perspectieven voor een compleet gasten netwerk in huis en tuin.
Hier kun je dus ook nog wat oudere Wifi apparatuur voor gebruiken, mits deze geschikt is voor een up to date Wifi beveiliging.
bbdv
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
N.N. wrote:
bbdvBe rtAls je gasttoegang op je modem aan zet is het mogelijk om je Linksys draadloos te verbinden met de gasttoegang van de modem, in algemene termen heet dat WDS-toegang, (WDS staat voor Wireless Distribution System).
Bij Linksys heet dat anders, maar werkt hetzelfde, zie daarvoor je handleiding.
Ik heb het net zelf geprobeerd met mijn Ziggo Connectbox in combinatie met mijn TP-Link C2 en werkt perfect.


@N.N. @Be rt, Bedankt voor jullie reacties, ik had de optie als een "range extender" ook in gedachten gehad. Denk niet dat dit hetzelfde is als wat N.N. bedoeld maar omdat deze AP behoorlijk ver verwijderd is van de connectbox en ik een UTP kabel het lopen naar de AP hoopte ik dat ik dit bedraad zou kunnen doen.

Bedraade AP met gasttoegang vanaf de connectbox is dus geen optie? bijv. één of meerdere LAN poorten beschikbaar stellen voor het gastnetwerk.

Ik ga eens testen als ik thuis ben of er genoeg draadloos signaal doorkomt, als ik met mijn iPhone in de tuin zit is de connectbox verbinding vaker niet dan wel bruikbaar.
Verwijderd account
Niet van toepassing
bbdv
Bij jouw router heet het dan inderdaad range-extender, dan behaal je het doel dat ik voor ogen had.
Zorg er wel voor dat jouw router goed binnen het draadloze bereik van de Ziggo-modem valt, maar dat kun je uitproberen of zien met hulpprogramma's op je tablet of smartphone.
Als het dan gelukt is kun je ook apparaten bekabeld aan je router aansluiten.
In de regel is het wel noodzakelijk dat je op de modem een vast kanaal instelt bij de 2.4- of 5-band. In jouw geval zou ik kiezen voor de 2.4-band met een kanaalbreedte van 20, bijvoorbeeld kanaal 1, 6 of 11. Geen andere kanalen gebruiken. Op je router stel je ook hetzelfde vaste kanaal en kanaalbreedte in. De 2.4-band heeft een beter bereik dan de 5.0-band voor dit soort verbindingen.
Concreet heb je dan een draadloze verbinding tussen je modem en je router die je als range-extender ingesteld hebt. De range-extender kun je dan zowel op de 2.4- als op de 5.0-band draadloos benaderen en tevens bekabeld.
Bedraade AP met gasttoegang vanaf de connectbox is dus geen optie? bijv. één of meerdere LAN poorten beschikbaar stellen voor het gastnetwerk.

is géén optie en gaat niet werken. Mijn hiervoor beschreven methode wèl.
Succes.

Uitgelicht topic