etterstekker

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Functioneren Mediabox XL in het algemeen

Vooropgesteld; ik kom vanuit een glasvezel-aansluiting verzorgd door xs4all (dochterbedrijf KPN). Het mag gezegd worden dat mijn lat dus hoog ligt. Ik kan alleen de service desk niet vergelijken omdat ik in die tijd nimmer met xs4all aan de telefoon heb gezeten, in schril contrast met de Ziggo service desk.

Inmiddels ben ik toe aan de derde Mediabox XL sinds 2018 en merk dat mijn grootste ergernissen immer aanwezig blijven. In dat kader lijkt het voor Ziggo een onmogelijke opgave de boel op orde (lees: acceptabel) te krijgen, ondanks dat er daadwerkelijk een verschil in revisies zit in mijn Mediabox XL-traject dit jaar.

Waar ik tegenaan loop:
1) De warmteproductie van de Mediabox XL;
2) De interface van de Mediabox XL blijft tergend langzaam in het algemeen, de..
3) ..TV-gids in het bijzonder.
4) Applicaties als Netflix zijn niet vooruit te branden qua interface, áls ze al willen starten zonder kunst- en vliegwerk;
5) Vasthangende opnames (dat wil zeggen: niet te verwijderen om onduidelijke redenen).

Punt (3) zou, naar ik verwacht, een flink stuk beter worden van het opt out of opt in maken van de "preview"-"functionaliteit" van de geselecteerde zender. Dit heb ik overigens ook meerdere malen voorgesteld, maar deze software aanpassing in de Mediabox XL is nog steeds toekomstmuziek..

Ik merk en lees dat ik niet de enige ben met deze klachten. Rest mij de vraag of het überhaupt zin heeft om dit kenbaar te maken; de service desk van Ziggo is erg vriendelijk en behulpzaam, maar aan het einde van de rit kunnen zij ook niet met een toverstafje hard- en softwarewijzigingen realiseren. Het is nogal pijnlijk om geconfronteerd te worden met een paar maanden gratis HBO als "compensatie"; als ik HBO wil, neem ik dat wel af. Die paar tientjes wegen voor mij niet op tegen de structurele ergernis rondom Ziggo en de apparatuur en architectuur die ze afleveren (laat ik maar niet beginnen over de ConnectBox of de manier waarop Ziggo "IPv6" aanbiedt). Blijft alleen het Mediabox XL-carrousel over als lapmiddel aangeboden door de service desk, waar ik nu dus vol enthousiasme in zit.

Waarom ik dit allemaal uitschrijf? Wellicht dat Ziggo dit leest. En serieus neemt. Wellicht dat er 3rd party hacks mogelijk zijn die het leed dat de Mediabox XL heet enigszins kunnen verzachten -- tenminste tot de tijd dat er concurrentie op de kabel komt. Terug naar ADSL vind ik geen optie, maar ik begin daar wel steeds meer voor te voelen.

Ik begrijp niet hoe Ziggo dit zo ver heeft kunnen laten komen, qua architectuur, hard- en software. Ik begrijp niet dat de doorsnee consument niet ageert tegen deze gigantische wanprestatie. Ziggo zal boffen wanneer mijn vermoeden correct is; de grootste demografieën in de klantengroep van Ziggo zal op leeftijd zijn en (semi-)digibeet. Daarbij zullen ze vast niet beter weten.
16 Reacties 16
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Van de 1,4 miljoen boxen blijkt uit de praktijk dat deze over het algemeen prima functioneren.

Het apparaat is wel gevoelig voor de signaalsterkte en signaal kwaliteit.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.

Kun je ook een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters erop?
etterstekker
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Bron voor het 1,4 miljoen-statement? Bovendien; ik verwacht dat het gros niet beter weet én mijn klachten bleken de eerste keer al niets nieuws onder de zon bij de service desk.

Signaalsterkte is immer 'Uitmuntend', de verbinding is louter coaxiaal en ik gebruik de unit alleen voor TV (dat is al problematisch genoeg, geen trek in additionele bronnen van ergernis). Daar het signaal door de Mediabox XL als 'uitmuntend' wordt gezien, zie ik niet meerwaarde van foto's.

Merk daarbij op dat de laatste Mediabox XL daadwerkelijk kapot bleek te zijn, de dame aan de telefoon wist te vermelden dat vier "ontvangers" op het ding kapot waren. Dat kon Ziggo op afstand uitlezen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
etterstekker Ik reageerde op je topicnaam: Functioneren Mediabox XL in het algemeen.
Bron, heel mijn omgeving en de storingen die hier op het forum verschijnen en opgelost worden, soms kan dat lang duren en een zoektocht en zelden in het geheel niet opgelost worden.
Natuurlijk kan er iets defect raken en wordt dan omgewisseld.
Daarnaast is de box een gevoelig ding op signaalsterkte en kwaliteit wat snel problemen kan veroorzaken.

Signaalsterkte in uitmuntend geeft problemen, de box wordt dan overstuurd.
Heb je een versterker in gebruik?
Zo ja, in dit topic meer info: Mediabox XL allerlei storingen bij gebruik van een versterker.

De genoemde signaalsterkten zijn gemeten op NPO1.
Na vele testen waar de grens ligt, is mijn conclusie: onder 75% in zwak en meer dan 25% uitmuntend is de kritieke grens.

Veel succes verder.
etterstekker
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Laat mijn ervaring in mijn omgeving (regio Noord-Holland tot aan Limburg) nou structureel hetzelfde zijn. Daar komt bij; hoe zit het met alternatieven die uitvoerig geprobeerd/getest zijn? Kijk, ik begrijp dat u hier de sfeer leuk wil houden, maar als ik dus in mijn omgeving exact hetzelfde zie en hoor, de service desk vertelt mij dat mijn klachten allemaal bekend zijn, kunt u mij niet wijsmaken dat ik een uitzondering ben of overdrijf.

Ik zal zodadelijk thuis de exacte waarde nog eens nakijken, ik verwacht geen verschil.

Echter, bent u het met mij oneens dat ook hier een steek is laten vallen door Ziggo/Mediabox XL? De uitkomsten van een zelfdiagnose horen betrouwbaar en eenvoudig af te lezen te zijn. Anders zijn ze waardeloos.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Be rt "over het algemeen prima functioneren" is een statement wat ik niet onderschrijf. Ik weet ook niet waar je dat op baseert. Even zo wat issues uit de losse pols:


  • In normale stand-by gebruikt het apparaat bijna 50 Watt (!)
  • Vanuit een lagere stand-by modus is het opstarten enorm traag. Gaat u rustig een kopje thee zetten.
  • De interface is traag.
  • De youtube app is half kapot omdat de API niet meer wordt ondersteund.
  • Het ding is een hork in je netwerk. Alleen als je heel handig bent lukt het, maar dan nog blijft het geknutsel. Daarom ben jij de eerste die het opnemen van de box in een netwerk ontraadt.
  • Het ding krijgt doodleuk een publiek IPv4 adres, terwijl nieuwe internet-klanten achter DS-lite worden gestopt.
etterstekker
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Be rt

Zojuist heb ik even één en ander dubbel nagekeken; de versterker betreft een Hirschmann GHV 20M. Deze versterkt dusdanig, dat de Mediabox XL aangeeft dat de signaalsterkte op ongeveer 75% zit van "Uitmuntend". De signaalkwaliteit is 100% "Uitmuntend".

efok
Die halfgare DS-lite IPv6-implementatie (fantastisch als je thuis een server wil draaien hoor, dank!) én het leveren van een Puma-CB zijn issues die ik hier nog niet eens wil benaderen. Dat is eveneens gruwel.

Ik vraag mij openlijk af wat ik als redelijk tech-savvy persoon kan ondernemen met hacks en tricks, ten aanzien van die Mediabox XL.
etterstekker
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Indien iemand van Ziggo dit leest; kan het a.u.b. bevestigd worden dat de indicatoren van de Mediabox ten aanzien van signaalsterkte en -kwaliteit niet correct/betrouwbaar zijn? En kan Ziggo dan ook aangeven wat wél de correcte waarden zijn?

Ik word hier zó chagrijnig van.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
etterstekker Deze waarden zijn uitgebreid getest door een aantal mensen die ook veel op het forum zitten en Ziggo moderators geven ook altijd dit advies.

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators eens in de paar werkdagen langskomen in ieder topic, dus dat kan nog een paar dagen duren.

Je vraagt hulp op een klant helpt klant forum en je probeert het niet eens.
Veel succes met je eigen inzichten.

PS je schreef: "Anders zijn ze waardeloos. " Dat zijn ze ook.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
efok "over het algemeen prima functioneren" is een statement wat ik niet onderschrijf. Ik weet ook niet waar je dat op baseert."

Over het algemeen in de praktijk met de basis functies TV kijken, replay, opnemen en diverse apps en niet over specifieke zaken waarvan ik ook heel goed weet dat die niet werken.
En dat weet jij ook, je leest genoeg op dit forum.
Ik schreef niet voor niets dit topic: De Mediabox XL gebruiken als Access Point.
etterstekker
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Be rt
Mijn chagrijn vloeit voort uit het gegeven dat hoe meer tijd en moeite ik stop in Ziggo, hoe meer er daadwerkelijk mis blijkt te zijn met de spullen die geleverd zijn in combinatie met de wetenschap dat er (nog) geen kabelalternatief is.

Nogal wiedes dat het een prima functionerend apparaat is, wanneer je alle pijnpunten achterwege laat. Voor mij is dit echter niet te verkopen; wanneer ik dergelijke strategie op mijn werk zou hanteren sta ik zo bij 't UWV.

Voor ik wijzigingen aan mijn configuratie ga doen, kunt u (of iemand van Ziggo) concretiseren waar de signaalsterkte exact (negatief) effect op heeft, in relatie tot mijn eerder genoemde ergernissen/problemen? Kan ik terugvallen op een FAQ/technisch document aangemaakt door Ziggo waarin dit uitgediept wordt? Ik vraag dit niet om narrig te doen, ik vraag dit om exact te weten waarom ik een wijziging doe zodat ik veranderingen (be it positief of negatief) kan verklaren en om aan te sturen op de verantwoordelijkheid van Ziggo in dit drama.
Jacob.bakker

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik moet dit helaas beamen en ik vindt het ook beschamend dat Ziggo een dergelijk product durft te leveren.
De mediabox is is tergend traag en geeft regelmatig problemen. Ik ben altijd weer blij wanneer hij in 1 keer werkt.
Sinds 2 weken heb ik problemen met programma's terug kijken, deze stotteren (beeld en geluid) regelmatig.
Het stroomverbruik van de mediabox is ook moeilijk normaal te noemen.

De media box is voor mij de reden om naar een andere provider over te stappen. ik wil graag interactieve TV, maar wil niet de ergenis van deze mediabox. Ziggo doet in mijn ogen niet genoeg om hun klanten een goed werkend product te leveren.
ondanks dat ik over het internet tevreden ben, hoop ik in 2019 over te stappen naar glasvezel, welke dan hier in Cuijk wordt aangelegd.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
etterstekker Ik begrijp je standpunt en helaas is er geen FAQ/technisch document.
Ziggo is wat dat betreft zeer terughoudend en niet geheel correct in het communiceren van de mogelijkheden en onmogelijkheden van b.v. het thuisnetwerk wat volgens de Ziggo website zou moeten werken, maar in de praktijk blijkt dit niet zondermeer mogelijk.

De Ziggo community werkt gelukkig anders, hier mogen klanten en Ziggo moderators duidelijk aangeven wat wel en niet werkt.

Op de Ziggo community wordt zeer veel getest op intiatief van een aantal flink technische gebruikers en/of Ziggo moderators om alles zo goed mogelijk te laten werken binnen de beperkingen van Ziggo apparatuur.

Vandaar mijn stelligheid wat betreft het signaal, zou ik daar niet correct in berichten, dan wordt ik onmiddelijk door andere forumleden en/of Ziggo moderators gecorrigeerd, en terecht en zo hoort het ook te zijn.

Probeer het één en ander uit en laat je bevindingen hier weten, er zijn altijd mensen die hier op zullen reageren.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Jacob.bakker

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.
Jacob.bakker

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:
Jacob.bakker

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?


Signaal sterkte is goed 50% en signaal kwaliteit 100% uitmuntend.
Netwerk is uitgeschakeld en alle bekabeling is ontkoppeld. Dit heb ik al eens eerder gedaan gezien men aangaf dat dit tot veel problemen kon leiden.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Jacob.bakker Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters erop.

Misschien kan de oorzaak gevonden worden en tot de overstap een wel goede werking van de box proberen te bereiken.
Jacob.bakker

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:
Jacob.bakker Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters erop.

Misschien kan de oorzaak gevonden worden en tot de overstap een wel goede werking van de box proberen te bereiken.


Niet meer nodig, gezien de Horizon mij zoveel frustratie heeft opgeleverd, heb ik deze retour gestuurd, en mijn abonnement omgezet naar standaard waarbij je een Humax krijgt. Externe HD er aan en kan dan in ieder geval opnemen. Wat betreft snelheid en interface een verademing. (Box was zeer snel door Ziggo geleverd) De rest zal het komende tijd leren, maar vanuit het verleden heb ik goede ervaringen met Humax. Eind 2019 ga ik Ziggo toch omruilen voor glasvezel. Maar hopen dat de Humax voor de komende tijd de frustratie over Ziggo wegneemt.

Uitgelicht topic