yalk

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Extra wifi-punt via een internetkabel

- Gebruikt het extra Ziggo wifi-punt dezelfde SSID's als de Ziggo router ?

- Is het extra Ziggo wifi-punt ook een Ziggo hotspot ?

https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Hallo yalk,

-1.
Zie onderstaande link voor de installatie instructies. Doorloop (lees / bekijk) eens alle stappen (1 t/m 6). Er zijn zowel voor- als tegenstanders (ieder met goede argumenten) om te kiezen voor gelijke SSID's of juist niet. Kwestie van proberen wat het beste bevalt. De samenwerking van het Ziggo AP met het Ziggo-modem 's is niet zo mooi geregeld al bijvoorbeeld Fritzbox (om maar eens een redelijk merk te noemen) een dat heeft.
(Er zijn Fritzbox AP's zie zelfs het gastennetwerk overweg kunnen!)

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/extra-wifi-punt/installeren/#Extra-wifi-punt-via-een-internetkabel/

-2.
Nee

Groet,
DennyW

Bekijk in context

7 Reacties 7
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
2 X nee. Maar de SSID is aan te passen.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Hallo yalk,

-1.
Zie onderstaande link voor de installatie instructies. Doorloop (lees / bekijk) eens alle stappen (1 t/m 6). Er zijn zowel voor- als tegenstanders (ieder met goede argumenten) om te kiezen voor gelijke SSID's of juist niet. Kwestie van proberen wat het beste bevalt. De samenwerking van het Ziggo AP met het Ziggo-modem 's is niet zo mooi geregeld al bijvoorbeeld Fritzbox (om maar eens een redelijk merk te noemen) een dat heeft.
(Er zijn Fritzbox AP's zie zelfs het gastennetwerk overweg kunnen!)

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/extra-wifi-punt/installeren/#Extra-wifi-punt-via-een-internetkabel/

-2.
Nee

Groet,
DennyW
yalk
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
DennyW wrote:
Hallo yalk,

-1.
Zie onderstaande link voor de installatie instructies. ...
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/extra-wifi-punt/installeren/#Extra-wifi-punt-via-een-internetkabel/

-2.
Nee

Groet,
DennyW


Dank. Het is dus een gewone router... en duidelijk geen WiFi-mesh oplossing.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Nee, het is ook geen router, maar een Acces Point.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Ziggo heeft in een bestaande router, andere / eigen firmware gezet, om er een AP van te maken. Dit is een zeer betaalbare oplossing.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
DennyW wrote:
Er zijn zowel voor- als tegenstanders (ieder met goede argumenten) om te kiezen voor gelijke SSID's of juist niet.


Dezelfde SSID op 2,4 en 5 GHz werkt wel goed als Band Steering gebruikt wordt in het Wifi gedeelte.
Dit wordt aan steeds meer via software en updates aan modem/routers toegevoegd.

Wat is band steering?
Met de technologie band steering wordt het concept dual WiFi consequent verder ontwikkeld. Veel moderne apparaten zoals smartphones, tablets en notebooks gebruiken reeds afwisselend twee verschillende WiFi-banden. In dit scenario ondersteunen de apparaten zowel de 2,4 GHz-band als de 5 GHz-WiFi-band, en kunnen ze de gegevensoverdracht indien nodig verderzetten op de band die minder benut wordt. Met name bij het overstappen naar de in de regel veel minder gebruikte 5 GHz-band is een aanzienlijke verbetering van het WiFi-vermogen vaak meteen te merken.
Band steering is de benaming voor het procedé waarbij nieuwe software en het modem/router deze bandbesturing automatisch uitvoert, d.w.z. zonder dat je zelf iets hoeft te doen beslist welk dual band-apparaat wanneer op welke band communiceert. Op deze manier zijn apparaten veel efficiënter in het draadloze netwerk geïntegreerd, wat te merken is in een duidelijke verbetering van de transmissiesnelheid.
Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes
Ook zonder band steering werkt het goed (en beter in mijn ogen) als je ssid's gelijk zijn. Alleen zal de cliënt dan niet zo snel naar 5ghz overschakelen pas als de verbinding op 2.4ghz echt aanzienlijk slechter is zal het overschakelen. Ik heb band steering gebruik dat ook daardoor zal in eerste instantie 5ghz gebruikt worden tenzij 2.4ghz echt veel beter is dan zal ie toch 2.4ghz gebruiken of als een cliënt geen 5ghz ondersteunt dan houd het sowieso op het band steering natuurlijk.

Ik heb aantal Ubiquiti Unifi Pro accesspoints als ik die allemaal verschillende ssid's zou geven en dan ook nog eens 2.4 en 5 ghz apart dan heb ik wat te doen als ik steeds handmatig moet overschakelen om van het configureren van allemaal die ssid's nog maar te zwijgen.

Ik heb in mijn cliënt systemen 1 ssid van mijn netwerk en de cliënt pikt de sterkste/beste signaal eruit. En anders zou ik 6 verschillende ssid's moeten configureren per cliënt toestel brrr ik word nu al moe 😉

Krijg je bezoek die even je wifi wil gebruiken moet je al je ssid's en psk's instellen.
Gewoon alles gelijk simpel 1 ssid met allemaal dezelfde psk en klaar is klara.

Uitgelicht topic