Oriental

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Elke keer na 1 dag instellen van Sqm/qos komt bufferbloat weer terug!

Hi ik heb inmiddels al 3 nieuwe verschillende routers aangeschaft

nighthawk rx500
nighthawk r7800
linksys wrt3200acm (huidige opstelling)

hierop alle drie gebruik gemaakt met DDWRT firmware en OPENWRT LEDE.

ddwrt - gebruik gemaakt van fq_codel
openwrt lede - gebruik gemaakt van Cake( huidig instelling).

elke keer na het kopen van een nieuwe router blijkt de instelling met fq_codel of cake maar 1 tot 2 dagen dag te werken. Na 1/2 dagen loopt de bufferbloat op naar boven de 500 ms soms wel +1000 volgens dslreports.com

voornamelijk gebruik ik sqm qos voor het online gamen(wired). Wat vaak gebeurd is dat de wifi devices toren hoge bufferbloats aangeven.

word er iets bij de isp gewijzigd? Want ik vernam ook dat een provider zelf iets aan bufferbloat kan doen in de kast van mijn wijk. Of aan de server kant? Blokkeren zij mijn sqm fq codel? Of is mijn modem aan vervanging toe?

de modem die ik op bridged modus gebruik is de TC7210.Z
7 Reacties 7
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
SQM/QoS werkt doordat je voorkomt dat je de (te grote) buffers aanspreekt in apparatuur buiten je eigen netwerk. In die zin kan Ziggo dat ook niet blokkeren, is ook totaal niet in het belang van Ziggo. Plaats eens een link naar een DSLReports speedtest resultaat als de bufferbloat naar jouw idee goed is, en wanneer het slecht is.


Een paar dingen die ik zou controleren voor optimale game-verbinding en minimale bufferbloat:

Zet je modem op bridged mode (heb jij al gedaan)

Zorg ervoor dat je geen ipv6 dslite verbinding hebt. (bridge mode heeft daar als het goed is al voor gezorgd)

Als je weer eens veel bufferbloat hebt, schakel dan SQM/QoS uit in je router en draai een speedtest (liefst dslreports speedtest). Als hierin de snelheid lager uitvalt dan je abonnementssnelheid (even bevestigen met andere speedtests) dan heeft Ziggo waarschijnlijk een capaciteitsprobleem in je buurt. Hierdoor werkt je SQM/QoS niet goed tijdens deze piekuren.

Wifi resultaten moet je vergeten, bij hoge snelheden is er een goede kans dat je bufferbloat krijgt in het wifi stuk tussen je apparaat en je router, niet in je Ziggo verbinding.

Wat is je abonnementssnelheid en wat is de snelheid die je ingesteld hebt in OpenWRT? Een 400Mbit abonnement op een TC7210 moet niet in een al te "drukke" wijk zitten, anders haalt ie z'n snelheid niet.
Oriental
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi arie,

bedankt voor je reactie!

Ik neem aan dat het dan aan de pieken in mijn buurt ligt. Want ik woon namelijk in een apartementencomplex. Kan ziggo hier iets aan doen mbt capiciteit?

Heb 200/20mbit abbonnement en heb de qos/sqm op 85% down en 90% up ingesteld.

inderdaad werkt qos/sqm altijd via wired. Maar wifi dus soms. Heeft dit nadelen mbt tot latency op je device dat wired aangesloten is terwijl er andere devices wifi gebruiken? Heeft qos dan nog wel zin?
Oriental
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
het is de capaciteit waarschijnlijk. Hopelijk is hier iets aan te doen. Want ik draaide net weer dslreports en de bufferbloat bleek goed laag te liggen via (wifi device).
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Oriental

Om al dat soort traffic shaping mechanismen behoorlijk te kunnen laten werken moet (inderdaad, ArieKanarie refereerde er eigenlijk al aan) je een reële / daadwerkelijke doorvoersnelheid bij de router in te geven.
Dat is niet de (maximale) snelheid waar voor je betaalt of die je graag wenst en ook niet “het gemiddelde”. Nee die waarde die steeds minstens wordt behaald. Het liefst blijf je iets aan de voorzichtige kant. Een vloeiende doorstroom op basis van een iets lager snelheid werkt beter dan een snelheid die weliswaar gemiddeld iets hoger is maar wel met “horten en stoten” verloopt.

Zoals ArieKanarie aangeeft, dien je de speedtesten te doen zonder traffic shaping.
Het is aan te raden meerdere tests te doen, verspreid over meerdere dagen / tijdstippen om een reëel beeld te krijgen.
QoS / SQM kan de tekortkomingen van een slechte verbinding (en inderdaad daar vallen capaciteitsproblemen ook onder) niet “wegpoetsen”. De doorvoer moet (doorgaans) van en constante kwaliteit zijn.
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Oriental wrote:

inderdaad werkt qos/sqm altijd via wired. Maar wifi dus soms. Heeft dit nadelen mbt tot latency op je device dat wired aangesloten is terwijl er andere devices wifi gebruiken? Heeft qos dan nog wel zin?


Als het via een wired verbinding altijd goed is heb je dus geen last van capaciteitsproblemen op het Ziggo netwerk en werkt je QoS/SQM setup naar behoren.

De apparaten op je wifi hebben blijkbaar wel op bepaalde tijden een te lage snelheid om de volle snelheid van je internetverbinding te benutten , dat kan verder geen kwaad voor je wired devices. Je kunt dit verbeteren met bijvoorbeeld een extra access point en door gebruik te maken van een vrij 5Ghz kanaal.
Gamen over wifi zou ik sowieso niet doen, dus dan kan je er ook voor kiezen dit zo te laten.
Oriental
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Oke harstikke bedankt voor het reageren arie/denny. Het is allemaal wat duidelijker geworden voor me. Omdat er over bufferbloat niet echt veel informatie is
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Oriental wrote:
Oke harstikke bedankt voor het reageren arie/denny. Het is allemaal wat duidelijker geworden voor me. Omdat er over bufferbloat niet echt veel informatie is

Oriental
Hoeveel geduld en tijd heb je (er voor over)?
Hier een link (YouTube video, Engelstalig) naar een uitvoerig uiteenzetting aan de hand van pfSense. Het gaat om het principe hoe en juist ook waarom ding zo werken. Totale duur is wat lang, meer dan een uur, maar wellicht hoef je niet alles te zien / te weten. Je kan ook in gedeeltes kijken / pauzeren / snelheid verlagen / stukjes terug gaan c.q. herhalen / en wat ook een aardige ondersteuning is, de (Engelstalige) ondertiteling aanzetten zodat je woorden kan op zoeken.

Edit:
Ik denk dat je het kijken kan beperken tot ca de eerste 20 minuten. :wink:

Uitgelicht topic