not_kamil

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Eigenaar van de groene kabel

Sorry voor mijn gebroken Nederlands.

Ik ben een huis aan het renoveren. Er gaan 3 groene kabels van buiten naar mijn bovenburen. Ik heb ziggo gebeld als ze die kunnen verwijderen, maar de ziggo zei dat ze niet de eigenaars van de kabels zijn. Dus wie bezit de kabel? Het is heel dom dat iemand kabels door mijn huis heeft geïnstalleerd en daar kan ik niets mee doen. Ik werd doorverwezen naar mijnaansluiting.nl, maar waarom zou ik € 500 betalen als dit niet mijn kabel is?

 

18 Reacties 18
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@not_kamil,

 

Die lijken meer op oude KPN kabels die ik daar zie hangen. Voorheen had KPN dit soort aansluitingen maar die waren makkelijk te onderbreken. Buren konden zo bellen op andermans kosten. Bij het vervangen van die kabels zijn de oude niet altijd en overal verwijderd. Als ik U was zou ik even contact opnemen met de KPN. Als die niet naar Uw zin reageren, even kijken of er nog signaal op staat naar de bovenburen. Als dat niet het geval is kunt U de kabels waarschijnlijk wel zelf verwijderen. En het is niet dom, vroeger werd dit gewoon zo gedaan in huizen met meerdere bewoners. Men vertrouwde op de mensen hun eerlijkheid maar dat is vervlogen tijd. Vandaar dat veel aansluitingen nu buitenom gaan. En dat gebroken Nederlands valt behoorlijk mee.

not_kamil
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nee. Dat zijn absoluut coaxkabels die je daar op tv kunt aansluiten. Het probleem is dat ik niet weet wie het bezit en wie het uit mijn huis kan verwijderen.

 

 

 

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@not_kamil ,

 

2e foto is duidelijker, inderdaad groene kabels zoals Ziggo gebruikt. Ga eens kijken of navragen bij de bovenburen of zij Ziggo hebben. Indien zij Ziggo hebben vraag dan meteen waar dat bij hun het huis binnenkomt. Zitten hun aansluitingen op dezelfde plek dan moet Ziggo er toch echt meer van weten.

 

Succes

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dit lijken wel degelijk aangelegde kabels die van buiten komen en naar een Abonnee Overname Punt gaan.

OK, dit is een klusje voor een Ziggo moderator, zij kunnen de juiste weg hiervoor aangeven.

Ik heb het bij hen nu weggelegd.

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere paar werkdagen langskomen in ieder topic.

Zorg dat de postcode en de huisnummers van dit huis en de nummers van de bovenburen van dit huis in het Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Klik op je avatar rechts boven in deze pagina en klik op Profielinstellingen, daar kun je de gegevens kwijt, zet als eerste het huisnummer van je eigen huis en daarna de huisnummers van de bovenburen.

Theo

Level 1
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Mij lijkt het dat de kabels in elk geval eigendom zijn van de netbeheerder, net als bij de andere nutsvoorzieningen. Tot en met het aansluitpunt. Alles daarachter is van jezelf.
Dus deze 3 C12’jes zijn wellicht van Essent(?) vanaf de eindversterker (ergens in de straat) tot en met de 3 aansluitpunten.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Deze coax kabels kunnen niet meer van Essent zijn@Theo 

In januari 2007 heeft Essent, ook al werkend onder de naam @home zijn coax tak verkocht, en werd het @Home wat in 2008 Ziggo werd.

Theo

Level 1
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Oke, dat wist ik niet Bert. Feit is dat ze deel uitmaken van een netwerk en daar dus een eigenaar/beheerder achter moet zitten. 
(En zo niet, dan zijn het weesleidingen en vallen ze automatisch toe aan de gemeente.  )

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Als@not_kamil bovenburen heeft zeg maar appartementen boven hem dan zijn die kabels voor de bovenburen , 3 woonlagen boven je ?@not_kamil 

 

Het was in de aanlegtijd bij div kabel exploitanten heel gebruikelijk dat dit werd gedaan vaak de kabels binnendoor door b.v de huiskamer in een goot en klaar waren ze. 

Alle hoogbouw in Zandvoort is zo aangelegd tot wel 8 etage's hoog. ( Casema ) 

Ook werd aanleg buitenom gedaan met een goot van roestvrij staal , kijk maar eens goed als je in Rotterdam en rijdt waar er 4 etages zijn gebouwd.

 

Dus in mijn optiek normaal dat het zo zit , of het “nu “ nog wenselijk is daar heb ik geen mening over.

Wel is het zo dat veel medewerkers van de klantenservice dit niet weten en er word in de training zo ver ik weet ook geen aandacht aan besteed……..

Als het enigszins mogelijk is in dit geval de kabels buitenom verleggen….

Ik ga in dit bericht van mij er van uit dat de TS bovenburen/appartementen heeft , en die zullen het niet waarderen als de kabels zo maar worden weggehaald 😉 

 

 

 

 

ThijsO.

Level 1
  • 66Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je met de ruimte wil gaan doen. Als je een voorzetwandje gaat plaatsen en ruimte erachter wilt isoleren, zou ik de kabels gewoon laten zitten.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
ThijsO. wrote:

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je met de ruimte wil gaan doen. Als je een voorzetwandje gaat plaatsen en ruimte erachter wilt isoleren, zou ik de kabels gewoon laten zitten.

 

Dat heeft wel één heel groot nadeel, zodra er problemen zijn met het signaal van de bovenburen en er moet wat gedaan worden met de kabels, dan moet het voorzetwandje ook weer weg.

Mijn advies: naar buiten met die kabels.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @not_kamil

Welkom op de Community! Je komt soms bijzonder situaties tegen als je gaat renoveren blijkt maar weer. Ik zie dat er heel hard met je nagedacht is door iedereen hier! Ik ben allereerst heel benieuwd wat er “achter” deze kabels zit. Klopt het dat je bovenburen hebt en maken deze gebruik van de aansluiting? Of verdwijnen de kabels naar een ruimte die niet gebruikt wordt bijvoorbeeld? 

not_kamil
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor het controleren van de discussie.
We hebben 3 buren boven en voor zover ik weet gebruiken ze het. De vorige eigenaar gebruikte ook de tv.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
not_kamil wrote:

Bedankt voor het controleren van de discussie.
We hebben 3 buren boven en voor zover ik weet gebruiken ze het. De vorige eigenaar gebruikte ook de tv.

 

Dat dacht ik al.

Bekijk wat je wilt, de kabels kunnen blijven zitten als je dat zelf geen probleem vind , wel nog een vraag is het een koop huis of huur huis ? 

Bij huur zal het destijds in overleg met de verhuurder aangelegd zijn.

Bij koop ook en of het is na de aanleg van huur naar koop woning getransformeerd ? 

 

Bij huur zal het lastig worden de kabels te verplaatsen en het zal volledig op jou eigen kosten rusten.

Bij koop in overleg met je bovenburen want die zullen ook lastig gevallen moeten worden omdat de kabels buitenom opnieuw naar binnen moeten worden geboord en willen die wel een goot tegen de gevel ? 

Zoals je ziet kunnen dit dingen zijn waar je tegenaan komt te lopen , de makkelijkste oplossing is binnen laten zitten en netjes wegwerken want zo te zien heb je nog wel een klus 🙂 te doen.

Kosten zullen denk ik altijd voor jou zijn maar daar moet Ziggo zelf wat van vinden of over zeggen @Rikst Ziggo 

not_kamil
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik ben de eigenaar van het huis. Ik ben bezig met een complete renovatie en het zou zonde zijn om de zeer oude ziggo-kabels op de huidige plaats te laten. Ik vind het niet erg om die door mijn huis te laten gaan, maar niet door mijn slaapkamer (meterkast is een betere plek). Ik kan die ook in de muur verbergen, maar wat als er in de toekomst reparatie nodig is. Ik heb de kans om het deze keer goed te maken.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
not_kamil wrote:

ik ben de eigenaar van het huis. Ik ben bezig met een complete renovatie en het zou zonde zijn om de zeer oude ziggo-kabels op de huidige plaats te laten. Ik vind het niet erg om die door mijn huis te laten gaan, maar niet door mijn slaapkamer (meterkast is een betere plek). Ik kan die ook in de muur verbergen, maar wat als er in de toekomst reparatie nodig is. Ik heb de kans om het deze keer goed te maken.

 

Duidelijk , je zal dan het verplaatsen van de aansluitingen moeten aanvragen bij Ziggo en omdat het hier toch gaat om een complex verhaal denk ik dat het verstandig is via een van de moderatoren te laten lopen.

 

Ik zal het even melden bij hun en zorg jij @not_kamil dat je postcode en zo in je community account te zetten dan kunnen hun contact met je opnemen

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @not_kamil . Welkom hier

Ah, dit is wel een bijzondere situatie zeg. En eerlijk? Ik weet ook niet 100% zeker wat de juiste werkwijze/opties hierin zijn. Voor de zekerheid; de woningen boven deze zijn niet van jou? 

Het lijkt er vooralsnog op dat dit destijds in overleg met/in opdracht van de aannemer op deze manier is aangelegd. En als het beschouwen als bijvoorbeeld het verplaatsen van een AOP, dan is dat inderdaad een gevalletje “kosten voor de klant”. Maar in dit geval gaat het niet zo zeer om het verplaatsen van het AOP,  maar om het verleggen van de verbindingen naar boven. En hier is niet echt een standaard werkwijze voor. 

Ik ga dit nu dus even voor je uitzetten/navragen en kom er op terug! 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Lycke Ziggo wrote:

Hey@not_kamil . Welkom hier

Ah, dit is wel een bijzondere situatie zeg. En eerlijk? Ik weet ook niet 100% zeker wat de juiste werkwijze/opties hierin zijn. Voor de zekerheid; de woningen boven deze zijn niet van jou? 

Het lijkt er vooralsnog op dat dit destijds in overleg met/in opdracht van de aannemer op deze manier is aangelegd. En als het beschouwen als bijvoorbeeld het verplaatsen van een AOP, dan is dat inderdaad een gevalletje “kosten voor de klant”. Maar in dit geval gaat het niet zo zeer om het verplaatsen van het AOP,  maar om het verleggen van de verbindingen naar boven. En hier is niet echt een standaard werkwijze voor. 

Ik ga dit nu dus even voor je uitzetten/navragen en kom er op terug! 

 

 

@Lycke Ziggo in de aanlegtijd en dan praat ik over de begin jaren 80 was dit een normale werkwijze , maar niet altijd en ook niet bij de toen nog versnipperde kabel exploitanten.

In Zandvoort bv werd alle bekabeling binnendoor aangelegd in flatgebouwen en dan kreeg je een aannemer in huis die met een grote diamantboor door je vloer/plafond ging boren en als je op de 1e etage woonde kreeg je een kabelgoot tegen je muur binnen in je woonkamer met 8 kabels er in.

Maar dat was niet overal en bij elke exploitant het geval  , maar ik denk bij dit geval wel 

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Ik heb inmiddels antwoord: 

“In de koopovereenkomst staat dan een recht van overpad dat de kabel daar mogen lopen.
Kan zijn dat het voormalig huurwoning is geweest, dat de woningbouw dit heeft toegestaan. Of dt vorige bewoner toestemming heeft gegeven of eventuele compensatie heeft gehad.

Nieuwe koper koopt die situatie erbij en staat vervolgens in de koopovereenkomst. Wil de klant dit laten verplaatsen dan kan klant een verzoek daarvoor doen, wanneer dat mogelijk is krijgt klant een offerte toegezonden.
Hiervoor kan de klant terecht op  https://www.mijnaansluiting.nl/”. 

 

Ik ben dus bang dat je wel zelf achter de verplaatsing aan moet, als je dit ander wilt. En dan is het wellicht voordeliger/gunstiger het te laten zoals het is. Maar dat is natuurlijk aan jou. 

Uitgelicht topic