elroyloer

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Een NAS een vast ip-adres geven

Hallo,
ik zit met een probleem

ik wil mijn nas extern kunnen benaderen
maar heb geen flauw benul hoe het moet

heb een modem van ziggo cisco EPC3928AD

kan iemand het stap voor stap uitleggen

dan zou mijn dank groot zijn
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
dijkmane

Level 1
  • 427Posts
  • 31Oplossingen
  • 19Likes
jouw Ziggo IP is dynamisch en kan dus morgen zo maar anders zijn.
kies daarom een makkelijk te onthouden DynamischDNS naam.
schrijf je daarvoor in bij bijvoorbeeld no-ip.biz
kies je naam of iets wat je kunt onthouden, dan blijft het werken.

vervolgens dien je op je router de poorten open te zetten van de service die je op je NAS wil benaderen, bijv 21 voor FTP.

je kunt dan benaderen met bijv : ftp://elroyloer.no-ip.biz:21
en je zit op je NAS.

Bekijk in context

11 Reacties 11
dijkmane

Level 1
  • 427Posts
  • 31Oplossingen
  • 19Likes
jouw Ziggo IP is dynamisch en kan dus morgen zo maar anders zijn.
kies daarom een makkelijk te onthouden DynamischDNS naam.
schrijf je daarvoor in bij bijvoorbeeld no-ip.biz
kies je naam of iets wat je kunt onthouden, dan blijft het werken.

vervolgens dien je op je router de poorten open te zetten van de service die je op je NAS wil benaderen, bijv 21 voor FTP.

je kunt dan benaderen met bijv : ftp://elroyloer.no-ip.biz:21
en je zit op je NAS.
elroyloer
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
dijkmane wrote:
jouw Ziggo IP is dynamisch en kan dus morgen zo maar anders zijn.
kies daarom een makkelijk te onthouden DynamischDNS naam.
schrijf je daarvoor in bij bijvoorbeeld no-ip.biz
kies je naam of iets wat je kunt onthouden, dan blijft het werken.

vervolgens dien je op je router de poorten open te zetten van de service die je op je NAS wil benaderen, bijv 21 voor FTP.

je kunt dan benaderen met bijv : ftp://elroyloer.no-ip.biz:21
en je zit op je NAS.


dank je voor het reageren

heb nu dus een no-ip.biz aangemaakt

moet ik dan op die website de ip adres van mn nas zetten ?
bschroeder

Level 7
  • 179Posts
  • 12Oplossingen
  • 23Likes
stap 1: je laat het no-ip.biz domein doorverwijzen naar je externe (WAN) IP van je router, dat kun je terugvinden in de webinterface (router) of even kijken op www.watismijnip.nl
stap 2: afhankelijk van je NAS schakel de gewenste services in op je NAS, meestal staat daarbij ook het gebruikte poortnummer vermeld
stap 3: in de webinterface van je router stel je de portforwards in voor diensten die je wilt gebruiken, bijv. 21 voor FTP, 80 voor webserver, 5000 voor management (synology) etc. etc.

normaal geef je geen of 0.0.0.0 als external IP op en bij het internal (bij voorkeur statische/gereserveerde) IP van je NAS
je kan hier ook nog exotisch doen met afwijkende interne t.o.v. externe poorten, bijv. poort 80 extern laten verwijzen naar 21 intern

hierna kun je via je no-ip.biz:poortnummer verbinden, als je het poortnummer weglaat kom je standaard op poort 80 (webserver) terecht

optioneel: in de meeste routers zit een automatische update functie voor DDNS providers ingebouwd, die geeft dan eventuele wijzigingen van je externe IP door aan de betreffende provider
Albatros

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Is het dan mogelijk om in windows verkenner een drive mapping aan te maken naar je nas? Of moet dit via je browser?
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
bschroeder wrote:


......
optioneel: in de meeste routers zit een automatische update functie voor DDNS providers ingebouwd, die geeft dan eventuele wijzigingen van je externe IP door aan de betreffende provider



Sommige NAS-severs hebben deze DDNS update functie ook. Mijn Qnap NAS heeft dit. Mogelijk hebben ander merken ook iets dergelijks.

Qnap heeft bovendien zelf ook een soort DDNS-serves. Dat heet daar MyQNAPcloud. Dit zat er na een firmware update opeens bij. Hiermee zou je van buitenaf bij je bestanden kunnen komen. Mogelijk hebben ander NAS-merken dit ook. (AVM/Frizbox heeft ook zo’n dienst.)

Het benaderen van je bestanden op afstand of voor kennissen en familie beschikbaar stellen is echt iets van deze tijd en fabrikanten spelen daar op in.
Of de consument er om heeft gevraagd of dat de fabrikanten de vraag gecreëerd hebben is natuurlijk een andere discussie.:D
Dakpan

Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Mijn synology heeft dit ook, daar heet het quicknet ook wel bekend als q.n. als je er gevoelige data op zet (foto's en filmpjes etc) ipv gebruiken als multi media device, zou ik heb wel achter Een vpn hangen, de meeste mainstream Nassen zijn zo gekraakt namelijk
Cealis88

Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
De meest gebruikte NASsen (Synology en Qnap) ondersteunen beide standaard DDNS. Daarnaast kun je op beide 'shared' mappen aanmaken die via de Windows Verkenner te openen zijn.
Persoonlijk vind ik de Synology NASsen wat gemakkelijker wat betreft de setup hiervoor.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Weinig zinvol op te reageren op een vraag van 11 maanden geleden:?
Cealis88

Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
N.N. wrote:
Weinig zinvol op te reageren op een vraag van 11 maanden geleden:?

Ja... Was iets te overactief. Zag het te laat. Maar toch. Misschien handig voor future reference.
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Laat ik dan ook nog een duit in het zakje doen. Een FTP poort open zetten op een NAS is natuurlijk niet zo handig. je moet dat doen met FTPS of SFTP, en natuurlijk met username/password.
Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes
caesar wrote:
Laat ik dan ook nog een duit in het zakje doen. Een FTP poort open zetten op een NAS is natuurlijk niet zo handig. je moet dat doen met FTPS of SFTP, en natuurlijk met username/password.


Precies en geen netbios meer gebruiken intern.
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/204279/direct-hosting-of-smb-over-tcp-ip

Uitgelicht topic