Huig Kuijt

Level 5
  • 92Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

"Een knop voor uit- en aanzetten" ontbreekt (na update 4.19?)

Ik mis in het menu de knop "Een knop voor uit- en aanzetten" . Deze zou in "Beeld en geluid" moeten staan.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DirkZutphen

Level 6
  • 105Posts
  • 6Oplossingen
  • 69Likes

Is de originele afstandsbediening wel gekoppeld? Als deze niet gebruikt wordt en dus niet gekoppeld is, is deze functie niet aanwezig.

Bekijk in context

12 Reacties 12
mathhein

Level 16
  • 1919Posts
  • 11Oplossingen
  • 1065Likes

Yept klopt je hebt gelijk...hier is deze wel aanwezig....raar

vankol

Level 1
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Ik zie hem bij mij wel

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Goed dat je even nieuw topic hebt gemaakt.

 

En je hebt wel de update 4.19 want dat zie ik aan audio vertraging instelling op jouw foto.

 

Wat je in je eerder post zegt is trouwens vreemd want deze optie is juist pas TOEGEVOEGD in 4.19 dus die zou je niet eerder gezien moeten hebben. Dus blijkbaar had je hem wel maar nu niet meer. Dan “ziet” de next geen cec meer denk ik. Toch niet een andere tv neem ik aan?

Controleer of je hdmi kabel goed zit. Even eruit en erin.

Probeer eens een andere hdmi ingang van je tv of receiver.

Probeer eens een andere hdmi kabel.

Als bovenstaande allemaal niet helpt, ga dan terug naar fabrieksinstellingen van je Next. Evt ook op je tv / receiver.

DirkZutphen

Level 6
  • 105Posts
  • 6Oplossingen
  • 69Likes

Is de originele afstandsbediening wel gekoppeld? Als deze niet gebruikt wordt en dus niet gekoppeld is, is deze functie niet aanwezig.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Daar kwam ik later ook achter dankzij Bert. Dikke kans dat dat het is.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Met de optie '1 knop voor uit- en aanzetten' stel je in of de Next wel of niet HDMI-CEC gebruikt om andere apparaten aan te sturen bij het aan/uitzetten. 
De Next kan worden bediend via RF of IR signalen.
Die Optie komt alleen in beeld als je de Beeld en Geluid pagina opent met een RF signaal van de Next-AB.
Open je hem met een IR-AB die geschilkt is gemaakt voor de Next, zoals bv een Logitech Harmony of een slimme TV-AB, dan staat die optie er niet.

Dat is zo gedaan omdat de optie alleen van toepassing is bij gebruik van de Next-AB.
Voor aan/uitzetten met een IR-AB wordt van oudsher HDMI-CEC niet gebruikt, hoe de instelling van de Optie ook is.
Het is discutabel of het zonodig weglaten van de Optie een verstandige ontwerpbeslissing is. Uitgrijzen ipv weglaten is wellicht een beter alternatief, dat ook wel vragen kan oproepen, overigens.

Zo was het in ieder geval, maar ik heb begrepen dat de optie bij de laatste Update ineens ook werkzaam is voor aan/uitzetten met een IR AB.
Of dit een Bug of een Feature is, is nog onduidelijk.

Als het een Feature is, dan moet de Optie uiteraard niet meer wegblijven bij gebruik van een IR-AB. Dat wegblijven is dan een Bug geworden van een nieuwe Feature.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

………………..

Ik denk dat het optioneel kunnen gebruiken van HDMI-CEC bij aan/uitzetten met een IR-AB een nette Feature kan zijn, die het geheel -hoe dan ook- transparanter zal maken.

Voor een Logitech Harmony, is het uitzetten van HDMI-CEC bij aan/uitzetten van de Next de meest voor de hand liggende keuze, omdat de Logitech een eigen aanpak heeft voor het aan en uitzetten van diverse benodigde apparaten. Voor een slimme TV-AB, waarmee de Next wordt bediend, kan dit anders liggen.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Oh oké heel leerzaam verhaal. Maar de combi gaat toch problemen leveren? Next weet niet hoe de Logitech staat ingesteld dus dan gaan CEC en IR mekaar in de weg zitten, kan ik me zo voorstellen. Dus dan begrijp ik wel dat werd besloten om de optie dan weg te laten.

Maar ik meende toch echt ergens gelezen dat deze optie juist NIEUW is in 4.19. Maar dan was blijkbaar foute info of ik ben zelf helemaal abuis, mss in de war met die onderste optie die wel nieuw is in 4.19. Mijn excuus.

Nu maar hopen dat de TS terugkomt want dit is wel gek. Hij heeft 4.19 want dat kan ik zien aan die onderste optie (in ander topic stuurde hij een foto).

 

Huig Kuijt
Topicstarter
Level 5
  • 92Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Na terugzetten fabrieksinstellingen met de originele afstandsbediening is de knop inderdaad weer zichtbaar. Helaas werkt het uitzetten niet voor het probleem met het geluid via mijn receiver( hard,zacht,hard etc.).

Daarvoor wilde ik 'm hebben.

Laat het geluid nu maar weer via optisch lopen.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

De Vol+ en Vol- knoppen van de Next AB versturen bij mijn weten IR codes naar het gekoppelde Audio Apperaat. Daar speelt HMI-CEC geen rol bij. Die IR codes zullen dan wel niet ok zijn.
Iets dergelijk geldt voor de TV-Source knop, de Mute knop en de witte TV aan/uit knop van de Next-AB.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

De keuze die je met de AB van de Next maakt voor "Een knop voor uit- en aanzetten" blijft ook gelden als je daarna een andere AB gebruikt.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt wrote:

De keuze die je met de AB van de Next maakt voor "Een knop voor uit- en aanzetten" blijft ook gelden als je daarna een andere AB gebruikt.

 

Dat is iets nieuws. Het weglaten van de Optie voor wel/niet tegelijk aanzetten bij gebruik van een IR-AB is dan een Bug. Dat was eerder een ontwerpkeuze die min of meer klopte met de logica, maar niet erg inzichtelijk was.

Uitgelicht topic