Izegrim

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

E48 en E52 foutmelding op de Humax Mediabox

Vandaag hadden we een Internetstoring, maar nadat die was opgelost kreeg ik steeds E48 en E52 meldingen op de TV.

Nu heb ik al twee keer de chat gebruikt en éénmaal gebeld, maar kom nog nergens. Dinsdag zou een monteur moeten komen, maar ik weet niet of dat echt nodig is. Ik wil morgen mijn andere modem eens op TV (a) aansluiten ipv TV (b).

 

Nu vraag ik me af wat ik moet denken van de feedback die ik krijg van mijn modem (Humax IR-Fox C) als ik de fabrieksinstellingen wil herstellen …

 

 

Frequentie en Netwerk-ID kloppen, maar ik vind het vreemd dat de sterkte op 50% (is schijnbaar normaal) en ondertussen niks van Kwaliteit zie (die springt af en toe op naar 10% of 90%). Zenders worden totaal niet gevonden. Ligt dit aan modem, kabel of iets anders? Of is dat hier niet uit op te maken?

13 Reacties 13
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Je modem heeft hier niks mee van doen.

 

Dit lijkt op een signaal probleem. Zet eerst al je coax stekkers opnieuw goed vast.

Als dat niet helpt probeer het dan met een korte goede kabel op het eerste Ziggo aansluitpunt .

Izegrim
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Blijkbaar heeft het wel met het modem te maken …

 

Ik kon mijn huisgenoot zover krijgen dat ik de kabelaansluiting naar het andere modem kon testen. Weer hetzelfde resultaat. Toen even snel modem gewisseld en het ding werkt hier als een tierelier! Zit dus toch iets in dat modem wat het signaal verstoort.

 

Is er een mogelijkheid om dat modem grondiger te resetten zonder dat circus via de TV?

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hoi @Izegrim

Een internetstoring en foutcodes op de televisie. Daar schiet je niks mee op! Tijd om aan de slag te gaan, zodat alles weer draait als een tierelier. Zoals @Steefb terecht opmerkt staat het modem los van jouw Humax. Uiteraard kan wel de wifi van je modem zorgen voor verstoring op het kabelsignaal. Dit kan gebeuren als een kabel of splitter niet meer voldoende afschermt. 

Je geeft in je bericht aan dat je een ander modem hebt aangesloten. Bij je Ziggo abonnement krijg je 1 modem in bruikleen. Wat heb je precies aangesloten en op welke wijze? Stuur gerust een foto van de hoofdaansluiting mee, zodat we met zijn allen door het beeldscherm heen met je mee kunnen kijken. Hoe meer informatie, hoe beter we je met zijn allen kunnen voorzien van tips! 🙂 Vul in je profiel ook je adresgegevens in. Dit is alleen zichtbaar voor ons als moderator, maar zo kunnen wij op afstand de verbinding ook direct voor je controleren. 

Izegrim
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Misschien moet ik eerst even een misverstand uit de weg ruimen: ik heb het woord ‘modem’ gebruikt, maar waarschijnlijk zou ik ‘receiver’ moeten gebruiken. Rare is dat ik in geen enkel contact met Ziggo werd tegengesproken. Ik heb wel steeds Humax genoemd … maar goed: to the point.

 

De Humax kon ik niet meer resetten omdat het systeem geen zenders kon vinden. Met die andere receiver dus wèl. Ik heb het toen maar opgegeven met dat ding. Bleef heen en weer gaan tussen fabrieksinstellingen herstellen en zenders zoeken …. niks anders mogelijk.

Daags erna naar de kringloopwinkel voor een ‘nieuwe’ receiver en daar hadden ze een Humax IRHD-5000c staan. Zag er picobello uit en was getest op TV, maar niet op kabel. Toch het risico genomen voor €10.

 

Thuisgekomen zat er toch een kink in de kabel: kon wel naar het menu, maar de pincode was onbekend. Toen gezocht naar een oplossing op het internet en daar kwam ik een foefje tegen om in het verborgen menu te komen. Daar stug blijven doorklikken, want scherm geeft aan dat bepaalde knoppen niet functioneren in dat menu: werkt echter wel, maar je ziet het niet. Daar wachtwoord kunnen resetten, maar kreeg nog foutmelding op scherm.

 

Vlak daarna vroeg het systeem om up te daten en dat toen gedaan. Daarna functioneerde het prima. Ik merk wel een beetje meer storing door signalen in huis, maar dat is niet onoverkomelijk. Het start wel velen malen sneller op dan de receiver in de andere kamer: bijna een minuut voordat die op gang komt en daar is ook al vanalles aan geprobeerd. Wellicht wil ik die omruilen, omdat ik geen zin heb om huur te betalen voor een apparaat dat bij warmte steeds uitvalt en veel last heeft van andere signalen.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Izegrim . Aah ja, dat maakt het verhaal wel anders :-). Mediabox, noemen wij het meestal. Maar receiver werkt ook hoor! 

De conclusie is nu dus dat je 1 mediabox hebt die niet werkt (Sterkte 50%, kwaliteit 0%), terwijl een andere mediabox op dezelfde aansluiting wel meteen goed werkt? Dan zou je inderdaad zeggen dat het probleem hier in de mediabox zelf zit. Als je wilt, kan ik hier een nieuwe voor sturen. Zal ik m voor je op de post doen? 

Izegrim
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wat zijn de kosten?

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Izegrim wrote:

Wat zijn de kosten?

 

Voor jou is dit helemaal gratis :-). Het gaat om een mediabox van ons in bruikleen en als deze niet meer in orde is, vervangen wij deze. De monteur had dit overigens ook gratis gedaan, maar ik zie dat je die afspraak afgezegd hebt. 

Izegrim
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

OK, dan stuur me dan maar de beste die je hebt ….

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Haha, ik zal het er bij zetten voor het distributiecentrum ;-). Ik doe hem voor je op de post! 

Izegrim
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik zit me af te vragen of we het over dezelfde mediabox hebben …

 

De receiver waar ik het over had, is een Humax IR-Fox C . Ik heb altijd van mensen van Ziggo begrepen dat dit mijn eigendom was. Ik snap dan eigenlijk ook niet zo goed waarom deze opeens gratis vervangen zou worden … in de email die ik heb ontvangen is opeens sprake van een mediabox die in bruikleen zou zijn en die binnen 14 dagen niet meer zou werken. Maar dat is mijn andere (functionerende) receiver.

 

MAAR … nu is dit niet helemaal verkeerd. Ik wilde over die geleende mediabox contact op nemen, omdat die tamelijk veel storingen heeft, veel te langzaam op gang komt (ruim 1 minuut) en vooral bij warm weer valt de interactieve TV uit. Dus het is welkom dat daar een nieuwe voor komt.

 

Mijn vraag is: zitten we op dezelfde golflengte ... welke receiver wordt nu vervangen en welke moet ik terugsturen?

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @Izegrim 

de Fox C is al heel erg oud en niet altijd meer te gebruiken omdat Ziggo overgaat op MPEG 4 waar de Fox niet mee kan werken. 

Dat een Humax een langere tijd nodig heeft is geen storing, maar een optie om energie te besparen. Haal je deze uit de energiestand vandaan zal deze snel opstarten, maar dus meer energie verbruiken in stand-by. Interactieve Tv mag natuurlijk niet uitvallen, maar vraag is of dat wel aan de Humax ligt… 

Izegrim
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Willem,

 

De trage Humax is een 5300C model. Bij het opstarten zie ik rechtsonder een 1 staan waarachter achtereenvolgens +, - en R komen te staan. Die wisselen even snel af en dan komt 1Ra. Dan duurt het heel even, maar daarna komt ‘ie op gang. Maar dan ben je wel minstens een halve tot 1 minuut verder.

 

Ik heb de instellingen als eens helemaal teruggezet en dat heeft niet geholpen. Ik zou eens naar de energieopties kunnen kijken. Misschien dat dat iets helpt … in ieder geval qua opstarten.

Het uitvallen van de interactieve TV is een ander verhaal en is alleen wanneer het apparaat warm wordt bij warm weer.  Maar dat betreft natuurlijk ook de connectie naar het modem. Misschien zit daar een probleem. Maar de omstandigheden kan ik niet nabootsen.

 

In ieder geval bedankt voor de hint van die energie-instelling.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @Izegrim 

bijna elke Humax heeft dit. Zeker de nieuwere. Maar dat is net zo bij andere merken en tegenwoordig ook bij een Tv, al werkt dat iets anders. Maar via het menu is dat aan te passen en is ook het automatisch uitschakelen uit te zetten. Een fabrieksreset werkt niet. Sterker nog; dan zal de Humax juist weer in de energiespaarstand staan, want dat is de standaard instelling. 

Zo werkt het uit zetten van de energiespaarstand:

-menu

-Instellingen

-Systeem

-Energiebeheer

-Energiebesparing in stand-by staat aan. Zet deze uit.

-Ook het automatisch uitschakelen is uit te zetten. Deze staat standaard aan en dat betekent dat de Humax na enkele uren niet te worden bediend, in stand-by gaat. 

Let op: de Humax kan dus sneller opstarten, maar dat betekent wel dat het stroomverbruik in stand-by dus omhoog gaat. 

Heeft de Humax wel voldoende ruimte om zich heen en staat deze niet op een warmtebron zoals een receiver? 

Inderdaad is er een connectie nodig met het Internet als je gebruik wilt maken van Interactieve Tv. Maar dat verloopt eigenlijk gewoon via de kabel, alleen de opdrachten verlopen via het Internet. 

Graag gedaan.  

Uitgelicht topic