Misschien moet ik eerst even een misverstand uit de weg ruimen: ik heb het woord ‘modem’ gebruikt, maar waarschijnlijk zou ik ‘receiver’ moeten gebruiken. Rare is dat ik in geen enkel contact met Ziggo werd tegengesproken. Ik heb wel steeds Humax genoemd … maar goed: to the point.
De Humax kon ik niet meer resetten omdat het systeem geen zenders kon vinden. Met die andere receiver dus wèl. Ik heb het toen maar opgegeven met dat ding. Bleef heen en weer gaan tussen fabrieksinstellingen herstellen en zenders zoeken …. niks anders mogelijk.
Daags erna naar de kringloopwinkel voor een ‘nieuwe’ receiver en daar hadden ze een Humax IRHD-5000c staan. Zag er picobello uit en was getest op TV, maar niet op kabel. Toch het risico genomen voor €10.
Thuisgekomen zat er toch een kink in de kabel: kon wel naar het menu, maar de pincode was onbekend. Toen gezocht naar een oplossing op het internet en daar kwam ik een foefje tegen om in het verborgen menu te komen. Daar stug blijven doorklikken, want scherm geeft aan dat bepaalde knoppen niet functioneren in dat menu: werkt echter wel, maar je ziet het niet. Daar wachtwoord kunnen resetten, maar kreeg nog foutmelding op scherm.
Vlak daarna vroeg het systeem om up te daten en dat toen gedaan. Daarna functioneerde het prima. Ik merk wel een beetje meer storing door signalen in huis, maar dat is niet onoverkomelijk. Het start wel velen malen sneller op dan de receiver in de andere kamer: bijna een minuut voordat die op gang komt en daar is ook al vanalles aan geprobeerd. Wellicht wil ik die omruilen, omdat ik geen zin heb om huur te betalen voor een apparaat dat bij warmte steeds uitvalt en veel last heeft van andere signalen.