skuitje

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

E48 E52 melding,

Goedeavond,

Ik sinds een paar dagen een E48, E52 en some E37 melding. Ik heb geen mogelijkheid om de coaxkabel te vervangen om te controleren of het hieraan ligt.

Kunnen jullie een andere coaxkabel toesturen e/o de HUMAX vervangen?

Met vriendelijke groeten,

Cees Schuit

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
skuitje wrote:

Geen idee, dat heeft de vorige bewoner gedaan. Maar het deed het altijd. Tot twee dagen gelegen. Raar dat het nu opeens niet meer doet

 

Ik snap je reactie, maar dat is helaas met alles zo wat het eens wel goed deed. Nu kan er natuurlijk ook een storing spelen, maar dat kun je vaak dan wel terug zien op de storingschecker. Alleen is het daar niet altijd te zien terwijl het wel speelt. Maar vaak is de eerste stap het controleren op issues in huis. Soms is het simpelweg een connector die los zit in de aansluiting, of is losgekomen van een kabel. Maar wij kijken ook naar andere dingen, en dingen die verouderen kunnen minder goed gaan werken. Wat je als test kan doen is die splitter (UMU) verwijderen van het AOP in de meterkast, waardoor je wel even zonder Internet zit en de kabel welke naar de kamer loopt direct aansluit op het AOP. Maar als iets verouderd is, moet dat worden vervangen. Zo pak je het bij de bron aan. 

Bekijk in context

17 Reacties 17
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Het kan ook aan het AOP liggen (aansluiting Ziggo) of de splitter erop. In ieder geval is het een signaalprobleem wat doorgaans aan de installatie ligt, en niet aan de mediabox zelf. Maak dus eens een foto van het AOP en de splitter daarop. Hoe lang is de kabel van AOP naar de Humax/Tv? Ziggo levert kabels tot maximaal 5 meter, welke compleet zijn afgemonteerd, en dus niet makkelijk door muren etc kan. E37 is een algemene foutmelding welke vaak is gekoppeld aan andere fouten. 


https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/foutcodes/e48-e52-melding-oplossen#/

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/foutcodes/e37-melding

skuitje
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

 

skuitje
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Kabel vanuit de muur is 1,5m

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Die splitter in de meterkast is oud en daar zit dus zeer waarschijnlijk ook een oud AOP achter. Maar door wie is die groene kabel verlengd? Maar hiervoor kun je Ziggo laten komen. Zij zullen kosteloos een nieuw AOP plaatsen, met daarop een POA***.

In de kamer zie ik nog een coax aansluiting en het kan goed zijn dat ook deze vervangen dient te worden. De monteur kan deze ook voor je meenemen, en eventueel plaatsen, maar of daar kosten aan verbonden zijn kan ik niet zeggen. De kabel er naartoe dient uiteraard ook in orde te zijn.

Nu zie ik vaak dat het nogal druk is bij Ziggo en je kan het ook even afwachten. Ik zal dan bij deze een moderator raadplegen die de boel in gang kan zetten. 

@Paul Ziggo kun jij hier even naar kijken? 
 

skuitje
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Geen idee, dat heeft de vorige bewoner gedaan. Maar het deed het altijd. Tot twee dagen gelegen. Raar dat het nu opeens niet meer doet

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
skuitje wrote:

Geen idee, dat heeft de vorige bewoner gedaan. Maar het deed het altijd. Tot twee dagen gelegen. Raar dat het nu opeens niet meer doet

 

Ik snap je reactie, maar dat is helaas met alles zo wat het eens wel goed deed. Nu kan er natuurlijk ook een storing spelen, maar dat kun je vaak dan wel terug zien op de storingschecker. Alleen is het daar niet altijd te zien terwijl het wel speelt. Maar vaak is de eerste stap het controleren op issues in huis. Soms is het simpelweg een connector die los zit in de aansluiting, of is losgekomen van een kabel. Maar wij kijken ook naar andere dingen, en dingen die verouderen kunnen minder goed gaan werken. Wat je als test kan doen is die splitter (UMU) verwijderen van het AOP in de meterkast, waardoor je wel even zonder Internet zit en de kabel welke naar de kamer loopt direct aansluit op het AOP. Maar als iets verouderd is, moet dat worden vervangen. Zo pak je het bij de bron aan. 

skuitje
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Je hebt gelijk hoor.

ik heb alles aangesloten op het kastje dat internet en TV-signaal splitst met de bestaande COAX kabels, direct na de splitter. Goed beeld. 

COAX kabels verwisseld, geen storingen. Dus de oorzaak van de storing bevind zich ergens tussen het de aansluiting in de woonkamer en het kast dat internet en tv splitst. 

Ik alle hiertussen de COAX aansluitingen weer goed aangedraaid en heb RTL7 nu alleen beeld, de overige kanalen niet E48 meldingen.

 

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @skuitje 

dan zul je wellicht toch het e.e.a. moeten gaan vervangen, maar zo zie je maar, dat wat altijd goed heeft gewerkt… 

Kijk even na wat je zelf kan doen, en vervang in huis wat je zelf kan, daar dit voor jezelf is (alles na de splitter op/en het AOP) en wacht anders even af tot een moderator reageert. Deze kan dan een monteur regelen voor de rest. Uiteraard kan deze meer doen, maar dat is dan voor eigen rekening. E48 is nog steeds een signaalprobleem, en dus met alles nu dan ook maar goed worden nagezien om niet straks weer problemen te hebben. 

skuitje
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

ik ben erachter wat het is. De oorzaak van de storing is het kastje  (NTU-862) wat R-TV signaal versterkt/splitst voor beneden/boven. Nu hebben wij boven geen behoefte aan TV dus die zou er tussenuit kunnen. 

Het heeft me alleen een COAX kabel van +-15m naar de woonkamer gekost want die heb ik in tweeën getrokken. Deze COAX was overigens net te kort om op de splitter aan te sluiten dus een nieuwe, iets langere COAX is zoizo nodig.

 

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Door de opdruk splitter van je aop te laten vervangen voor een poa-01 splitter verlaag je de demping van 8 naar 4db wat resulteert in een stuk beter signaal.

Uit 'n ander topic dat ik heb behandeld:

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemiddag @skuitje en welkom op de Community,

Goed dat je met je vraag op dit forum aanklopt. Zo te zien is er al goed met je meegedacht door de hier aanwezige experts. En ik begrijp uit je laatste bericht dat je ook de oorzaak van de storing (E48-52) gevonden hebt. 
De NTU-862 versterker is een verouderd type versterker wat niet alle frequenties doorlaat. Daarnaast is het van belang dat de kabels die je gebruikt een kabelkeurmerk hebben. Ik raad aan, zoals hier eerder is geopperd, de verouderde splitters ook te vervangen door een POA-1 splitter. Ik kan zo'n splitter en kabel (in de lengte 1.5, 3.0 en 5.0 meter) kosteloos toesturen. Laat je weten of je nog zo een splitter nodig hebt? 

skuitje
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik ben zelf erachteraan gegaan en heb inmiddels de poa-1 splitter binnen en een nieuwe coax kabel. Even afwachten of het signaal goed genoeg is of dat deze alsnog versterkt moet worden. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Laat maar even weten hoe het afloopt @skuitje 

 

Mvg. Willem

skuitje
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb weer beeld. 

 

Nadat @Willem-A had geadviseerd de POA ook te vervangen heb ik helpdesk gebeld en de situatie voor gelegd. Zij hebben mij goed te woord gestaan en meegedacht. Ondanks dat de meeting vanuit Ziggo “0” was, stemde ze in om ook de POA te vervangen. Zelf heb ik de COAX kabel vervangen, contactdoos in de muur bij de TV, en de genoemde versterker verwijderd. DE klantenservice vertelde dat ik een versterker nodig zou hebben, COAX is immers 15m. Echter, doordat Willem zei dat het signaalverlies door een nieuwe POA verminderd zou dit alsnog kunnen werken, wat nu bevestigd is. 

Willem bedankt voor het meedenken, je hebt me uitstekend geholpen. Ziggo helpdesk heeft me ook uitstekend te woord gestaan en geholpen.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @skuitje 

klasse! Het verband tussen kabellengte en versterker is niet altijd dezelfde. Dat hangt ook af van de sterkte van het signaal, en of er bv. meer apparaten zijn aangesloten. En is het nodig, kan het altijd nog, maar versterk dan ook niet te veel, want ook dat is funest. 

Als het nu goed werkt, mooi zo laten. 

Veel kijkplezier en graag gedaan. 

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Heel fijn dat er weer beeld is, @skuitje! Thanks voor het laten weten hiervan! 
@Willem-A ook bedankt voor het meedenken en de tips.

Veel kijkplezier!

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Graag gedaan @Erik P Ziggo !

Uitgelicht topic