Dzgo

Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

E37-32 op Humax 5200C & geen zenders gevonden

Wij hebben een (eigen) Humax 5200C en nemen daarop op via het Ziggo "free to air" signaal. Dat werkte jaren goed tot enkele maanden geleden er steeds vaker een foutmelding E37-32 stond bij het aanschakelen van de Humax. Gewoonlijk kon je na enige tijd wachten weer zenders zien. Maar hierdoor mislukten ook steeds vaker opnamen. Een fabrieksreset onlangs en een tijdje de stroom er af en opnieuw installeren van de zenders leek het te verhelpen.

Tijdens onze vakantie is de analoge tv uitgeschakeld; of het er mee te maken heeft weet ik niet maar het probleem was weer terug. Ik probeerde opnieuw de fabrieksreset; dit lukte 1 x maar E37-32 bleef. Nogmaals geprobeerd. Nu kan ik zelfs geen zenders meer instellen. Ik gebruik de frequentie (164,00), netwerkid (04444) en symboolwaarde 6900 die bij onze postcode hoort (alle gevonden varianten geprobeerd zoals 05555 en auto voor de symboolwaarde). Signaalsterkte is 90% en kwaliteit 100% maar ik blijf Geen zenders gevonden krijgen. Het signaal komt bij de Humax binnen en gaat vandaar door naar de TV; op het zelfde moment dat ik op de Humax geen zenders vind heb ik op alle zenders een uitstekend beeld op de tv.

Wat kan ik nog doen of wat veroorzaakt dit?

Dick
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Dzgo
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Beste Evert en Robbo,

Bedankt voor de reacties. Enige tijd na het posten van dit bericht en een flink aantal extra "Zoeken" pogingen verder had ik opeens weer wel de zenders er in. Ik gebruik inderdaad een FRA-752/N signaalversterker. Die is geplaatst door een externe monteur, via Ziggo, toen vorig jaar na zenderwijzigingen een aantal zenders (BBC, België) het niet meer deden, ook niet op de tv. De signaalversterker loste het op en bovendien zijn toen alle kabels en kastjes vervangen dus daar zit het probleem waarschijnlijk niet in. Ik heb ook een reactie van Quantis Electronics, de Humax leverancier. Als ik een kwaliteits- en sterkte% zie dan zijn de ingevulde getallen goed. Men gaf aan dat de verschijnselen meer duiden op een probleem met de signaalprocessor omdat die percentages ook nog eens vrij constant zijn en dan moet je aan een mainboard vervanging denken. Dus het lijkt er op dat de Humax hier de oorzaak is.

DIck

Bekijk in context

20 Reacties 20
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Dick,

Een E37 foutmelding geeft aan dat er een storing in het Ziggo netwerk is, echter zoals je aangeeft doen alle andere tv's het tijdens deze foutmelding gewoon prima. Het lijkt er daarom op dat het signaal naar de Humax toe niet helemaal goed is.

Kun je wat foto's plaatsen van de coax aansluitingen?
En maak je gebruik van een versterker? Een signaalsterkte van 90% is namelijk best wel hoog..

Groet,
Evert
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Dzgo Mijn vermoeden is dat je in het voormalig upc gebied zit. Voer eens de de volgende gegevens in bij de humax via het tabel van deze link:http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/netwerktabel.shtml
Dzgo
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Beste Evert en Robbo,

Bedankt voor de reacties. Enige tijd na het posten van dit bericht en een flink aantal extra "Zoeken" pogingen verder had ik opeens weer wel de zenders er in. Ik gebruik inderdaad een FRA-752/N signaalversterker. Die is geplaatst door een externe monteur, via Ziggo, toen vorig jaar na zenderwijzigingen een aantal zenders (BBC, België) het niet meer deden, ook niet op de tv. De signaalversterker loste het op en bovendien zijn toen alle kabels en kastjes vervangen dus daar zit het probleem waarschijnlijk niet in. Ik heb ook een reactie van Quantis Electronics, de Humax leverancier. Als ik een kwaliteits- en sterkte% zie dan zijn de ingevulde getallen goed. Men gaf aan dat de verschijnselen meer duiden op een probleem met de signaalprocessor omdat die percentages ook nog eens vrij constant zijn en dan moet je aan een mainboard vervanging denken. Dus het lijkt er op dat de Humax hier de oorzaak is.

DIck
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Dzgo

wat zie je bij de Humax als je naar de sterkte en kwaliteit kijkt? En heb je al eens een fabrieksreset van de Humax uitgevoerd? Het komt n.l. weinig voor dat het mainboard defect raakt.

Maar hoe zit het met de coax aansluiting op de Humax? Zit deze nog goed vast en maakt het verschil als je de coax stekker daarin voorzichtig beweegt?

Daarnaast is het raadzaam de Humax ook eens rechtstreeks op het AOP aan te sluiten met een zeer goed, liefst zo kort mogelijke kabel.

E37 wijst op een algemene foutmelding, dus daar kun je veel kanten mee op, maar probeer dus eens wat nu is genoemd.

PS: een uitgebreide reset werkt nog beter, maar dat laat ik even achterwege. Wat wel handig is, is de reset pas uit te voeren nadat de spanning een minuut of 20 van de Humax 5200c is gehaald.
Dzgo
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Op dit topic reageerde Willem van Humax met nog enkele nuttige opmerkingen en vragen; waarvoor mijn dank. Toen ik daar nog op wilde antwoorden bleek dat niet meer te kunnen omdat het topic op beantwoord staat. Dat was niet het geval, dus hier is het vervolg in een apart topic.

Willem vroeg:
1 wat zie je bij de Humax als je naar de sterkte en kwaliteit kijkt:
-->Signaalsterkte is 90% en kwaliteit 100%. De eerste iets minder als ik niet direct op de AOP aangesloten ben maar minimaal 80%.
2 Maar hoe zit het met de coax aansluiting op de Humax?2
De coax aansluitingen zijn goed en zitten goed vast. De E37 melding verdwijnt ook niet als je dat allemaal nog eens goed aandrukt. Bedenkt dat vanuit de Humax het uitgaande antennesignaal naar de tv gaat en op ieder moment is het tv beeld prima. Als er iets met het inkomende signaal mis zou zijn zou ik toch ook problemen moeten hebben met het doorgelust signaal?
3 een uitgebreide reset werkt nog beter,
Ik heb een factory reset gedaan, na lange tijd de spanning er af te hebben gehaald. Dat leidde in de eerste instantie tot de onmogelijk de zenders weer in te stellen; na een keer of 20 proberen over een dag werkte het opeens wel. Wat is een uitgebreide reset en hoe doe je dat?

De huidige situatie is dat we in de middag de Humax aanzetten als we iets willen opnemen. Dan hebben we 's avonds gewoonlijk wel beeld. Het kan dus een uur of uren duren. Het is voor mij erg lastig beoordelen of het repareren (of vervangen, ze worden ook veel via Marktplaats aangeboden) van de Humax de oplossing is als een defect mainboard onwaarschijnlijk is. De rest werkt ook allemaal prima. Het duurt alleen heel erg lang voordat een signaal herkend wordt....)

Dick
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Dzgo/Dick,

soms duurt het erg lang vooraleer men weer op een topic reageert, áls men dat al doet en dan word er wellicht ten onrechte weleens vanuit gegaan dat een vraag is beantwoord. Maar altijd maar afwachten kan natuurlijk ook niet, want het komt vaak voor dat een vraagsteller nooit meer reageert. Tot zover de uitleg wat dit betreft.

1 wat zie je bij de Humax als je naar de sterkte en kwaliteit kijkt:
-->Signaalsterkte is 90% en kwaliteit 100%. De eerste iets minder als ik niet direct op de AOP aangesloten ben maar minimaal 80%.

Een signaalsterkte van 90% is aan de hoge kant. vergeet niet, dat wanneer de sterkte te hoog word, het absoluut misgaat. Probeer dus die 90% wat naar beneden te krijgen. Nu is 80% rechtstreeks op het AOP ook al vrij hoog, maar dat zou je eens wat kunnen gaan dempen. Indien de kwaliteit en de BER* (*zeer belangrijk!) echter goede waarden aangeven, gaat het doorgaans nog wel goed. Maar bedenk je dat de Humax al prima kan werken met een sterkte van 30%, al zal die waarde doorgaans wel hoger liggen.

Bedenkt dat vanuit de Humax het uitgaande antennesignaal naar de tv gaat en op ieder moment is het tv beeld prima. Als er iets met het inkomende signaal mis zou zijn zou ik toch ook problemen moeten hebben met het doorgelust signaal?

Maar hoe word er dan gekeken? Is dat analoog/digitaal (vrije zenders) of via een CI module? Daarin zit natuurlijk wel verschil, vooral als het om analoog of digitaal gaat. Maar in beide gevallen hoeft het nog niet zo te zijn dat het ook dan misgaat. Het kan dan dus ook prima zo zijn dat het op de Tv zelf uitstekend verloopt.

3 een uitgebreide reset werkt nog beter,
Ik heb een factory reset gedaan, na lange tijd de spanning er af te hebben gehaald. Dat leidde in de eerste instantie tot de onmogelijk de zenders weer in te stellen; na een keer of 20 proberen over een dag werkte het opeens wel. Wat is een uitgebreide reset en hoe doe je dat?

Wat je hier aangeeft wijst natuurlijk al op een fout die ergens optreed, want na een reset moet de Humax in één keer de zenders weer kunnen opslaan. Maar hoe was de Humax toen aangesloten? Was dat op de 'oude' plek, dus bij de Tv, of stond de Humax toen rechtstreeks aangesloten op het AOP? Het is raadzaam de Humax eens een uitgebreide reset te geven, hierna te benoemen, en deze met een goed, zo kort mogelijke kabel rechtstreeks aan te sluiten op het AOP. Want nogmaals, als de Humax het goed doet, wil dat nog niet zeggen dat de Tv zelf het goed doet, maar ook andersom geld dat. Het zijn nou eenmaal verschillende apparaten welke ook de eigen eisen stellen aan het signaal.

Een uitgebreide reset voer je zo uit:

-Haal de spanning geheel van het apparaat
-Verwijder alle kabels
-Sluit na zo'n 20 minuten alle kabels weer aan
-Schakel de spanning in
-Schakel de Humax in
-Voer direct nadat de Humax is opgestart een fabrieksreset uit en formatteer hierbij meteen de harde schijf. Alle bestanden op de schijf gaan daarmee wel verloren, maar, ook al klinkt het vreemd, de schijf kan wel voor issues zorgen v.w.b. de werking van de Humax. Regelmatig formatteren is dan ook zeer aan te raden.

*Reinig ook even de chip op de smartcard en plaats en verwijder deze enkele keren achtereen in en uit de Humax.

Je relaas lezende is de kans op een defect wel aanwezig daar de Humax echt in een keer de zenders moet opslaan.

Nu geef je alleen de sterkte en kwaliteit aan, maar ik ben ook wel benieuwd naar de BER en dat bij beide tuners. Dus alle waarden, bij beide tuners en in bij wat verschillende zenders. Die kun je uitlezen als je 1 of 2 zenders opneemt en een ander bekijkt.


Succes!
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hoi Dzgo, ik heb het originele topic weer opengezet en de berichten samengevoegd!
Dzgo
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt Mark voor het samenvoegen en Willem voor het uitgebreide antwoord. Vorig jaar, na een zenderherindeling, kon ik een aantal stations niet meer ontvangen op de Ziggo (oa België, BBC). Mijn signaal komt binnen in de meterkast, gaat door naar vertrek 1 (waar de internet router ook staat) en vandaar naar de huiskamer. Een via Ziggo gestuurde externe monteur loste dit probleem op met een Technetix antenneversterker, vandaar die 80% signaal. Ik kan hiervoor een afstandsgebonden uitgang kiezen, deze staat nu op 4 in overeenkomst met de kabellengte tot de huiskamer, maar ik verwacht dat het verminderen van het signaal weer het verlies van die zenders betekent.
Inderdaad gebruik ik het "free to air" signaal uit het "analoge" pakket, geen smartcard opties in voormalig UPC gebied helaas. Na genoemde maatregel vorig jaar heeft het 6-9 maanden probleemloos gewerkt tot deze E37-32 weer in toenemende mate terugkwam. Al dit tijd werkte de tv zonder problemen maar ook hier waren op de Humax missende zenders (voor binnenkomst van die versterker dus) slecht van kwaliteit.

Juist omdat het in verder onveranderde constructie maanden goed gewerkt heeft lijkt het logisch dat of de Humax ergens een probleem heeft, of een latere Ziggo herindeling het probleem heeft gebracht. DIe uitgebreide reset heb ik precies zo gevolgd (wat toen tot het probleem leidde tdat ik pas na veel herproberen de zenders kon installeren) maar steeds zonder de harde schijf te wissen; daar staat nog van alles op wat we nog willen kijken. De Humax staat (en stond) direct op het kastje in de huiskamer aangesloten, ook netjes vervangen vorig jaar overig, net als de kabels, en het altijd werkende tv antennesignaal komt van de uitgaande antenneaansluiting van de Humax. Ik kan hier zelf ook nog eens kijken wat de Humax Ziggo box (die voor "analoge apparaten" zeg maar, die hebben we inmiddels ook) doet als de Humax niets doet maar ik denk dat die ook gewoon wel zal werken.

Wat ik niet weet is wat de "BER" is. Maar gezien alle suggesties denk ik toch dat ik niet heel veel meer kan proberen? Of kun je nog iets afleiden uit mijn aanvulling?

Dick
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Dzgo

dank voor de duidelijke uiteenzetting.

De BER is erg belangrijk en geeft het aantal bitfouten aan. Deze kun je uitlezen als je ook de sterkte en kwaliteit uitleest. DE BER is boven de lijntjes van sterkte en kwaliteit genoemd. Gaat het getal, standaard 0 bij geen fouten achter de BER oplopen, wijst dat erop dat er iets misgaat. En ik zou graag eens de sterkte, kwaliteit en BER zien bij wat verschillende zenders en beide tuners. Dat laatste lukt echter alleen als je 1 of 2 zenders opneemt en een ander bekijkt.

En breng anders eens de opnames die je hebt in veiligheid, want het formatteren kan zeker baten, al klinkt dat vreemd.

Ook is het raadzaam de Humax eens op een andere plaats aan te sluiten en dan doel ik het rechtstreeks aansluiten op het AOP, zonder tussenkomst van wat dan ook, met een zeer goede kabel. Heb je de kans, dan zou het mooi zijn de Humax bv. ook eens bij iemand anders welke Ziggo/UPC als provider heeft aan te sluiten.

En welke frequentie, of vooral ID code heb je nu gebruikt? Hier kun je ze allemaal terug vinden:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Dat zijn dus stappen welke je nog kan nemen, en waarvan er enkele, zoals het rechtstreeks op het AOP aansluiten, echt heel belangrijk zijn. Maar nogmaals, na een reset, of een uitgebreide reset moet een decoder/PVR in één keer de zenders weer opslaan.

Maar loop dit nog eens door en kijk dan nog eens naar het resultaat.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Dzgo, Heb je nog iets aan de laatste tip van Willem gehad?
Dzgo
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Beste Willem,

Weer mijn dank voor het uitgebreide antwoord. Als ik nu de Humax aanzet en de gebruikelijke E37-32 zie en dan naar (Menu) Installatie, Instellingen, Zenderzoeken ga dan zie op dat moment de voor mijn regio juiste waarden (die heb ik ook al eens zonder succes binnen enkele mogelijkheden gevarieerd)

Frequentie 164.00
ID 4444
Symbool: auto

Hieronder staan 2 bars, signaal (86%) en kwaliteit 100%. Een BER wordt in mijn Humax niet getoond.

Ik zie dat ik geen kabels heb waarmee ik de Humax op mijn antenneversterker (dus het 1e aansluitpunt) of direct op de uitgang van de CAI kan aansluiten. Ik heb dat vroeger wel eens geprobeerd maar geen idee meer met welke kabel; in ieder geval niet een die ik er nu tussen zie liggen ;). Het is inderdaad interessant te zien of het dan wel direct werkt.

De schijf kopiëren is niet zo simpel. Ik moet dan een Linux schijf aansluiten. Of via FTP maar dan moet ik 'm eerst toch bij het beginpunt kunnen aansluiten want daar heb ik een netwerkkabel en in de huiskamer niet.

Alles overwegend denk ik dat het niet zo oplosbaar is. Zelfs als 'ie wel in dat 1e vertrek zou werken dan zou ik niet weten wat ik kan doen om 'm in de huiskamer werkend te krijgen zonder zenderverlies (waarvoor die antenneversterker is geplaatst in het 1e vertrek) . Juist omdat het systeem, bij een volledig signaal en kwaliteit, uiteindelijk steeds wel aangaat (en tot je 'm uitzet, ook blijft werken), bij mijn check net was het beeld er deze keer al binnen 10 minuten, denk ik dat iets in de Humax niet lekker werkt. Net een oude tv buis die opwarmen moet, 10 minuten minimaal maar gebruikelijk is tussen de 30 en 90 minuten.

Mocht ik nog eens wat vinden dan laat ik het zeker weten.

Dick
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Dzgo

de BER word absoluut aangegeven in de Humax, want elke Humax doet dit. Dat weet ik absoluut zeker. Je ziet boven de 2 balkjes van sterkte en kwaliteit de frequentie en daarachter zie je de SR ratio, en dan de BER. Daar staat BER{E-6} : 0* (*dit laatste getal loopt op als er meer bitfouten zijn). Je kan dit zien middels Signaaldetectie:

-Menu
-Instellingen
-Systeem
-Signaaldetectie

Maar het heeft in dit geval geen zin de Humax op een signaalversterker aan te sluiten. Als je gaat versterken, gaat dat zeker leiden tot issues, daar de sterkte nu al erg hoog is. 86% is nl. behoorlijk veel. Als je dat nog meer omhoog brengt, is de kans op issues alleen maar groter. Ik zou dan eerder het signaal gaan gaan verzwakken. De Humax zal nl. nog uitstekend werken met een sterkte van 30%. Iets lager kan zelfs nog. Dus als je het nu wat verzwakt is de kans op succes groter als wanneer je nog meer gaat versterken. Maar dit kan wel een lastig issue zijn. Een verzwakker voor het signaal vind je bv. op www.allekabels.nl

Voor het kopiëren van bestanden naar een externe schijf, kijk dan even hier:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/tip-opnames-vanaf-de-humax-op-schijf-zetten-en-deze-laten-inlezen-door-de-pc-23291

Dat hoeft dus geen Linux schijf te zijn. Maar er moet wel een geschikte schijf worden gebruikt, en dat is soms wat lastig, daar er tegenwoordig ook steeds vaker opstartbestandjes op staan. Maar kijk dus even op dat topic. *De Humax kan zelf de schijf formatteren (EXT.3) maar je kan dat ook door de PC laten doen. Maar ook dan in EXT.3.

FTP is ook een oplossing, maar dan dient de PC eigenlijk bekabeld op het Internet te worden aangesloten en hieraan kleeft wel dat je daarin wat thuis moet zijn. Ook hiervoor is er een topic aangemaakt:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209

Maar de opstarttijd is natuurlijk veel te lang. Zelfs vanuit de energiespaarstand vergt dat normaal gesproken hooguit een paar minuten. 10 minuten is dus veel te lang, en de andere tijden welke je noemt zijn natuurlijk helemaal niet gewoon, maar vraag is wel of het zolang duurt alvorens je beeld ziet, of dat het het opstarten zo lang duurt.

Gezien de foutcodes etc. is het:

-Goed toch eens de BER te controleren.
-Het signaal te verzwakken
-Een foto te maken van het AOP van Ziggo en deze anders eens te laten vervangen, waarbij meteen het signaal word gemeten.
-Te laten weten of het opstarten zo lang duurt, of de tijd totdat er beeld is.
-De Humax toch eens wat langer van de spanning te halen en een keer de uitgebreide reset te herhalen waarbij meteen de schijf word geformatteerd. Herhaal dat laatste nog een paar keer.
-De Humax eens rechtstreeks op het AOP aan te sluiten met een kabel waarvan je weet dat deze absoluut goed is, en geen kans op instraling heeft. (je kan van Ziggo een kabel tot bepaalde lengte ontvangen, welke gratis is.
-De chip op de smartcard te reinigen met een zachte, niet pluizende doek.

Veel succes!
Dzgo
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Beste Willem,

Wow, dat is snel!

Wat de verzwakker betreft: ik vrees dat ik dan BBC, België en Discovery weer kwijt ben, want dat was de aanleiding voor de antenneversterker. Maar ik kan wel eens uitgang 3 ipv 4 proberen, die is voor een kortere kabellengte, dat zal hetzelfde effect zijn. De chip op de smartcard is niet van toepassing, want in UPC gebied heb ik geen smartcard ("free to air" signaal). Het opstarten zelf is snel genoeg (we kunnen binnen 30-40 seconden opnames bekijken); het is echt de tijd dat E37-32 staat in plaats van dat je beeld op de kanalen ziet. Die kabel zal ik aan gaan vragen bij Ziggo en dan testen en als ik de programma's inderdaad kan overbrengen is een herformattering van de schijf zo en zo wel een goed idee. En die Signaaldetectie optie had ik nog niet gezien. Ik zie daar nu:

Tuner 1
330.00 Mhz
SR 6900
BER[E6].0
(+ die kwaliteit en signaalbalkjes)
en Tuner 2 staat helemaal niets.

Ik heb nu beeld, ik zal het ook nog eens proberen als er weer een E37-32 staat.

Ik kom hier zeker op terug maar dat kan (deels) even duren.

Goed weekend!

Dick
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Dzgo

als je zenders kwijtraakt als je de signaalsterkte omlaag brengt is er echt iets mis. Ik heb hier de sterkte op zo'n 50-60% en mis geen enkele zender. Zoals gezegd kan de Humax nog uitstekend werken met een sterkte van 30%, wat lager nog zelfs, als de kwaliteit maar 100% blijft en de BER 0.

Ik zie regelmatig nog dat men de sterkte zo hoog mogelijk wil opvoeren: Fout! Je krijgt bij een te hoge, net als een veel te lage sterkte, absoluut problemen. De 86% sterkte wel je noemt is echt al fors en helemaal niet nodig. Is dat wel zo is er iets mis, en kan beter een monteur eens alles komen meten en desnoods meteen het AOP vervangen. Maar let op: alles na de splitter op het AOP is voor jezelf. Zorg dus dat dit allemaal in orde is.

Even vergist v.w.b. de smartcard, maar het rijtje in mijn hoofd, zodat ik ook deze vaak standaard meeneem. Is in fUPC gebied inderdaad niet aan de orde. Wat dat laatste betreft hier al eens gekeken? Ik plaats en lees zoveel dat ik niet alles kan onthouden:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

De E37-32 melding kan zoals gezegd een lastige zijn, maar ook voortkomen uit het AOP. Dus deze eens (gratis) laten vervangen en dan alles door laten meten is zeker niet verkeerd. De Humax eens ergens anders aansluiten als je daar de kans voor hebt is tevens een goede stap.

BER is dus 0 in dat geval. Dat is oké. Dat je niets ziet bij tuner 2 komt omdat je daar da op dat moment geen gebruik van maakt. Die kun je echter wel uitlezen, en dat doe je zo:

-Neem 1 of 2 zenders op
-Bekijk vervolgens een andere zender
-Lees nu de waarden uit op beide tuners

Ik reageer later weer even als je geplaatst hebt, maar wil zo mijn bed in daar ik me niet lekker voel. Maar voor nu weet je weer wat.

Mvg. Willem
Goed weekeinde.
Dzgo
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Beste Willem,

Ik ben onder de indruk van de tijd en moeite die je besteedt aan het beantwoorden van Humax vragen. Hopelijk ben je inmiddels weer fit.

Die antenneversterker kwam er door een via Ziggo gestuurde externe monteur. Ik had toen via de helpdesk gevraagd waarom de genoemde zenders niet meer werden ontvangen na een zenderaanpassing en op de TV wel maar in slechte kwaliteit. Toen heb ik de Humax wel op het 1e punt van binnenkomst van het signaal aangesloten (in een kantoorruimte) en daar waren de zenders prima te zien. Vandaar die versterker voor de ongeveer 10 meter kabel van kantoor naar huiskamer en dat loste het probleem op, dat alles kwam dus al van een monteur die toen werkelijk alles al heeft nagekeken en waar nodig vervangen. Ik moet nu beslissen of ik verder experimenteer met het verbeteren van het aansluitpunt (als dat nodig was zou die monteur het destijds denk ik gedaan hebben denk ik een beetje) en een extra controle in het beginpunt. Ik heb inmiddels ook vastgesteld dat een recente opname tot 3/4 goed gaat (Humax is vooraf tijdig aangezet) maar dat dan plotseling het programma 15 minuten verder doorgaat. Het signaal lijkt weggevallen en de Humax is doorgegaan met opnemen toen het we weer was, een tijd later. Dat gebeurde al vaker maar niet recent. Daarom denk ik toch dat het apparaat storingen vertoont en moet ik wellicht eens gaan kijken naar het ruime aanbod van gebruikte apparaten die misschien wel probleemloos werken, net als mijn apparaat 3/4 jaar geleden.

De uitkomst laat ik nog wel weten. Dat zal even duren denk ik en als dit onderwerp in de tussentijd wordt afgesloten maak ik er wel een nieuw van.

Dick
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Dzgo

graag gedaan en dank voor de update. Ik lees het wel als er iets mocht zijn. Word morgen geopereerd maar dat is niet een al te grote ingreep, dus lees het wel als er een update is.
Dzgo
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Beste Willem,

Is de operatie goed verlopen?

Een goed herstel toegewenst!

Dick
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Dzgo

Ja, hoor, gaat prima. Beetje rustig aan, dan kom het wel goed.

Bedankt! Doet goed.

Hoe ver ben jij daar met je onderzoeken?

Gr. Willem
Dzgo
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Willem,

Mooi dat het goed gaat.

Dat onderzoek zal nog wel even duren. Ik moet eerst ook met Ziggo contact opnemen. Voorlopig gaan de meeste (niet alle) opnamen goed als we de Humax ruim van te voren aanzetten. Niet ideaal uiteraard maar als zonder die workaround zou ik nog wat meer haast maken :wink:.

MVGR
Dick

Uitgelicht topic