caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

De knuppel in het hoenderhok

Ik heb het volgende verzoek via het contactformulier ingediend bij Ziggo:

 

Ik verzoek u dit bericht te beschouwen als een klacht als bedoeld in artikel 24 lid 1 van uw Algemene Voorwaarden.

In het verleden heb ik al enige malen geprobeerd u te bewegen mij toe te staan een eigen modem/router direct op uw coax kabel (Abonnee Overname Punt) aan te sluiten. U heeft dat steeds geweigerd. De materie is u dus genoegzaam bekend.

Sinds de invoering van het Besluit Eindapparaten van 12 december 2016 is de wettelijke situatie echter gewijzigd. Krachtens artikel 2 van dat besluit bent u gehouden de technische specificaties van uw netwerkaansluitpunten op een internetpagina te publiceren. U heeft dit nagelaten, en u bent dus in gebreke.

De ethernetaansluiting van uw modem/router is geen aansluitpunt als bedoeld in artikel 2. Het betreft dan een indirecte aansluiting als omschreven in artikel 1 lid 1.i van het besluit. Artikel 4 van de toelichting van het besluit noemt specifiek DOCSIS modems zoals die gebruikt worden voor uw coax aansluitingen.

Ik verzoek u om voor 1 juni 2020 de bedoelde specificaties te publiceren, zodat ik daarna een zelf aan te schaffen AVM Fritz!box modem/router op de coax kan aansluiten.

Voor het overige behoud ik mij alle rechten voor.

 

Alle vragen, opmerkingen, en vooral steunbetuigingen zijn welkom.

 

 

99 Reacties 99
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ach ja, je weet hoe ik hierover denk. Steun!

KPN was toch weer een stapje verder.
https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm
Fritz!Box kan ook worden gehuurd. Het lijkt wel of KPN een soort Premium XS4ALL aan het worden is. Hoe raar dat daar intern ook is gegaan. Ook: Betere technische support voor een paar Eurootjes meer. Ik heb dit niet kunnen voorzien.

Nog wel dit voor Ziggo. Ook graag IPv6 erbij.
Nou, het zal me wat gaan worden.
We blijven natuurlijk optimistisch.

Ziggo/LGI loopt m.i als een soort technologische klungelaar achter de feiten aan.
Niet elke klant zal hier thans van wakker liggen. Sommigen nu al wel. Hoeveel? Enige zorg voor de toekomst, lijkt me verstandig. KPN rukt op, met haar weer opgepakte investeringen in Glas. Pas op Ziggo! Ook met dat thans potsierlijke concurrentiegedreven, klant teleurstellende 1Gbps/50Mbps over coax.
Verkopen mag wel 1 zijn, maar goede technische oplossingen is beter.

 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

KPN wil de XS4ALL klanten te vriend houden nu ze XS4ALL willen gaan opheffen. Daarom geven ze nu ook Fritz!box routers uit.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-tv/internet-keuze-netneutraliteit-en-snelheid/ik-wil...

Duidelijkere regels in de maak

Om tot duidelijkere regels te komen, vroeg het ministerie van Economische Zaken en Klimaat de mening van Nederlandse burgers, telecomaanbieders en andere bedrijven. Uit de meningen blijkt dat er zorgen bestaan over de veiligheid van het netwerk. In Europees verband wordt gewerkt aan regelgeving die de veiligheid van eindapparaten, waaronder modems, moet verbeteren. Het ministerie vindt het belangrijk om bij die regelgeving aan te sluiten.

Daarnaast zijn de Europese toezichthouders bezig om richtlijnen te ontwikkelen voor de positie van het netwerkaansluitpunt. Ook de ACM werkt daaraan mee. Pas als de Europese richtlijnen duidelijk zijn, kan de ACM voor Nederland bepalen waar het netwerkaansluitpunt zit.  En dan kunnen we u ook zeggen welke soorten eindapparaten, bijvoorbeeld modems, u zelf mag kiezen. Wij verwachten uiterlijk in 2021 meer duidelijkheid te kunnen geven.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Dat gewerkt wordt aan eisen voor de veiligheid van eindapparaten is prima, maar dat heeft niets te maken met de vraag wat een eindapparaat is.

De Europese richtlijn is glashelder over de vraag wat een netwerkaansluitpunt is, en dat is geen ethernet verbinding aan de achterkant van een modem. De Duitse wet spreekt die deze richtlijn uitvoert specifiek over een passieve aansluiting, dus geen modem of router van de ISP.

Een voorbeeld van een indirecte aansluiting zou zijn als een flatgebouw een 100 Gb glasvezel aansluiting heeft, en het verkeer op die aansluiting maakt gebruik van VLANs. Je moet dan een bridge plaatsen die het verkeer van de diverse VLANs uit elkaar trekt, en per VLAN op een poort aanbiedt aan de consument. Het is logisch dat je de consument geen controle kunt geven over de VLAN configuratie. Maar de router die dan achter zo'n poort komt is weer een eindapparaat volgens de richtlijn.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@caesar Ik ben benieuwd naar de reactie (al is die denk ik te voorspellen). Goed initiatief.

Noardbergum

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb net ook gechat met ziggo om mijn 6490 aan te melden zei weigeren mij CM MAC adres te activeren dus hoop dat u groen licht krijgt Caesar 

 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Be rt 

Ik heb Consuwijzer de volgende reactie op die pagina gestuurd:

 

U schrijft op deze pagina dat men nog bezig is te definiëren wat een eindapparaat is. Mogelijk dat er her en der nog iets aangescherpt moet worden, maar de bedoeling van richtlijn 2008/63/EG is glashelder. De consument moet zijn eigen modem c.q. modem-router kunnen gebruiken voor zijn internet verbinding. De richtlijn is nu 12 jaar oud, het Besluit Eindapparaten 3,5 jaar. En dan moeten we wachten to 2021 tot iedereen een ei gelegd heeft over wat een eindapparaat is? En dan moet daar weer een Europese richtlijn voor komen, die dan in Nederland weer jaren later getransponeerd wordt? Dan zijn we 20 jaar verder na inwerkingtreding van richtlijn 2008/63/EG. De richtlijn en het besluit zijn geldende wetgeving, en die dient gehandhaafd te worden. Als men over 8 jaar weer andere ideeën heeft, dan verandert men dan maar de regelgeving. Nu is de regelgeving heel duidelijk, een consument mag zijn eigen modem c.q. modem-router aansluiten, en de internet service provider moet daar aan meewerken. Ik verwacht dat de ACM de wet uitvoert, en daarbij de belangen van de consument behartigt. Dat is tenslotte de bedoeling van deze regelgeving. Mag ik er van uitgaan dat de ACM het besluit uit wil voeren?

 

Eens kijken hoe ze reageren.

pox-ie

Level 10
  • 417Posts
  • 8Oplossingen
  • 132Likes

ik wilde eigenlijk vragen wat nou het voordeel van zo'n modem is, aangezien ik heel wat jaren geleden ook een fritzbox had met demon en later xs4all….. maar de technologie staat niet stil 🙂 

ff googlen en kwam hier wat uitleg tegen   https://www.telegraaf.nl/lifestyle/1269741229/baas-in-eigen-huis-bij-kpn

count me in 🙂

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@pox-ie 

Kijk maar even wat een kabel Fritz!box kan:

Fritz!box 6660 , Fritz!box 6591

 

skinkie

Level 7
  • 175Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

@caesar uit ervaring - laten we zeggen dat het boekje van DerEngel in mijn kast staat - weet ik dat je een CM MAC moet kunnen instellen in software. Heb je AVM al eens een verzoek gestuurd om je hierbij te helpen?

 

Ik kwam hier via de discussie https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/hoger-snelheid-modem-6490-56342 van @Noardbergum . Krijgen jullie geen “activatiepagina” portal op dat low speed netwerk? Dat kreeg ik in het verleden wel.

pox-ie

Level 10
  • 417Posts
  • 8Oplossingen
  • 132Likes

hmm die Fritz!box 6660  ziet er wel compleet uit .

Dus wat ik zo lees van @Noardbergum is het enige wat nodig is om dit modem werkende te krijgen dat ziggo het CM MAC adres van je modem te activeren ?

Is er niet iets van een “clone mac adres” optie in die Flitzbox?? 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@skinkie  @pox-ie 

Er speelt veel meer. Volgens de DOCSIS normen moet de ISP (dus Ziggo) de router van firmware voorzien, de gebruiker kan dat niet eens.

Ziggo moet dus het nodige doen voor ieder type DOCSIS router dat gebruikers willen aansluiten. Maar dat is niet erg, want de importeurs weten dit ook, en zullen dus hun medewerking willen verlenen, anders verkopen ze geen routers.

skinkie

Level 7
  • 175Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

@caesar ik heb DD-WRT op eigen kabelmodems draaien. Daarmee in het verleden hele leuke dingen gedaan op het Ziggo netwerk. Een firmware van Ziggo hoeft er niet op, mits de provisioning van certificaten maar goed gaat.

@pox-ie klonen kan dus. Maar ik heb het idee dat zelfs dat niet hoeft. Het enige wat je voor elkaar moet krijgen is om op de captive portal komen. Stuur me even een prive berichtje als je zo’n Fritsbox modem hebt. Wellicht is dat sneller dan dat ik er zelf eerst een moet bestellen 😉

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@skinkie 

Het is natuurlijk geen firmware van Ziggo, maar de officiële firmware van de fabrikant.

Het is natuurlijk leuk om een kabelmodem te hacken (ik gebruik die term omdat het aanpassen van zelfs de officiële firmware volgens de DOCSIS normen nadrukkelijk is voorbehouden aan de ISP), maar dat lijkt mij nu niet het beste argument om te hanteren bij deze kwestie.

Mijn bedoeling is natuurlijk alles volgens de officiële methodes op te zetten.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@caesar

Je kan hoog springen en laag springen en allerlei artikelen aanhalen waarin besluiten zijn genomen.

Maar ik vertel je voorlopig gaat het NIET gebeuren zeker niet voor dat 2021 voorbij is.

Zolang deze ambtelijke molen draait en er niet gehandhaafd gaat worden kan je het echt wel vergeten.

En handhaven gaan ze niet zeker zolang de discussie Europees gezien loopt

Doe zoals ik , modem in bridge dikke asus router er aan hangen voorzien van merlin build software en altijd een super goede stabiele internet verbinding waar ik van alles mee kan.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Ronihd 

Een mooi citaat:

Overwegende dat technische en economische ontwikkelingen een aantal Lid-Staten ertoe hebben gebracht het stelsel van bijzondere of uitsluitende rechten op telecommunicatiegebied te herzien ; dat met name de snelle groei van de verschillende typen eindapparatuur en van de vele gebruiksmogelijkheden ervan het noodzakelijk maakt dat de gebruikers een vrije keuze uit deze typen wordt geboden zodat zij ten volle van de technologische vooruitgang op dit terrein kunnen profiteren ;

Dit is lid 2 van de overwegingen van richtlijn 88/301/EEG, en ja die stamt inderdaad uit 1988. Mogelijk was je toen nog niet eens geboren.

artikel 4 uit die richtlijn:

De Lid-Staten zorgen ervoor dat de nieuwe eindpunten van het openbare net aan de gebruiker zelf de mogelijkheid bieden eindapparatuur aan te sluiten en dat de fysieke eigenschappen van die eindpunten uiterlijk op 31 december 1988 worden gepubliceerd. De óp 31 december 1988 bestaande aansluitpunten moeten, indien de gebruiker het verzoekt, binnen een redelijke termijn worden uitgerust met een eindpunt waarop rechtstreeks eindapparatuur kan worden aangesloten

En dan gaan we ons nu in 2020 nog eens zitten afvragen wat nou een eindapparaat is? Het is wel goed wat mij betreft. Iedere modem c.q. modem-router die een consument gewoon in de winkel kan kopen, is wat mij betreft zo'n eindapparaat.

En waar vind jij op de website van Ziggo de fysieke eigenschappen van het eindpunt die Ziggo nota bene al sinds 31 december 1988 verplicht is te publiceren?

 

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
caesar wrote:

Volgens de DOCSIS normen moet de ISP (dus Ziggo) de router van firmware voorzien, de gebruiker kan dat niet eens.

caesar wrote:

ik gebruik die term omdat het aanpassen van zelfs de officiële firmware volgens de DOCSIS normen nadrukkelijk is voorbehouden aan de ISP

 

Kan je aangeven waar dat staat? Net als DVB is DOCSIS een openbare standaard/specificatie die wordt beheerd via de CableLabs organisatie in samenwerking met fabrikanten en ISP's. Om ervoor te zorgen dat apparatuur ontwikkeld voor de DOCSIS specificaties zich houdt aan die standaard is er uiteraard ook een certificatie programma zoals er bij alle openbare standaarden meestal een certificatie programma is. In Europa voert Excentis het testen en certificeren van apparatuur uit al zal hun rol in de toekomst mogelijk anders worden als er straks geen specifieke EuroDOCSIS versie meer is. Vooralsnog is dat wel het geval aangezien DOCSIS 3.1 apparatuur ook backwards compatible zal moeten zijn met oudere EuroDOCSIS versies. ISP’s zijn uiteindelijk ook de afnemers van de producten die de fabrikanten op basis van een bepaalde versie van de DOCSIS specificaties hebben ontwikkeld en uiteraard zullen fabrikanten met optionele zaken in de rekening houden met veelvuldig door ISP gekozen opties. Dit is ook de reden waarom ISP’s verplicht moeten worden om hun keuzes openbaar te maken. Stel dat Ziggo bijvoorbeeld in Nederland een bepaalde technische implementatie (L2VPN) zou hebben gekozen om het delen van hun DOCSIS infrastructuur met andere providers mogelijk te maken dan moeten de fabrikanten daar wel rekening mee houden in hun apparatuur.

 

 

skinkie

Level 7
  • 175Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes
caesar wrote:

@skinkie

Het is natuurlijk geen firmware van Ziggo, maar de officiële firmware van de fabrikant.

Hoe heb je vastgesteld dat de Fritzbox nu geen firmware heeft? 

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
skinkie wrote:

Hoe heb je vastgesteld dat de Fritzbox nu geen firmware heeft? 

Natuurlijk heeft een Fritzbox modem voor DOCSIS firmware anders zou dat apparaat niet door Excentis gecertificeerd kunnen worden voor compabiliteit met een bepaalde DOCSIS versie waardoor die modems onbruikbaar zouden zijn.

Uitgelicht topic