Lunat1ek

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Connectbox in bridge met EdgeRouter X

Hoi,

Zoals in de titel al zegt, ik wil mijn eigen router (EdgeRouter X ) gebruiken in combinatie met een Ziggo Connectbox in bridge mode

Ik heb al verschillende topics gelezen, maar er zijn nog wat dingen die voor mij nog niet duidelijk zijn.

Bij het configureren van de ERX, moet ik kiezen voor een static IP of voor DHCP?

Wat zijn de gegevens die ik moet invullen?
-Public IP?
-LAN IP?
-Default Gateway?
-DNS?
-DHCP?

En mijn laatste vraag, is deze optie inderdaad de beste optie voor mijn thuisnetwerk?

Alvast bedankt!
6 Reacties 6
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Je externe WAN IP krijg je van Ziggo mbv DHCP.
That's all.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Verder kan je in de ER-X de wizard gebruiken om het router-deel (en desgewenst het switch-gedeelte te configureren), van veilige standaard instellen te voorzien. Met de wizard wordt dan meteen een standaard firewall geconfigureerd.
Dit kan allemaal met de grafische interface.

Er zijn is internet (ook bij de fabrikant!) goede info te vinden
Ook zijn er aardig wat YouTube-video's over gemaakt. Zie bij voorbeeld de serie die via Crosstalk Solution te zien is. dit is de playlist.

Maar er zijn er veel meer. zie b.v. ook Willie Howe, Quick Tech Solutions, Lawrens Systems en Ben Pin. Om er zo maar een paar te noemen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
DennyW Jij hebt dus die EdgeRouter.
Nou, dan zwijg ik verder. Goed spul zo te zien.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Zeker goed spul. Ik heb ook een EdgeRouter (lite), maar voor de beginner niet de meest eenvoudige. De wizard kan je goed helpen inderdaad voor de basis. Wil je meer, dan zul je je er echt even in moeten verdiepen.

Aan de internet kant inderdaad DHCP gebruiken.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
hanh wrote:
DennyW Jij hebt dus die EdgeRouter.
Nou, dan zwijg ik verder. Goed spul zo te zien.


hanh , nou neen, ik zou het wel leuk vinden om er een bij te hebben in mijn huidige configuratie van de TC-7210 met full dual stack naast mijn eigen router in cascade, maar omdat ik niet zeker weet of de TC-7210 in die mode blijft en ook omdat mijn thuisnetwerkje eigenlijk van onvoldoende omvang is, stel ik aankoop maar steeds uit.

Qua prijs kwaliteits-verhouding is het een zeer leuk ding. Eigenlijk hoop ik ook dat er spoedig een vervolg type komt, omdat de rekenkracht eigenlijk iets te kortschiet voor wat het allemaal kan. Voor mijn 40/4 abonnement eigenlijk geen echt bezwaar, maar toch....

Er is helemaal geen reden waarom jij zou moeten zwijgen. Het ging mij erom dat deze goed betaalbare dingen, door verkopers en mede gamers aan Jan-en -alleman wordt aangeraden, ook aan mensen die zeer weinig weten van de materie. Bij deze EdgeRouters is default b.v. geen firewall actief / geconfigureerd. Je moet op zijn minst een wizard gebruiken, of als je voldoende kennis hebt alles handmatig doen (vaak is dit dan CLI-werk).
Een kleine hint vanaf mijn kant leek mij wel noodzakelijk.

Groet,
DennyW
T0x1c

Level 1
  • 86Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
DennyW
Opvolger van wat de ER-X die is toch snel genoeg voor gigabit?
Behalve dan voor vpn of qos misschien.
Hier iedergeval geen problemen met 500/40 en een ERLite-3 en anders zijn er altijd nog de ER-4, ER-6p en ER-12.

https://www.ui.com/edgemax/comparison/

Uitgelicht topic