bartelomeus65

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

connect box in bridged modus

Hallo deskundigen,
Ik heb een eigen router welke ik wil gaan gebruiken en dus heb ik mijn ziggo connect box in bridged modus laten zetten (geen wifi meer, ip adres laptop is niet meer in de range 192.168.178.x dus deze staat daadwerkelijk in bridge modus). Wanneer ik nu mijn laptop aan poort 1 koppel krijgt deze netjes een ip adres van de connectbox (84.27.47.x). Koppel ik vervolgens mijn router (fortigate fg50a) aan poort in dan zie ik in de webinterface dat de external interfact (=wan poort) op dhcp staat en de status is initializing en na enkele minuten verandert deze in failed. Ik heb de modem gereset maar dit heeft niet geholpen. Iemand enig idee waarom mijn laptop wel een ip adres toegewezen krijgt en mijn fortigate router niet? Ik heb probleem bij ziggo helpdesk voorgelegd en hun advies is "kijk eens op de ziggo community" maar krijg helaas geen oplossing gevonden. Iemand een idee waarom mijn router geen ip adres krijgt?
Groetjes Bart
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Ik ben een liefhebber van Mikrotik routers.

- erg veel mogelijkheden.
- snelle en veelvuldige updates.
- goede support via hun forum.
- erg betaalbaar.

- vereist wel enige kennis van netwerken.
- vergt wel inspanning om RouterOS te leren begrijpen.

Bekijk in context

23 Reacties 23
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Hallo bartelomeus65 ,

je kan proberen een oplossing te vinden op: https://forum.fortinet.com/
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Is het al gelukt?

Soms helpt ook een volledige reset door de reset button in te drukken achterop.

Issue met bepaalde Firmware: De resetknop kan alleen worden gebruikt in de eerste 30 seconden nadat de box weer normaal is na een power-cycle. Na dit tijdsinterval is de resetknop uitgeschakeld.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Ik zou die Fortigate vervangen, deze is al meer dan 5 jaar e.o.l./e.o.s.
bartelomeus65
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,
Bedankt voor de reacties maar helaas zit er nog geen oplossing tussen.
Ik heb de connectbox al gereset. Wanneer de connectbox niet in bridge modus staat krijgt de fortigate wel netjes een ip adres van de connectbox. Ik kan wel een andere router aan gaan schaffen maar ten eerste is een fortigate het neusje van de zalm welke nog altijd gesupport wordt en zijn updates krijgt en ten tweede welke router is wel geschikt? Aan welke eisen moet router voldoen. Blijkbaar deelt de connectbox op een andere manier een ip adres uit dan dat ziggo dat doet Ik ben dan ook benieuwd wat het verschil is. (ergens iets gelezen over vlan-id). Wanneer ik weet hoe ziggo ip nummers offert kan ik bij fortigate navraag doen.
Groetjes Bart
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Misschien kan je nog iets instellen bij de (router-)functies? B.v. van "router" naar "gateway". Ik roep maar wat.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Be rt wrote:
Is het al gelukt?

Soms helpt ook een volledige reset door de reset button in te drukken achterop.

Issue met bepaalde Firmware: De resetknop kan alleen worden gebruikt in de eerste 30 seconden nadat de box weer normaal is na een power-cycle. Na dit tijdsinterval is de resetknop uitgeschakeld.


Ik bedoelde hiermee de fortigate fg50a resetten.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
bartelomeus65

Ik zweer bij een Asus router met de alternatieve Merlinbuild.

Mijn modem staat ook in bridge en op lan port 1 mijn RT AC 3200 van Asus en die krijgt probleemloos de connectie met internet.

Stom misschien maar probeer even een andere UTP kabel en doe een reset met je huidige router zodat hij volledig terug gaat naar de fabriek instellingen.
bartelomeus65
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de suggestie.
Fortigate had ik ook gereset en andere kabel ook geprobeerd. Tevens al nieuwe kabel geprobeerd, geen knikken of iets te zien en maakt ook uiteraard geen verschil.
Groetjes Bart
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Ik ben een liefhebber van Mikrotik routers.

- erg veel mogelijkheden.
- snelle en veelvuldige updates.
- goede support via hun forum.
- erg betaalbaar.

- vereist wel enige kennis van netwerken.
- vergt wel inspanning om RouterOS te leren begrijpen.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Ah, we mogen favoriete merken gaan opnoemen :grinning:

Ubiquiti UniFi
Mijn T-Mobile glasvezeltje gaat er rechtstreeks in, werkt uitstekend.
Ziggo router zit op wan2 als failover.
Stond tot voor kort in bridge mode maar nu opeens als router en met IPv6.
Maakt niet echt veel uit want is eigenlijk niet in gebruik.
Ziggo werkt eraan om het weer terug te zetten.
Maar netwerkproducten van UniFi werken gewoon goed.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
DennyW wrote:
Misschien kan je nog iets instellen bij de (router-)functies? B.v. van "router" naar "gateway". Ik roep maar wat.


Volgens de quick installation guide / Getting Started zou je bij in bridge / direct koppelen aan modem van ISP moeten kiezen voor "NAT/Route mode".
https://docs.fortinet.com/uploaded/files/4297/fortigate-getting-started-60.pdf

zie blz. 10 en 11
Verwijderd account
Niet van toepassing
Als de modemkeuze dit jaar vrijgegeven wordt heb ik eventueel belangstelling voor het kabelmodem van AVM, de FritZ!Box.:relaxed:
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Die AVM Fritz!Boxen mag je van mij houden (professionele ervaring met die !@#$%^&* boxen) 😞
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Gusto,
weet jij een beter kabel-modem, dan lees ik het graag!
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Hallo N.N. ,

zolang we de keuze nog niet hebben houd ik me daar niet mee bezig. 😉
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Ik ga even terug naar het probleem van Bart hoor, discussieer ondertussen lekker verder over je favoriete merk modem/router. 😛

Mijn ervaring met dit fenomeen leert dat het ontzettend belangrijk is op welke volgorde je de apparatuur aansluit/aanzet. Probeer het volgende:
- Zet alles uit, stroom er af en UTP kabels los
- Zet het modem aan en wacht tot deze volledig online is (kopje koffie zetten, koekje erbij...)
- Sluit nu de UTP kabel aan tussen modem (LAN1) en router (WAN) en zet de router aan
- Wederom even wachten tot de router helemaal is opgestart
(- Indien van toepassing: sluit andere UTP kabels weer aan op de router)
- Probeer nu verbinding te maken met internet

Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Mark Ziggo,
de juiste aan- en uitzetvolgorde bestaat al sinds er computers bestaan, alles uitzetten in omgekeerde volgorde, zolang ik al met computers werk, bijna 50 jaar, weet ik niet beter.:relaxed:
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
N.N. wrote:
Als de modemkeuze dit jaar vrijgegeven wordt heb ik eventueel belangstelling voor het kabelmodem van AVM, de FritZ!Box.:relaxed:

Maar hoe ga je problemen oplossen met je verbinding?
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Ga je AVM of Ziggo bellen?

Uitgelicht topic