Groetnutassn

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Conecten Mediabox XL met Samsung tv

Weet iemand hoe je een de afstandsbediening van de Samsung Tv de Mediabox kunt laten afsluiten en opstarten.
Via HDMI Connect werken wel het volume en kanaal wijzigen, maar aan/uit niet.
In de Samsung TV, alle modellen Mediabox geprobeerd: Samsung, horizon, SMT-G7400, bij allemaal werkt wel aan/uit en kanaal wisseling en vertraagd kijken.
17 Reacties 17
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Hoi,
Je kan met je Samsung TV afstandsbediening NIET je Mediabox XL afsluiten.
Dit kan wel andersom, dus op de afstandsbediening van je Mediabox XL je Samsung TV afsluiten en dan natuurlijk ook je Mediabox. Ik ga er dan ook vanuit dat wat je aangeeft: werken wel het volume en kanaal wijzigen, maar aan/uit niet - dat je het dan hebt over de Mediabox XL afstandsbediening en dat je daarmee je TV kan veranderen?

Om je TV afstandsbediening goed aan te sluiten op je Mediabox XL afstandsbediening moet je deze pagina echt volgen: https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-xl/afstandsbediening-koppelen/horizon-tv-qwerty/?brand=Samsung&code=2448

(niet alles van je TV is dan te bedienen op de Mediabox XL afstandsbediening, alleen harder en zachter en uit!)
junior

Level 10
  • 443Posts
  • 19Oplossingen
  • 99Likes
Mogge Groetnutassn!

Met de 'eigen' afstandsbedieningen is het zoals EnergieBoy aangeeft.

Wellicht kun je als alternatief eens kijken naar een universele afstandsbediening? Ik gebruik zelf een 'Logitech Harmony' voor de TV (ook Samsung), voor de Mediabox én een 5.1 AV Versterker. Als ik op de aan/uitknop druk gaat alles aan/uit. Ik heb ook nog een XBox liggen en een Blue ray speler, werd gek van alle afstandsbedieningen vandaar de keuze voor één universele en de Logitech kun je helemaal naar wens programmeren. Kost even wat nadenkwerk/tijd, maar ...dan heb je ook wat. :wink:

Succes!
Groetnutassn
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo EnergieBoy
Jouw oplossing draait het probleem om 🙂
In de basis ligt het probleem bij de fabrikanten van de Mediabox en HarmanKordon, beiden in eigendom van Samsung. De HarmanKordon van mij is blijkbaar te oud, maar de Mediabox is nog vrij jong. Een HDMI firmware Update van de MediaBox zou alles oplossen en niet alleen voor mijn probleem(pje).

Hallo Junior,
Hebben jouw voorstel overwogen en hebben in het verleden al een Logitech in huis gehad.
Om alle knopjes te leren onthouden was hier geen optie, we waren te vaak in de war en zochten weer in de stapel afstandbedieningen naar de originele.
On s probleem was vorige week dat we ook nog een nukkige HarmanKardon versterker hadden met hetzelfde probleem als met de Horizon en dat de Horizon deze in de war gooide. Dat opgelost door een goed communicerende Soundbar te kopen. Rest nu nog de Horizon en een Harman Kardon DVD speler.
Apple TV werkt daarin tegen perfect met de Samsung en de SoundBar nu ook.
junior

Level 10
  • 443Posts
  • 19Oplossingen
  • 99Likes
Groetnutassn,
Dan zit er volgens mij niks anders op dan met meerdere afstandsbedieningen te blijven werken. In een enkel geval pak ik trouwens ook de originele erbij hoor, bijvoorbeeld als ik iets moet zoeken; dan vind ik het toetsenbord aan de achterkant wel handig.
Groetnutassn
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Junior,

Door de HarmanKardon eruit te gooien en te vervangen blijft alleen het probleempje over van aan/uit van de Horizon. We kunnen er na een uitgave van € 349 mee leven.
Maar het blijft raar dat Ziggo en Samsung niets aan het HDMI probleempje doen ( firmware Mediabox)
Ik zie het Mediabox probleempje ook in andere discussies ( andere TVs of randapparatuur) steeds spelen.
Dank je voor het meedenken
junior

Level 10
  • 443Posts
  • 19Oplossingen
  • 99Likes
Groetnutassn wrote:
Dank je voor het meedenken
Graag gedaan!
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Groetnutassn

Even vanuitgaande van het zelfde menu structuur als mijn samsung tv, en je hebt bij de tv dit apparaatje bijgeskregen

Dan zijn er best wel wat mogelijkheden:

sluit deze op de achterkant van de tv aan op de juiste aansluiting. Zorg er voor dat de ab verlengkabel ( dat ronde ontvangertje ) voor de mediabox wordt geplaatst.

Nu de source openen. Als het goed is zie je rechtsboven het scherm inst. Univ. Afstandbediening.
Selecteer deze . Je komt in een munu waar je begeleid wordt om instellingen te doen. Het spreekt voor zich.

Nu komt het lastige ik moest bij een test dit meer malen herhalen voordat het lukte.

Er wordt div. Malen gevraagd ( na selectie er bron ( bv hdmi 1 aansl.) of je beeld ziet. Bevestig dit met ja als dit zo is. Vervolgens moet je proberen te zappen. Dit lukt dus in veel gevallen niet. Selecteer dus dan nee onder aan op het scherm. Bij de volgende vragen blijf je NEE selecteren. Nu kom je van zelf in een menu om handmatig jou media box te kiezen.

Typ met HOOFDLETTERS bv HORIZON 7400 of 7401 ( beide kan, maar de een reageerd. wat beter inz bep. functie via ab geselecteerd) dus even uitesten wat bij jou het beste werkt om ea te herhalen. Wederom even uit mijn hoofd wordt er weer wat testjes gevraagd en gewoon op ja selecteren en bevestigen .( ook bij een test op nee geselecteerd, en het werkte gewoon.) na dit als het goed is neemt de tv dus de ab functies over. En kan je via de tv ab de mediabox bedienen. Wel is het mogelijk dat sommige functie niet benaderbaar is ( mede afh. Wat je geselecteerd heb 7400 of 7401. ( hoewel ik de 7401 heb, ging het bij de test beter met 7400) en dat de box IR en RF signalen gebruikt.

Nogmaals even vanuitgaande zelfde menu structuur, en dat je bij de tv bij aanschaf, de ab kabel hebt ontvangen. Succes gr Rob.

Ps heb je verder hulp nodig vraag het gerust.
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Nuttige tip Robbo!
Wij hebben ook zo'n dingetje, ga het toch ook eens proberen.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
EnergieBoy wrote:
Nuttige tip Robbo!
Wij hebben ook zo'n dingetje, ga het toch ook eens proberen.


Het is even lastig... Maar stuur ook even een pm naar je inz. Ander box.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7509Likes
Mijn TV Afstandsbediening kan zowel de Media Box aanzetten en uit als de Samsung TV, het moet wel kunnen
Groetnutassn
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
robbo Bij mijn TV zit niet zo’n mooi kabeltje en kan niets rechtstreeks op de TV aansluiten omdat dit via een connectbox ( hoort bij de TV ) gaat. Verder zal het principe wel gelijk zijn, het menu structuur van de TV in ieder geval.
Het ab signaal gaat hierbij volgens mij naar TV, kan deze helaas niet voor de Mediabox zetten :wink: .
Ik ga het proberen met iets anders voor de Mediabox te zetten. Het vervolg via de instellingen op de TV heb ik al meerdere malen gedaan, maar dat werkte niet. Nu dus nog met de Mediabox achter het behang:)
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
GroetnutassnEvt. als dit lukt kan je ook nog de cec functie gebruiken. ( dit wel hoofdzakelijk tegelijk standby zetten van tv en mb xl) sluit dan wel de mediabox op de desbetreffende hdmi poort. Bij de meeste samsung tv's,
heeft de hdmi poorten ook nog een speciale functie: bv: CEC/anynet en o.a ARC (audio return channel). bij de hdmi poorten zit dan ook een klein stickertje inz functie. Wie weet heb je daar wat aan.
Groetnutassn
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Robo , soundbar moet op de HDMI arc poort van TV, anders geen geluid. Met optische verbinding start het geluid altijd keihard. Mediabox achter het behang weggehaald en het resultaat is dat de Mediabox wel aangaat, maar niet uit.
Ik laat het zo, met 2 afstandsbedieningen valt best te lezen, bovendien gaat het opnameprogrameren via de afstandsbediening van de Mediabox toch gemakkelijker.

Ik stop ermee, iedereen bedankt voor het meedenken
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ok succes verder! gr Rob
Groetnutassn
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Er komt vast wel een keer een oplossing. Waarschijnlijk in 2019, opvolger van de Mediabox.Robo
junior

Level 10
  • 443Posts
  • 19Oplossingen
  • 99Likes
Jammer dat het je niet lukt, ik heb voor dezelfde uitdagingen gestaan en toen 'ten einde raad' een Logitech gekocht. Waar ik op zich wel tevreden over ben, maar wat ik al schreef: ook ik gebruik soms de originele nog.

Groetnutassn wrote:
Ik stop ermee, iedereen bedankt voor het meedenken

...jeetje, ik was nog aan het nadenken! :wink:
Groetnutassn
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
junior. ???????
Ik ken mijzelf al 66 jaar, als de vrouw weg is blijf ik prutsen. Dussssss
Bedankt alvast

Uitgelicht topic