mmhmjanssen

Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Cisco 8485 PVR - TV beeld bevriest met streepjespatroon

Het komt gemiddeld wel een keer per week voor dat op de TV plotseling een streepjespatroon verschijnt als van een gestreept wit overhemd, terwijl het geluid wel gewoon te horen is. Dit beeld blijft staan, ook als ik overschakel naar een ander kanaal. De CISCO 8485 PVR uit en weer aan zetten m.b.v. de afstandsbediening lost het probleem niet op. Het enige wat helpt is om de CISCO 8485 helemaal stroomloos te maken en daarna weer aan te zetten.
In plaats van het streepjespatroon blijft soms het laatste TV beeld bevroren of gaat het scherm helemaal op zwart.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Voer eens een fabrieksreset uit van de Cisco. Daar het (even) werkt de spanning er even geheel af te halen is de kans dat een reset werkt vrij groot.

Bekijk in context

24 Reacties 24
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Voer eens een fabrieksreset uit van de Cisco. Daar het (even) werkt de spanning er even geheel af te halen is de kans dat een reset werkt vrij groot.
mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes
Ik ben een beetje huiverig voor een fabrieksreset omdat ik niet weet wat ik allemaal kwijt raak. Ik heb bijvoorbeeld programma's op de harddisk staan die ik niet kwijt wil.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Bij een fabrieksreset raak je geen opnames kwijt, tenzij je je er zelf voor kiest ook de harde schijf te formatteren, of dat staat aangevinkt, maar dat laatste zie je eigenlijk zelden tot niet. J e kan dus met een gerust hart de reset uitvoeren als je daar maar even op let.

Verder dien je alleen de eigen veranderde instellingen weer even te maken en dus is het raadzaam deze anders vooraf even op te schrijven. Als je steeds problemen hebt is dat tenslotte ook niets, en de kans bestaat dan ook nog dat ie straks helemaal dienst weigert of elke keer vastloopt en je dus je opnames ook niet terug kan kijken.
mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes
Ik heb toch maar de fabrieksinstellingen hersteld en Interactieve Televisie opnieuw geinstallleerd. Dit installeerde blijkbaar ook meteen de laatste versie van de firmware want de update check leverde geen nieuwe updates op. De opnames op de harde schijf waren er gelukkig nog. Nu maar afwachten of dit het probleem heeft opgelost.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag mmhmjanssen

vaak geven decoders/mediaboxen/ontvangers het aan als er nieuwe software voorhanden is en vraagt dan dat te installeren. Maar software word niet meegenomen als Interactieve Tv opnieuw installeert. Dat staat los van de updates.

Maar goed, een fabrieksreset is vaak nodig op apparaten en kan eigenlijk altijd worden gedaan zonder daarbij je opnames te verliezen. Als je dat wel wilt heb je daar de mogelijk voor.

Ik hoop dat hiermee het probleem is verholpen.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi mmhmjanssen,

Is er in de afgelopen 2 avonden nog iets opgevallen, of kunnen we al voorzichtig positief zijn over het resultaat? We horen graag van je!
mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes
Het probleem is helaas nog niet verholpen met de factory reset. Het probleem is sindsdien zeker weer 3 keer voorgekomen. Alleen de kleur van het streepjespatroon was anders.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
mmhmjanssen wrote:
Het probleem is helaas nog niet verholpen met de factory reset. Het probleem is sindsdien zeker weer 3 keer voorgekomen. Alleen de kleur van het streepjespatroon was anders.

Balen wel! Wil je hier dan eens een foto van je opstelling en met name van het eerste aansluitpunt plaatsen? Dit lijkt op een signaalprobleem. Heb je het ook op specifieke zenders, of op letterlijk alle zenders?
mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes
Het aansluitpunt is volgens het boekje en ik heb hier jaren lang géén probleem mee gehad. Het probleem treed uitsluitend of in ieder geval in de meeste gevallen op bij één zender: RTL 4. Ik heb ook de indruk dat het vaak op hetzelfde moment van de dag optreedt (omstreeks 7 uur 's avonds). Als het een signaalprobleem zou zijn, dan zou het ook vanzelf weer moeten verdwijnen en op alle zenders op moeten treden. Dat is niet het geval. Ook is het TV beeld via dezelfde aansluiting normaal als ik de ingangsschakelaar van de TV omschakel van de hdmi ingang waar de CISCO op is aangesloten naar TV. Als het aan het signaal zou liggen dan zou ik nu ook geen beeld moeten hebben.
Op het moment dat het probleem optreedt blijft het scherm in principe oneindig lang bevroren. Ook is typisch dat schakelen van zenders niet helpt. Het beeld blijft bevroren. Ook het uit en aan zetten van de CISCO box via de afstandsbediening helpt niet. Hetzelfde statische beeld komt weer terug. Alleen het stroomloos maken van de CISCO en daarna weer aanzetten lost het probleem (tijdelijk) weer op.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag mmhmjanssen

voer de reset eens anders uit:

-Spanning geheel van het apparaat halen
-Alle kabels los nemen
-Eventuele smartcard verwijderen
-Na een half uur de kabels weer aansluiten
-Spanning op het apparaat inschakelen
-Decoder opstarten
-Smartcard plaatsen
-Meteen na het opstarten een fabrieksreset uitvoeren

Maak toch ook eens een foto van het AOP en de splitter daarop. Dat iets jaren goed heeft gewerkt zegt natuurlijk niets, want dat kan zomaar veranderen.

Sluit de decoder ook eens rechtstreeks aan op het AOP zonder tussenkomst van de splitter daarop, en andere apparaten etc. welke eventueel in de kabel zijn opgenomen. Pak daarvoor een zeer goed, liefst zo kort mogelijke kabel.

Is de kabel van AOP naar decoder niet zo lang, dan kun je via Ziggo ook een nieuwe (Hirschmann) kabel verkrijgen. We moeten toch alles uitsluiten in dergelijke situaties.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Overigens, als er programma's op staan die echt bewaard moeten worden, zou ik op zoek gaan naar een manier om ze over te zetten. Bij eventueel vervangen van de box (of een 'echte' cold-reset van de cisco en firmware) is ook alles verdwenen.

Persoonlijk denk ik trouwens dat de harddisk minder wordt, aangezien in de cisco's al geen superkwaliteit werd gebruikt. (low budget WD-BLUE in plaats van de betere RED of GREEN)
mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes
De aansluiting is niet zo spannend, niks splitters o.i.d. Ik heb bij de installatie de complete 2-gats doos verwijderd zodat ik alleen de binnenkomende coax kabel en een gat overhield. De coax kabel heb ik volgens de beschrijving (goed) vastgezet op de meegeleverde metalen aansluitdoos. De aansluitdoos heb ik vervolgens ingebouwd en vastgezet met 2 schroeven. Nu het afdekplaatje erop, kabel erin en verbinden met de juiste ingang van de meegeleverde breedbandversterker. De eerste uitgang van de breedbandversterker gaat met een coax kabel naar de CISCO box. De tweede uitgang gaat direct naar de TV. De CISCO is met een HDMI kabel verbonden met de Samsung Smart TV (UE40H6240) welke Ziggo compatibel is. (Ik kan ook rechtstreeks in HD kijken als ik de Ziggo Smartcard verwijder uit de CISCO en deze via een adapter in het betreffende TV slot steek, wat ook bewijst dat de aansluiting OK is).
De facory reset heb ik uitgevoerd volgens de door Ziggo aangegeven procedure, die in principe overeenkomt met hierboven gegeven omschrijving. Dus ik zie niet in wat hier nog te halen valt. Aan een foto van de aansluitdoos valt volgens mij weinig te zien.
P.S. Ik heb vanwege mijn studie veel ervaring met elektronica, dus die coax aansluiting zit echt wel goed.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Als er verder vanaf punt van binnenkomst geen splitters gebruikt worden, dan is een versterker in principe niet nodig en zorgt voor een (te) hoog signaal.
Tv's kunnen hier beter mee overweg dan de mediabox. Die wordt warm en kan storing krijgen op de tuner. Binnenkomend signaal is ruim voldoende voor 2-3 apparaten, mits er geen tientallen meters coax met hoge demping tussen zit.

Ik weet ook niet of met de 2-gats doos bedoeld wordt de AOP (het eerste punt waar Ziggo binnenkomt) , maar het AOP valt onder verantwoordelijkheid (en is eigendom van) Ziggo.

Wat betreft de Factory reset, er bestaat een ongedocumenteerde reset die altijd werkt, zelfs als de box vastgelopen is. Ik heb dit ooit een keer gepost hier, compleet met YouTube video hoe dat gaat, maar geen idee of dat topic nog bestaat.

En kennis van elektronica is handig, maar vaak wordt te weinig rekening gehouden met signaalsterkte, gewoon omdat men daar geen meetapparatuur voor heeft, en regelmatig wordt een versterker geplaatst terwijl het binnenkomend signaal achteraf al aan de hoge kant is.
mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes
Ik gebruik de terminologie van de handleiding die ik kreeg bij het pakket van Ziggo. De 2-gats doos is het punt waar het signaal binnenkomt in de woonkamer. 2-gats omdat één aansluiting voor TV was en één voor radio. Volgens de installatiehandleiding moest de twee-gats hoofdaansluiting worden vervangen. Dat heb ik dus gedaan.
Van de breedbandversterker gebruik ik de uitgang die een versterking geeft van 0 dB, wat gelijk is aan 1x. De kans dat de ingang overstuurd wordt is daarom niet erg groot. In de installatiehandleiding staat nergens dat deze breedbandversterker optioneel is. Er staat: "installeer de breedbandversterker". In alle schema's wordt de breedbandversterker gebruikt.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Voorheen werd de versterker ook standaard meegeleverd met de CIsco (in fZiggo gebied) en werd er minder gekeken naar signaalsterkte. Tegenwoordig lijkt het gewoonte te worden bij Ziggo om, bij werkzaamheden, het signaal flink op te schroeven zodat het in sommige gevallen zelfs al te sterk binnenkomt.
Zie ook min andere topic hierover:
https://community.ziggo.nl/ziggo-mediabox-xl-154/zou-het-niet-handig-zijn-39091

De Cisco heeft bij een te hoog signaal, ook last van vastlopers, maar het kan net zo goed de harddisk zijn die op is. Want deze wordt constant gebruikt als de box aan staat.

Ik heb eerlijk gezegd nooit getest of deze harddisk te vervangen is (bij boxen die je eigendom zijn)

Hier trouwens de "undocumenmted" resetprocedure :
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/undocumented-harde-reset-van-de-cisco-8485-mediabox-29534
mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes
Ik heb de Cisco nu rechtstreeks op de wandcontactdoos aangesloten en de antenne ingang van de TV op de RF Bypass uitgang van de Cisco. Even een paar weken aankijken of het probleem nog optreedt.
mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes
Zonder versterker zojuist weer het streepjesbeeld gezien op RTL 4. Het ligt dus niet aan het antennesignaal dat te sterk is. Weer terug naar de oorspronkelijke opstelling.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi mmhmjanssen, ondanks dat jij de aansluiting niet zo spannend vind, lijkt het me wel goed om je AOP hier eens te zien. Puur om dat ook eens uit te sluiten.
mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes
Goed dan. Hier een foto van de AOP nadat ik de beschermkapjes verwijderd heb. Ik ga hem niet voor je uit elkaar halen. De coax kabel die hier binnenkomt zit met de koperen buitenmantel op het schuin aflopende gootje, waarover de kabelklem zit. De binnenkern is in het midden, het centrale contact van de aansluitdoos gestoken. Deze binnenkern is vrij dik en stug en zit stevig vast. De koperen mantel maakt nergens contact met het centrale contact, zoals het hoort (anders zou het ook helemaal niet werken).
P.S. de coax kabels die je uit de plint ziet steken zijn een erfenis van de vorige bewoner, die een heel coax netwerk door het hele huis heeft aangelegd. Dit dateert nog uit het analoge tijdperk dat een TV in de slaapkamer via een lange coax kabel werd aangesloten via diverse splitters en antenne versterkers. Al deze extra kabels zitten nu nergens meer aan vast.

Uitgelicht topic