Dairybeat

Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

CAT5e of CAT6 kabel voor 4K TV ?

Ziggo leverde bij de Connect Box (500/40) en de Next een cat6 kabel, die tussen beiden is aangesloten.

Op mijn slaapkamer op de 1e verdieping staat mijn bekabelde desktop, en daar komt t.z.t. ook een 4K TV bij. Die moeten dan via een extra Modem worden aangesloten, wat mij ook een sterker wi-fi signaal zal geven.

Mijn vraag is of mijn huidige cat5E kabel voldoende bandbreedte heeft voor 4K, of moet dat een cat6 kabel worden?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Veel belangrijker is een fatsoenlijke HDMI kabel. Neem er één met het opschrift: “Premium High Speed” zoals de door Ziggo meegeleverde kabel. Dit opschrift is een certificaat dat garandeert dat de kabel alles aankan wat binnen HDMI 2.0 valt. Duur hoeft ie beslist niet te zijn. Beeld wordt niet beter door een duurdere HDMI kabel (dat is een veelgehoord misverstand).

Bekijk in context

8 Reacties 8
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Maakt niet uit, elke utp kabel heeft ruim genoeg bandbreedte voor 4k.

 

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/hoe-snel-internet-heb-je-echt-nodig/

 

Video's bekijken in 4K-kwaliteit: 20-30 Mbit/s
Op zijn informatiepagina over 4K geeft Netflix aan dat je een stabiele internetverbinding van minimaal 25 Mbit/s nodig hebt om te kunnen netflixen in 4K. Voor YouTube is dit vergelijkbaar. Dit is aardig wat, maar een stuk minder dan de snelheden die veel internetproviders beweren dat je nodig hebt voor 4K-video's, die het vaak gebruiken als argument om hun duurdere abonnementen af te nemen. Het is natuurlijk wel verstandig om wat marge te nemen, zodat je video niet meteen vastloopt als je ondertussen wat op je telefoon opzoekt, maar op een basispakket van 30-50 Mbit/s kun je prima in 4k streamen.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Veel belangrijker is een fatsoenlijke HDMI kabel. Neem er één met het opschrift: “Premium High Speed” zoals de door Ziggo meegeleverde kabel. Dit opschrift is een certificaat dat garandeert dat de kabel alles aankan wat binnen HDMI 2.0 valt. Duur hoeft ie beslist niet te zijn. Beeld wordt niet beter door een duurdere HDMI kabel (dat is een veelgehoord misverstand).

mathhein

Level 16
  • 1919Posts
  • 11Oplossingen
  • 1065Likes
Dolfff wrote:

Veel belangrijker is een fatsoenlijke HDMI kabel. Neem er één met het opschrift: “Premium High Speed” zoals de door Ziggo meegeleverde kabel. Dit opschrift is een certificaat dat garandeert dat de kabel alles aankan wat binnen HDMI 2.0 valt. Duur hoeft ie beslist niet te zijn. Beeld wordt niet beter door een duurdere HDMI kabel (dat is een veelgehoord misverstand).

Yep eens goede uitleg Dolff een action kabel van een euro of 3 is ook goed zeker weten high speed is belangrijk. Cat 5e en 6 beiden prima geschikt zeker....

Dairybeat
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Dolfff wrote:

Veel belangrijker is een fatsoenlijke HDMI kabel. Neem er één met het opschrift: “Premium High Speed” zoals de door Ziggo meegeleverde kabel. Dit opschrift is een certificaat dat garandeert dat de kabel alles aankan wat binnen HDMI 2.0 valt. Duur hoeft ie beslist niet te zijn. Beeld wordt niet beter door een duurdere HDMI kabel (dat is een veelgehoord misverstand).

Ik denkt dat bij de meeste 4K klanten wel het besef zal leven dat goede kabels belangrijk zijn voor een goed beeld.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

cat 5e is goed genoeg voor een 1 Gbps verbinding tussen twee 1 Gbps Ethernetpoorten.
Een cat 6 kabel maakt zo’n verbinding niet sneller.
Cat 6 is noodzakelijk voor een 10 Gbps verbinding tussen twee 10 Gbps Ethernetpoorten.
Die tref je in thuisnetwerkapparatuur nog niet veel aan.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Kleine aanvulling: 

Welke snelheden kan de UTP-kabel halen?

Een cat5e kabel – Haalt snelheden tot 1000 Mbit/s en is geschikt voor Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is 100mhz.

Een cat6 kabel – Haalt snelheden tot 1000 Mbit/s en is geschikt voor Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is 250mhz. Hierdoor kan het meer data tegelijkertijd verwerken dan een Cat5e kabel.

Een cat6a kabel – Haalt snelheden tot 10.000 Mbit/s en is geschikt voor 10-Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is 500mhz.

Een cat7 kabel – Haalt snelheden tot 10.000 Mbit/s en is geschikt voor 10-Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is vanaf 600mhz-1000mhz.

Het verschil tussen Cat5e en Cat6 is dus enkel de bandbreedte.
Zie het als een tweebaans autosnelweg waar op beiden helften 120 wordt gereden (of op sommige stukken tegenwoordig 130). De snelheid is gelijk, maar de hoeveelheid rijbanen (=bandbreedte) kan verschillen. Zo is CAT5e bijvoorbeeld een 2 baanssnelweg en Cat6 een 5 baans. Het moge duidelijk zijn dat op een 5 baans weg meer auto's tegelijkertijd naar hun locatie kunnen rijden.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

cat 6 is geschikt voor 10 Gbps, met een extra beperking op de lengte van kabel, die cat 6a niet heeft.

https://community.fs.com/blog/should-we-use-cat6-or-cat6a-for-10gbase-t.html

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@hanh Duidelijk, nu snap ik de ene keer 1 Gb en de andere keer 10 Gb.

Uitgelicht topic