tjingboem

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Bitrate Kwaliteit Digitale Radiozender

Mijn favoriete radiozender, de Concertzender, zou volgens de MUX (http://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=C082&pid=10120&live=202〈=en) in een best aardige bitrate van 256 kbps uitzenden

maar bij meting kwam de frequentie niet hoger dan 12 kHz - en ik heb dit zo door de weken heen zo nu en dan getjekt op verschillende momenten:

Hier is de meting te zien. - nog geen 12 kHz.
Volgens mij zou 256 kbps compressie toch wel een frequentie bereik van 18/19 kHz moeten hebben.
Alle andere radiozenders zoals Radio 4 scoren inderdaad veel beter.

Is dit een Ziggo probleem of zit deze verslechtering van kwaliteit hem in de aanlevering van het signaal door de Concertzender?
Bij wie moet ik klagen 🙂 ?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Zwavelstok

Level 1
  • 178Posts
  • 7Oplossingen
  • 22Likes
tjingboem wrote:
Is dit een Ziggo probleem of zit deze verslechtering van kwaliteit hem in de aanlevering van het signaal door de Concertzender?


Wat ik ooit gezien heb is dat Ziggo de audio kanalen 1 op 1 door zet.



Op de monitor is te zien dat deze bandbreedte zelfs is gereserveerd, dus het zou raar zijn als Ziggo dit zou knijpen. Het staat er zelfs bij dat het een copy van het origineel is.

Heb je deze vraag ook uitgezet bij de Concertzender zelf?

*** Aanvulling door moderator: Ziggo geeft audiostreams 1:1 door. Wanneer de audiostream van een digitale radiozender niet okay is dan moet iemand contact met de zender opnemen. Dat kunnen wij moderators doen. Maar in de praktijk is het sneller wanneer je direct de zender benaderd. ***

Bekijk in context

10 Reacties 10
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hi tjingboem! Interessant technisch topic dit 🙂 Ik zie het verband tussen bitrate en het frequentie bereik niet direct. Ik meende altijd dat dit afzonderlijke eigenschappen van een (audio) stream zijn. Zou je het eens kunnen voorrekenen? En klinkt de zender niet goed genoeg? 😉
tjingboem
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Hoi Anne - ja, ik vind dit ook interessant 🙂 en eigenlijk wist ik dat verband ook niet. Ik kwam er achter op deze manier: https://www.briandalessandro.com/about/publications/2009_ACM_MMSEC.pdf

Ook wel logisch dat in het hele hoge tonen gebied zoveel wordt weggegooid bij compressie, want ja er moeten data weg worden gesneden om het bestand kleiner te krijgen en veel mensen horen toch niks meer boven de 16 kHz is de gedachte.

Het valt mij met name bij de Concertzender op omdat er volgens het Ziggo tabel in 256 kbps zou worden uitgezonden en dat het frekwentie gebied slechts tot 12 kHz ging. Vind ik vreemd....je verwacht dat bij een muziekzender een hogere geluidskwaliteit nodig is (in tegenstelling tot een praatzender zoals BNR waar je zonder informatieverlies veel hogere compressies kunt toepassen).

Ik heb een bestand uit het archief van de Concertzender bekeken en die heeft een hogere kwaliteit dan de uitzending zelf:

Vandaar mijn verbazing: de direkte uitzending heeft een veel lager frekwentiebereik met een hogere bitrate???
En dit in tegenstelling tot alle andere radiozenders waarbij het frekwentiebereik tot zeker 18kHz gaat.
Misschien komt het Concertzender signaal niet goed aan bij Ziggo? Of is de compressie anders geregeld bij de Concertzender en gaat die inderdaad slechts tot 12 kHz maar dan dus wel op een vrijwel ongecomprimeerde manier?
tjingboem
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Hallo,
ik heb eigenlijk geen antwoord op mijn vraag gekregen.
Worden mijn ondervindigen op een 'to do list' van Ziggo gezet of moet ik mij ergens anders met verhaal melden?

Ook hoor ik het graag als er iets in mijn redenering niet klopt - als er maar iets terugkomt 🙂
Zwavelstok

Level 1
  • 178Posts
  • 7Oplossingen
  • 22Likes
tjingboem wrote:
Is dit een Ziggo probleem of zit deze verslechtering van kwaliteit hem in de aanlevering van het signaal door de Concertzender?


Wat ik ooit gezien heb is dat Ziggo de audio kanalen 1 op 1 door zet.



Op de monitor is te zien dat deze bandbreedte zelfs is gereserveerd, dus het zou raar zijn als Ziggo dit zou knijpen. Het staat er zelfs bij dat het een copy van het origineel is.

Heb je deze vraag ook uitgezet bij de Concertzender zelf?

*** Aanvulling door moderator: Ziggo geeft audiostreams 1:1 door. Wanneer de audiostream van een digitale radiozender niet okay is dan moet iemand contact met de zender opnemen. Dat kunnen wij moderators doen. Maar in de praktijk is het sneller wanneer je direct de zender benaderd. ***
tjingboem
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Ja ik had ergens ook al eens gelezen dat Ziggo 1:1 doorgeeft. Alle andere radiozenders doen dit wel voor zover ik kan zien en meten.

Bij de Concertzender had ik nog niet aangeklopt, maar het wordt tijd dat ik daar ook eens langs ga.

Zwavelstok, dank voor je reactie!
tjingboem
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Opgelost!
Ik heb contact gezocht met de Concertzender en deze kon bevestigen dat het probleem bij hen lag: "en het bleek dat een audiointerface niet goed werkte. Is nu gereset en het zou nu dus goed moeten zijn."
En nu werkt het inderdaad en Ziggo geeft dus inderdaad 1:1 door.

Wat wel mooi zou zijn geweest is dat iemand van Ziggo dit op had gepakt en het niet door een "gebruiker" als ik moet worden opgelost...
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
tjingboem wrote:
Hallo,
ik heb eigenlijk geen antwoord op mijn vraag gekregen.
Worden mijn ondervindigen op een 'to do list' van Ziggo gezet of moet ik mij ergens anders met verhaal melden?

Ook hoor ik het graag als er iets in mijn redenering niet klopt - als er maar iets terugkomt 🙂
Ik heb je op mijn To-Do list gezet.. excuses. Het was druk en een aantal andere topics die meer lawaai maakten vielen steeds eerder in het oog.
Bedankt voor het oplossen van dit probleem! Het is niet chique dat je dit als klant moet doen. Ik kom graag nog met je in contact. Stuur mij daarvoor een privébericht met je postcode, huisnummer en klantnummer 🙂

Ik heb intern wel vragen gesteld over jouw melding, en bevestigd gekregen dat wij het 1 op 1 doorzetten. Ik heb intern de vraag nog uitstaan wie ons contactpersoon is bij de Concertzender, dat had ik beter moeten najagen.

Zou je mij kunnen uitleggen waarom je bij een 256 kbps stream 18/19 Khz verwacht? Ik begrijp de relatie tussen kbps en KHz niet goed, en de uitleg is leuk voor onze bezoekers.
tjingboem
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Ik heb wat rondegekeken op het web aangaande een verband van compressie en frekwentiebereik. Compressie, zoals toegepast door de radiozenders, ook die die worden doorgegeven op Ziggo. Dit naar aanleiding van lage kwaliteit in frekwentiebereik bij de Concertzender, hetgeen, bleek later, niet door een compressie van Ziggo tezijn maar een defect in de uitzendstraat van de Concertzender.

Gelukkig voor mij blijkt dat verband inderdaad te bestaan 🙂

Ik vond zo 3 voorbeelden waarvan ik 2 in elk geval als betrouwbaar inschat, en dan nog een Wikipedia pagina die, naar ik vermoed, stevig leunt op 1 van deze 2 artilkelen.

Artikel 1: https://www.soundonsound.com/techniques/what-data-compression-does-your-music
en, ik denk naar aanleiding hiervan
Artikel 2: https://nl.wikipedia.org/wiki/MP3

(Vanwege copyright mag ik hier geen hele stukken copypasten. Even zelf kijken dus.)

Artikel 1 (Sound On Sound) laat zien hoe er bij compressie wordt gekozen om de compressieverhouding van het "lossy" MP3 format te verkrijgen. Er móét echt wat weg worden gegooid om de compressie te "forceren". Zo wordt een MP3 file van 320 kbps 5 x kleiner dan de originele opname. Deze compressie verhouding wordt als de best klinkende beschouwd. Een MP3 van 128 kbps is maar liefst 11 x kleiner maar voldoet klankmatig prima als je het over het speakertje van je telefoon afspeelt. Bij de 128 kbps MP3 worden de frekwenties boven de 16 kHz weggesneden - dat scheelt weer data!

Ter vergelijk: de "oude" FM radio ging tot 15 kHz. Maar hier werd niet zozeer "wegegooid", maar eerder gewerkt met een geluidsdynamiek compressie over het gehele frekwentiebereik, tot die 15 kHz dus. Bij FM was het met name de bedoeling dat de muziek goed boven een wat slechtere signaal/ruis verhouding (ontvangstruis e.d.) heen kwam en om "flink aanwezig" te zijn als je door de zenders heen draaide met de afstemknop. Een andere benadering dus.

Ik mag wel wat uit de Wikipedia pagina citeren:
"Veel MP3-encoders laten frequenties boven de 16 kHz weg als er veel geluid is. De gedachte hierachter is dat deze frequenties worden gemaskeerd door andere klanken, en het menselijk gehoor dit niet altijd meer kan waarnemen naarmate men ouder wordt."
en
"Hele lage en hoge tonen zijn voor de meeste mensen onhoorbaar en worden daarom vaak weggelaten door het compressiealgoritme."

Artikel 3: MP3 Bit Rate Quality Detection through Frequency Spectrum Analysis door Brian D’Alessandro & Yun Q. Shi
Citaat:"MP3 encoders eliminate varying amounts of information contained in frequencies greater than 16 kHz."
+
"high frequencies above 16 kHz are entirely nonexistent in the 128 kbps plot, but gradually appear as the bit rate is increased towards 320 kbps."

Hier wordt aan de hand van metingen getoond: hoe meer compressie, des te minder hoge tonen - en naar ik nu lees: ook lage tonen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
tjingboem Leuke informatie en leerzaam voor mensen die meer willen weten over kwaliteit van MP3 en compressie en frequenties in verhouding met bit rate.
AB34

Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Tjingboem

Het geluid  is maximaal 256 kb/s, dat betekent dat er veel gecomprimeerd wordt.

Dat is een toestand van de vorige eeuw.

Bij de TV kanalen komt wordt er steeds meer ruimte gevonden voor HD xHD 4k enz.

Waarom komt het geluid er zo bekaaid af?

Hoe kan ik ZIGGO benaderen voor deze vraag?

Kan men niet enkele kanalen pop, klassiek, jazz voorzien van beter geluid?

Het zou een goede reclamestunt zijn voor  ZIGGO

groet Toon

Uitgelicht topic