ahmvandijk

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beveiligingscamera op nieuw modem instellen

Ziggo heeft een nieuw (WiFi)modem geplaatst. Nu heb ik met alle apparatuur opnieuw verbinding kunnen maken. Maar hoe moet dat met de camera die aan de gevel hangt? Moet ik die van de muur halen om te resetten of opnieuw verbinding te Laten maken. De app laat wel de nw modem zien maar geeft de melding: WiFi melding failed
14 Reacties 14
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Al geprobeerd om de camera even van de stroom af te halen en opnieuw op te laten starten?
Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes
Met een nieuw WiFi modem is vast de SSID en bijbehorend wachtwoord gewijzigd.
Als je camera draadloos is verbonden zul je dit dan opnieuw moeten instellen.

Bij Ziggo modems staan die gegevens op een stickertje op de onderkant of de achterland.

Gr. Eddy
Verwijderd account
Niet van toepassing
Door de nieuwe IP-range van het modem, de camera (her)installeren alsof deze nieuw uit doos komt.
ahmvandijk
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb de camera van de stroom gehaald, maar helaas dat heeft niet geholpen.
Ik ben bang dat de camera van de muur moeten worden gehaald om het te resetten en om het opnieuw verbinding te kunnen laten maken met het nieuwe modem
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
ahmvandijk

Helaas is niet elke IP-camera en elke cam-app hetzelfde.
Soms geeft de FAQ op de site van de fabrikant een oplossing die nog niet genoemd is de “snel start handleiding”.
U bent erg afhankelijk van de makers en hun documentatie / informatie.
Zie b.v. dit recente topic ter illustratie. Er zijn nogal verschillende instgallatie-procedures.

-Hoe moet de foutmelding die de app weergeeft geïnterpreteerd worden?
Kan de app zich niet met het modem verbinden (voor de installatie-procedure of voor de beeldweergave) of “ziet” de app dat de camera geen verbinding met het modem heeft?
-Moet er voor de installatie-procedure er op de camera een knopje ingedrukt worden of een sticker met QR-code gescand?
-Heeft de camera zelf een web-interface alwaar instellingen beken of gewijzigd kunnen worden?

De kans dat er een forum-lid zich meldt met ervaring met het fabricaat van uw camera wordt natuurlijk groter als merk en type genoemd worden.

Als leek op het gebied van IP-camera’s (ik heb er zelf geen!) zou ik denken dat als een camera geschikt is voor een “buitenshuis opstelling” de fabrikant wel nagedacht zou hebben over het instellen van de camera op afstand.
ahmvandijk
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Het is een Sricam SP015.
De resetknop zit in de camera en die hangt buitwn aan de gevel.
Op de app zie je de SSID van het modem. Maar als ik het wachtwoord muteer verschijnt daarna de melding: device is offline
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
ahmvandijk

Ik neem aan dat de naam SSID van het Wifi-netwerk en het wachtwoord nu hetzelfde is als bij het vorige Ziggo-modem en dat de huidige Wifi-verbindings-instellingen in de app al opnieuw zijn vast gelegd.

Dat als eerste stap.

Wat ik dan zou proberen is wat hier het meest geadviseerd wordt, namelijk het device (camera) opnieuw toevoegen aan de app, maar....dit natuurlijk pas nadat de oude registratie van de camera in de app hebt verwijderd.

Zie onderstaan de linkjes naar de FAQ bij Sricam. Het tweede linkje geeft aan hoe een device uit de app te verwijderen is. Of dit ook zo werkt als er (nog) geen Wifi-verbinding met de camera is, moet je maar uitproberen.


http://www.sricam.com/faqs

http://www.sricam.com/article/id/f150af1b1de84760b50d950b25b3e06e.html

Als er lezers zijn met betere ideeën "hoor" ik dat graag.
ahmvandijk
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Alvast hartelijk dank voor de adviezen. Ik ga eerdaags de camera met het nieuwe modem verbinden, hij moet eerst van de gevel.
Ik houd u op de hoogte
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
De camera heeft blijkens de info (die ik uit het manual haal), helaas geen web-interface. De nodige instellingen kunnen alleen gedaan worden met behulp van of de app of het PC-programma. Bij het configureren dienen zowel de camera en hetzij de app/smartphone of de PC met het LAN verbonden te zijn.
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes
Goed dat je de Community hebt gevonden, ahmvandijk, wees welkom. We zijn benieuwd of het is gelukt, succes en wees voorzichtig 😉
Rotje_knor

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb zo'n zelfde probleem. Op het vorige wifi-modem werkten de beveiligingscamera's perfect. Nu met de nieuwe connector niet meer. Het camerainstallatieprogramma vind de camera's wel, maar geeft aan dat de netwerkhost niet kan worden gevonden en dus staan de camera's offline.

Het valt mij op dat het nieuwe wifimodem, de connectbox, een zoekrange van de IP-adressen aangeeft vanaf 192.168.178.0 t/m 192.168.178.245
De camera heeft standaard, dus ook gereset, het IP-adres 192.168.1.108 Wellicht logisch dat de connectbox de camera niet vindt? De camera's zijn overigens bedraad verbonden aan de connector via een hub.

Wie weet de oplossing?
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Rotje_knor

Rotje_knor wrote:
Ik heb zo'n zelfde probleem. Op het vorige wifi-modem werkten de beveiligingscamera's perfect. Nu met de nieuwe connector niet meer. Het camerainstallatieprogramma vind de camera's wel, maar geeft aan dat de netwerkhost niet kan worden gevonden en dus staan de camera's offline.

Het valt mij op dat het nieuwe wifimodem, de connectbox, een zoekrange van de IP-adressen aangeeft vanaf 192.168.178.0 t/m 192.168.178.245
De camera heeft standaard, dus ook gereset, het IP-adres 192.168.1.108 Wellicht logisch dat de connectbox de camera niet vindt? De camera's zijn overigens bedraad verbonden aan de connector via een hub.

Wie weet de oplossing?


De oplossing is te zorgen dat de camera een IP-adres krijgt dat past in het subnet van de Connect Box (hier dus 192.168.178.xxx). Dit is op twee manieren te doen.

1.
Bij de instellingen van de camera zien te komen en daar een passend IP-adres en subnet mask en gatewayadres (en eventueel DNS-server IP-adres indien dit afgedwongen wordt, anders op 0.0.0.0 laten staan) invoeren.
Hier bij geldt als voorwaarde dat dit IP-adres buiten de DHCP-pool (range) ligt van de Connect Box. Die range in het modem-router mag je voor die reden best wat verkleinen als je "vrije" adressen te kort komt.
(N.B. de adressen 192.168.178.0 en 192.168.178.255 mag je nooit gebruiken!)
Instelling saven en modem opnieuw opstarten en daarna ook de camera opnieuw opstarten.

2.
Bij de instellingen van de camera zien te komen en daar de camera-instellingen zo aan te passen dat er via de DHCP-server automatisch een adres toegewezen mag worden. (Van de gelegenheid gebruikmaken om alhier het MAC-adres uit te lezen als je dit ziet staan en dit op te schrijven.) Vervolgens in de Connect Box bij de DHCP-instelling aan te geven dat de camera een statische IP-adres-toewijzing moet krijgen. Instelling saven en modem opnieuw opstarten en daarna ook de camera opnieuw opstarten.

Hoe kom je bij de web-interface van de camera?
Heeft de camera een web interface maar zit de camera in een ander subnet dan je PC, dan is het handig als de fabrikant hier een tool voor heeft. Kijk de gebruisaanwijzing hierop na en / de website van de fabrikant.

Is er geen tool, dan je jouw PC -tijdelijk- handmatig een statisch IP-adres geven dat in het subnet van de camera past. Hier b.v. 192.192.1.100 met subnet mask 255.255.255.0 .
Voor dit laatste ga je naar de adapter instellingen van je netwerkkaart en aldaar ga je naar de eigenschappen van internet protocol versie 4 (TCP/IPv4).
Dan start je de PC opnieuw op en zou de camera via de internet-browser op zijn IP-adres aan te roepen moeten zijn.
Als dat weer klaar is breng je de netwerkkaart eigenschappen van jouw PC weer in de oorspronkelijk staat en start de PC en de camera opnieuw op.

Het is dus "hink-stap-sprong".
Maar maak op de PC maar wel eerst een herstelpunt aan zodat je zeker weet dat je geen "ongelukken" maakt.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Heb je de Camera al via de Kabel geprobeerd te bereiken, Kabel van je modem naar je de Camera toe dan configureren, als dat is gelukt en je de instelling hebt kunnen krijgen op wifi dan kan je hem opnieuw opstarten en dan via de Camera App die je hebt geinstalleerd configureren, daar moet je hem ook aanpassen naar wifi.

Heb zelf hier ook 4 Wifi IP Camera's hangen via de Connect Box en moest ook 1 voor 1 handmatig de Camera aan modem hangen en via de app verder configureren.

> Wat je ook kan doen is als het configureren gelukt is, via je mobiel en de app instellen naar wifi, kijken of dat makkelijker gaat.

Succes en we horen het wel.
Rotje_knor

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@ DennyW

Dank! Ik ga er mee aan de slag en bericht over de voortgang!

Uitgelicht topic