Rotje_knorRotje_knor wrote:
Ik heb zo'n zelfde probleem. Op het vorige wifi-modem werkten de beveiligingscamera's perfect. Nu met de nieuwe connector niet meer. Het camerainstallatieprogramma vind de camera's wel, maar geeft aan dat de netwerkhost niet kan worden gevonden en dus staan de camera's offline.
Het valt mij op dat het nieuwe wifimodem, de connectbox, een zoekrange van de IP-adressen aangeeft vanaf 192.168.178.0 t/m 192.168.178.245
De camera heeft standaard, dus ook gereset, het IP-adres 192.168.1.108 Wellicht logisch dat de connectbox de camera niet vindt? De camera's zijn overigens bedraad verbonden aan de connector via een hub.
Wie weet de oplossing?
De oplossing is te zorgen dat de camera een IP-adres krijgt dat past in het subnet van de Connect Box (hier dus 192.168.178.xxx). Dit is op twee manieren te doen.
1.
Bij de instellingen van de camera zien te komen en daar een passend IP-adres en subnet mask en gatewayadres (en eventueel DNS-server IP-adres indien dit afgedwongen wordt, anders op 0.0.0.0 laten staan) invoeren.
Hier bij geldt als voorwaarde dat dit IP-adres buiten de DHCP-pool (range) ligt van de Connect Box. Die range in het modem-router mag je voor die reden best wat verkleinen als je "vrije" adressen te kort komt.
(N.B. de adressen 192.168.178.0 en 192.168.178.255 mag je nooit gebruiken!)
Instelling saven en modem opnieuw opstarten en daarna ook de camera opnieuw opstarten.
2.
Bij de instellingen van de camera zien te komen en daar de camera-instellingen zo aan te passen dat er via de DHCP-server automatisch een adres toegewezen mag worden. (Van de gelegenheid gebruikmaken om alhier het MAC-adres uit te lezen als je dit ziet staan en dit op te schrijven.) Vervolgens in de Connect Box bij de DHCP-instelling aan te geven dat de camera een statische IP-adres-toewijzing moet krijgen. Instelling saven en modem opnieuw opstarten en daarna ook de camera opnieuw opstarten.
Hoe kom je bij de web-interface van de camera?
Heeft de camera een web interface maar zit de camera in een ander subnet dan je PC, dan is het handig als de fabrikant hier een tool voor heeft. Kijk de gebruisaanwijzing hierop na en / de website van de fabrikant.
Is er geen tool, dan je jouw PC -tijdelijk- handmatig een statisch IP-adres geven dat in het subnet van de camera past. Hier b.v. 192.192.1.100 met subnet mask 255.255.255.0 .
Voor dit laatste ga je naar de adapter instellingen van je netwerkkaart en aldaar ga je naar de eigenschappen van internet protocol versie 4 (TCP/IPv4).
Dan start je de PC opnieuw op en zou de camera via de internet-browser op zijn IP-adres aan te roepen moeten zijn.
Als dat weer klaar is breng je de netwerkkaart eigenschappen van jouw PC weer in de oorspronkelijk staat en start de PC en de camera opnieuw op.
Het is dus "hink-stap-sprong".
Maar maak op de PC maar wel eerst een herstelpunt aan zodat je zeker weet dat je geen "ongelukken" maakt.