Frederikje

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beeldkwaliteit ci+ module minder dan Humax 5300C

Ik gebruikte eerst de HUMAX 5300C als Mediabox en als ik op de "i" drukte van de afstandsbediening zag ik duidelijk 1080i staan.

Nu wou ik geen extra kastje en ben ik gewisseld naar een CI+ module. De beeldkwaliteit is nu minder, het lijkt 720p ipv 1080i. Kan ik dit ergens controleren of anders instellen?

Ik heb een Philips 39PFL3208H/12 als tv.

Avast bedankt!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag@Frederikje 

 

dit ziet er inderdaad keurig uit. Alleen is de 90% sterkte welke @bloemen64 noemt wel echt de max. Ikzelf ga liever uit van ongeveer 30% tot 80%. Dit omdat het per zender, of beter, per frequentie kan verschillen. Humax geeft aan tussen de 20% en 90% te blijven, maar ik heb dat al eens besproken met hen, omdat het dan kan gebeuren dat wanneer de Humax 20% aangeeft, dit bij een andere zender lager kan zijn en er dus problemen kunnen optreden. Dat geld evenwel voor de max. van 90%. Daar waren ze het ook wel mee eens. 

 

Mooi dat het nu voor elkaar is, en ik wens je weer veel kijkplezier toe. 

 

Mvg, Willem

Bekijk in context

23 Reacties 23
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Ervaart u die mindere beeldkwaliteit bij alle zenders?
Frederikje
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ja, bij alle zenders is de kwaliteit minder. Ik heb het net vergeleken. Ik heb zowel de ci+ als de HUMAX nog. (Foto vd HUMAX bijgevoegd)
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
De beeldkwaliteit wordt bepaald door de kwaliteit van de tv. De module heeft daar niets mee te doen. Het zou dus goed kunnen dat het beeld van de Humax beter is.
Frederikje
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Een Ziggo medewerker verzekerde me dat de kwaliteit gelijk zou zijn. Mijn tv kan 1080p aan en dat is het met de ci+ module niet, vandaar mijn vraag.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Zijn er ergens instellingen in je TV die aangeven wat de TV weer moet geven met de CI+?

Geeft je TV werkelijk 720p aan?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Frederikje wrote:
Een Ziggo medewerker verzekerde me dat de kwaliteit gelijk zou zijn. Mijn tv kan 1080p aan en dat is het met de ci+ module niet, vandaar mijn vraag.

Een Tv geeft altijd weer in die resolutie waarvoor deze is gemaakt. Is het een Full-HD Tv zal de Tv dus weergeven in 1080P, ook met de eigen tuner. De module decodeert alleen maar, dus het is zuiver de Tv welke dit doet.

Toen de Humax nog was aangesloten kwam er een resolutie van 1080I binnen. Dat is niet de resolutie van de Tv zelf!! Deze zal het Interlaced signaal deinterlacen naar 1080P, mits het natuurlijk om een Full HD Tv gaat.

Wat je in de hoek aangegeven ziet is dus puur wat er binnenkomt. Is de Tv dus HD-ready, 720P, zul je bij het gebruik met de Humax ook 1080I zien staan, mits deze daarop is ingesteld, maar zal de Tv dat downscalen naar de werkelijke resolutie va de Tv.

Kortom: met een module, of beer, het gebruik van de eigen Tv tuner, mag het beeld eigenlijk niet veel matiger worden als met een decoder/ontvanger/mediabox, maar er kan wel verschil te zien zijn. Dat is nou eenmaal inherent aan de gebruikte technieken. De een kan alles net even beter doen dan de ander Maar als je via de eigen tuner kijkt, kun je nergens in de Tv de resolutie aanpassen. Die geeft, zoals gezegd, altijd weer in de resolutie waarvoor deze is gemaakt. In een Tv kun je overigens nooit de resolutie wijzigen, althans net zoals deze moet worden weergegeven.

Wat wel kan is dat je de andere instellingen van de tv eens moet nalopen. Bij veruit de meeste Tv's is het zo dat je per ingang de beeldinstellingen kan aanpassen. Dat betekent dus dat de instellingen bij de eerder gebruikte HDMI ingang heel anders kunnen zijn als die bij de Tv tuner zelf. Kijk dat dus eens na. Maak instellingen ook pas als er daadwerkelijk signaal word weergegeven op betreffende ingang. Is dat niet zo, zullen deze vaak weer worden gewijzigd in de oude, als je signaal invoert.
Frederikje
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A wrote:

Frederikje wrote:
Een Ziggo medewerker verzekerde me dat de kwaliteit gelijk zou zijn. Mijn tv kan 1080p aan en dat is het met de ci+ module niet, vandaar mijn vraag.
Een Tv geeft altijd weer in die resolutie waarvoor deze is gemaakt. Is het een Full-HD Tv zal de Tv dus weergeven in 1080P, ook met de eigen tuner. De module decodeert alleen maar, dus het is zuiver de Tv welke dit doet.

Toen de Humax nog was aangesloten kwam er een resolutie van 1080I binnen. Dat is niet de resolutie van de Tv zelf!! Deze zal het Interlaced signaal deinterlacen naar 1080P, mits het natuurlijk om een Full HD Tv gaat.

Wat je in de hoek aangegeven ziet is dus puur wat er binnenkomt. Is de Tv dus HD-ready, 720P, zul je bij het gebruik met de Humax ook 1080I zien staan, mits deze daarop is ingesteld, maar zal de Tv dat downscalen naar de werkelijke resolutie va de Tv.

Kortom: met een module, of beer, het gebruik van de eigen Tv tuner, mag het beeld eigenlijk niet veel matiger worden als met een decoder/ontvanger/mediabox, maar er kan wel verschil te zien zijn. Dat is nou eenmaal inherent aan de gebruikte technieken. De een kan alles net even beter doen dan de ander Maar als je via de eigen tuner kijkt, kun je nergens in de Tv de resolutie aanpassen. Die geeft, zoals gezegd, altijd weer in de resolutie waarvoor deze is gemaakt. In een Tv kun je overigens nooit de resolutie wijzigen, althans net zoals deze moet worden weergegeven.

Wat wel kan is dat je de andere instellingen van de tv eens moet nalopen. Bij veruit de meeste Tv's is het zo dat je per ingang de beeldinstellingen kan aanpassen. Dat betekent dus dat de instellingen bij de eerder gebruikte HDMI ingang heel anders kunnen zijn als die bij de Tv tuner zelf. Kijk dat dus eens na. Maak instellingen ook pas als er daadwerkelijk signaal word weergegeven op betreffende ingang. Is dat niet zo, zullen deze vaak weer worden gewijzigd in de oude, als je signaal invoert.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Het is 100% zeker een full+HD tv. Als ik het goed begrijp kan het dus nog liggen aan het verschil in instellingen van de beeldkwaliteit uit de HDMI ingang vs de coax/module/tv instellingen?
Frederikje
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Krijg de beeldkwaliteit bij verre niet gelijk, door te spelen met de instellingen. Wel raar maar dan kan ik hopelijk nog de Mediabox houden. Dan maar een extra kastje dat is het wel waard. Of heeft iemand anders nog een idee?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ik niet.
De technologie die je TV gebruikt om het via DVB-C aangeboden signaal (via CI+ Module) geschikt te maken voor het scherm, verloopt wat anders dan die van de Humax die het DVB-C signaal eerst geschikt maakt voor verdere HDMI verwerking door je TV.
In een ideale wereld zou er geen verschil moeten zijn. De wereld is niet ideaal.
Je zult het met de TV-instellingen moeten corrigeren, zoals Willem al duidelijk aangeeft.
Frederikje
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Met de Mediabox heb ik dan weer storing op een heleboel zenders (rtl7, RTL z, comedy, MTV, een, ard, ZDF, ndr, BBC one, BBC 2). Met de ci+ module minder storing. Mee maar een monteur laten langskomen?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Frederikje wrote:
Krijg de beeldkwaliteit bij verre niet gelijk, door te spelen met de instellingen. Wel raar maar dan kan ik hopelijk nog de Mediabox houden. Dan maar een extra kastje dat is het wel waard. Of heeft iemand anders nog een idee?

Dat is wel vrij bijzonder, maar zoals gezegd, wat verschil kan er wel zijn. Maar als de weergave echt zoveel minder is met de Tv tuner als via de Humax, en je kan dat niet ondervangen door het aanpassen van de beeldinstellingen, lijkt het erop dat de Tv over een niet al te beste tuner beschikt. Natuurlijk telt ook de verwerking daarna, maar zoals gezegd, doet de module niets met de beeldkwaliteit. Wel worden er natuurlijk nog allerlei andere bewerkingen uitgevoerd, maar dat is met een signaal dat via HDMI binnenkomt net zo.

Je kijkt wel absoluut via de module? ofwel, de digitale tuner?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Frederikje wrote:
Met de Mediabox heb ik dan weer storing op een heleboel zenders (rtl7, RTL z, comedy, MTV, een, ard, ZDF, ndr, BBC one, BBC 2). Met de ci+ module minder storing. Mee maar een monteur laten langskomen?

Als dat zo is, lees dan de waarden eens uit op de Humax. Het gaat dan om de sterkte, kwaliteit en BER (BER lees je uit boven de sterkte). Want het lijkt erop dat er ook wel wat schort aan de installatie. Nu is bij digitaal het beeld doorgaans wel, of niet, of zie je beeldfouten, zoals blokvorming, maar een goede installatie zal altijd bijdragen aan het kijkplezier. Je geeft aan dat je via de Tv zelf minder storingen ziet, maar deze zijn ook dan dus wel aanwezig. En ja, het kan zo zijn dat de Tv tuner dan net weer wat minder kritisch is aangaande het binnenkomende signaal.

Een monteur laten komen kan, maar kost je geld als het issue aan de eigen installatie is te wijten.

Ben je zelf handig, dan is dat de eerste stap. Kun je anders ook eens foto's maken van de kabels en aansluitingen? Ook het AOP (aansluiting Ziggo) is daarbij belangrijk.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Er lijkt hoe dan ook iets niet lekker met de coax. Maar het verschil in kwaliteit is daarmee niet te verklaren. Ik denk dat de CI+ module een ander zender pakket aangeboden krijgt. Alleen NPO in HD en de rest in SD. Ik zou checken of de CI+ module wel de juiste ID en Freq heeft gebruikt bij installatie. Deze hoeven niet gelijk te zijn aan de settings van de Humax voor zover ik weet. Willem-A weet daar alles van denk ik.

Mijn start pagina zou zijn:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/installeren/televisie/nieuw-pakket/hoe-kijk-je/#unencrypted-dvb-c/dvb-c/Verder
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag bloemen64

dan zou Frederikje naar het pakket vrije zenders kijken. Dat moet opvallen, want dan mist deze een aantal zenders. Kan Frederikje bv. SBS9 ontvangen, dan kijkt deze sowieso via de module. Bij de vrije zenders komt deze niet voor. Gebruik je de Humax in fZiggo gebed met smartcard, dan gebruik je in principe dezelfde frequentie en ID code als bij de Tv met module en smartcard.

Wat hier misgaat waardoor de kwaliteit tussen beiden zo stevig verschilt weet ik (nog) niet, maar goed, dat de installatie aandacht behoeft is zeker.
Frederikje
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt voor jullie antwoorden. Sbs9 ontvang ik gewoon. Er komt een monteur langs om de installatie te controleren en ik houd de Mediabox. De monteur is nog gratis omdat ik pas net een abonnement heb afgesloten.

De monteur komt volgende week woensdag. Als ik eraan denk zal ik nog een update posten daarna.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dank voor de update tot nu Frederikje

Je kijkt in ieder geval via de module. Zoveel is nu zeker. Veel succes. Ik hoop op een goede afloop.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Frederikje Bedankt voor de terug koppeling. Misschien nog een update als de monteur geweest is?

Off topic:
Wel raar om bijna mijn voornaam in een topic te zien staan. Alleen het "je" mist hij mij en zou ook niet passen bij iemand van boven de 2 m.
Frederikje
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Even een update. Monteur is langs geweest en de aansluiting in de meterkast vervangen. De blokjes lijken weg. Zijn dit normale waarden?

 

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Bedankt voor de melding. Goed dat het opgelost lijkt te zijn.

Foto toont normale waarden. Zolang kwaliteit op 100% staat en BER getal op 0 blijft is er niets aan de hand. Sterkte kan ergens tussen 30 en 90 liggen zonder problemen. Hoger kan oversturing geven en dat zie je dan terug in de kwaliteit en BER.

Je hebt nu een "laag" kanaal gecheckt. Het kan zijn dat "hogere" kanalen, boven 800 MHz, een lagere sterkte laten zien. Is niet erg. Moet echter geen 10 % of meer lager zijn. Dan zijn de antenne kabels niet lekker.

Uitgelicht topic