TMG1961

Level 1
  • 90Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Beeldinstelling voor Panasonic TH-37PV70F

Ik heb een Panasonic TH-37PV70F. Als ik op de mediabox naar Menu/Opties/Uitgebreide Instellingen/Beeldinstellingen/HDMI Resolutie ga wat moet ik daar dan instellen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
De PV70 is inderdaad HD-Ready. 'Zonde' dus om de decoder in te stellen op 1080I, of indien mogelijk, 1080P. De Tv zal dat signaal dan n.l. gaan downscalen en de-interlacen (alleen bij 1080I), en in dat eerste is de PV niet heel goed. Maar je hebt het ook over een Plasma van 10 jaar oud.

Stel je de decoder in op 720P, dan zal de decoder het inkomende signaal, als het om HD beelden in 1080I gaat, downscalen en de-interlacen, maar krijgt de Tv een signaal aangeboden waaraan deze bijna niets meer hoeft te doen. Bijna... want de PV70 serie heeft 768 beeldlijnen.

Zou je de decoder instellen op 1080I betekent dat bij SD content of content van 576 beeldlijnen, dat de decoder dat eerst gaat bewerken, dus gaat upscalen naar 1080I, en de Tv het signaal vervolgens weer gaat downscalen en de-interlacen. Onnodige bewerkingen welke je liever niet wilt. Ook hier geld dat de Tv het signaal niet gaat de-interlacen als de decoder 1080P kan uitsturen.

Nu is het ene persoon kritischer dan de ander, en zal niet eens de verschillen opmerken, maar als het kan dien je het signaal zo schoon mogelijk te houden, dus dien je uiteraard ook onnodige bewerkingen te voorkomen.

Heb je een Full-HD Tv, dan dien je eigenlijk in te stellen op 1080I/P daar de Tv dan alleen nog maar hoeft te de-interlacen, of niets meer hoeft te doen aan bewerking bij 1080P. Maar in dat geval kan het soms mooier zijn als je dat geval de decoder instelt op 720P. De Tv hoeft het signaal dan alleen te upscalen.

Bekijk in context

25 Reacties 25
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ik ga er even van uit dat je tv ook full hd is ( 1080p aan kan ) je kan tv resolutie aanhouden wat ook 1080p resolutie geeft. Ik zelf heb gewoon 1080p geselecteerd. ( dus 1080p is full hd in de volksmond, en geeft vlgns de meeste gebruikers het mooiste beeld. Dus kort samengevat zorg voor 1080p weergave.

Een weetje: de hd zenders die ziggo uitzendt zijn 1080i dus de horizon schaalt de 1080p op. Wat dus mooier beeld geeft in bijna alle gevallen!

Nb ook de meeste tv's bv hdmi ready ( 720p) kunnen ook de 1080p verwerken maar uiteraard de tv vewerkt deze tot de max. Resolutie die de tv aan kan. Pas op met de oudere tv's die dit dus niet kunnen.
TMG1961
Topicstarter
Level 1
  • 90Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
De tv zou HD-Ready zijn. Ik heb de instelling momenteel op 1080P staan. Kan hij daar op blijven staan of moet ik hem terug zetten naar TV-Resolutie aanhouden.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Als ik jou was zou ik het zo laten. ( dus jou hd ready tv kan dit verwerken) probeer even uit wat jij het mooiste vindt. Ik persoonlijk op de tv in de slaapkamer ( hoewel hdmi ready geeft de 1080p mooier/mooiste beeld) ik adviseer hou het zo wat je nu hebt ingesteld. Al is het allemaal persoonlijk. Ook de ondertiteling komt wat mooier en duidelijker over bij mij op tv in de slaapkamer bij 1080p Gr Rob

Edit: tv resolutie aanhouden zal ook wel als 1080p worden weergegeven op tv scherm, althans ook bij mijn op tv in slaapkamer. Terwijl deze nogmaals hdmi ready is. Dus dat verschil tv resolutie aanh. En 1080p is er bij mij niet.
TMG1961
Topicstarter
Level 1
  • 90Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Als ik tv resolutie aanhouden kies geeft hij 720p invoer weer. Ook al staat hij op een hd kanaal.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
720p is ook hd. Ok dan is dat bij jou tv anders . ( integenstelling tot mij tv slaapkamer. ) Ik zou nogmaals gewoon op 1080p instellen nogmaals als het bij jou mooier beeld is. Het kan echt geen kwaad. En kies voor het mooiste beeld! Succes! Gr Rob
TMG1961
Topicstarter
Level 1
  • 90Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Ik laat hem gewoon staan op 1080p Ik zie eerlijk gezegd geen verschil tussen 720p en 1080p Kan misschien ook liggen aan formaat tv, is 94cm en ik zit er ong 3,5- 4m vandaan.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
TMG1961 wrote:
Ik laat hem gewoon staan op 1080p Ik zie eerlijk gezegd geen verschil tussen 720p en 1080p Kan misschien ook liggen aan formaat tv, is 94cm en ik zit er ong 3,5- 4m vandaan.


Ok kan. Dat is hoe jou tv daar mee omgaat. Je zou bv wat meer helder beeld kunnen krijgen en ondertiteling zoals bij mij wAt witter helderder. Maar dat natuurlijk afhankelijk merk/type tv. Hou er wel rekening mee dat de tv nu de resolutie aanpast. Dus naar lager resolutie . Fijn weekend.!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
De PV70 is inderdaad HD-Ready. 'Zonde' dus om de decoder in te stellen op 1080I, of indien mogelijk, 1080P. De Tv zal dat signaal dan n.l. gaan downscalen en de-interlacen (alleen bij 1080I), en in dat eerste is de PV niet heel goed. Maar je hebt het ook over een Plasma van 10 jaar oud.

Stel je de decoder in op 720P, dan zal de decoder het inkomende signaal, als het om HD beelden in 1080I gaat, downscalen en de-interlacen, maar krijgt de Tv een signaal aangeboden waaraan deze bijna niets meer hoeft te doen. Bijna... want de PV70 serie heeft 768 beeldlijnen.

Zou je de decoder instellen op 1080I betekent dat bij SD content of content van 576 beeldlijnen, dat de decoder dat eerst gaat bewerken, dus gaat upscalen naar 1080I, en de Tv het signaal vervolgens weer gaat downscalen en de-interlacen. Onnodige bewerkingen welke je liever niet wilt. Ook hier geld dat de Tv het signaal niet gaat de-interlacen als de decoder 1080P kan uitsturen.

Nu is het ene persoon kritischer dan de ander, en zal niet eens de verschillen opmerken, maar als het kan dien je het signaal zo schoon mogelijk te houden, dus dien je uiteraard ook onnodige bewerkingen te voorkomen.

Heb je een Full-HD Tv, dan dien je eigenlijk in te stellen op 1080I/P daar de Tv dan alleen nog maar hoeft te de-interlacen, of niets meer hoeft te doen aan bewerking bij 1080P. Maar in dat geval kan het soms mooier zijn als je dat geval de decoder instelt op 720P. De Tv hoeft het signaal dan alleen te upscalen.
TMG1961
Topicstarter
Level 1
  • 90Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Hoi Willem, bedankt voor je uitvoerig antwoord. Nu heb ik alleen nog de vraag..instellen op 720p of op tv resolutie aanhouden. Of maakt dat niks uit bij mijn tv. Tv is dan wel 9 jaar oud maar werkt nog perfect, je merkt hem zijn leeftijd nog absoluut niet aan.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
In iedergeval heb je nu uitgebreid antwoord gehad:$ rekening houdend met de tips van Willen en de gegevens die jij gaf inzake tv resolutie aanhouden dat gewoon te proberen, met name dat je zei er geen verschil in te zien.
TMG1961
Topicstarter
Level 1
  • 90Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Jij ook bedankt robbo. Fijn om zo snel hulp en antwoorden te krijgen.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Graag gedaan. Hoewel Willem exacter/precieser de situatie heeft uitgelegd:$
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
TMG1961 wrote:
Hoi Willem, bedankt voor je uitvoerig antwoord. Nu heb ik alleen nog de vraag..instellen op 720p of op tv resolutie aanhouden. Of maakt dat niks uit bij mijn tv. Tv is dan wel 9 jaar oud maar werkt nog perfect, je merkt hem zijn leeftijd nog absoluut niet aan.


Dag TMG

Graag gedaan. Je stelt dan de bron, in dit geval de decoder in op 720P. Instellen op 768 is eigenlijk nooit echt mogelijk. Maar er vallen altijd wat beeldlijnen weg door de overscan of beeldscan, welke je bij de PV7 en 70 nog niet kan uitschakelen. Echter dient een HD-Ready Tv minimaal 720 horizontale beeldlijnen weer te geven, en minimaal 1 HDMI ingang te bezitten, wil de Tv aan die eisen voldoen. Bij een Full-HD Tv zijn dat 1080 beeldlijnen.

Het nadeel van de PV7 en 70 zijn de fluctuerende zwartwaarden, ook wel floating blacks genoemd. Maar daar hebben helaas meer Plasma's last van. Eigenlijk kun je dit issue niet missen, doordat na verloop van tijd, vooral bij grote donkere vlakken, het zwart (tijdelijk) minder zwart is/iets grauwer wordt. Ook komt een defect panel regelmatig voor (1 of meerdere verticale lijnen in beeld) en helaas komt ook hier het inbranden van b.v. logo's langs. Maar dat laatste is altijd een issue gebleven, op een aantal types na.

De floating blacks ontstaan doorgaans doordat de 'vernieuwende' software van de Tv voorloopt op de mate van ouderdom. Simpelweg houdt dit in dat de software 'voorkomt' dat de Tv verouderd door bepaalde instellingen steeds iets 'op te schroeven'. Zou dit exact gelijk zijn aan de veroudering van het toestel, werkt dat natuurlijk prachtig. Maar bij wat types gaat hier wat mis, en word de veroudering te snel 'verholpen'. Dat loopt dan dus voor op de daadwerkelijke veroudering. En er zijn best meer nadelen, maar ik heb de Plasma techniek desondanks altijd omarmd. Ik blijf het een mooie techniek vinden.

Veel kijkplezier gewenst 😄
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
robbo wrote:
Graag gedaan. Hoewel Willem exacter/precieser de situatie heeft uitgelegd:$


Dan krijg jij van mij als troost een like :D:D
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Hoi mijn weekend kan niet meer stuk:cool::cool::P:$:D
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Hup! Nog een... Dat is wel de laatste hoor... 😛
TMG1961
Topicstarter
Level 1
  • 90Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg Willem. Moet zeggen dat ik an mijn tv nog echt niets merk van dat het zwart iets grauwer wordt. Alles is nog echt zwart. Misschien geluk gehad en een goed gekregen. Heb de instelling op de mediabox op 720P gezet.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag

Dat is natuurlijk alleen maar mooi. Het komt ook niet bij elk exemplaar voor, maar het is wel vaak genoemd. Maar dat is dus ook zo bij wat andere typen. Beeld nog goed? Dan gewoon lekker van je Tv genieten.
Juliet Romeo

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Aansluitend op hetgeen hierboven en ook op eerdere fora beschreven heb ik het volgende; mijn tv een Sony 65xe9305 (4weken oud) ontvangt ziggo via een CA+ module en via info is te zien dat hij 1080i 25hz doorgeeft voor de meeste reguliere kanalen. Ik vind het beeld niet echt super om te zien en dat ligt niet aan dit top model van Sony. Is daar iets aan te doen.

Verder worden Extreme tv en Motorsport.tv uitgezonden in 576i 25hz en is niet om aan te gluren op zo een grote tv. Het beeld is gewoon blurred. De tv scaled het iets op maar is echt niet mooi en soms zijn motorrijders niet te herkennen. Raar dat Ziggo motors.tv niet doorgeeft in 1080 terwijl motorsport.tv gewoon een HD kanaal is.

Uitgelicht topic