frenzke68

Level 1
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Android via WiFi verbinding niet in orde op ConnectBox

Ik zit met een vervelend, frustrerend, irriterend probleem sinds twee weken.
In eerste instantie had ik gehoopt dat het opgelost zou zijn ivm onlangs opgeloste Google issue, maar dit heeft mij niet geholpen. Het probleem lijkt er echter sterk op.
Wat is het probleem:
Het surfen op internet start tergend langzaam en dat duurt zo'n 10 seconden. Vervolgens gaat hij wel goed door. Verbinding Android via Wifi is dramatisch te noemen.
Het gemakkelijkst te controleren is het gebruiken van NOS teletekst. Hierbij zou je de pagina's zeer snel moeten kunnen laden. Bij mij lukt dat niet. Inloggen bij Rabobank app / ING app gaat pas na twee keer...altijd een time-out bij de eerste keer. Bij Teletekst blijft hij hangen en na de inmiddels bekende 10 seconden gaat hij pas naar de pagina. Surfen op internet gaat erg traag. Verbinding met laptop (Asus), iPad, PC geeft geen problemen. Het betreft alleen met Android. Ik maak gebruik van een Samsung Galaxy S6 Edge en ook met een HTC One heb ik hetzelfde probleem. Op een netwerk van KPN heb ik geen problemen en op een andere locatie met Ziggo heb ik ook geen problemen. Het probleem zit hier in huis.
Download snelheid is dik in orde. Ik heb gisteren de ConnectBox opnieuw geconfigureerd als standalone.
Ik maak gebruik van 2,4G en ook van 5G. Beiden hetzelfde resultaat. Wifi analyzer heb ik ook gebruikt en dat ziet er goed uit. Veranderen van kanalen biedt geen verbetering. Er wordt gebruik gemaakt van Hirschmann 4G proof bekabeling/connectoren. De ConnectBox heb ik een reset gegeven en al meerdere malen herstart. Niets wil helpen. Het probleem is spontaan gekomen. Voorheen waren er geen problemen. Het lijkt erop dat de ConnectBox het probleem is. Ik zou het graag zsm opgelost willen zien.
Iemand nog met dezelfde problemen ? Tips / oplossingen zijn welkom.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
frenzke68
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Thijs Ziggo wrote:
Bedankt voor je heldere update! Lijkt dan precies wat is omgeschreven in de bug die openstaat bij Google.
Je kan zelf IPv6 niet uitschakelen op je modem. Wil je dat ik daar een verzoek voor je over indien?


Hallo Thijs,

Dus als ik t goed begrijp moet Google dit oplossen...
Dan vraag ik me nu af hoe t kan dat drie telefoons met drie verschillende versie android op hetzelfde tijdstip (half april) hier ineens last van krijgen. Heb jij enig idee?

Dan heb ik enkele vragen

Een verzoek uitzetten IPv6 in het modem. Dan kunnen we wel te weten komen of de andere toestellen goed gaan werken. Kan dit ook negatieve gevolgen geven, nu en in de (nabije) toekomst?
Hoe kom ik te weten wanneer het probleem bij Google is opgelost?
Wat zijn de gevolgen indien ik de DNS standaard op Google laat staan?

Grt frenzke68

Bekijk in context

58 Reacties 58
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kun je hier van de downstream en upstream van je modem een screenshot laten zien?
frenzke68
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Hallo Be rt,

Heb je hier voldoende aan?
Speedtest Ziggo
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
frenzke68 wrote:
Hallo Be rt, Heb je hier voldoende aan?
Speedtest Ziggo

Deze speedtest is bedraad uitgevoerd?
Of via Wifi?
Heb je een 150/50 abonnement?
Kun je de Wifi verbinding testen met een ander apparaat?
frenzke68
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Be rt wrote:
Deze speedtest is bedraad uitgevoerd?
Of via Wifi?
Heb je een 150/50 abonnement?
Kun je de Wifi verbinding testen met een ander apparaat?


Deze is met PC via Wifi uitgevoerd en ik heb idd een 150 abonnement
Ik zal later kijken met ander apparaat. Alvast bedankt
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
frenzke68 wrote:
Be rt wrote:
Deze speedtest is bedraad uitgevoerd?
Of via Wifi?
Heb je een 150/50 abonnement?
Kun je de Wifi verbinding testen met een ander apparaat?


Deze is met PC via Wifi uitgevoerd en ik heb idd een 150 abonnement
Ik zal later kijken met ander apparaat. Alvast bedankt

Dan werkt je Wifi in ieder geval uitstekend, bijna de maximale snelheid via Wifi.
Dan ligt het probleem bij je Android apparaat, daar weet ik niet genoeg van, misschien is er iemand hier op het forum die je hiermee verder kan helpen.
frenzke68
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Be rt wrote:

Dan werkt je Wifi in ieder geval uitstekend, bijna de maximale snelheid via Wifi.
Dan ligt het probleem bij je Android apparaat, daar weet ik niet genoeg van, misschien is er iemand hier op het forum die je hiermee verder kan helpen.


Nee, het probleem zit niet in mijn android apparaten.
Dan zou ik op alle Ziggo netwerken hetzelfde probleem moeten hebben en dat is dus niet zo.

Aanvullende informatie:
Beide android apparaten hebben verschillende android versies.

Speedtest van 1 van de Android apparaten (Samsung Galaxy s6 Edge) bijlage toegevoegd
Deze laat ook zien dat het top is met wifi, echter bij elke pagina welke ik wil openen een vertraging.
Met whats app uploaden een vertraging, nu.nl, teletekst etc. Alles heeft deze 10 seconden vertraging

Iemand anders met tips, oplossingen?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
frenzke68 wrote:
Be rt wrote:

Dan werkt je Wifi in ieder geval uitstekend, bijna de maximale snelheid via Wifi.
Dan ligt het probleem bij je Android apparaat, daar weet ik niet genoeg van, misschien is er iemand hier op het forum die je hiermee verder kan helpen.


Nee, het probleem zit niet in mijn android apparaten.
Dan zou ik op alle Ziggo netwerken hetzelfde probleem moeten hebben en dat is dus niet zo.

Dat heb je inderdaad in je eerste bericht geschreven.
Het lijkt inderdaad te maken te hebben met je Connectbox.
Hoop dat gebruikers van de Connectbox hier wat over kunnen melden, succes.
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
@frenzke68 Aparte kwestie!
Kun je aangeven of dit issue ook aanwezig is op je PC? De snelheidstesten en pingtijden zijn op beide screenshots namelijk hetzelfde en zien er perfect uit. Dat het specifiek aan de Connect Box ligt lijkt me nog een voorbarige conclusie maar iets in je thuisverbinding lijkt wel iets mis te gaan. Zou je eens een foto willen posten van de hoofdaansluiting van Ziggo? Dat is het punt waar het signaal als eerste je woning binnenkomt.
frenzke68
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Thijs Ziggo wrote:
@frenzke68 Aparte kwestie!
Kun je aangeven of dit issue ook aanwezig is op je PC? De snelheidstesten en pingtijden zijn op beide screenshots namelijk hetzelfde en zien er perfect uit. Dat het specifiek aan de Connect Box ligt lijkt me nog een voorbarige conclusie maar iets in je thuisverbinding lijkt wel iets mis te gaan. Zou je eens een foto willen posten van de hoofdaansluiting van Ziggo? Dat is het punt waar het signaal als eerste je woning binnenkomt.


Beste Thijs Ziggo<

Op mijn laptop, ipad en pc zijn er geen problemen te ontdekken. Heden ochtend voor alle zekerheid nogmaals een iphone getest en hiermee ook geen probleem. Ik test voor het gemak dan Teletekst, dat werkt snel en zo kan ik ook meteen zien of er een vertraging zit of niet. Pak ik op mijn Galaxy s6 bijvoorbeeld Nu.nl dan blijft het zo'n 10 seconden wit en dan laadt hij pas de pagina.
Gisteren heb ik mijn internet abonnement verhoogd, naar 300MBit. Heb ook weer mijn modem gereset, maar ook nu blijft het probleem bestaan. Bijgevoegd een foto van de hoofdaansluiting. In afwachting op je reactie.... Grt frenzke68
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
In de Connectbox wordt per apparaat aangegeven met welke snelheid wordt verbonden. Wat is de snelheid van uw Samsung?
frenzke68
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Jan F. wrote:
In de Connectbox wordt per apparaat aangegeven met welke snelheid wordt verbonden. Wat is de snelheid van uw Samsung?


Beste Jan F.

Galaxy-S6-edge 866 Mb/s Wi-Fi 5G

Grt frenzke68
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Dan zit het probleem toch echt ergens in uw apparaat. De snelheid van de Ziggo-verbinding kan niet de beperkende factor zijn. Heeft u het probleem ook als u in de 2.4GHz band bent verbonden?
frenzke68
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Jan F. wrote:
Dan zit het probleem toch echt ergens in uw apparaat. De snelheid van de Ziggo-verbinding kan niet de beperkende factor zijn. Heeft u het probleem ook als u in de 2.4GHz band bent verbonden?


Ja dan heb ik hetzelfde probleem.
Ik zal eens een oudere backup van mijn telefoon terugzetten. Deze is van vóór de tijd dat de problemen begonnen. Kijken of het dan nog steeds optreedt. Wellicht kan ik op deze manier erachter komen of het een update van iets uit Android betreft. Het is wel vreemd dat het probleem op een ander Ziggo Netwerk niet aanwezig is...dan zou het niet aan beide telefoons moeten liggen.....wordt vervolgd
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Bedankt voor je foto, frenzke68! Waar gaat de witte kabel precies naartoe? Je modem krijgt namelijk wel iets te sterk signaal binnen. Kan voor nu geen kwaad maar misschien kunnen we de aansluiting nog wat tweaken.
Gezien andere apparaten die van hetzelfde draadloze netwerk gebruik maken geen last hebben ligt het sowieso niet aan het kabelsignaal of wifinetwerk an sich. Anders zou de rest hetzelfde ervaren.
Waar nu precies de mismatch ligt, dat wordt interessant! Heb je al eens het wifinetwerk van de Connect Box compleet vergeten op je toestel? Daarna telefoon opnieuw opgestart en de verbinding opnieuw aangemaakt?
frenzke68
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Thijs Ziggo wrote:
Bedankt voor je foto, frenzke68! Waar gaat de witte kabel precies naartoe? Je modem krijgt namelijk wel iets te sterk signaal binnen. Kan voor nu geen kwaad maar misschien kunnen we de aansluiting nog wat tweaken.
Gezien andere apparaten die van hetzelfde draadloze netwerk gebruik maken geen last hebben ligt het sowieso niet aan het kabelsignaal of wifinetwerk an sich. Anders zou de rest hetzelfde ervaren.
Waar nu precies de mismatch ligt, dat wordt interessant! Heb je al eens het wifinetwerk van de Connect Box compleet vergeten op je toestel? Daarna telefoon opnieuw opgestart en de verbinding opnieuw aangemaakt?


De witte kabel (1,5m) gaat naar een Hirschmann versterker HMV41, aangesloten op de (zwakste uitgang = 5,5dB) en van daaruit met 0,5m kabel naar modem.
Router en alle toeters en bellen wat achter het modem zit is nu allemaal losgekoppeld / uitgeschakeld, zodat ik rechtstreeks connect met modem.
Ik heb nu de kabel vanuit hoofdaansluiting rechtstreeks aan het modem hangen en probleem blijft hetzelfde. Ook beide wifi netwerken laten vergeten op telefoon en telefoon reboot en weer aangemeld bij wifi netwerk helpt niet.
Verder heb ik nu, omdat snelheid gisteren verhoogd is, nogmaals een speedtest gedaan met laptop rechtstreeks bekabeld aan modem en dat is perfect. (zie bijlage)
Ik weet het even niet meer......kan je dan toch de uitgang tweaken of is het beter een verzwakker te plaatsen na de versterker voor die ene uitgang.
Hoeveel dB kwam het signaal te sterk binnen?
Nog andere suggesties wat ik kan proberen?
frenzke68
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Thijs Ziggo wrote:
Bedankt voor je foto, frenzke68! Waar gaat de witte kabel precies naartoe? Je modem krijgt namelijk wel iets te sterk signaal binnen. Kan voor nu geen kwaad maar misschien kunnen we de aansluiting nog wat tweaken.
Gezien andere apparaten die van hetzelfde draadloze netwerk gebruik maken geen last hebben ligt het sowieso niet aan het kabelsignaal of wifinetwerk an sich. Anders zou de rest hetzelfde ervaren.
Waar nu precies de mismatch ligt, dat wordt interessant! Heb je al eens het wifinetwerk van de Connect Box compleet vergeten op je toestel? Daarna telefoon opnieuw opgestart en de verbinding opnieuw aangemaakt?


aanvullende informatie...
Indien ik nu, rechtstreeks verbonden met ConnectBox via 2,4GHz netwerk download haal ik 4Mb/s
Schakel ik over op 5GHz netwerk dan haal ik 23Mb/s op hetzelfde bestand (4GB) wat ik binnenhaal

4Mb/s is wel heel erg laag, ook al is het via Wifi 2,5GHz ?

Doe ik een speedtest via Wifi 2,4GHz dan is dat uiterst belabberd, zie bijlage
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Het signaal kwam binnen rond 11 dBmV. We zien het het liefst tussen de -10 en 10. In de regel wordt op de hoofdaansluiting het signaal gesplitst tussen tv en modem. Zal ik je daarvoor een splitstuk opsturen?
Dit staat echter verder los van je kwestie met je Android-toestellen. Ik ben dan wel benieuwd of het herstellen van een backup verschil gaat maken. Ben zeer benieuwd naar de uitkomst.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
frenzke68 wrote:


Doe ik een speedtest via Wifi 2,4GHz dan is dat uiterst belabberd, zie bijlage


Die snelheidstest zegt niet zoveel, maar heeft u dan ook nog problemen met de laadtijd van eerder genoemde websites?
frenzke68
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Thijs Ziggo wrote:
Het signaal kwam binnen rond 11 dBmV. We zien het het liefst tussen de -10 en 10. In de regel wordt op de hoofdaansluiting het signaal gesplitst tussen tv en modem. Zal ik je daarvoor een splitstuk opsturen?
Dit staat echter verder los van je kwestie met je Android-toestellen. Ik ben dan wel benieuwd of het herstellen van een backup verschil gaat maken. Ben zeer benieuwd naar de uitkomst.


Thijs, wat zeg je van mijn laatste reactie net voor jouw reactie....4Mb download snelheid onder 2,4GHz t.o.v. 23Mb download snelheid onder 5GHz ? Dat klopt toch niet...Dat is geen speedtest maar een normale film download.
Een splitter heb ik hier nog wel liggen. Deze zal ik binnenkort plaatsen.
In afwachting op je reactie.

Uitgelicht topic