Rubinald

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Al mijn e-mail spontaan uit mijn Ziggo inbox verdwenen

Ik gebruik al jaren ziggo email. Nooit problemen mee gehad.
Maar afgelopen vrijdag avond rond 19:45 (8 februari 2019) zag ik in mijn inbox (via mijn telefoon) dat alleen de nieuwe email erin stond maar al mijn oude mail was verdwenen.

Ik ben thuis via mijn pc naar mijn mail gaan kijken, maar daar constateerde ik hetzelfde.
Al mijn oude mail was uit de inbox.
Mijn email account was van rond de 800MB terug gegaan naar ongeveer 50MB.

Contact opgenomen met ziggo, maar die konden in het weekend niets voor mij nakijken.
Er was intern een storing aan het systeem waardoor ze niet konden kijken.
Antwoord was dat ik het aankomende maandag moest proberen.

Maandag (11-februari 2019) gelijk gebeld.
Ik kwam niet verder dan het antwoord de mail is verdwenen en oorzaak is op dit moment is onbekend. (zou verschillende oorzaken kunnen zijn geweest).
En terug halen kon niet zomaar.
Van mijn kant is er niets anders gebeurd. Geen instellingen gewijzigd of nieuwe updates.
Op deze manier is gebruik van ziggo email heel erg onbetrouwbaar.
Want door iets wat niet mijn toedoen is geweest zou ik nu al mijn oude bewaarde email kwijt zijn.

Er moet toch een backup zijn om dit terug te zetten binnen een bepaalde tijd na een gebeurtenis?
Of een log waar de commando's in staan die het effect hebben gehad waardoor de emails nu verwijderd zijn?

Wie helpt me uit de brand?
Dit kan je toch niet zomaar accepteren?

Met vriendelijke groet,
R. Jansen
36 Reacties 36
Kim Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 341Posts
  • 25Oplossingen
  • 63Likes
Hi Rubinald, wat raar dat je e-mails zijn verdwenen. Logisch dat je dit niet zo maar wilt accepteren en twijfelt aan de betrouwbaarheid van Ziggo Mail.

Ik kan je helaas niet garanderen dat we de e-mails weer boven tafel krijgen, maar we moeten zeker uitzoeken wat hier mis is gegaan zodat niet nogmaals gebeurd. Kun je allereerst aangeven hoe je je e-mail precies benadert? Doe je dit via een e-mailprogramma zoals Outlook of Windows Mail? Of log je standaard in op Ziggo Mail via de browser (https://mail.ziggo.nl/appsuite/).

En wat gebeurt er met je e-mails sinds 8 februari? Blijven de nieuwe e-mails wel in je mappen staan?
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
800 Mb mailbox vol ?

En je gebruikt geen outlook waar je mee een .pst file kan maken als backup van je mail lokaal op je schijf/pc/laptop/externe schijf ?

Of gebruik je alleen webmail ?
Edmond

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Blijkbaar een serieus probleem want ik bij mij is ook alle mail verdwenen en blijven verdwijnen zowel via webmail of via outlook of ziggo mail app en op dit moment blijft de mail in mijn inbox staan.

Groet,
Edmond
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Edmond Wil jij dan de vragen die Kim aan Rubinald heeft gesteld ook beantwoorden? 🙂
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Ik dacht dat het ook aan mij lag, maar ook hier verdwijnt er mail. Ik gebruik zelf Thunderbird en voor mijn werk ( aan huis ) Ziggo Webmail, maar ook hier verdwijnt mail en ook wordt ik Gestoord van de Spam die Ziggo doorlaat. ( dat is ander topic )
Rubinald
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hi Kim,

Ik log standaard in via de browser (https://mail.ziggo.nl/appsuite/) en via mijn mobiel gmail app.
De mail na 8 februari blijft gewoon in de inbox staan.
Op 8 februari had ik in de middag nog al mijn oude mail. Toen ik rond 19:45 keek waren ze verdwenen.

Wat mij wel is opgevallen (in de webmail) is dat ik een tijdje voor 8 februari wanneer ik een mail had gelezen dat deze als ongelezen bleef staan. Deze werd niet automatisch als gelezen gezet. Dat kon ik op gelezen zetten via het menu bij de inbox "Alle berichten markeren als gelezen".
Na 8 februari worden mijn gelezen mail wel weer gelijk automatisch als gelezen gezet.

@Ronald: Mijn mailbox heeft een grote van 5 GB. Ik kon nog even vooruit.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Rubinald misschien even de app instellingen in Gmail bekijken, of daar niet een vinkje staat met onnodige email na zoveel dagen verwijderen. Is een optie die ik me net bedenk.
Rubinald
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@ xGarfieldx-Dave: Ik heb even gekeken maar die optie kan ik niet vinden in de Gmail app.
Ik heb daar 4 accounts in staan. Ze staan alle 4 gelijk ingesteld.
Mijn vermoeden is dat er iets op de mailserver is gebeurd, want mijn webmail reageert anders na 8 februari met de ongelezen mail.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Misschien kan je het hier vinden. Ik heb heb de Synchronisatie uit staan, handmatig. Hoop dat je toch iets kan vinden. Is maar een tipje. En hoop dat je probleem snel verholpen wordt.

Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Rubinald wrote:
Er moet toch een backup zijn om dit terug te zetten binnen een bepaalde tijd na een gebeurtenis?
Of een log waar de commando's in staan die het effect hebben gehad waardoor de emails nu verwijderd zijn?

Wie helpt me uit de brand?
Dit kan je toch niet zomaar accepteren?


Wat backup betreft zie waarom je daar zelf eindverantwoordelijke in blijft!
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/met-ziggo-mail-en-imap-altijd-een-backup-is-best-misleidend-pas-op-36993

Ook xGarfieldx-Dave
Verder zal hier wel niet veel helpen maar toch wie weet e.a. opvragen met recht op inzage wegens nieuwe AVG privacy wet maar wel gelijk gericht vragen welke gegevens bijv de log file waaruit kan blijken wanneer en hoe enz gewist is. kan helpen probleem in vervolge te voorkomen. ( als men zo de oorzaak wel kan vinden.)

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/kan-ziggo-voor-mij-uitzoeken-of-een-e-mail-naar-mij-is-verzonden-36914#post367801

Natuurlijk beter eerst beginnen bij de settings in je mailprogramma of besturingssysteem die iets met wissen of opschonen na x tijd te maken kunnen hebben. ( soms kan men ook instellen na xtijd verplaatsten naar een andere map of andere vormen van archivering, wat indien die map er niet op de juiste manier aanwezig is onvoorspelbaar gedrag kan geven)

Volgens algemene voorwaarden ( tegenstrijdig met info op website over IMAP maar toch) kan en mag Ziggo mails wissen om e.a. bij niet goed werken van een dienst weer in orde te krijgen, jij hebt het over problemen die er waren voor 8 februari erna opgelost dus kan Ziggo zoiets toegepast hebben maar dat is zonder meer info gissen)
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Beste Rubinald,
Controleer eerst of u op overige apparaten nergens pop3 heeft ingesteld.

Anders geld helaas het zelfde als in dit topic;
verdwenen inhoud adresboek en agenda Ziggomail

MVG
Rubinald
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hi Jonathan-458,

Dank je wel voor de informatie.
Het enige wat ik gebruik is webmail en mijn telefoon.
Ik heb al mijn instellingen doorgelopen. Niets kunnen vinden.

Dus als ik de topic verdwenen inhoud adresboek en agenda Ziggomail goed begrijpt moet mijn mail via google of microsoft laten lopen, omdat ziggo mail onbetrouwbaar is?

Mijn mail is verdwenen en ik heb helemaal geen idee wat de oorzaak is geweest.
Als ik de oorzaak weet dan ben ik geruster. Nu is alles super vaag.
Enige wat duidelijk is, is dat de mail nu weg is.

Groetjes,
Rubinald
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Rubinald
Ik durf met 100 % zekerheid te zeggen dat Ziggo mail 99,9 % betrouwbaar is.

Er kan uiteraard wel met hardware een probleem optreden waardoor door overmacht misschien iets mis kan gaan , maar dat is maar 0,01 % kans 😉
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Ronihd wrote:
Rubinald


Ik durf met 100 % zekerheid te zeggen dat Ziggo mail 99,9 % betrouwbaar is.

Er kan uiteraard wel met hardware een probleem optreden waardoor door overmacht misschien iets mis kan gaan , maar dat is maar 0,01 % kans 😉


Yep.= mee eens

Het kan alleen dingen doen die je niet verwacht ook volgens hun eigen teksten en voorwaarden, als je die respecteerd ( dus leest en begrijpt) dus wel eigen backup maakt is het hmm ok.:wink:

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/met-ziggo-mail-en-imap-altijd-een-backup-is-best-misleidend-pas-op-36993

Hier staan een paar zaken waarom je mogelijk in algemeen je ISP niet ook wil gebruiken voor mail.
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/wat-doet-ziggo-tegen-spam-37198#post369180
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Rubinald Mijn mail is verdwenen en ik heb helemaal geen idee wat de oorzaak is geweest.
Als ik de oorzaak weet dan ben ik geruster. Nu is alles super vaag.
Enige wat duidelijk is, is dat de mail nu weg is.

Wil je echt weten ? wat er bij Ziggo heeft plaats gevonden, dan kan je nog bijv vanuit AVG wet recht op inzage persoonsgegevens e.a trachten op te vragen aan log files enz.

Daar kan men meer zien en weet je meer, op forum is hier door mij meer over geschreven ook hierboven alle andere is dus gewoon giswerk
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Rubinald,
ISP email is niet persee onbetrouwbaar, maar minder geschikt als primaire email dienst door het vaak ontbreken van profesionele support en zorgen fussies en overnames ivm migratie vaker voor problemen, ook extra kosten voor aanhouden mail na overstappen is vrij vervelend.

Microsoft, Google etc. en de betere hosting providers hebben hun zaakjes gewoon veel beter op orde.

Ongeacht email host is het natuurlijk handig om altijd een backup te maken van o.a. Email.

Zpiep,
Betwijfel of Ziggo log files zal delen, contact met abuse afdeling mbt jou eigen mailbox is al een ramp en gooien ze het niet delen van technische info onder privacy issue.

MVG
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Jonathan-458 wrote:
Zpiep,
Betwijfel of Ziggo log files zal delen, contact met abuse afdeling mbt jou eigen mailbox is al een ramp en gooien ze het niet delen van technische info onder privacy issue.

MVG


Precies en heb dat eerder hier op forum geplaatst en beetje uitgezocht daar kwam antwoord van Jurist daar waar het persoongegevens van jou betreft dus jou ip en /of mailadres ook uit log files men deze zou moeten geven. De maar is als men dat niet doet is en/of Rechtsgang en aangifte autoriteit persoonsgegevens nodig..
meen in dit topic verder naar boven staan in een post van mij enige links.
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/kan-ziggo-voor-mij-uitzoeken-of-een-e-mail-naar-mij-is-verzonden-36914#post367801

Ze zijn dus vanaf dat die AVG wet geldig is en nog steeds weigeren in overtreding wat betreft recht op inzage persoonsgegevens volgens de AVG zo lees ik het.

Dus ook jou vraag zouden ze als je inzage via recht op inzage persoonsgegvens en duidlijke specificeerd wat en welke gegevens het waar wanneer enz betreft eigenlijk dienen te geven!?
Rubinald
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hi Jonathan-485 / Zpiep,

Nou, zover zou ik ook niet willen gaan.
Dit is mijn allereerste probleem met ziggo mail. En ik gebruik al jaren heel tevreden ziggo mail. En daarvoor was het wanadoo mail.
Enige wat ik duidelijk wil hebben is:

  • Is er nog misschien een kleine mogelijkheid dat mijn mail nog terug te halen is?
  • Wat kan de oorzaak zijn geweest van de verdwenen mail?

Ik ben een techneut. Als er iets vreemd is gebeurt wil ik graag altijd een oorzaak weten, zodat ik het voor een volgende keer misschien kan voorkomen.
Vandaar dat ik vroeg of ze dat niet zelf even uit een logfile konden halen. Want die moet er gewoon zijn.
Ik hoef niet zelf het logfile in te zien.

Met de antwoorden die ik nu allemaal voorbij hebt zien komen (heel erg bedankt hiervoor) is het nog allemaal gis werk.

Als er een foutje is gemaakt met bv een mail server aanpassing/upgrade waardoor ik mijn mail nu kwijt bent (de 0,01% kans) dan is het zo. Het is dan een reden. Een foutje kan gemaakt worden. Het blijft techniek.

Dus mijn 2 vragen aan ziggo:

  • Is er nog misschien een kleine mogelijkheid dat mijn mail nog terug te halen is?
  • Wat kan de oorzaak zijn geweest van de verdwenen mail? (Want aan mijn kant kan ik niets vreemd vinden)

Ik vraag alleen maar wat duidelijkheid.
Verder ben ik heel tevreden over ziggo.

Groetjes,
Rubinald
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Rubinald,
ik hoop dat Kim Ziggo duidelijkheid kan & mag verschaffen over verdwijnende emails en misschien zelfs een recovery proces gestart kan worden.

MVG

Uitgelicht topic