Mi1973

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Akai televisie: van analoog naar digitaal

Ik heb een AKAI tv ALED1907TBK en heb geprobeerd deze om te zetten naar digitale tv bij ZIGGO. Tot dusverre is deze gebruikt voor analoge tv.
Hiervoor heeft ziggo een handleiding geleverd hoe dit om te zetten. Deze handleiding klopt exact, maar op het moment dat ik de vraag moet krijgen in het menu van KABEL of ANTENNE om voor ziggo te kiezen gaat het fout. Dit scherm krijg ik niet de tv gaat direct zoeken en vind vervolgens geen zenders. Ik krijg dan de melding, geen zenders gevonden, controleer uw kabel, ga naar het installatie menu om handmatig zenders te vinden. Ook handmatig kan ik krijg ik niet de optie om een netwerk te kiezen, een code in te voeren en de frequentie te selecteren.
De kabel is echter helemaal nieuw, en heeft ook gewerkt voor analoge tv. Mijn andere tv (ander merk) doet het op dezelfde kabel wel.
Mijn vraag, wat is hier de oplossing voor, binnenkort gaat analoge tv er uit en moet de omzetting hebben plaatsgevonden. Ik kan helaas geen kastje plaatsen omdat mij tv midden op de slaapkamer muur hangt (alle draden netjes weggewerkt) en ik daar geen plaats/bevestigings mogenlijkheid of extra stroom punt heb om een kastje te plaatsen.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Verwijderd account
Niet van toepassing
In de handleiding staat toch echt bij functies:

Volledig geïntegreerde aardse digitale kabel TV (DVB-T MPEG2)

Ingebouwde tuner DVB-T, MPEG 2. • compatibel

Zelfs op de omslag staat dit, de vraag is echter is het wel een tv/dvd combi?

Bekijk in context

12 Reacties 12
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Mi1973 ,
Ik heb even in de handleiding gekeken, en je kunt het beste de tv resetten nar fabriekswaarden en dan een zogenaamde 1e installatie doen.
Je krijgt dan op een gegeven moment een scherm waarin je kunt kiezen:
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Mi1973 ,
aanvulling:
kies dan voor enkel digitaal.
Het plaatje staat er per abuis 2x in, ik weet (nog) niet hoe ik een plaatje kan verwijderen in de nieuwe software.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Mi1973 wrote:
Ik heb een AKAI tv ALED1907TBK en heb geprobeerd deze om te zetten naar digitale tv bij ZIGGO. Tot dusverre is deze gebruikt voor analoge tv.
Hiervoor heeft ziggo een handleiding geleverd hoe dit om te zetten. Deze handleiding klopt exact, maar op het moment dat ik de vraag moet krijgen in het menu van KABEL of ANTENNE om voor ziggo te kiezen gaat het fout. Dit scherm krijg ik niet de tv gaat direct zoeken en vind vervolgens geen zenders. Ik krijg dan de melding, geen zenders gevonden, controleer uw kabel, ga naar het installatie menu om handmatig zenders te vinden. Ook handmatig kan ik krijg ik niet de optie om een netwerk te kiezen, een code in te voeren en de frequentie te selecteren.
De kabel is echter helemaal nieuw, en heeft ook gewerkt voor analoge tv. Mijn andere tv (ander merk) doet het op dezelfde kabel wel.
Mijn vraag, wat is hier de oplossing voor, binnenkort gaat analoge tv er uit en moet de omzetting hebben plaatsgevonden. Ik kan helaas geen kastje plaatsen omdat mij tv midden op de slaapkamer muur hangt (alle draden netjes weggewerkt) en ik daar geen plaats/bevestigings mogenlijkheid of extra stroom punt heb om een kastje te plaatsen.




Wat ik mis in je verhaal is gebruik je wel een CI+ module met smartcard ?
En zo ja dan is onderstaande van belang .

Alle televisies die zijn uitgekomen na 2013 en gecertificeerd door Ziggo, mogen alleen CI+ versie 1.3 ondersteunen. CAM modules die dat niet ondersteunen worden geweigerd op het Ziggo netwerk. Voor je een CAM module aanschaft voor deze tv, vraag bij je favoriete (web)shop of deze module CI+ 1.3 ondersteunt. Deze informatie is niet algemeen bekend bij de helpdesks van Ziggo en/of de televisiefabrikanten.
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Wat ik tegenkom is dat het toestel in het formal Ziggo gebied niet geschikt is voor digitale TV en als ik een postcode invul in het formal UPC gebied het toestel wel is geschikt voor digitaal , plaatje is formal Ziggo
Mi1973
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
N.N. wrote:
Hallo Mi1973 ,
Ik heb even in de handleiding gekeken, en je kunt het beste de tv resetten nar fabriekswaarden en dan een zogenaamde 1e installatie doen.
Je krijgt dan op een gegeven moment een scherm waarin je kunt kiezen:

dit heb ik gedaan maar dan kom ik op volgende scherm

en daarna gaat het dus fout dan moet er dit komen:

maar dit scherm krijg ik niet!!!!! hij gaat direct zoeken en vindt dan niks!!

Beeblebrox
volgens ziggo klantenservice is tv wel geschikt, zou dvb-t en dvb-c tuner hebben! zo staat het ook op de sites die ik gevonden heb maar ik ga eens graven in de doos met gebruiksaanwijzingen of ik die nog kan vinden dan weet ik het of dat het probleem is.


Ronihd
ik gebruik geen ci+kaart.

heb die ziggo site gevonden en dan geeft hij inderdaad niet geschikt aan. Raar dat de klantenservice dan van wel zei?

Allen bedankt voor het meedenken. Vrees dat ik een nieuwe tv moet aanschaffen.

MJ
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Mi1973 ,
als je het scherm 'wenst u een automatische zenderscan te starten',
wat kies je dan:
Ja of nee?
Als je voor nee kiest krijg je misschien wel het keuzescherm 'antenne of kabel'.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Mi1973

De CI+ module met kaart heb je zeker nodig , het omzetten van analoog naar digitaal maakt dat wel nodig. < ( dat denk ik )

Het aantal zenders dat op de digitale manier VRIJ word uitgezonden zal erg beperkt zijn , wel pakket heb je nu ?
Mi1973
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
N.N. als ik voor nee kies krijg ik ook niet dat scherm dan vraagt hij analoog te gaan zoeken ofzo. Heb de gebruiksaanwijzing gevonden daar staat alleen dvb-t op dus dat zal t probleem wel zijn.

Ronihd vanaf 23 oktober vervalt het analoge kijken maar dan kun je wel geloof 48 (als ik de standaard nederlandse zenders kan zien is het al prima) zenders digitaal (als je tv geschikt is) zonder kastje kijken. dat zou voor ons in de slaapkamer zijn. Beneden staat gewoon een media box.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Dat is vreemd, want overal, Tweakers, Hardware.info, Bol.com, waar je kijkt naar de specificaties van dit toestel staat: Tunertype Analoog, DVB-C, DVB-T.
Of is er een eerdere/andere uitvoering geweest met hetzelfde nummer, maar zonder DVB-C.
Meestal zijn die voor een ander land bestemd.
Heb je hem misschien uit het buitenland of bij een buitenlandse Winkelketen gekocht?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ronihd wrote:
Mi1973

De CI+ module met kaart heb je zeker nodig , het omzetten van analoog naar digitaal maakt dat wel nodig. < ( dat denk ik )

Het aantal zenders dat op de digitale manier VRIJ word uitgezonden zal erg beperkt zijn , wel pakket heb je nu ?



Er is geen sprake van omzetting van analoog naar digitaal. De CI module decodeert in feite alleen die zenders welke je niet vrij kan ontvangen. Zonder module ontvang je dus sowieso de vrije zenders, mits de Tv echt over een DVB-C tuner beschikt. Ik heb ook gekeken, en zie inderdaad dat er een digitale tuner aanwezig zou zijn. Maar om daar achter te komen is niet zo moeilijk, want dan zou er ook sprake zijn van een CI slot voor DVB-C. Dat kan Mi1973 dus zo controleren. Zenders zoeken moet dan dus, ook zonder module, sowieso kunnen. En de vrije zenders moeten dan dus ook te zien zijn.
Verwijderd account
Niet van toepassing
In de handleiding staat toch echt bij functies:

Volledig geïntegreerde aardse digitale kabel TV (DVB-T MPEG2)

Ingebouwde tuner DVB-T, MPEG 2. • compatibel

Zelfs op de omslag staat dit, de vraag is echter is het wel een tv/dvd combi?

Uitgelicht topic