harnovandijk

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

1 van de 4 Sonos1 speakers voltooid de update niet en geeft Sonos foutcode 30

Ik heb 4 Sonos1 speakers. Geregeld ontvang ik een update voor de speakers. Bij 1 speaker krijg ik een iedere keer een foutmelding 30. 

Ik heb al uren met de Sonos helpdesk aan de telefoon gehangen, en alle mogelijke oplossing geprobeerd. Jullie hebben zelfsd de IPv6 volledig uitgezet van de Compal router CH7465LG, maar zonder succes. Als ik terug ga naar de winkel waar ik de speaker heb gekocht dan kunnen zij de update probleemloos uitvoeren. De laatste keer hebben Sonos helpdesk medewerker en ik een hotspot verbinding gemaakt en ook hier ging de update goed. 

De conclusie van Sonos is dat het in de router zit. Ik heb de Ziggo helpdesk gebeld maar deze vertelde mij de er niets mis is met de router en daarom geen nieuwe kan leveren en zij adviseren mij via deze community de fraag te lanceren. 

Dus ik hoop dat iemand met een oplosssing kan komen, want de speaker doet het nu niet, wat heel vervelend is.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
harnovandijk
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Goededag Mark,

 

Helemaal top, de nieuwe modem geinstalleerd en de probleem sonos speaker heeft de update probleemloos uitgevoerd.

bedankt voor het regelen. Wat nu de oorzaak is geweest zal een raadsel blijven.

 

Ik zal de oude retour sturen.

 

M.vr.gr Harno

Bekijk in context

13 Reacties 13
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere paar werkdagen langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Hopelijk komt er eerder iemand langs die meer weet van de Sonos dan ik.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

In je probleemstelling lees ik enkele opmerkelijke dingen.

Je hebt 4 Sonos speakers en 1 geeft foutmelding 30 bij het uitvoeren van een Update, De andere drie niet. Dan lijkt mij dat het probleem niet aan de Connectbox Router ligt, zoals Sonos support beweert. Anders zou geen enkele speaker een Update kunnen krijgen.
De Connectbox van IPv4 Firmware gaan voorzien, is dan ook een aktie zonder een goed motief hiervoor.

De laatste keer hebben Sonos helpdesk medewerker en ik een hotspot verbinding gemaakt en ook hier ging de update goed. 

Ook de laatste speaker heeft daardoor een Update gehad. Dan is het Updaten van alle speakers afgerond, toch?

Maar die probleemspeaker doet het nog niet.
Mijn vermoeden is dat er een slechte Wifi verbinding is op de plek waar hij hoort te staan. Dat kan ook de oorzaak zijn geweest dat de Update van deze speaker eerst niet wilde lukken.

  • Is deze speaker het verst verwijderd van het Wireless Access point?
  • Gebruik je alleen de Connectbox voor wifi, of heb je ook nog een ander extra Access Point in gebruik?
  • Doet de speaker het op een andere plek wel? Zo nee: doet hij het bekabeld aangesloten?

Sonos raadt bij foutmelding 30 aan de Update bekabeld uit te voeren.
https://support.sonos.com/s/article/2382?language=nl_NL#30
Dat wijst er ook op dat de oorzaak van het mislukken van een Update kan liggen aan een matige Wifi verbinding.

Het kan verstandig zijn de Wifi dekking in je huis 'ns onder de loep te nemen.
Een extra Access Point toevoegen kan helpen, als je nu nog alleen de Wifi van de Connectbox gebruikt.

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ach natuurlijk, dan kan het ook zomaar zijn dat op die plaats een wifisignaal van de buren over je eigen signaal komt.

Kijk met Wifi Analyzer uit de app store of op die plaats je wifisignaal overlopen wordt door een ander wifisignaal, dit kan ook door een eigen wifipunt gebeuren, dan dat wifipunt op een ander kanaal vastzetten.

harnovandijk
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Allereerst alvast voor jullie reactie, wat Han denkt dacht ik ook. Als 3 uit de 4 speakers wel de update uitvoeren, dan kan het niet aan mijn netwerk liggen. 

 

Hieronder de stappen die Sonos en ik hebben uitgevoerd, zonder succes:

 

- Alle Sonos apparaten ontkoppeld, en alleen de probleem speaker bekabeld aan de Compal router gehangen. 

- Door ziggo de router laten ressetten.

- alles terug gezet naar fabrieksinstellingen 

 

Han, inderdaad na het updaten via de hotspot deed die het weer, maar inmiddels zijn er alweer updates geweest. Ik wil liever niet iedere keer deze omslachtige manier uitvoeren, dit moet een vlekkeloos procces zijn! De speaker is niet defect.

Nu zit ik in een spagaat, Sonos wijst naar Ziggo, en Ziggo zegt mij weer contact met Sonos op te nemen.

Toch denk ik dat het vervangen van de router het probleem zal oplossen, maar dat is een gevoel.

 

Alle suggesties zijn welkom.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ik heb geen andere suggesties, dan die ik je eerder gaf.
Kortweg: de wifi dekking in je huis onder de loep nemen en zonodig verbeteren.
Sonos bekabeld aansluiten kan ook & geeft een 100% betrouwbare verbindng.

Anders zie ik het somber in als je verder niks onderneemt.

harnovandijk
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Han, zoals ik schreef, heb ik al geprobeerd om bekabeld te updaten, maar ook hier kreeg ik nog steeds error 30. Dus helaas werkt dat ook niet. Ik heb genoeg wifi dekking in het gehele huis dmv een Access point achter in het huis.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @harnovandijk - erg zonde dat het allemaal zo moeizaam gaat met die ene speaker.  Welkom op de Ziggo Community trouwens 🙂

Je gaf aan dat “Jullie hebben zelfs de IPv6 volledig uitgezet” - dit is volgens mij niet helemaal goed gegaan en heb dit verzoek er opnieuw ingezet. Stiekem hoop ik natuurlijk dat dit de oorzaak is. Verder ziet alles er pico bello uit bij je verbinding en denk ik ook niet dat een ander modem uitkomst gaat bieden in deze situatie.

harnovandijk
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Alex, betekend dat jullie de IPv6 nu hebben uitgezet of staat het in de wachtrij om aangepast te worden? Krijg een melding als de aanpassing is gedaan?

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Ik zal @Alex Ziggo even voor je taggen @harnovandijk . Hij zal dan z.s.m. reageren. 

Succes!

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Dank je @Willem-A 🙂

 

@harnovandijk Dat staat inderdaad nu uit. Dit is gisteravond in orde gemaakt en alles staat nu verder in orde aan deze kant.

harnovandijk
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Goedemorgen Alex, helaas is de update niet gelukt. Ik krijg nog steeds de zelfde error, zowel bekabeld als wireless. Ik wil het volgende voorstel doen: kunnen jullie een monteur langs laten komen met een nieuwe router. Als het updaten dan niet lukt dan betaal ik de monteur en lukt het wel dan is dit service van Ziggo. Is dit mogelijk?

Alvast bedankt.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hi Harno, zoals net besproken stuur ik je een nieuw modem toe per post. Ik hoop dat de problemen daarmee opgelost zijn, als dat zo is heb ik overigens nog steeds geen idee waardoor dit veroorzaakt zou worden…

We horen het t.z.t. graag!

harnovandijk
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Goededag Mark,

 

Helemaal top, de nieuwe modem geinstalleerd en de probleem sonos speaker heeft de update probleemloos uitgevoerd.

bedankt voor het regelen. Wat nu de oorzaak is geweest zal een raadsel blijven.

 

Ik zal de oude retour sturen.

 

M.vr.gr Harno

Uitgelicht topic