Frank Ohoilulin

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

VOIP bellen met werklaptop en headset

Ik probeer van thuis te werken met mijn werklaptop en Jabra headset. Na ongeveer 30 seconden wordt de verbinding vaak verbroken.

 

Kan mogelijk met SIP ALG te maken hebben.

Heeft iemand een oplossing voor het probleem?

3 Reacties 3
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Dit is de eerste keer dat ik dit lees in verband met een Ziggo router.

Ik heb wat rond gekeken op het internet en nu maar even hardop denken.

Welk modem heb je precies in gebruik, staat onderop, er is wel iets met een bepaald modem en NAT loopback.

Daarnaast kan dit mogelijk ook een rol spelen.

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

 

Daarnaast vraag ik @hanh om even mee te kijken, die houd wel van een uitdaging.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Frank Ohoilulin

In de regel veroorzaakt het activeren van SIP/ALG eerder problemen dan dat het problemen oplost.

Z.g. soft-phone software vereist in de regel geen nadere instellingen in een router.

Die ca 30 sec. doet vermoeden dat een er iets (tijdens een lopende sessie) in de firewall weer dicht gaat.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Frank Ohoilulin

Je zou kunnen proberen of activeren van SIP/ALG verbetering geeft. Naast het opslaan van de nieuwe instelling ken je beter ook daarna de router herstarten. Op nieuw opstarten is weliswaar niet altijd nodig, maar sommige instellingen werken hierna pas stabiel.

Om dat je nu thuis werkt via een router zou NAT dit soort [problemen kun veroorzaken. Als je in de SIP-applicatie iets kan vinden met de naam Nat Tanversal, kijk dan of je een instelling kan vinden om keep-alive te activeren (geef die dan een intervaltijd dat lager is dan die 30 sec, b.v. 20).
Is dat er niet, dan zou je het instellen van een Stun-server kunnen overwegen, maar dat is meer voor de geluidsstreams niet goed (blijven) werken dan iets om de verbinding zelf te handhaven.

Ervaring met de Jabra heb ik niet. Hier kan ik niets zinnigs over zeggen.

Uitgelicht topic