Remco678

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Telefoon werkt niet over een patchpanel

Beste,

Thuis is de situatie als volgt:

Van de wandcontactdozen (CAT6) in de woonkamer gaan FTP CAT6 kabels naar een CAT6 patchpanel in de meterkast. De afstand zal ongeveer 25 a 30 meter zijn.

Nu wil ik mijn Gigaset telefoontoestellen aansluiten. Als ik het basisstation direct op de TEL port aansluit dan werkt de telefonie wel. Maar als ik de TEL port met een RJ11 kabel op nr.1 op het patchpanel verbind en het basisstation in de woonkamer aansluit (ook RJ11), dan gaat de telefoon niet over en kan ik ook niet bellen.

 

Iemand die weet wat dit kan zijn?

14 Reacties 14
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Je DECT telefoons moeten via het basisstation op de Modem/Router TEL poort(en) worden aangesloten.

Dat ligt anders als je via een provider VOIP hebt voor je telefonie. Een DECT telefoontoestel kan daar standaard niks mee.
https://www.voip-info.org/what-is-voip/

Remco678
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het basisstation is ook op de TEL poort aangesloten. Maar dan via het patchpanel naar de woonkamer. Data over deze poort sturen lukt wel. Kabel is doorgemeten en alle aders liggen ook netjes op de juiste volgorde

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ok. Ik begrijp het. Je gebruikt het Patch Panel om een verbinding te kunnen leggen tussen DECT basisstation en een TEL poort.
Dat moet zeker kunnen. Check de aders in de connectoren (RJ45- Panel en RJ11- Tel poort) aan beide kanten goed. Je hebt er maar 2 nodig.

Remco678
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De connectoren zijn goed. Data over UTP werkt ook zonder problemen

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Alleen de twee middelste contactjes op de RJ-11 worden gebruikt voor het telefoon-signaal. De verbinding moet rechtstreeks zijn; er mag b.v. geen netwerk-switch tussen zitten.

Remco678
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Er zit geen switch tussen. Kabel gaat direct van de TEL poort met een RJ11 kabel naar patchpanel port 1. Vanaf het patchkabel gaat er een FTP CAT6 naar de woonkamer. Afgemonteerd op een CAT6 keystone. Vanaf de keystone gaat ‘ie met een RJ11 kabel direct naar het basisstation

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Ergens in de keten zal het aderpaar wel een keer getwist worden, heb je dat gecheckt?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik neem aan dat er van de tel port RJ11 een kabel gaat naar een RJ45 stekker die het patch panel ingaat.

Ergens moet er dan toch iets misgaan in de connectie, welke 2 kleuren draden gebruikt de RJ45 verbinding in de patchkast en welke 2 kleuren draden worden gebruikt in de keystone en verlengd naar de RJ11?

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
efok wrote:

Ergens in de keten zal het aderpaar wel een keer getwist worden, heb je dat gecheckt?


Het maak voor een analoge telefoon niet uit of die twee middelste draadjes omgedraaid zijn. Het enige dat ik kan bedenken is dat de twee wat dikke “zijkantjes” van de RJ-11 misschien zorgen dat de contactvlakjes en veertjes elkaar niet goed raken.
Als je de RJ-11 plugjes vervangt door RJ-45 weet je zeker dat de contactvlakjes goed verbinden. (Of als je ze er toch afknipt, kan je ook een vijl over de zijkantjes halen, om de zorgen dat die niet in de weg zitten.)

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Remco678 Vinden er bewerkingen plaats in het  patchpanel ? zit er een voeding op ? 

 

Zo niet ergens draadje los ? of een verdraaiing ? 

Schiksie

Level 11
  • 550Posts
  • 63Oplossingen
  • 119Likes

Wat @DennyW  zegt klopt helemaal. Een RJ11 connector in een RJ45 aansluiting gaat nooit geen goed contact maken 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

 

Een RJ11 connector in een RJ45 aansluiting gaat nooit geen goed contact maken 

Dat klopt. Maar waar maak je uit op dat er aan de Patch Panel kant een RJ11 Connector zou worden gebruikt?

Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Remco678 wrote:

Het basisstation is ook op de TEL poort aangesloten. Maar dan via het patchpanel naar de woonkamer. Data over deze poort sturen lukt wel. Kabel is doorgemeten en alle aders liggen ook netjes op de juiste volgorde


Dat er wel data over deze Cat6-verbinding kan lopen wil nog niet zeggen dat alle 8 adertjes goed contact maken. Een netwerk-verbinding is al mogelijk over slechts 4 draadjes. Het maakt dan wel uit welke vier dat precies zijn en de doorvoersnelheid is dan ook beperkt tot maximaal 100Mbit/s.


Dus een optische controle of alle kleurtjes op de juiste plek zitten en even testen of er wel data overgestuurd kan worden geeft geen garantie dat de verbinding “optimaal” is.

Nu er een patchpanel is, heb ik zo een vermoeden dat er meerder netwerkkabels naar lopen naar andere punten / wandcontactdozen. Het moet dus niet al te moeilijk zijn om even zo’n ander Cat6 verbinding, vanaf het patchpanel naar een andere WCD, te gebruiken voor een test met het telefoontoestel.
Als het dan wel volgens verwachting werkt, dan hoef je waarschijnlijk bij de weigerende verbinding te kijken of je het blauwe en het wit/blauwe draadje (bij één of bij beide uiteinden) wat verder kan aandrukken. 

Uitgelicht topic